apua kalantunnistuksessa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
apua kalantunnistuksessa
Moi!
Tarttisin nyt hieman apua tän yhden veijarin kanssa. Kala nimetty jo Zandroksi (uskoakseni on poika:D) mutta lajista en ole täysin varma, tuli akvaarion mukana. Eikös tuo joku monninen ole? Täplämonninen kenties? Pahoittelut huonoista kuvista.
Tarttisin nyt hieman apua tän yhden veijarin kanssa. Kala nimetty jo Zandroksi (uskoakseni on poika:D) mutta lajista en ole täysin varma, tuli akvaarion mukana. Eikös tuo joku monninen ole? Täplämonninen kenties? Pahoittelut huonoista kuvista.
- Liitteet
-
- zandrou.jpg (75.57 KiB) Katsottu 4131 kertaa
Re: apua kalantunnistuksessa
Juu se se on. Anna se pois jollekin. Sinun altaassasi on sorapohja (saisi olla hienompaa eli hiekkaa), eikä se muutenkaan yksin viihdy.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Täplämonninenhan se. Pyöreäreunainen sora ei ole ihan niin paha kuin teräväsärmäinen, mutta pitävät hiekasta enemmän, eikä se vahingoita niiden viiksiä.
-
- Starting Member
Kyllä tää meillä on viihtynyt tosi hyvin, sorasta huolimatta:) Pois tätä en todellakaan anna, kyllä se voisi selvästi huonommin jossei meillä viihtyisi. Ja toinen monninen on tässä lähiaikoina tulossa:).
-
- Junior Member
Millä tavalla kalojen viihtyvyys arvioidaan?
kala ui vilkkaasti?
Lisääntyy?
Syö?
Käyttäytyy lajityypillisesti?
Ei ole sairastunut/ kuollut?
Mietin vaan kun sitä usein täällä sanotaan että kalat viihtyy hyvin, että mitä se meinaa.
kala ui vilkkaasti?
Lisääntyy?
Syö?
Käyttäytyy lajityypillisesti?
Ei ole sairastunut/ kuollut?
Mietin vaan kun sitä usein täällä sanotaan että kalat viihtyy hyvin, että mitä se meinaa.
Täplämonninen, kuten muutkin monniset pärjää oikein mainiosti sorapohjalla. Mikään ei estä niitä siinä pitämässä. Mutta parvikaloja ne on ja kaipaisivat seuraa ympärilleen. Yksinään ne ovat arkoja ja piilottelevia. Jos altaaseen mahtuu, niin kannattaa hankkia niitä kunnon parvi lisää.
-
- Katalysaattori
En kyllä silti ehdoin tahdoin hankkisi sorapohjalle lisää, kun ei ne voi siellä toteuttaa luontaista käytöstään, eli siivilöidä hiekkaa suunsa kautta kiduskansien läpi, ja etsiä näin ruokaa.
Ei ne viikset välttis soralla hajoa, mutta eipä se monninen voi siellä "peuhatakaan" ja haudata päätään silmiä myöten hiekkaan.
Jos on nähnyt monnisia hiekkapohjaa pelmuttelemassa, niin kurjalta tuntuu nähdä ne monniset sorallä käköttämässä, vailla mahdollisuutta toimia kuten useimmat pohjakalat toimii.
Ja aivan ehdottomana miniminä monnisien parvelle pitäisin kuutta yksilöä, mieluummin kymmenen tai yli.
Ei ne viikset välttis soralla hajoa, mutta eipä se monninen voi siellä "peuhatakaan" ja haudata päätään silmiä myöten hiekkaan.
Jos on nähnyt monnisia hiekkapohjaa pelmuttelemassa, niin kurjalta tuntuu nähdä ne monniset sorallä käköttämässä, vailla mahdollisuutta toimia kuten useimmat pohjakalat toimii.
Ja aivan ehdottomana miniminä monnisien parvelle pitäisin kuutta yksilöä, mieluummin kymmenen tai yli.
-
- Katalysaattori
Ja Teemu on oikeassa, kyllähän ne pärjää soralla.
Pärjäänhän mäkin vajailla yöunilla ja einesruoalla, vaikka toki mieluummin nukkuisin pidempään ja söisin vain luomua
Pärjätä on ihan oma juttunsa, ei se, että pysyy elossa ja kutee tarkoita, että elää niin hyvin kuin vankeudessa on mahdollista.
Pärjäänhän mäkin vajailla yöunilla ja einesruoalla, vaikka toki mieluummin nukkuisin pidempään ja söisin vain luomua

