Mielenkiintoista näissä valoissa on se, että vanhassa mallissa oli T8 putket 2 X 38 w ja tässä uudessa T5 onkin 2 X 54 w. Saman wattimäärän sisältävät putket siis kuin tuossa 450 litraisessa (4 X 54 w) altaassa vaikka kansi on 30 cm lyhyempi...
Akvaarion perustamiseen kaivataan virtuaalisuunnittelijoita
Valvoja: Moderaattorit
-
Siltsu
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Akvaarion perustamiseen kaivataan virtuaalisuunnittelijo
Mulla toisena altaana siis tuo sama setti kuin sinullakin. Valoa on paljon, mutta esim. niissä kohdissa missä pintaan kasvanut vallisneria varjostaa on tuo rubiinirusolehti ruvennut pudottamaan lehtiään... Joten kahdella 54W putkella ja yhdellä heijastimella ei saa sokkia aikaiseksi
. Pohjalannoitteena olen itse käyttänyt foorumilla suositeltuja biolanin puikkoja, suosittelen! Levä yrittää vallata aluetta kun nuo istuttamasi kasvit eivät ole vielä ehtineet kotiutua kunnolla. Suosittelen jotain nopeasti kasvavaa, kuten konnanputkea tähän alkuun. Tai sanokaa viisaammat mikä olisi hyvä? En silti riistäisi istutetuilta kasveilta valoa pimentämällä sitä pintakasvein, vaan pidän itse sen valaistustauon klo 12-15 ja lannoitan säännöllisesti nestemäisellä viikoittain ilman hiilaria. Ainakin meillä toimii ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mielenkiintoista näissä valoissa on se, että vanhassa mallissa oli T8 putket 2 X 38 w ja tässä uudessa T5 onkin 2 X 54 w. Saman wattimäärän sisältävät putket siis kuin tuossa 450 litraisessa (4 X 54 w) altaassa vaikka kansi on 30 cm lyhyempi...
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
Siltsu, sulla kun on sama setti tosiaan ja homma toimii ilman hiilaria, niin kertaahan vielä omat "olot" ihan jotta saan vähän käryä millainen tuo voisi suunnilleen olla (siis milloin laitat valot päälle ja pois (miinus tuo tauko), mitä lannoitteita laitat ja ihan ohjeiden mukaanko, minkä verran on kaloja ja minkä verran kasveja suunnilleen, minkä lämpöistä ja laatuista vesi on ja olikos sinulla millaiset suodatinhommelit jne). Toki ihan asunnon oma valaistus jne vaikuttaa, ja veden laatu, kalojen ja kasvien määrä jne, mutta noin karkeasti. En oikein edes ymmärrä minkä verran olisi "sopivasti" kasveja tuonne akvaarioon.
ja enpä ole noihin biolaneihin perehtynyt, tulee äkkiseltään mieleen ihan tavan kukkalannoite... pitänee lueskella. Sinullakin siis hiekkapohja?
ja enpä ole noihin biolaneihin perehtynyt, tulee äkkiseltään mieleen ihan tavan kukkalannoite... pitänee lueskella. Sinullakin siis hiekkapohja?
-
Siltsu
- Senior Member

Yritetään; valot syttyy 9:00 ja pimenee 12-15 kolmeksi tunniksi. Sitten palaa taas ilta 21:00 asti. Tässä altaassa pohjana soraa, mutta isommassa hienoa hiekkaa, eroa en ole huomannut... Paitsi tietysti tavassa siivota, kun hiekkaa en lappoa vaan imuroin sotkut vain pinnalta. Juu altaassa on runsas kasvisto, tavallista ja kiertteisvallua, kymmenkunta vesimiekkaa (kaikki syötävän hyvät mitkä olen aikoinaan evakuoinut plekojen ruokalautaselta
), on kurttu- ja vitamelalehteä, aiemmin mainitsemani konnanputki jota harvennan parin viikon välein, rusolehteä, japanin ulpukkaa ym ym. jokaisen puskan tyveen olen laittanut juurikin sitä huonekasveille tarkoitettua biolanin kanankakka puikkoa, kokonaisen tai puolikkaan... Lisäksi laitan viikottaisen vedenvaihdon 50% yhteydessä altaan kokonaislitroille lasketun määrän Astran vivplant litkua. Käytössä pelkästään ulkosuodatin Eheim 2028 joka on ihanan helppo, kun ei tarvii putsailla kovin usein... Ehkä 6kk välein vilkaisen, tai sitten en.
