Vihreä vesi
Valvoja: Moderaattorit
Vihreä vesi
Akvaarioni vesi on yhtäkkiä muuttunut vihertäväksi. Kaikki arvot ovat kohdalleet eikä akvaarioon ole tullut mitään uusia kasveja tai koristeita. Kaloja ei tunnu haittaavan sameus/vihreys. Koko on 130l. Ja olen vaihtanut vettä viikonmittaan 30-40 litraa ja perjantaina vaihdoin n. 50-60% eikä vesi muutu. Mikä mättää ? ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
jpuu
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Oma
- Sukupuoli: Mies
Re: Vihreä vesi
Mahdollinen alkava vihersamennus. Keijulevä kasvaa. Googletusta kehiin. Myös täältä löytyy kommentteja sekä ratkaisumalleja.
Olisko viherlevää? Lisää kasveja. Pimennä akvaario viikoksi. Ruoki kaloja vähä ja ilman valoja, mutta ilman huppua. Huppu päälle heti kun ovat syöneet. Viikon kuluttua sulla on kirkasvetinen akvaario. Sitten 50% vedenvaihto.
Katsohan hakusanalla keijulevät.
Tässä esimerkiksi yksi linkki
http://akvaario-tietopankki.blogspot.fi ... water.html
Tässä esimerkiksi yksi linkki
http://akvaario-tietopankki.blogspot.fi ... water.html
Sama ongelma ilmaantuu ajoittain kultakala-altaaseeni. Tapaan siirtää muista altaista pistiaa reilusti pinnalle, ilmeisesti Pistia on tehokas imemään ravinteita vedestä koska 4-5 vuorokaudessa vesi selkiintyy. En tiedä toimiiko teillä, mutta ainahan voi kokeilla.RedShine kirjoitti:Akvaarioni vesi on yhtäkkiä muuttunut vihertäväksi. Kaikki arvot ovat kohdalleet eikä akvaarioon ole tullut mitään uusia kasveja tai koristeita. Kaloja ei tunnu haittaavan sameus/vihreys. Koko on 130l. Ja olen vaihtanut vettä viikonmittaan 30-40 litraa ja perjantaina vaihdoin n. 50-60% eikä vesi muutu. Mikä mättää ?
-
akiholm
- Junior Member

- Sukupuoli: Mies
Jos sinulla ei tähänhätään ole pistiaa/ limaskaa etc, pintakasvistoa, voi hyvin käyttää ikivanhaa ja hyväksi koettua konstia.., pajua peliin l. pitkät viillot varteen ja nippu pajua altaaseen, on aivan uskomattoman tehokas vihersamennus suodatin 
-
HannaO
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
Uteliaisuudesta kysyn miten tämä toimii. Montako oksaa? Kuinka vahvoja oksia? Minkä pituisia? Pitääkö kuoria? Saako olla oksissa lehtiä? Pitääkö allas pimentää? Kauanko oksia pidetään altaassa?akiholm kirjoitti:Jos sinulla ei tähänhätään ole pistiaa/ limaskaa etc, pintakasvistoa, voi hyvin käyttää ikivanhaa ja hyväksi koettua konstia.., pajua peliin l. pitkät viillot varteen ja nippu pajua altaaseen, on aivan uskomattoman tehokas vihersamennus suodatin
Itsellänikin pukkaa vihersamennusta tankkiin.
Kiitos jos viitsit näihin vastata
Akvat 375l+70l
Olen taistellut tässä maalis-toukokuun aikana kultakala altaan kanssa kahdesti vihreyden kanssa.
1. Pajut kuorittuina esim puoliväliin vartta
2. Niitä pitää vaihtaa suht tiheään (ainakin meillä) koska imuteho loppuu..
3. Valaistusaika minimiin minkä akvaariokasvit sietävät. (Rippuu lajeista)
4. Ruokinta minimiin jonka kalasto sallii, sillä mitä enemmän ravinteita akvassa on, sitä iloisempia ovat levätkin.
(Pistiaa kannattaa pitää varalla..se tuntuu ehkäisevän tuota viherrysilmiötä ja olen käyttänyt sitä menestyksekkäästi myös pihalammen kirkastajana lämpiminä kesinä).
1. Pajut kuorittuina esim puoliväliin vartta
2. Niitä pitää vaihtaa suht tiheään (ainakin meillä) koska imuteho loppuu..
3. Valaistusaika minimiin minkä akvaariokasvit sietävät. (Rippuu lajeista)
4. Ruokinta minimiin jonka kalasto sallii, sillä mitä enemmän ravinteita akvassa on, sitä iloisempia ovat levätkin.
(Pistiaa kannattaa pitää varalla..se tuntuu ehkäisevän tuota viherrysilmiötä ja olen käyttänyt sitä menestyksekkäästi myös pihalammen kirkastajana lämpiminä kesinä).