Putkisuosituksia

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
65HT
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Putkisuosituksia

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Olen aivan ymmälläni näiden kelvineiden ja värisävyjen kanssa ja nyt pitäisi saada tehtyä jokin valinta. Olen yrittänyt haulla katsella aiheesta ja paljon onkin juttua muttei äly riitä soveltamaan... 120 cm valaisin johon 2x30 w putket. Millainen olisi hyvä pari putkia. Toiveena olisi kirkas, ehkä jopa hiukan sinertävä valo akvaariossa. Tarkoitus ei ole tehdä mitään kasvipuutarhaa. Kiitos paljon. :D

------------------------

Sylvania Aquastar 30 W ja Osram Biolux 30 W. Mitä mieltä tällaisesta yhdistelmästä? Olisiko jollain kuvia ko. kokoonpanosta?
- 213 -
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Putkisuosituksia

Viesti Kirjoittaja marinum »

Täältä löytyy kuvia:
http://saurama.aqua-web.org/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
aquastar on punasävyinen ja biolux/skywhite on vihertävä sävyisiä.
Mun mielestä parhaan väriset putket ovat Aktizoon Supralux ja Nominal X.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

marinum kirjoitti: Mun mielestä parhaan väriset putket ovat Aktizoon Supralux ja Nominal X.
Ja vielä nimet kuntoon eli Actizoon Supralux ja Nominal TX ovat tosiaan parhain yhdistelmä tällä hetkellä markkinoilla olevista loisteputkista. ;)
65HT
Junior Member
Junior Member

Muffe kirjoitti:
marinum kirjoitti: Mun mielestä parhaan väriset putket ovat Aktizoon Supralux ja Nominal X.
Ja vielä nimet kuntoon eli Actizoon Supralux ja Nominal TX ovat tosiaan parhain yhdistelmä tällä hetkellä markkinoilla olevista loisteputkista. ;)
Löyytykö kuvaa? :?
- 213 -
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Kuva
Tuossa yksi kuva 240-litraisesta altaastani muutaman kuukauden takaa. Tuossa on muistaakseni Nominal (punertava-sävyinen kasviputki) edessä ja Supra-lux (sinertävämpi kirkasvaloputki) takana. Erilaisen valaistuksestahan saa vaihtamalla putkien paikkoja.
65HT
Junior Member
Junior Member

Vaikuttaa hyvältä. :D

Jos sais vielä lisää kuvatuksia... [;)]
- 213 -
65HT
Junior Member
Junior Member

Muffe kirjoitti:Actizoon Supralux ja Nominal TX
Ko. tuotteet käyn huomenna noutamassa. :D
- 213 -
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Tätä ihmettelen aina kun laitetaan noita kuvia joissa vertaillaan lamppujen värisävyjä toisiinsa ja todellisuuteen . . . niin monta muuttujaa todellisuuden ja tietokoneen näytön välillä että.

Tottakain voi tehdä ostopäätöksen loisteputkista tietokoneen näytöltä katsottavan valokuvan pohjalta mutta... ei sitten tullut mieleen että kamera saattaa muuttaa jonkinverran värisävyä, akvaarion vedenväri muuttaa kuvan sävyä ja sitten vielä tietokoneesi näytön asetukset muuttaa kuvan sävyä.

No siltikin ko. putket ovat ihan käyttökelpoisia akvaariossa kuin akvaariossa ihan varmasti. Ja kun olet ne hankkinut niin jos näyttää hyvältä tai pahalta niin kahden viikon jälkeen tunne on neutralisoituu suuntaan tai toiseen.(ehkä....)

Itse suosittelelisin ihan rautakaupan Osramin Lumilux 865 putkia hinta noin 5-7euroa/kpl tai jos jostain löydät niin Osramin SkyWhite putket.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
65HT
Junior Member
Junior Member

Minulla ei ole mahdollisuutta kierrellä ympäri suomea ihmisten kotona vertailemassa miltä mikäkin lamppuyhdistelmä näyttää, siksi olen kysellyt kokemuksia ja kuvia eri yhdistelmistä. Ko. putkia on suositeltu useasta lähteestä ja kuvatkin ovat näyttäneet hyvältä useampana otoksena eri akvaarioista ja eri kameroilla ja vielä eri näytöiltä katseltuna niin päädyn nyt sitten nämä ostamaan. Katsotaan nyt sitten miellyttääkö ne silmää olleskaan... Toivottavasti. :roll:
- 213 -
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itse pidän aina uusien putkien kohdalla tota kahden viikon "pakkokatseluaikaa" eli sinä aikana en vaihda niitä pois vaikka tuntusi aluksi kovin pahalta. Vain yhden kerran olen ottanut kahden viikon jälkeen putket pois akvaariokäytöstä. Olisikohan ollut AquaStarit n.20v sitten.

Mökillä sain huutia koko muulta perheeltä kun laitoin kattoloistelämppuun kaksi Skywhiteä kaikki sanoi että ovat liian kirkkaat, kuin sairaalassa tai ottaasilmiin mutta kun ne olis ollut siellä puolivuotta niin kukaan ei kiinnittänut enää niihin mitää huomiota.
ne ovat siellä paikalla vieläkin ja olen niistä mittaillut valovoimakkuuksia alun heilahtelun jälkeen pysynyt melkotasaisena.
Ovat vaan kyllä aivan huutavan eriväriset kuin mökin muut loisteputket.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Mun mielestä nuo Skywhitet ovat liian vihertävän sävyisiä, punaisten kasvien ja monen kalalajin väri väri ei erotu niin kauniina kuin esim. Supraluxilla.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Harvalla ihmisellä on absoluuttinen värisilmä, mikä tarkoittaa sitä että näemme värit eri tavoin.(vrt värisokeus) Lisäksi ympäröivän sisustuksen värit vaikuttavat siihen , miltä valo näyttää. Jopa ulkoa tulevaan valoon vaikuttavat, millaista kasvustoa jne siellä on. Se nyt ei niin paljoa vaikuta akvan värin kokemiseen ainakaan pimeällä [;)] .Siksi on hyvä lainata kaverilta, käyttää moniputkisessa valaisimessa useamman värisiä putkia. Kannattaa kokeilla ja ostaa yhtä putkea kerrallaan ja valita itseä miellyttävät.

Esim turkiksien eri nahkojen värien erottelemiseksi täytyy olla hyvin tarkat asetukset ja useamman väriset putket.

Elämä on
65HT
Junior Member
Junior Member

Tällä hetkellä Actizoon Supralux 30 W ja Nominal TX 30 W. Haluaisin muuttaa valaistusta kirkkaampaan suuntaan. Mitä ehdottaisitte valaisinkomboksi? Kumpi putki vaihtoon vai molemmat?
- 213 -
Punakala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Punakala »

Allas on Juwel Rio 180 litraa. Valaisinputket 2 x 45 W, T5, 895 mm. Tällä hetkellä Arcadia Original Tropical + Tropical Pro. Haluaisin toiseksi putkeksi samantyyppisen kuin Arcadian Freshwater eli neutraalin, hieman vihertävän, mutta sitä ei T5:na saa. Ehdotuksia?
180 l Etelä-Amerikka, 160 l rapula, 128 l Aasia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”