Vesiarvot viimeisen mittauksen mukaan pH 7.2, gH 7, kH 4. Lämmöt about 24-26 astetta, lämppäri ei ole vielä ollut koskaan päällä vaikkakin on altaassa. Valot lämmittävät päivällä ja yöksi viilenee jos ei ole takkaa hehkutettu. Keskimäärin 25 astetta. Kalaston määrä onkin vaikeampi juttu... molleja ja platyja ehkä 30, suurin osa keskenkasvuisia (myin juuri ISON MÄÄRÄN poikasia) jokunen pieni tetra, pari pientä uutta tyttöpartista ja noitamonnia ja muutama karkulaisena tullut sukarapu ja petokotiloita...
Vastasinkohan ollenkaan siihen itse kysymykseen?
Ihan perus settiä, ei mitään ihmeellistä. Eikä ikinä leväongelmaa... Isommassa meinasi kesällä olla, mutta siellä kasvien määrä oli suhteessa PALJON pienempi, kun noi plekot söi ne sitä mukaa kun ostin uutta
Nyt siitä plekojen valtakunnasta on ihmeellisesti tullut punertavien kasvien valtakunta ja hassun näköinen, kun altaassa kasvaa vaan pahanmakuista puskaa... No, eri tarina se ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vesiarvot viimeisen mittauksen mukaan pH 7.2, gH 7, kH 4. Lämmöt about 24-26 astetta, lämppäri ei ole vielä ollut koskaan päällä vaikkakin on altaassa. Valot lämmittävät päivällä ja yöksi viilenee jos ei ole takkaa hehkutettu. Keskimäärin 25 astetta. Kalaston määrä onkin vaikeampi juttu... molleja ja platyja ehkä 30, suurin osa keskenkasvuisia (myin juuri ISON MÄÄRÄN poikasia) jokunen pieni tetra, pari pientä uutta tyttöpartista ja noitamonnia ja muutama karkulaisena tullut sukarapu ja petokotiloita...
Vastasinkohan ollenkaan siihen itse kysymykseen?
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
Kiitti Siltsu! Minäkin laitoin nyt pientä päivälepoa noille. Kävin just ostamassa rehuja tuonne lisää, kun ei täälläkään sattunut myyntipalstalla silmiin mitään sellaista mitä haeskelen. Samalla pistin järjestystä uusiksi. Ei tietystikään ole kasvien kasvun kannalta kovin hyvä idea, mutta en malttanut olla puuhailematta, kun pitihän ne uudet saada tuonne kivasti asettumaan. En kyllä enää osaa oikein ajatella tuonne enempää kasveja, tai korkeintaan kelluvia. Kunhan nuo tuosta pääsevät kasvuun niin varmasti on jo riittävästi, lajejakin on niin monta että alkaa olla mallia salaattimix. Tuollahan on kahta erilaista rusolehteä (molempia muutama varsi), kahta vesitähdikkiä (molempia muutama varsi), hentorotalaa (joku kymmenkunta vartta), kahta melalehteä (molempia pari taimea), 2 miekkakasvia, 2 tiikerilummetta, n. 10 vedensuosikkia, puolenkymmentä oksaa konnanputkea, isohko puska (lisinyt hurjaa vauhtia) karttulehteä, pari jaavansaniaista, suikeroalpia ja 8 blyxa japonicaa. Tänään ostin vielä potilliset paria rasvalehteä ja vallisneriaa. Luulisi noista jonkun tuolla menestyvän.
