Apuja poikas pulmaan

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tiituska
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Apuja poikas pulmaan

Viesti Kirjoittaja Tiituska »

katselin etsi toiminnon kautta jo joitakin ketjuja, mutta en saanut ehkä irti ihan sitä mitä etsin..
eli aamulla huomasin seura-akvaariossa uiskentelemassa 1 oletettavasti musta monnisen poikasen.
Nappasin poikasen haavilla kiinni ja laitoin synnytys altaaseen. nyt sitten pitäisi jostain keksiä, että mitä minä nyt osaisin tehdä että tämä pieni ihanuus ( Ernesti :D ) pysyisi hengissä... ilmeisesti tuossa synnytysaltaassa ei kovin kauan voi pitää? mutta en uskalla kyllä akvaan vapaastikkaan jättää, koska hän tosiaan on ainut, eli sisarukset ovat tainneet tulla syödyiksi.

eli eläinkauppaan olen menossa, mutta meidän liikkeessä myyjä myy mitä vaan jos saa asiakkaan ostamaan eli tahtoisin nyt infoa mitä oikeasti kannattaa ostaa.. ainakin poikas ruokaa?
mites kannataisko ostaa erillinen akvaario poikasia varten? ( haaveena saada miljoonakalatkin joskus tekemään poikasia).
ja jos ostan akvan niin mitenkäs sitten sen kypsyttelyt ynnä muut, eli pärjääkö tuo poikanen siihen asti tuossa synnytysaltaassa että saan mahdollisen uuden akvan kypsäksi?

kaikki tieto ja info otetaan kiitollisena vastaan
190l +230l + haaveissa 500l ja 2x 60l
Pilvinen
Junior Member
Junior Member

Re: Apuja poikas pulmaan

Viesti Kirjoittaja Pilvinen »

Meilläkin monniset kutivat maanantaina ja munia odotetaan kuoriutuvaksi! Neontetrat söivät suurimman osan, mutta osan sain pelastettua. En ole mikään ekspertti todellakaan kun itsellänikään ei ole käytännön kokemusta, mutta minä ostin eläinkaupasta akvaariossa kellutettavan poikasaltaan munille. En tiedä kauanko sitten siinä voi pitää poikasia(jos niitä tulee), mutta tämä oli sellainen hätätilaratkaisu. Mulla on ihan pieni poikasallaskin(jäämistöä jostain 80-luvulta), mutta siihen ei ole mitään suodatinta tms. Tämä akvaariossa kelluva ratkaisu on hyvä meille ainakin alkuun kun poikaset ovat ihan pieniä. Itse olen suunnitellut, että kunhan viikon päästä saan isosta akvaariosta yhden petokalan maailmalle niin voin siirtää pikkuakvaarion väkeä isoon jolloin saan valmiiksi kypsän poikasaltaan tarvittaessa.

Ei kai se akvaariossa kelluva allas ole hullumpi ratkaisu alkuun, veden laatu on ainakin hyvä kun pitää akvaariosta huolta jne. jos poikasruoka sotkee. Luulisi Ernestin siellä pärjäilevän. Olen itse sairaslomalla nyt ja mietin että jos tyypit meillä kuoriutuu niin saavat syödä keitettyä kananmunan keltuaista kun en just eläinkauppaan pääse poikasruokaa hakemaan. Tällaisen ohjeen bongasin kun etsin täältä hakutoiminnolla monnisten poikasista tietoa.
Aloittelija jolle kaikki vinkit ovat tervetulleita! Akvaariot 180l ja 450l.
3pools
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja 3pools »

Monnisille voi syöttää tablettiruokaa hienona jauheena heti kun ruskuaispussin ravinne loppuu. Pilvinen - onko tuo sun kelluva poikasallas mallia verkko- vai sellainen kovamuovinen, jossa pienet ritilät sivussa? Monnisen poikaset (todella pieniä, läpinäkyviä!) ui kuoriuduttuaan noista ritilöistä altaaseen ja päätyy syödyksi. Minä tein tämän virheen kerran. Verkkomallisesta poikashäkistä taas olen täältä lukenut, että kannattaa laittaa pohjalle hiekkaa, jottei muuta altaan asukkaat innostu nokkimaan poikasia verkon läpi. Itsellä ei kokemusta kelluvista poikasaltaista (paitsi tuo yksi epäonninen yritys) - omani olen kasvattanut erillisessä pikkualtaassa runsaalla ruokinnalla ja vedenvaihdoilla.
Pilvinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pilvinen »

Hyvä kun kerroit! Mulla on just sellanen kovamuovinen juttu! Eli tarvii laittaa nyt joku toinen astia. Jos laitan ihan vaan altaaseen ilman mitään suodatinta niin riittääkö jos kerran päivässä vaihtaa vettä? Tai mikä systeemi olisi paras? Mulla on vanha ilmastin ajalta kivi ja kirves, onko sillä mitään tekoa vai onko ihan turha?
Aloittelija jolle kaikki vinkit ovat tervetulleita! Akvaariot 180l ja 450l.
3pools
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja 3pools »

Mulla oli alkukasvatuksessa vanhanaikainen ilmastinkivisysteemi hapettamassa vettä. Ensimmäisen veden kasvatusaltaaseen otin suurimmaksi osaksi emoaltaasta, myöhemmissä vedenvaihdoissa laitoin uutta vettä hanasta vedenparannusaineilla tietenkin. Alussa poikasia on hyvä syöttää useita kertoja päivässä, joten vettäkin saa sitten vaihtaa tiheämpään.
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

Oiskohan poikasen kuitenkin parasta olla siinä vedessä, jossa on syntynyt mikäli ei ole akva jo valmiiksi käynnissä.
Omat monnisen poikaset olen antanut kasvaa vapaasti altaassa. Tosin siellä ei ole muita uhkia kuin suodatin.. yhden kudun olen kokeilumielessä kasvattanut juurikin tuollaisessa kelluvassa poikasaltaassa, johon tein päihin verkot. Jos ei ihan pienenpieni enää ole niin aikas pian huomaat mahtuuko väleistä enää ulos.
Pohjatablettiruokaa murustamalla nuo "ei luomut" :mrgreen: kasvoivat.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”