Pärjätä on ihan oma juttunsa, ei se, että pysyy elossa ja kutee tarkoita, että elää niin hyvin kuin vankeudessa on mahdollista.
Vielä ku joku kertois ton monnisille jotka suurimmalti osin elää akvaario-olosuhteissa sorapohjalla, että nyt on paha olla 
Monniset osaa kyllä kaivaa ja siivilöidä sitä ruokaa sieltä soran joukostaki. Ei ne siis sitä hiekkaa syö vaan ruokaa (detritiusta) siellä pohjamateriaalin joukossa. Se on ihan sama vaikka se ruoka olis piilotettu siirtolohkareitten väliin, ei sillä pohjan raekoolla ole mitään väliä:)

Monniset osaa kyllä kaivaa ja siivilöidä sitä ruokaa sieltä soran joukostaki. Ei ne siis sitä hiekkaa syö vaan ruokaa (detritiusta) siellä pohjamateriaalin joukossa. Se on ihan sama vaikka se ruoka olis piilotettu siirtolohkareitten väliin, ei sillä pohjan raekoolla ole mitään väliä:)
-
- Katalysaattori
Itse olen vain katsonut ja seurannut käytöstä ja sen eroavaisuutta sekä hiekalla, että soralla.
Ja soralle en monnisia laittaisi, niin huomattava ero siinä käytöksessä on.
(Sopiiks tähän se, että vielä kun joku kertois niille einesruoalla eläville ihmisillekin, että lisäaineeton laaturuoka pitää ruoansulatuksenkin paremmin kunnossa?
Eipä ne kalat osaa kaivata parempaa, jos eivät siitä tiedä. Tai en osaa sanoa, että osaisivatko kaivata, vaikka tietäisivätkin. Onpa vaan nähty, että käytös muuttuu isosti soralta hiekalle siirryttäessä.)
Mut niin, mä olen kyllä muistakin ketjuista huomannut, että sun mielestä se sora on muutenkin autuaampi vaihtoehto. Tokihan monnistenkin on se tajuttava, oli se niille lajityypillisen käytöksen mahdollistava tai ei
Mä vaan itse ajattelisin, että jos tahtoisin pitää ehdoin tahdoin sorapohjaa, en laittaisi sinne hiekkaa vaativia lajeja. Eli käytännössä oikeastaan juuri mitään pohjakaloja.
Ja soralle en monnisia laittaisi, niin huomattava ero siinä käytöksessä on.
(Sopiiks tähän se, että vielä kun joku kertois niille einesruoalla eläville ihmisillekin, että lisäaineeton laaturuoka pitää ruoansulatuksenkin paremmin kunnossa?
Eipä ne kalat osaa kaivata parempaa, jos eivät siitä tiedä. Tai en osaa sanoa, että osaisivatko kaivata, vaikka tietäisivätkin. Onpa vaan nähty, että käytös muuttuu isosti soralta hiekalle siirryttäessä.)
Mut niin, mä olen kyllä muistakin ketjuista huomannut, että sun mielestä se sora on muutenkin autuaampi vaihtoehto. Tokihan monnistenkin on se tajuttava, oli se niille lajityypillisen käytöksen mahdollistava tai ei