Pitää joskus taas kuvapäivitys napsia.
-
Siltsu
- Senior Member

Juu, tuo kyllä riittää!
Nyt ei enää puutu kuin malttia antaa niiden kasvaa rauhassa... Saisikohan sitä malttia jostain kaupasta, kun omasta takaa mulla ei ole
Itsekin aiheesta taas innostuneena katselin noita myynti-ilmoituksia josko olisi jotain uutta kasvia. Tuo aiemmin kirjoittamani lista olikin yllättävän yksipuolinen, vaikka allas onkin suht täyden näköinen. Kadehdin noita muutamaa allasta joista sinulle mainitsin ja kunhan saan muutaman puskan vielä jotain hapsottavaa niin taidan myllätä vielä kertaalleen koko altaan
Mainittakoon vielä tässä, että groovehain allasta tulen matkimaan parhaan osaamiseni mukaan! 
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
Sisso
- Advanced Member

Kannattaa Inkku tosiaan vähän selvittää miten muut vastaavalla valomäärällä hyvin porskuttavat on asiat järjestäneet, koska toi määrä valoa on riski ja nettiä kaivellessa voi löytää monta tarinaa miten vastaavilla valoilla smanakokoisessa pytyssä on saatu leväfarmi aikaan. Tiedän kulostavani ikävältä, mutta juuri tässä kohtaa kannattaa kysellä miten muut on saaneet homman toiminaan ja yrittää tehdä samoin. Itsellä on aina ollut hiilari jos valoa yhtään enemmän, joten en ole pahemmin joutunut taiteilemaan riskirajoilla joskin leväongelma poikineen on muutoin tullut ratkaistua ennen kuin oppi kupletin juonen.
Tälle rusolehdelle tuli kyllä shokki. Yleinen käsitys on, että kasvit pudottavat lehtensä valon puutteessa, mutta se ei pidä paikkansa ja sille löytyy selityksensä kasvien fysiologiasta, mitä en nyt tässä sen pidemmin selitä. Ne pudottavat lehtensä hiilarin puuteessa tai muusta kasvu (ts ravinne) häiriöstä johtuen. Rubiinirusolehti on kasvi, jonka hiilidioksidin kompensaatiopiste on korkeahko, joten se yrittää kompensoida puutteita miten parhaiten pystyy, lehtien heittäminen on aina merkki tällaisesta tapahtumasta. Meillä on 3-satasessa vain T8 1x38w (siis n 0,13w/l) mutta silti jokaikinen köynnöstävä, myös rusolehti, kasvaa alhaalta tuuhena koska menee CO2. Kuvaa olen laittanut tänne AWlle pariin paikkaan. Silloin kun kasveilla on kasvuongelmia, valon lisääminen lähes aina vain pahentaa niitä. Tarkoitan että usein annettu neuvo, joskaan ei nyt tässä, lisätä valoa silloin kun kasvit kaljuuntuvat alhaalta, on huono eikä toimi.Siltsu kirjoitti: on tuo rubiinirusolehti ruvennut pudottamaan lehtiään... Joten kahdella 54W putkella ja yhdellä heijastimella ei saa sokkia aikaiseksi![]()
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kerropas Sisso (tai joku muukin toki saa vinkata) miten voisin vähentää valoitusta? Minulle tosiaan vähempikin riittäisi, joten mieluusti vähentäisin jos keksisin keinon. Tuo ensinnäkin lämmittää vettä aika iloisesti (josta ei nyt varsinaisesti haittaakaan ole, mutta vähempikin riittäisi), ja sähkönkulutuksen kannaltakin turha tohottaa hurjana. Noita valoja vaan ei taida olla pienempitehoisia mutta yhtä pitkiä? Ja tosiaan kun yritin poistaa toisen putken niin kumpikaan ei enää syttynyt, otin pois kumman tahansa lampuista. Tietysti valaistusaika on yksi optio (nyt on 10h, välissä 2h tauko eilisestä alkaen), mutta mieluustihan sitä katselisi akvaariotaan vähän pidempään pienemmillä valoilla, kuin muutaman tunnin tehovalaistuksella.
