Elikkäs, ostin 125-litraisen akvaarion reilu kuukausi sitten, kypsytin akvaarion ohjeiden mukaan ja istutin kasvit jne. Suodattimena on käytössä Eheimin Powerline 200 ja hiekkana pohjalla JBL Manado reilu 5cm ja sen alla sitten jokin lannoite kasveja varten.
Kasveja akvaariossa on n. 10 kpl
Itse ongelmaan; GH arvo näyttäisi olevan 16,8.. Vaikka muut arvot ovat kunnossa; pH 7.5, KH n. 9, NO2 0, N03 0
Testin tein liuskatestillä ja sitten vein vielä vesitestin akvaarioliikkeeseen ja hekin ihmettelivät tulosta. He tekivät testin tippatestillä + liuskalla.
Vesijohdosta samalla tippatestillä GH tulos on runsaasti pienempi; 8,4, joten sen verran tajusin että vika on akvaarion sisällä.
Akvaarioliikkeessä kehottivat ostamaan kantoja muiden sisustuselementtien sijaan, joten heivasin pari keraamista esinettä akvaariosta pois ja ostin pari isoa kantoa ja yhden pienen.
Todella kurja tilanne kun olin juuri ajatellut että rupean ostelemaan fisuja akvaarioon ja sitten tuo GH arvo estää sen, tai en haluaisi että kalat kärsivät. Joten olisiko kenelläkään vinkkejä ongelmaan; miten voisi korjata vian tai mistä voi olla kyse?

Yritin etsiä nettisivuilta mutta en löytänyt samanlaista ongelmaa GH arvon suhteen, kun muut arvot ovat kondiksessa.
Ja mitä jos rupean laittamaan akvaarioon jotain turvemömmöjä, vaikuttaako sitten muihin arvoihin huonolla tavalla? Itse ongelma olisi kiva saada selville koska ei tunnu järkevältä jos pullo tolkulla joutuu sitten akvaarion GH:ta säätämään, eikö ne kalatkin kärsi jos GH heittelee kovasti?
Vielä akvaariokaloista jotka aion sinne hommata kunhan tämä kurja ongelma on poissa; täpläpartamonni/maatiaismonni, jotain tetroja, suppusuita, selkäuimareita ja ehkä pandamonnisia tai muita monnisia vielä lisäksi.
Apuva!