Itselläni ei ole sattareita, joten kirjoittelen mutuna osin. Tosiaan, kuten mainittiin, kysyisin liikkeen arvot. Liikkeissähän fisut ovat läpikulkumatkalla ja pitkäaikaisvaikutuksia eivät edes huomaa. Kiistakapulaa on myös hammaskarpeista.ahvengala kirjoitti:Altaan kyljessä oli lappu jossa kovuutena oli juuri tuo seiska-(jotain) ja juttelimme vielä että kovuus on aivan riittävä, mikä minulla on. Näinpä siis käsitin että tämä on oikea kovuus ja tässä kalat viihyvät. Näin monet muutkin lähteet antoivat ymmärtää. Myöhäistä sitä on enää mennä kyselemään, että kovettivatko itse kuitenkaan vettä. Jos eivät, kovuus oli liikkeessä hieman päälle 3 ja minun luoonani 6-7 hujakoilla. Ovat aktiivisia, ahneita ja värit kohdillaan. Tässä tilanteessa on turha varmaan enää mennä vettä pehmittämään(?).
Mutta pitäisin liikkeen vesiarvoja pohjana. Ja kysyisin sieltä, kuten mainittiin. Asiantunteva liike vastaa asiantuntevasti, ei-asiantunteva ehkä ei niinkään, mutta silti.
Itse en ole edennyt niin pitkälle tarkkuudessa, että mittaisin kuljetuspussin veden kovuuden esim. varmuudeksi vielä. Mutta liike varmaan kertoo. Ph voi heittää kalapussissa typpiyhdisteiden takia yms., joten siihen en luottaisi niinkään.
Esim. miljoonakaloissa olen ostanut pehmeän veden kantaa aina ja itse säädän todella hitaasti sitten GH:ta hieman ylös päin. Muutoksen nopeus tärkeä sen suuruuden kanssa toki. Kun tekee muutoksen kuukausin sisällä hilaten hiven ylös päin esim., kalat ehtivät sopeutua. Itse näen erityisesti lisääntymistehossa ja kalan pitkäikäisyydessä eron, kun aloin lisäämään hieman mineraalilisäksi Seachem Equilimbrumia, hammaskarpeille reilummin.
Sattarit tulevat varmaankin melko laajalta alueelta vaihtelevasta ympäristöstä, joten sopeutuminenkin on melko hyvää. Toki optimi paras. Viljelymuotoja ehkä on myös kasvatettu hieman eri vesiarvoissa kun vertaa luontoon, joten sekin huomioitava.
Siteeraan Varjoa, vaikka kirja ei ihan tuliterä, siteeraan tähän liittyvät:
* sopeutuva, helppo viljellä
* usein väärää tietoa ==> suolaa ei siis tarvitse lisätä
* useimmat lajit eivät viihdy aivan pehmeässä vedessä ==> 1- merkki ihon rikkoutuminen
* kotoisin vaihtelevat vedet ==> sopetuva, oleellista hapekas, tuore, raikas vesi
* ph neutraalin tuntumassa eli n. 7
Ohjeet oli viljelyynkin Varjolla.
Jos sinulla perussateenkaarikala (Melanotaenia splendida), Varjon mukaan ph 6-7,5, GH alle 15, lämmöt 20-28. Joten jopa tuon mukaan pehmeäkin vesi menisi. Itse pistäisin GH6, jos saisin arpoa:). Milleillekin ala-arvona usein esitetään. Eikä hurja lukema edes plekoille useimmiten.
Kannattaa latinalaisella nimellä hakea tietoa.
http://www.seriouslyfish.com/species/me ... splendida/
Tuota sivustoa ainakin kehutaan. Näytti järkevälle.