Meillä tosiaan tuo sama juwelin systeemi.
Itse olen huoletta poltellut valoa aamusta iltaan: aamulla noustessani otan kahvikupin, sytytän akvaarion valon ja istun sen ääreen kahville. Illalla lasten iltapuhteesta alkaessa sammutan akvan valot. Ajastimella rytmin saisi tietysti säännöllisemmäksi, mutta eipä ole tullut ajastettua noita.
Easy carpoa laitan aamuisin valojen syttyessä noin 10 ml päivässä.
Kerran viikossa vedenvaihdon yhteydessä lisään nuo muut lannoitteet: profitoa, rautaa, kaliumia, fosfaatti- ja typpilannoitetta.
Tulevaisuuden suunnitelmissa on vaihtaa nestemäinen hiili kaasumuotoiseen. Vielä ei ole tullut vaihdettua, kun näilläkin on pärjätty. Mutta tuon valaistuksen kanssa olisi varmasti ihan viisas ratkaisu.
Itse olen huoletta poltellut valoa aamusta iltaan: aamulla noustessani otan kahvikupin, sytytän akvaarion valon ja istun sen ääreen kahville. Illalla lasten iltapuhteesta alkaessa sammutan akvan valot. Ajastimella rytmin saisi tietysti säännöllisemmäksi, mutta eipä ole tullut ajastettua noita.
Kerran viikossa vedenvaihdon yhteydessä lisään nuo muut lannoitteet: profitoa, rautaa, kaliumia, fosfaatti- ja typpilannoitetta.
Tulevaisuuden suunnitelmissa on vaihtaa nestemäinen hiili kaasumuotoiseen. Vielä ei ole tullut vaihdettua, kun näilläkin on pärjätty. Mutta tuon valaistuksen kanssa olisi varmasti ihan viisas ratkaisu.
-
Siltsu
- Senior Member

Okei, olen siis olettanut väärin... Kasvi pudotti lehtensä kun sen päälle oli kasvanut varjostavia kasveja. Tai näin siis luulin. No, ainakin karsinta auttoi, sillä kun latvoin nuo rusolehdet, niin uusi kasvu on alhaalta asti tuuheaa. Ja syy miksi oletin valon olevan tässä se ongelma on, että Varjon kirjassa sanotaan; kasvi on melko vaatimaton, mutta tarvitsee enemmän valoa kuin muut rusolehdet... No, mä olenkin vaan avuton harrastelija, joten suo siellä ja vetelä täällä...Sisso kirjoitti:Tälle rusolehdelle tuli kyllä shokki. Yleinen käsitys on, että kasvit pudottavat lehtensä valon puutteessa, mutta se ei pidä paikkansaSiltsu kirjoitti: on tuo rubiinirusolehti ruvennut pudottamaan lehtiään... Joten kahdella 54W putkella ja yhdellä heijastimella ei saa sokkia aikaiseksi![]()
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
Siltsu: No, pääasia että toimii.
Sama kai se on itsellä edessä, kokeiltava vaan... Olisi vaan kiva pitää homma yksinkertaisena, ja semmoisessa käsityksessä elän, että jos hiilari tulee mukaan niin menee helposti monimutkaiseksi, ja jos sitä haluaa vältellä niin pitäisi vähentää valaistusta. "Yliravitsemus" ei vissiin ole niin justiin, jos ei nitraattia ja fosfaattia lasketa? Vai voiko liikaa "Profitoa" lorauttamalla saada levät innostumaan?
