Akvaariokalojen valinta (eettisyys)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
taapero
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaariokalojen valinta (eettisyys)

Viesti Kirjoittaja taapero »

Suunnitelmamme on edennyt kalojen valintaan ja tutkailin nettiä. Tällainen osui silmään: http://www.sey.fi/elainten_viikko/2009_ ... yvinvointi. Rupesin ajattelemaan onko pk-seudun suuremmissa myymälöissä ajateltu näitä miten tarkkaan? Onko tietoa, mistä kalat on? Missä tuollaisia kasvattamoja on? Onko mahdollista oikeasti hankkia sellaisista kaloja eikä käydä myymälöissä? Vai olisiko "eettisempää" ostaa "kirppistavaraa" netin kautta?
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Re: Akvaariokalojen valinta (eettisyys)

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Itse en osta jalostettuja lajeja. Kaloja ostellessani katson aina että liike on hyvinhoidettu ja kaloilla on hyvinhoidetut altaat ja piilopaikat. Ostan kalojani mieluiten mahdollisimman läheltä esim.toisilta harrastajilta tai kaloja jotka eivät ole kuljetettu pitkiä matkoja. Kysyn aina mistä maasta kalat ovat peräisin. Ostan mieluiten viljeltyjä kaloja.
taapero
Starting Member
Starting Member

monniomistaja: Mistä esimerkiksi ostat kalasi? Tuossa artikkelissa kerrottiin, että usein kaupoissakaan eivät omistajat ehkä tiedä mistä kalat ovat peräisin. Entä mistä löytää tietoa onko kala jalostettu vai voinko olettaa, että "normitetrat" yms eivät ole jalostettuja. Nää jutut on mulle kalojen suhteen ihan uusi juttu ja siksi voi tulla tyhmiäkin kysymyksiä :)
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Kalojani olen ostannut pääsäntöisesti joko Akvaariokeskuksesta tai Itä-keskuksen Mega eläimestä. Molemmat ovat hyvinhoidetut ja asiantuntevia. Tosin Itiksen Megaeläinissä ei ole aina kaloista vastaava henkilö paikalla jolloin esim.kalojen tausta on vaikea saada selville. Mutta muuten hyvä liike.
Viimeksi muokannut monniomistaja, 17:48, 16.02.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
taapero
Starting Member
Starting Member

Tänään just käytiin Itiksen Mega-Eläimessä ja tosiaan ei tainnu olla vastaava myyjä, kun ei osannut oikein mihinkään ostajan kysymyksiin vastata. En tiedä olisiko perustietoa esim tietää kauanko tetrat elävät...
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Se on se huono puoli muuten hyvässä liikkeessä. Terveitä ja hyvinvoivia kaloja olen sieltä aina saanut.
Akvaariokeskuksessa taas saa kaiken tarvitseman tiedon ja vähän ylimääräistäkin tietoa... :)
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Erittäin tärkeä aihe! Akvaariokirjallisuudesta löytyy kyllä vinkkejä tähänkin asiaan. Tärkeimpänä varmaan se, että kauppiaat tietävät mitä tekevät, eli kysymyksiin tulee kunnolliset 2000-luvun vastaukset ja kaupan altaat ovat kunnossa. Monninomistajan pointti piilopaikoista on hyvä, myyntialtaissakin kalojen pitäisi päästä suojaan.

Mutta siis tämähän on tosiaan monipiippuinen juttu. Joissakin tapauksissa luonnosta pyydystetty kala on "parempi", joissakin tapauksissa viljelty. Itse pidän häiritsevänä sitä, että myynnissä on koko ajan kaloja, joiden lisääntymisestä luonnossa ei ole mitään tietoa. En käsitä, kuinka on mahdollista määritellä sopivat rajat kalojen pyydystykselle, jos ei edes tiedetä kuinka usein kalalaji lisääntyy ja kuinka paljon tulee poikasia. Seuraava pykälä ovat sitten kalat, joiden lisääntymisestä luonnossa tiedetään jotain, mutta jotka eivät ole koskaan lisääntyneet akvaariossa. Tai lisääntyvät ainoastaan hormonipiikityksellä. Tuokin vähän hiertää, olkoonkin ettei eläimen lisääntyminen vankeudessa välttämättä tarkoita sitä, että se voisi hyvin.

