Kasviehdotuksia?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
heivaan
Junior Member
Junior Member

Kasviehdotuksia?

Viesti Kirjoittaja heivaan »

Akvaario on 63 litranen. Näitä kaikkia luettelemiami kasveja tuskin menee tuohon purkkiin, mutta valitsin sellaisia lajeja mitkä näyttivät eniten kiinnostavammilta.

-jaavansammal
-melalehti/kääpiömelalehti
-argentiinanvesirutto*
-intianvesitähdikki
-vallisneria
-kääpiökeihäslehti
-papukaijalehti*
-miekkakasvi
-vedensuosikki

Tuossa mitä nopealla vilkaisulla näytti ihan kelpokasveilta. Tähdellä merkityt kasvit jo omistan. Tietysti on muutama muuukin! :D sisustukseksi olen miettiny sellasta menetelmää että toisella puolela akvaa on kasvi pöheikkö, ja toisella vähän karumpaa, sellanen kiviröykkiö/kanto. Ideoita? :I
Akvaharrastaja
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: kasvi ehdotuksia!

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Jaavansammal menee hyvin, mutta se viihtyy parhaiten sidottuna esimerkiksi kantoon tai kiveen siimalla tms.
Melalehdet kasvavat varmasti hyvin.
Omassa 50 litraisessa on intianvesitähdikkiä, ja olen tyytyväinen. Kasvaa nopeasti ja antaa turvaa kaloille, lehdet ihanan vihreitä.
Vallisneria taitaa kasvaa aika korkeaksi ja suureksi, että sitä saa sitten olla koko ajan lyhentämässä. Sama pätee suuriin miekkakasveihin.
Vedensuosikki ei minun altaassani pärjää, sen sijalla on karvalehteä, joka on ainakin omasta mielestäni paljon kauniimpi ja nopeakasvuisempi kasvi.
54 litraa läträilyä
heivaan
Junior Member
Junior Member

Kiitos neuvoista!
Karvalehtikin näytti ihan miellyttävältä. Vähän samaa näköä argentiinanvesiruton kanssa. .
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

No hei.

Valitsemasi kasvit ovat aika helppohoitoisia ja muksasti kasvavia, papukaijalehti on ehkä haastavin noista,,, ja toisaalta taas ei ollenkaan jos sattuu viihtymään.... Jos sinulla se kasvaa jo kivasti ja terveesti niin hieno juttu.

En ehkäpä ala niinkään suunnittelemaan akvaasi tässä kohdin koska sehän on niitä hienoimpia oman luovuuden kokeiluja, onnistumisien ja erehdysten, oman silmän ja niin pois päin... kanssa...

Mutta jos sen verran saan antaa omia neuvojani,,,, jotka ovat siis omaan silmääni kivoja, ovat todella erilaiset kontrastit, tarkoittaen että minusta punainen kasvi ei näytä punaiselta ilman kauniin vihreää rinnallaan.... lehtimallit olisi hyvä erota vieruskavareista aika totaalisesti... eli ei hapsukasvin viereen hapsukasvia, vaan juurikin sellaisia mitkä tukee toisen kasvin rakennetta ja viehätystä....

Sitten on sellaista viehätystä, jossa porrastetaan allas ihan supervihreästä toiseen laitaan superpunaiseen niinkuin värivesipaletti leviäisi maltilla toiseen päähän toisiin sävyihin.

Itse kun haaveilet sellaisesta akvasta, jossa toinen pää on kasvillisuutta ja toinen karumpaa kanto ja kivimaisemaa, se on hieno ajatus.... mutta joka tapauksessa itse toteuttaisin sen niin että noin 30-40% altaan toisessa päässä on kasvillisuutta jotja korostaa toistensa värejä ja sävyjä.... siitä loiventaen karuun kivikko/kanto maisemaan, ja muutama kasvi vielä lopuksi peittämään tarina, ettei sivulasi paista ja kuvasta tulee kokonaisuus....

Nämä nyt vain omia ajatuksia, ja jollain toisella taas ihan toisenlaisia.... :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Miekkakasvin saattavat kasvaa todella isoiksi, eivätkä kaikki välttämättä mahdu kohta pieneen altaaseen.

Kasvisuunnitelmien kanssa on hyvä pitää vaihtoehtoja listalla, sillä joitain kasveja, ihan tavallisenkin oloisia, voi välillä olla vaikeaa saada ja löytää.
heivaan
Junior Member
Junior Member

Toukopuoko:

Itse ostin papukaijan lehden kaupasta ilman mitään tietämättä siitä, ja sitten kun luin tästä kyseisestä kasvista olin oh god mitä tuli ostettua :D mutta hyvin on alkanut kasvaa! Ylimmät lehdet yltää jo veden pinnan yläpuolellen 8O

Ihan kiva idea tuo sinun mutta altaan koko on vähän esteenä, kun on vain tuo 63 litraa..:D mutta eiköhän siitä ajankanssa ihan hieno allas tule!
Kiitos!

Pisarat2:

En nyt muista ollenkaan että oliko tuosta miekkakasvista kääpiö muotoa.. :frown: tai sitten se oli jostain muusta kasvista otettu :D
Paperille kirjotinki kaikki nämä "tarvittavat" kasvit....:D:D
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Äläs ny... pienikin voi olla kaunista... jos täältä löytyy vielä nimimerkki "Lehtis":sen allaskuvia haulla, niin siinä oli poika joka osasi tehdä pienellä kaunista ja kun läväytti kuvan tänne, niin ei olisi ensimmäisenä voinut edes kuvitella että allas on tosissaan pieni.... en kyllä muista enää kuinka pieni

Miekoistakin löytyy pieneksi jääviä, esim Mystery, jonka kasvu on aika mysteeri, on punertava. Miekan kasvua voi hillitä poistamalla liikoja lehtiä.... Ja lisäksi on ihan kääpiömiekkaa joka on vihreää.