Tässäpä pari tänpäiväistä kuvaa, varmaan kasveja on nyt riittävästi, jos vaan alkavat kukoistamaan... Käänsin nuo pari pienempää kiveä, joten hyvin näkee mitä niille on parissa viikossa tapahtunut, kaikki olivat suht samanvärisiä...

Sama kai se on itsellä edessä, kokeiltava vaan... Olisi vaan kiva pitää homma yksinkertaisena, ja semmoisessa käsityksessä elän, että jos hiilari tulee mukaan niin menee helposti monimutkaiseksi, ja jos sitä haluaa vältellä niin pitäisi vähentää valaistusta. "Yliravitsemus" ei vissiin ole niin justiin, jos ei nitraattia ja fosfaattia lasketa? Vai voiko liikaa "Profitoa" lorauttamalla saada levät innostumaan?
Tässäpä pari tänpäiväistä kuvaa, varmaan kasveja on nyt riittävästi, jos vaan alkavat kukoistamaan... Käänsin nuo pari pienempää kiveä, joten hyvin näkee mitä niille on parissa viikossa tapahtunut, kaikki olivat suht samanvärisiä...

Sama täällä akvaario voittaa tv:n aamukahvin juoma ''seurana'' mennen tullen, tai kesäisin kauniina ja lämpiminä aamuina lammikko. Valot syttyvät aamulla seitsemän maissa ja sammuvat joskus kympin tienoilla illalla. Olenkohan väärässä kun mielestäni kasvit tuntuvat kasvavan paremmin pehmeä pohjaisessa akvaariossa?pisarat2 kirjoitti:Meillä tosiaan tuo sama juwelin systeemi.
Huomenta! Pähkäilen tässä, että mikä olisi se meidän akvan ahkera levänsyöjä, joka tulisi minua auttamaan noissa hommissa. Varmaan menee joka tapauksessa tilaushommiksi... Nokkamonnia ajattelin, mutta luin nyt että on aika kova silppuamaan miekkakasveja yms. Jättääkö otot ne rauhaan? Altaassa on suht lämmintä, joten otoista pitäisi löytää ne lämpimimmissä vesissä viihtyvät, jos niihin päädyn. Kelpaakohan noista kummallekaan punaiset levät?
Jatkan vielä omaa pölötystä, jos vaikka Sisso tai joku muu ekspertti osaisi kommentoida. Nyt on mennyt 2 viikkoa kalojen tuomisesta, nitriitti on yhä 0 (ja nitraatti sen 2). Joko uskaltaisi ajatella, että nitriittipiikkiä ei ole tulossa noiden jo hankittujen kalojen osalta (jos syöminen pysyy samana), vai vieläkö kannattaisi odotella ennen kuin seuraavia kaloja hankkii? Tosin jos tilaushommiin menee, niin pari viikkoa menee helposti odotellessa, mutta jos sattuisi paikanpäällä olemaan... Otot taitavat tosin olla aika herkkiksiä nitriitille, miten herkkiä nokkamonnit lie...
Punalevät eivät meinaa kaloille juuri kelvata. Leväbarbit kuulemma nuorina niitä syövät, mutta tästä ei omaa kokemusta. Otot ovat kyllä kivoja. Niille kelpaa hyvi piilevä ja ovat sen tuhoamisessa mestareita. Myös viherlevät taitavat maistua.inkku03 kirjoitti:Huomenta! Pähkäilen tässä, että mikä olisi se meidän akvan ahkera levänsyöjä, joka tulisi minua auttamaan noissa hommissa. Varmaan menee joka tapauksessa tilaushommiksi... Nokkamonnia ajattelin, mutta luin nyt että on aika kova silppuamaan miekkakasveja yms. Jättääkö otot ne rauhaan? Altaassa on suht lämmintä, joten otoista pitäisi löytää ne lämpimimmissä vesissä viihtyvät, jos niihin päädyn. Kelpaakohan noista kummallekaan punaiset levät?
