Olen ostamassa hieman alle 10km päästä 100L akvaarion,jonka mukana tulee itse akvaarion (+suodatin,lämmitin ja valot) lisäksi
pohjamateriaali ja kasvit.Kalojakin muutama,joista en vielä toistaiseksi tiedä sen enempää.Kalasto varmaankin menee kuitenkin vaihtoon,että sinällään ei menetykset ole ongelma.En kuitenkaan tahdo tapattaa kaloja millään shokeilla tai tarpeettomalla stressillä.Käytössä on tilava farmari,joten kaikki saadaan tuotua kerralla...Kai..

Akvaariotahan ei saa kai siirtää kuin tyhjänä,mutta kuitenkin löytyi monia jotka ovat kuljettaneet akvaarion pohjineen,kasvineen,kaloineen ja pienen vesimäärän kanssa.Ei varmaan kivaa kaloille olla sellaisessa höykytyksessä ja akvaarion ehjänä pysyminen ei taida olla kovinkaan varmaa? Nostaminenkin taitaa vaatia aikamoista habaa kahdeltakin ihmiseltä..Pitäisikö kasvit pakata kosteina muovipusseihin,sorat ämpäreihin,kalat pusseihin ja vielä varata ämpäri kalojen "tutulle vedelle" ? Käykö tavalliset muovipussit? Jos ei,mistä mahtaisi löytää sopivia?
Jos tahtoo vaihtaa pohjamateriaalin niin voiko sen tehdä samalla rysäyksellä,kun kokoaa akvaarion uudestaan? Voinko lisätä uusia kasveja tai koristeita heti? Koska voi lisätä uusia kaloja?Tarvitseeko akvaariota kypsyttää uudelleen? Suodatinta en ajatellut sorkkia mikäli on sellaisessa kunnossa ettei ole tarpeellista.Kannattaako rahojaan laittaa erilaisiin kemikaaleihin (mm.vedenparannusaineet)?
Pahoittelen,olen uusi akvaarioharrastaja eikä palstan käyttökään ole vielä täysin hallussa
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)