Itse olen "kasvittanut" joskus 2 x 20 litran allasta. Muistaakseni toisessa kasvoi vellamonsammalta, joka todella hidaskasvuinen sammal, jaavansammalhan saattaa hurahtaa kasvamaan niin että kiskot sitä altaasta joka viikkoa [;)] , sitten oli kierteisvallisneriaa, en muista oliko etualalla neulaheinää vai Blyxaa vaiko kääpiövallisneriaa, taisi siellä olla rusolehteä ja olikohan salavavesitähdikkiä, muistaakseni toisessa reunassa kasvoi punertava miekka jonka pidin pienenä.... jos löytyy kuvaa täältä niin hyvä... en muista... Tsemppiä vain allasprojektiin.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Korjaus edelliseen: eli ei kääpiövallisneriaa vaan kääpiömiekkaa eli suokkia.

Jos menet tuonne "kuvia kasvialtaasta 1", niin sieltä ainakin alkoi aika pian löytyä suht pienten altaiden kasvistoa ja sisustusideaa... josko jostakin saisit kivaa vinkkiä, mikä tuntuu omalta.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Jassoo, en päässyt enää muokkaamaan viestejäni, joten jatkan vielä uudella... :|

Löysin tuolta arkistoista ainakin tällaisen omani 80 litraisen kuvan, jossa nököttää 3 miekkaa ja vino pino jaavalaista.... vielä en löytänyt sitä 20 litraista, mutta laitampa senkin jos löydän...

http://i185.photobucket.com/albums/x29/ ... de1039.jpg
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

heivaan kirjoitti:Toukopuoko:

Itse ostin papukaijan lehden kaupasta ilman mitään tietämättä siitä, ja sitten kun luin tästä kyseisestä kasvista olin oh god mitä tuli ostettua :D mutta hyvin on alkanut kasvaa! Ylimmät lehdet yltää jo veden pinnan yläpuolellen 8O

Ihan kiva idea tuo sinun mutta altaan koko on vähän esteenä, kun on vain tuo 63 litraa..:D mutta eiköhän siitä ajankanssa ihan hieno allas tule!
Kiitos!

Pisarat2:

En nyt muista ollenkaan että oliko tuosta miekkakasvista kääpiö muotoa.. :frown: tai sitten se oli jostain muusta kasvista otettu :D
Paperille kirjotinki kaikki nämä "tarvittavat" kasvit....:D:D
Onhan noita miekkoja toki monta sorttia, useampaa kokoakin. Kaupassa myytävät yksilöt voivat olla pieniäkin, lehdetkin ihan eri mallisia, kuin miksi sitten akvaariossa kasvavat. Itse olen myös huomannut, että kasvupaikan olosuhteet vaikuttavat paljon siihen, millaisiksi kasvavat. Ostin aikanaan potin, jonka jaoin kahteen eri altaaseen. Toisessa kasvoin äkkiä suureksi, kukkkin, toisessa pysyi aina pienenä sama kasvi.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

heivaan kirjoitti: Itse ostin papukaijan lehden kaupasta ilman mitään tietämättä siitä, ja sitten kun luin tästä kyseisestä kasvista olin oh god mitä tuli ostettua :D mutta hyvin on alkanut kasvaa! Ylimmät lehdet yltää jo veden pinnan yläpuolellen 8O
.

Olen taas kerran ilonpilaaja, mutta tämä sama on nähty miljoonaan kertaan. Po kasvi kasvaa alkuunsa upeasti, mutta katsotaan tilannetta uudestaan 2kk kuluttua. Tämä siis jos ei mene hiilarilisä. Laitappa meille kuvaa 3kk kuluttua niin sitten olen valmis uskomaan että sitä voi kasvattaa kauniina ilman hiilariakin. Jos valoa ei ole paljon (siis oikeasti paljon) niin nopea kasvu viittaa enemmin ongelmiin kuin viihtymiseen. Mutta katsotaan, olen mieluusti väärässä!

Miekkoja lajeineen ja lajikkeineen on varmasti satoja, suinkaan kaikki eivät ole isoja! Itselläni pienin Echinodorus on ollut vain 3cm korkea erään tunnetun miekkaharrastajan jalostama lajike. Ikävä kyllä se katosi ilmeisesti lappoletkuun pian siirron jälkeen. Jos pienet lajikkeet kiinnostavat, koska niitä todellakin löytyy!, voisit harkita vaikkapa ulkomailta tilaamista kun säät taas lämpenevät, itse olen tilannut esim täältä hyvälaatuisia miekkoja http://www.extraplant.com/aquariumplant ... &limit=all. Osa tosin on ollut väärää taksonia, mutta kokoluokka on aina sentään osunut suht kohdilleen! Voisin suositella esim E schlueteria, se oli meillä 60-litrasessa ja on viihtyessään huikaisevan kaunis!

Suosittelen tutustumaan myös keihäslehtiin eli Anubiaisiin sekä jaavansaniaisiin, Microsorumeihin. Molemmista suvuista löytyy paljon pieniä taksoneita ja nämähän ovat tunnetusti hyvin helppohoitoisia. Hitaita, ehkä, mutta eipä niitä tarvitse olla jatkuvasti rääppimässäkään! Meillä on vain näitä kahta pieninä versioina isot puskat 6kk pystyssä olleessa nanossa eikä kumpaakaan ole tarvinut karsia vielä kertaakaan kun valoakin on kovin maltilla. Kun kasveja ei tarvitse karsia usein, pysyy akvan bakutasapaino helpommin balansissa ja osan (tai jopa kaiken) suodatuksesta voi korvata hyvin kasveilla.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”