Toiset ovat kehuneet leväsukarapuja punalevien syöjinä, mutta itselläni ei tästä(kään) kokemusta ole.
En usko, että mitään leväongelmaa selätetään kala-armeijan avulla. Taitaa olla Suomalaiskansallinen perusvastaus paras lääke leviä vastaan: pulloon pitää tarttua
Olen hiukan eri mieltä otoista ja nitriitistä, tosin vain oman lyhyen kokemukseni perusteella. Oman altaan kanssa tuli ampulli kypsytyksestä huolimatta se nitriitti-piikki, syystä x, kolmantena päivänä. 1,5 viikkoa taisi nitriitit pomppia väliä 0,1-0,4, ja nitraatti oli melko lailla 1 tai vähän yli. Kolmesta otosta yksikään ei kuollut tuona aikana. Mutta sitten noin viikko tilanteen rauhoittumisen jälkeen yksi heitti henkensä. Tosin sen kuoleman syyksi epäilen kyllä muutakin kuin pelkkää nitriitille altistumista.
Lämpöä altaassa on noin 25C. Piilevän valtaamat kasvit putsattiin kahden päivän aikana erittäin siististi, eikä reikäisiä lehtiä näkynyt. Siistimmin ja kasviystävällisemmin nuo siivoushomman hoiti kuin minä.
Lämpöä altaassa on noin 25C. Piilevän valtaamat kasvit putsattiin kahden päivän aikana erittäin siististi, eikä reikäisiä lehtiä näkynyt. Siistimmin ja kasviystävällisemmin nuo siivoushomman hoiti kuin minä.
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
Pisarat2: Eli pitäisikö meille ottaa Ottoja kertomaan onko nuo mun levät piilevää vai punalevää, voisi katsella tekeekö kauppansa vai ei.
Ei ne toki mitään jättimäistä leväinvaasiota hoida, mutta olisivatpahan avuksi. Sukaravut kai ovat ahventen namipaloja, joten niitä ei taida mun akvaarioon kannattaa ottaa.
Icecube: Kiitos oman kokemuksen jakamisesta, ja että siistiä jälkeä tekevät. Toki Sisso tuolla aiemmin mainitsi, että nitriittipiikin aiheuttamat vauriot voivat aiheuttaa jälkijättöisenkin kuoleman, tiedä sitten mihin se yksi otto kuoli.
Läheisessä eläinkaupassa olisi myynnissä "raitanuolimonneja". Pitää mennä katsomaan paikanpäälle, että mitähän ne on, koska täältä lueskelemani perusteella nuo lajimääritykset ovat välillä ihan päin prinkkalaa ja just tuo raitanuolimonni harvemmin on paikkansapitävä. Jos ne osoittautuisi vaikka kaksoisnuolimonneiksi, niin ehkä voisin meille muutaman ottaa... Minkähän kokoinen porukka näitä olisi hyvä? Ei vissiin ole varsinainen parvikala mutta viihtyy kuitenkin porukoissa...
Kala-asiat alkaa sujuvasti selvitä. 6 rusokirjoahventa tai vastaava määrä jotain muunlaisia ahvenia olisi edelleen ykköstoive, ja sitten ne levänsyöjät, joko otot tai nokkamonnit. Pinnalle haluaisin kyllä jotain vielä. Kovasti tykkäisin rihmakaloista (kun haluaisin jonkun varsin pinnassa viihtyvän ja vähän isomman/näyttävämmän kalan sinne ennemmin kuin pikkukalaparven, pitäisi vaan niitä pintakasveja vähän haalia), mutta nyt saa sanoa ihan suoraan onko esim helmirihmakalapariskunta hyvä vai tosi huono idea tuohon kalastoon ja akvaan? Vesi näyttää olevan nyt 25c ja risat ilman lämmitintä, paljon lämpimämpää kuin osasin arvata (mikä toki rihmiksille on hyvä vain). Nuo täplämonniset arvostaisivat kai vähän viileämpääkin vettä.