Yksi näkökulma on sitten se, että on olemassa kalalajeja, jotka todennäköisesti tulevaisuudessa selviytyvät vain ja ainoastaan akvaarioharrastajien avustuksella. Monet killit ovat tällaisia ja myös hohtomiljoonakalat, joiden ainoat tunnetut luonnon elinympäristöt ovat vauhdilla tuhoutumassa. Näiden kanssa pitää sitten vaan olla varma, että todella pystyy huolehtimaan suojelutehtävästä eli perehtymään lajiin riittävästi ja sitoutumaan asiaan riittävästi niin että uusia poikasia todellakin lähtee aikanaan maailmalle.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että suosin harrastajilta hommattuja elättejä. Harrastajilta ostaessa tietää, millaisessa altaassa kalat ovat syntyneet ja mitä ne ovat syöneet jne. Harrastajakaupassa yksi erittäin tärkeä pointti on myös se, ettei kaikkea ole aina saatavilla justnythetimullekaikki-taktiikalla vaan haluamaansa kalalajia voi joutua odottelemaan vähän pidempään. Mutta kun vähän aikaa seuraa vaikkapa markkinoita tällä foorumilla niin huomaa, että varsin monipuolisesti on kotikasvattejakin tarjolla. Pitää vaan olla malttia odottaa!

Luulen, että akvaariokalojen hyvinvoinnin kannalta kaikkein olennaisinta olisi se, että ihmiset ajattelisivat akvaarion olevan samanlainen ajallinen sitoumus kuin koira tai kissa. Että kun allas laitetaan käyntiin, niin se sitten todella on siellä huoneen nurkassa sen 15 vuotta. Akvaarion perustaminenkin sujuisi paremmalla maltilla kun muistettaisiin, että kahdessa päivässä ei ole pakko tulla valmista. Ja että siellä altaassa ne olennaisimmat asukit ovat niitä, mitä ei paljaalla silmällä näe. Kalat ovat vähän niinkuin piste iin päälle, eivät se olennaisin osa allasta!

Ja tietysti olisi hyvä, jos asukkeja valittaessa mietittäisin sitä, mikä olisi jollekin kalalajille ihanne eikä aina sitä, kuinka monta lajia saa tungettua samaan purkkiin ja kuinka paljon hoitosuosituksia voi venyttää ja vanuttaa niin että saisi mahdollisimman monta lajia samaan. Itse pidän myös tärkeänä riittävää tilaa. Minusta on ihan reilua ajatella, että kalan pitää pystyä uimaan vähintään 10 kertaa oma ruumiinmittansa altaan pitkällä sivulla. Tuostakin on toki poikkeuksia, mutta joku ohjenuora on hyvä olla olemassa. Mutta olennaisinta on varmaan miettiä, miksi ylipäätään haluaa akvaarion? Mitä tarkoitusta se palvelee? Mikä on akvaariossa elävien kalojen elämän tarkoitus? Valmiita vastauksia ei ole, itse joutuu nämä pähkäilemään.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
taapero
Starting Member
Starting Member

Asioita, joita en itse ennen tullut edes ajatelleeksi :) Samoin kävi kissojen hankinnan kanssa vuosia sitten. Olin koko lapsuuteni elänyt ajatuksella, että kissojen täytyy päästä vapaana ulkoilemaan, ne juovat maitoa ja syövät purkkiruokaa. Vasta omien kissojen hankkiminen valaisi maailmaani :) Käyköhän nyt kalojen kanssa samoin. Sen opin heti, ettei liian montaa kalaa yhteen purkkiin ja aiotaan todellakin väljänä se pitää eli jokin parvi ja ehkä sitten lisäksi jotain yksittäisiä (yhtä lajia) ja pohjalle monni/monneja. Mitään erikoisempia lajeja ei edes harkita. Mutta nää on varmana hankalia asioita päättää, jos haluaa eettisyydenkin pitää mukana ja niin haluan kaikkien meidän perheen eläinten suhteen pitää.
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

hippikala kirjoitti: Ja että siellä altaassa ne olennaisimmat asukit ovat niitä, mitä ei paljaalla silmällä näe. Kalat ovat vähän niinkuin piste iin päälle, eivät se olennaisin osa allasta!
Tämä on minusta erinomainen huomio, jota tulisi painottaa akvaarioharrastuksen alkaessa. Vastuu on toki viime kädessä aina harrastajalla, sillä nykyisin on tietoa saatavilla riittävästi ja riittävän helpolla. Tästäkin huolimatta katseet kääntyvät kauppiaiden suuntaan. Osaavatko / haluavatko he painottaa tätä näkökulmaa? Varmasti osa haluaa ja tekee myös näin.

