Muutto ja kalakuolemat, apua!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Muutto ja kalakuolemat, apua!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

ahvengala kirjoitti:Altaan kyljessä oli lappu jossa kovuutena oli juuri tuo seiska-(jotain) ja juttelimme vielä että kovuus on aivan riittävä, mikä minulla on. Näinpä siis käsitin että tämä on oikea kovuus ja tässä kalat viihyvät. Näin monet muutkin lähteet antoivat ymmärtää. Myöhäistä sitä on enää mennä kyselemään, että kovettivatko itse kuitenkaan vettä. Jos eivät, kovuus oli liikkeessä hieman päälle 3 ja minun luoonani 6-7 hujakoilla. Ovat aktiivisia, ahneita ja värit kohdillaan. Tässä tilanteessa on turha varmaan enää mennä vettä pehmittämään(?).
Itselläni ei ole sattareita, joten kirjoittelen mutuna osin. Tosiaan, kuten mainittiin, kysyisin liikkeen arvot. Liikkeissähän fisut ovat läpikulkumatkalla ja pitkäaikaisvaikutuksia eivät edes huomaa. Kiistakapulaa on myös hammaskarpeista.

Mutta pitäisin liikkeen vesiarvoja pohjana. Ja kysyisin sieltä, kuten mainittiin. Asiantunteva liike vastaa asiantuntevasti, ei-asiantunteva ehkä ei niinkään, mutta silti.

Itse en ole edennyt niin pitkälle tarkkuudessa, että mittaisin kuljetuspussin veden kovuuden esim. varmuudeksi vielä. Mutta liike varmaan kertoo. Ph voi heittää kalapussissa typpiyhdisteiden takia yms., joten siihen en luottaisi niinkään.

Esim. miljoonakaloissa olen ostanut pehmeän veden kantaa aina ja itse säädän todella hitaasti sitten GH:ta hieman ylös päin. Muutoksen nopeus tärkeä sen suuruuden kanssa toki. Kun tekee muutoksen kuukausin sisällä hilaten hiven ylös päin esim., kalat ehtivät sopeutua. Itse näen erityisesti lisääntymistehossa ja kalan pitkäikäisyydessä eron, kun aloin lisäämään hieman mineraalilisäksi Seachem Equilimbrumia, hammaskarpeille reilummin.

Sattarit tulevat varmaankin melko laajalta alueelta vaihtelevasta ympäristöstä, joten sopeutuminenkin on melko hyvää. Toki optimi paras. Viljelymuotoja ehkä on myös kasvatettu hieman eri vesiarvoissa kun vertaa luontoon, joten sekin huomioitava.

Siteeraan Varjoa, vaikka kirja ei ihan tuliterä, siteeraan tähän liittyvät:
* sopeutuva, helppo viljellä
* usein väärää tietoa ==> suolaa ei siis tarvitse lisätä
* useimmat lajit eivät viihdy aivan pehmeässä vedessä ==> 1- merkki ihon rikkoutuminen
* kotoisin vaihtelevat vedet ==> sopetuva, oleellista hapekas, tuore, raikas vesi
* ph neutraalin tuntumassa eli n. 7

Ohjeet oli viljelyynkin Varjolla.

Jos sinulla perussateenkaarikala (Melanotaenia splendida), Varjon mukaan ph 6-7,5, GH alle 15, lämmöt 20-28. Joten jopa tuon mukaan pehmeäkin vesi menisi. Itse pistäisin GH6, jos saisin arpoa:). Milleillekin ala-arvona usein esitetään. Eikä hurja lukema edes plekoille useimmiten.

Kannattaa latinalaisella nimellä hakea tietoa.
http://www.seriouslyfish.com/species/me ... splendida/

Tuota sivustoa ainakin kehutaan. Näytti järkevälle.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

En oikein jaksa uskoa että kalan sopeuttaminen lajityypilliseen kovuuteen - siis jos sitä on kaupassa pidetty liian pehmeässä vedessä - kannattaisin tehdä niinkin hitaasti kuin kuukausien aikana. Ei minulla mitään varmempaa tietoa ole asiasta, mutta uskoisin että muutos muutaman päivä sisällä riittäisi - joutuvathan kalat luonnossakin joskus sopeutumaan muutoksiin jos niiden kovaan veteen sekoittuu esimerkiksi runsaasti pehmeää sadevettä. Lajityypilliset fysiologiset ominaisuudethan eivät noin vain muutu siitä että kalaa vääränlaisessa vedessä kaupassa pidetään. Enemmänkin kala on jatkuvassa stressitilanteessa ja turhan varovainen vesiarvojen korjaus vain pitkittää tuota vaihetta. Mahtaako jollakulla olla asiasta parempaa tietoa?
The plural of anecdote is not data.
ahvengala
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ahvengala »

Ihan tavallinen Kultapyrstösattari. Tosin pari kaveria taitaa olla riesteymiä kun ovat poikkeavan värisiä. Sitä minä olen miettinyt että mistähän johtuu että monilla kaloilla vaihtelee vesiarvojen tiedot eri sivuilla suuresti. Varsinkin läympötila ja kovuus. Niin tosiaan, kyllähän sitä luulisi että kovan veden kalat lähinnä voivat huonosti pehmeässä vedessä ja kun kovuutta nostaa, kaloilla olo helpottaa. Ei tietenkään tunnissa montaa astetta mutta ei kai nyt kuukausikaupallakaan? Tosin en mitään tästä tiedä joten arvailuksi jää.

Itse altaasta ja kaloista, kaikki näyttää olevan ok. Tänään veden vaihdon yhteydessä yritin napsia pois hiekan seasta korallirouhetta. Tosin eihän siitä mitään tule, kun on niin pientä murskaa. Sama kuin koittaisi erotella mustia hiekan jyviä valkoisista jos olisivat sekaisin. [:I] Ja Ph vaan pysyy 7,5. Mieluusti en pitäisi tuota kun raja-arvo useimmille asukkaille. Luin jostain myös että ammoniakkia keyhittyy helpommin jos Ph yli 7. Varmaan pitää hiekka vaihtaa osittain tai lähes kokonaan. Tietenkin monessa osassa parin kuukauden aikana hitaasti, ettei bakut kärsi. kunhan saisi rouheen pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”