Katselin akvaariokeskuksen sivuilta (kun siellä on niin näppärät listat), että täplämonninen viihtyisi ok, mutta toisissa linkeissä onkin sitten enemmän lajiteltu viileän veden monnisiin.
Icecube: Kiitos oman kokemuksen jakamisesta, ja että siistiä jälkeä tekevät. Toki Sisso tuolla aiemmin mainitsi, että nitriittipiikin aiheuttamat vauriot voivat aiheuttaa jälkijättöisenkin kuoleman, tiedä sitten mihin se yksi otto kuoli.
Läheisessä eläinkaupassa olisi myynnissä "raitanuolimonneja". Pitää mennä katsomaan paikanpäälle, että mitähän ne on, koska täältä lueskelemani perusteella nuo lajimääritykset ovat välillä ihan päin prinkkalaa ja just tuo raitanuolimonni harvemmin on paikkansapitävä. Jos ne osoittautuisi vaikka kaksoisnuolimonneiksi, niin ehkä voisin meille muutaman ottaa... Minkähän kokoinen porukka näitä olisi hyvä? Ei vissiin ole varsinainen parvikala mutta viihtyy kuitenkin porukoissa...
Kala-asiat alkaa sujuvasti selvitä. 6 rusokirjoahventa tai vastaava määrä jotain muunlaisia ahvenia olisi edelleen ykköstoive, ja sitten ne levänsyöjät, joko otot tai nokkamonnit. Pinnalle haluaisin kyllä jotain vielä. Kovasti tykkäisin rihmakaloista (kun haluaisin jonkun varsin pinnassa viihtyvän ja vähän isomman/näyttävämmän kalan sinne ennemmin kuin pikkukalaparven, pitäisi vaan niitä pintakasveja vähän haalia), mutta nyt saa sanoa ihan suoraan onko esim helmirihmakalapariskunta hyvä vai tosi huono idea tuohon kalastoon ja akvaan? Vesi näyttää olevan nyt 25c ja risat ilman lämmitintä, paljon lämpimämpää kuin osasin arvata (mikä toki rihmiksille on hyvä vain). Nuo täplämonniset arvostaisivat kai vähän viileämpääkin vettä.
Hah, otin leväkuvia teille.
Noita "pitkäkarvaisia" on aika vähän, mutta onnistuin kuvaamaan pari karvaa.
Tämän harrastuksen hulluus vie selvästi mennessään...
Aivan keskellä ekaa kuvaa, blyxan yhden korren päässä näkyy karvoja (alempana on joku juurenpalaroska). Ja siis tosiaan, ei tuota levää tosiaan vielä paljon ole, mutta haluaisin nyt vaan paapoa kasveja parhaalla mahdollisella tavalla ja olla mahdollisimman ilkeä tuolle kasvien kasvua odotellessa, ettei tuo peitä kohta mun kaikkia kasveja. 
Lisäksi löytyy vihreää hyvin matalakasvuista lasien alaosasta (minne ei raapalla pääse), ja tokakuvan korkeamman kiven päältä. Ruskeaa hyvin matalaa on sitten tuon matalamman kiven kyljessä, ja samaa on myös joidenkin kasvien alimmissa lehdissä varmaankin. Kuvassa oleva iso monninen on muuten kaimani. Rakas puolisoni nimesi hänet, koska meillä molemmilla on yhtä intohimoinen suhtautuminen ruokaan.

Lisäksi löytyy vihreää hyvin matalakasvuista lasien alaosasta (minne ei raapalla pääse), ja tokakuvan korkeamman kiven päältä. Ruskeaa hyvin matalaa on sitten tuon matalamman kiven kyljessä, ja samaa on myös joidenkin kasvien alimmissa lehdissä varmaankin. Kuvassa oleva iso monninen on muuten kaimani. Rakas puolisoni nimesi hänet, koska meillä molemmilla on yhtä intohimoinen suhtautuminen ruokaan.

