Eilen sitten kävimme kaverini kanssa hakemassa tuon 200-litraisen altaan (joka myytiin minulle 240-litraisena, mutta joka kotona mitattaessa paljastui tilavuudeltaan pienemmäksi), jonka mukana tuli kaiken näköistä tavaraa - kaloista suodattimien osiin. Allasta hakiessamme lastasimme valmiiksi tyhjennetyn altaan, tavarat sekä kalasaavin vain nopeasti autoon, ajoimme kämpille ja purimme tavarat. 112 -litraisen altaan kalat (6 kuparimonnista, 3 nuolimonnia ja kultapölymolli) olin jo siirtänyt valmiiksi evakkoon parinkymmenen litran muoviastiaan, jonne heitin pienen suodattimen, hieman hiekkaa, kasveja ja muutaman kiven. Illasta sitten rupesin tyhjentelemään uusia kaloja tuohon 112-litraiseen, kun uusi allas on vasta vaiheessa "allas pesty ja laitettu oikealle paikalleen". Myyjä sanoi altaan mukana tulevan "Kultakalan, lehtikaloja ja tiikeribarbeja". Saavista kuitenkin pyydystinkin melko kirjavan joukon kalasia: 2 isoa kultakalaa, 2 lehtikalaa, 1 sinirihmakala, 1 leväbarbi ja 1 kuusiraitabarbi.

Kultakalat lähtivät heti ensimmäisten joukossa etsimään itselleen uutta asuntoa ja oletettavasti leväbarbistakin luovun (kuten myös oman parveni viimeisestä kultapölymollista). Lehtikaloista olen aina haaveillut ja osittain niiden takia tämän altaan halusinkin. Tosin nyt kun allas onkin vain sen 200-litraa ja korkeus onkin 48cm eikä 54,5, niin menisivätköhän silti tuossa vielä toistaiseksi (kunnes joskus kun rahatilanne sallii, niin pystyn taas hankkimaan isomman altaan)

Sinirihmasta en tiedä vielä mitä sille tekisin - kuusiraitabarbi on sinällään ihan kivan näköinen, että sen ympärille voisi melkein ruveta parvea kokoamaan.
Uuden altaan sorapohja vaihtui pääosin hienoksi hiekaksi (vanhan altaan hiekka) sekä 1-2mm raekooltaan olevaksi hiekaksi/soraksi (uuden altaan taka-osaan pistin tätä, kun hienoa hiekkaa ei löytynyt tähän hätään ihan koko altaan pohjaa varten).
Vesiarvot pitäisi muokata jotenkin uudelle kalastolle sopivaksi, mutta näin pikaisesti mietittynä lämpötilan voisi pitää siinä 25-26 asteessa, PH 6-7 ja veden kovuuden suht pehmeänä.
Saapi nähdä mitä tästä nyt sitten loppujen lopuksi tuleepi