Olin tässä viikonloppuna tukholmalaisessa "eläintavaratalossa", jossa akvaario-osasto oli mielestäni surkeaa katseltavaa kalojen osalta. Pitänee ottaa selvää mihin asiasta voi täällä ilmoittaa. Voi myös olla, että kaikki oli järjestetty asetusten mukaan, mutta olosuhteet olivat joka tapauksessa osittain huonot.

Lisäksi myyjä, joka mitä suurimmalla todennäköisyydellä ei ollut akvaarioiden asiantuntija, kertoi siellä merivesipakettia ostavalle asiakkaalle, että käytännössä paketissa on kaikki mitä tarvitsee, joten allas hoitaa suurimmaksi osaksi itse itsensä. Kalojen ruokinta ja kuukausittainen vedenvaihto riittävät. Onneksi asiakas päätyi miettimään vielä asiaa.
Home is the place where I keep my planted tanks.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jake_101 kirjoitti: Lisäksi myyjä, joka mitä suurimmalla todennäköisyydellä ei ollut akvaarioiden asiantuntija, kertoi siellä merivesipakettia ostavalle asiakkaalle, että käytännössä paketissa on kaikki mitä tarvitsee, joten allas hoitaa suurimmaksi osaksi itse itsensä. Kalojen ruokinta ja kuukausittainen vedenvaihto riittävät. Onneksi asiakas päätyi miettimään vielä asiaa.
Tässä ei välttämättä tapahtunut myyjän osalta mitään virhettä, koska tuollainen meriallaspaketti ei ole yhtään mahdoton juttu.
Niitä löytyy Suomestakin monta ja yleisistikin mitä vähemmän merialtaassa räpeltää, sen paremmin se biologisesti toimii.

Tämä aihe eettisyydestä nousee nyt muutenkin selkeästi esille lähipäivinä sillä eläinsuojelulakiin kaavaillaan muutosta, joka tulisi koskemaan mahdollisesti myös akvaariokaloja. Esitteillä on positiivilistan laatiminen, ja sen ulkopuolelle jäävien kalojen maahantuonti ja myynti kiellettäisiin kokonaan.
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Kalakaverit kirjoitti: Tässä ei välttämättä tapahtunut myyjän osalta mitään virhettä, koska tuollainen meriallaspaketti ei ole yhtään mahdoton juttu.
Niitä löytyy Suomestakin monta ja yleisistikin mitä vähemmän merialtaassa räpeltää, sen paremmin se biologisesti toimii.
Juu, monilla varmasti pytty toimii hyvinkin pienellä panostuksella. Voihan olla, että tulkitsin tilanteen väärin ja olin ehkä muodostanut kalaosaston perusteella jo negatiivisen ennakkoasenteen koko putiikkia kohtaan. Tilannekuvaa on vaikea välittää tässä ja näillä kirjoitustaidoilla, mutta edelleen laittaisin rahani sen puolesta likoon, että asiakas ei ollut kovinkaan perehtynyt ja myyjä esitti vain yhden puolen todellisuudesta. Mutta kun informaatio on vaillinaista, niin helposti vetää myös väärät johtopäätökset.
Home is the place where I keep my planted tanks.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Se mihin itse vedän nykyään rajaa eettisyyden osalta on, etten mielelläni osta suoraan lunnoista pyydystettyjä kaloja. Niiden kalojen olisi ollut paljon parempi luonnollisessa ympäristössä kuin akvaariossa. Kalojen valikoimakin on nykyään niin iso etten näe luonnosta pyydystettyjen kalojen mielekkyyttä.

Toki ilman luonnosta pyydystämistä meillä ei olisi akvaarioharrastusta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”