Punalevät paljastuvat kaatamalla niiden päälle alkoholia. (Easy carpo tekee muuten saman). Punalevät muuttuvat, yllätys yllätys, punaisiksi. Altaaseen ei alkoholia tietysti kannata kaataa, mutta jos haluaa näytepalan kanssa leikkiä... Myös salamavalo saa punalevät näyttämään toisinaan kuvissa punaisilta.
Nyt suuntaan altani ääreen. Yritän poimia sieltä näytteeksi kuvia noista levistä...
Nyt suuntaan altani ääreen. Yritän poimia sieltä näytteeksi kuvia noista levistä...
Pisarat2:
Jostain syystä mulle tulee nyt tarve selitellä uudelleen, että mä en siis noista muutamista karvoista vielä ollut huolissani (kunhan eivät koko purkkia valtaa).

Edit: Jääkaapissa on olutta, toimiikohan se.

...tästä toisesta altaasta yritin löytää partalevää, joka joskus siellä kasvoi oikein komeasti
Mutta nämä "punkkarit" löysin etulasista. Vahva epäilys, että punaleviä nämäkin...
Piilevää yritin myös kovasti metsästää kuvaan, mutta tällä kertaa ei löytynyt. Ne on noi otot... Se ruskea matala on mitä todennäköisimmin juuri sitä piilevää.
Onpa komeita punkkareita.
Sen verran minussa on tutkijan vikaa, että piti kokeilla tuota alkoholitestiä, ja ottaa kuva vodkakylvyn jälkeen.
Muille ei tapahtunut mitään, miekkakasvin tummat kohdat syöpyivät pois.
Voihan se olla, ettei nuo lehtien tummat pilkut edes ole levää, vaan yleistä pahoinvointia tai jonkun ötökän syömiä tms. Nyt näkyy vähän nuo tupsut blyxassa, ja ei ne itseasiassa olekaan ruskeita (näyttävät altaassa siltä, koska lehtien kärjet on ruskeat, ja noita tosiaan on vain yksittäisinä karvoina). Tuossa valkoisella lautasella näkee, että ne ovat joko tosi tumman vihreitä tai sitten sitä likimain mustaa levää josta joskus kuvan näin. Aika tiukasti nakottaa kasvissa, pyyhkäisemällä ei lähde kuten ei nuo muutkaan. Se ruskea tuosta laakeasta kivestä kyllä lähti aika helpon oloisesti,kun sormella hinkkasin, vihreä kivessä istui tiukemmassa. Lasissa näkyy lähes mikroskooppisen pieniä vihreitä pisteitä, ja hitusen ruskeaakin, joka ei ole ihan niin tarkkarajaista. Varmaan se ruskea helposti irtoava on sitä piilevää ja vihreä tietysti jotain viherlevää, tuo kasvien tumma juttu ja nuo karvat ovat vähän epäselviä. Löytyy ainakin jokaiseen makuun jotakin. 

Nuo karvat ainakin ovat partalevää, sanoisin.
Mun täytyykin "polttaa" tuo kuvaamani lehti ec:lla ja kuvata sitten, kuinka punaiseksi muuttuu.
Mun täytyykin "polttaa" tuo kuvaamani lehti ec:lla ja kuvata sitten, kuinka punaiseksi muuttuu.
Näin se on: eihän yksi rikkaruoho kukkapenkissä vielä tee puutarhasta viilliintynyttä.inkku03 kirjoitti:Pisarat2:![]()
![]()
Jostain syystä mulle tulee nyt tarve selitellä uudelleen, että mä en siis noista muutamista karvoista vielä ollut huolissani (kunhan eivät koko purkkia valtaa).
![]()
Minä kyllä tietäisin sille votkalle parempaa käyttöä