Käytetyn akvaariokokonaisuuden siirto ja muokkaus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RajaAnkkuri
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Käytetyn akvaariokokonaisuuden siirto ja muokkaus

Viesti Kirjoittaja RajaAnkkuri »

Lueskelin aikaisempia keskusteluja ja googlellakin jo löysin jotain,mutta tahtoisin saada oikein rautalangasta väännettynä parhaimman ja kalaystävällisen tavan toimia.

Olen ostamassa hieman alle 10km päästä 100L akvaarion,jonka mukana tulee itse akvaarion (+suodatin,lämmitin ja valot) lisäksi
pohjamateriaali ja kasvit.Kalojakin muutama,joista en vielä toistaiseksi tiedä sen enempää.Kalasto varmaankin menee kuitenkin vaihtoon,että sinällään ei menetykset ole ongelma.En kuitenkaan tahdo tapattaa kaloja millään shokeilla tai tarpeettomalla stressillä.Käytössä on tilava farmari,joten kaikki saadaan tuotua kerralla...Kai.. :roll:

Akvaariotahan ei saa kai siirtää kuin tyhjänä,mutta kuitenkin löytyi monia jotka ovat kuljettaneet akvaarion pohjineen,kasvineen,kaloineen ja pienen vesimäärän kanssa.Ei varmaan kivaa kaloille olla sellaisessa höykytyksessä ja akvaarion ehjänä pysyminen ei taida olla kovinkaan varmaa? Nostaminenkin taitaa vaatia aikamoista habaa kahdeltakin ihmiseltä..Pitäisikö kasvit pakata kosteina muovipusseihin,sorat ämpäreihin,kalat pusseihin ja vielä varata ämpäri kalojen "tutulle vedelle" ? Käykö tavalliset muovipussit? Jos ei,mistä mahtaisi löytää sopivia?
Jos tahtoo vaihtaa pohjamateriaalin niin voiko sen tehdä samalla rysäyksellä,kun kokoaa akvaarion uudestaan? Voinko lisätä uusia kasveja tai koristeita heti? Koska voi lisätä uusia kaloja?Tarvitseeko akvaariota kypsyttää uudelleen? Suodatinta en ajatellut sorkkia mikäli on sellaisessa kunnossa ettei ole tarpeellista.Kannattaako rahojaan laittaa erilaisiin kemikaaleihin (mm.vedenparannusaineet)?

Pahoittelen,olen uusi akvaarioharrastaja eikä palstan käyttökään ole vielä täysin hallussa [:I] Otan mieleläni vastaan ohjeita ja neuvoja,hieman asian sivustakin :)
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura

Re: Käytetyn akvaariokokonaisuuden siirto ja muokkaus

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

Kannattaa laittaa kalat isoon saaviin ja siihen vettä akvaariosta. Kalat pärjäävät siellä ainakin vuorokauden kun laitat käytössä olevan suodattimen sinne vettä sekoittamaan, ja suodattimessa pysyy bakut kunnossa. Ruokkia ei tietty kannata sinne saaviin.
Itse kun muutin akvaariota, niin laitoin tetra aqua:n bactozymiä sinne joukkoon. Varmuuden vuoksi kannattaa olla happitabletteja varastossa. Itselle ainakin kävi muutossa se, että tuli happivaje, kun kämmäsin sisäsuodattimen sekoituksen.
Luulisin että vedenparannusaineiden käyttö nopeuttaa kalojen sopeutumista uudelleen sisustettuun akvaan.
Harrastus
RajaAnkkuri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja RajaAnkkuri »

Miten mahtaa ison saavin siirtely ja autokuljetus onnistua? :roll: Ajatuksena on siirtää kalat takaisin akvaarioonsa saman päivän aikana.
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

Tietysti sitä saavia ei kannata ihan täyteen laittaa. Laitat vaikka puolet vettä ja kalat siihen. Lisäät sitten vettä lisää kotona ja sen suodattimen. Jos välimatka on vain 10 km, niin se on onneksi lyhyempi. Mulla siirtomatkaa oli 42 km ja kesähelle.

Jos kalapussien kanssa haluat toimia, niin pussejahan saa akvaarioliikkeistä. En ole itse saanut tavallisissa pakastepusseissa ainakaan vettä pysymään.
Harrastus
Kuplis79
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kuplis79 »

Kalat voi kuljettaa tavallisissa puhtaissa ämpäreissä (ja akvaariovettä tietysti) ja kansi päälle. Tai akvaarioliikkeestä saa kalankuljetuspusseja (tavalliset muovipussit ei pidä vettä)

Vedenparannusainetta kannattaa ehdottomasti käyttää.

Katso viestiketju: Akvaarion muutto
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”