Mä vaan itse ajattelisin, että jos tahtoisin pitää ehdoin tahdoin sorapohjaa, en laittaisi sinne hiekkaa vaativia lajeja. Eli käytännössä oikeastaan juuri mitään pohjakaloja.
Teemu Salonen, trolli-provoaja on palannut
-
- Katalysaattori
^Ei se ees oo trolli tai provoaja...
Ymmärtääkseni se ihan oikeesti on tuota mieltä...
Ymmärtääkseni se ihan oikeesti on tuota mieltä...
Kyllä. Ihan oikeasti olen tota mieltä. Kaikkiin uusiin kotkotuksiin ei aina kannata lähteä mukaan.
Tässä muutaman vuosikymmenen aikana olen ehtinyt käytännössä testaamaan montaa juttua jo ennen ku ne on tullut yleisempään tietoon. Esimerkkinä nyt vaikka tämä takavuosien villitys: Mattosuodatin. Samaan tulokseen pääsin, joskin huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Ei se toimi niin kuin on tarkoitus.
Myös hiekkaa olen kokeillut käytännössä useampiakin kertoja erilaisissa kombinaatioissa, mutta aina päätynyt vaihtamaan takaisin soraan. Mulle on aina ollu tärkeää se, että kalat voivat hyvin monella eri mittarilla mitattuna, kasvit kasvaa ja allas on helppo huoltaa.
Mutta nyt taidetaan rikkoa jo saitin sääntöjä:) Ketjun aloittajan kala on tunnistettu ja sille hoitovinkkejä annettu. Muu keskustelu voidaan käydä sitte vaikka yksityisviestitse.
Tässä muutaman vuosikymmenen aikana olen ehtinyt käytännössä testaamaan montaa juttua jo ennen ku ne on tullut yleisempään tietoon. Esimerkkinä nyt vaikka tämä takavuosien villitys: Mattosuodatin. Samaan tulokseen pääsin, joskin huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Ei se toimi niin kuin on tarkoitus.
Myös hiekkaa olen kokeillut käytännössä useampiakin kertoja erilaisissa kombinaatioissa, mutta aina päätynyt vaihtamaan takaisin soraan. Mulle on aina ollu tärkeää se, että kalat voivat hyvin monella eri mittarilla mitattuna, kasvit kasvaa ja allas on helppo huoltaa.
Mutta nyt taidetaan rikkoa jo saitin sääntöjä:) Ketjun aloittajan kala on tunnistettu ja sille hoitovinkkejä annettu. Muu keskustelu voidaan käydä sitte vaikka yksityisviestitse.
-
- Katalysaattori
Juu, nyt ollaan Teemun kaa samaa mieltä
Siis tuosta "Mulle on aina ollu tärkeää se, että kalat voivat hyvin monella eri mittarilla mitattuna, kasvit kasvaa ja allas on helppo huoltaa."-kohdasta. Siksipä suosinkin hiekkaa 
Mutta niin, täplämonninen se on, ja kuten sanottu, suosittelen sille vähintään kuudesta kymmeneen lajitoveria ja hiekkapohjaa, sekä viileää, maksimissaan 25-asteista pehmeää-keskikovaa vettä

Mutta niin, täplämonninen se on, ja kuten sanottu, suosittelen sille vähintään kuudesta kymmeneen lajitoveria ja hiekkapohjaa, sekä viileää, maksimissaan 25-asteista pehmeää-keskikovaa vettä

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Ja kyllä se mattosuodatinkin toimii. Erittäin hyvin jopa.
Juuri näin. Se, että kala on hengissä ja vaikuttaa päällisin puolin terveeltä, ei välttämättä yksistään kerro, viihtyykö kala oikeasti akvaariossa. Hiekkapohjaa suositellaan näille sen takia, että kyseinen kalalaji tykkää siivilöidä hiekan seasta ruokaa, mikä sorapohjalla ei onnistu. Kalan viihtyvyyden kannalta tässä tapauksessa näkisin hiekkapohjan olevan parempi vaihtoehto. Lisäksi tuo tarvitsisi seuraa, mutta itse en juuri tuon pohjan takia alkaisi mitään parvia kasaamaan.Maji kirjoitti:Ja Teemu on oikeassa, kyllähän ne pärjää soralla.
54l + 50l miljoonakaloille
-
- Starting Member
Kiitos kaikille viesteistänne!:)
Nyt tässä kahden päivän sisään on tulossa muutama monninen herran seuraksi:)
Mukavaa että hankit seuraa kalalle. (: Silti edelleen muistutan, että sorapohjalla ne eivät pääse toteuttamaan lajityypillistä toimintaa, eli siivilöintiä.jealoussky kirjoitti:Kiitos kaikille viesteistänne!:)
54l + 50l miljoonakaloille
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Teemu!
Älä häkelly.Mulle on käynyt samalla tavalla.Olen harrastanut akvaarioita ja kaloja 60 luvun alusta ja kasvatellut kiekkoja ynnä muita,mut silti mulle tulee ohjeita semmoisilta mitkä ovat esimerksi harrastaneet kiekkoja tai yleensä kaloja ja akvaarioita vuoden kaksi ja vielä ohjeiden kera!!
Älä häkelly.Mulle on käynyt samalla tavalla.Olen harrastanut akvaarioita ja kaloja 60 luvun alusta ja kasvatellut kiekkoja ynnä muita,mut silti mulle tulee ohjeita semmoisilta mitkä ovat esimerksi harrastaneet kiekkoja tai yleensä kaloja ja akvaarioita vuoden kaksi ja vielä ohjeiden kera!!
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Corydoradinaefinland
- Sukupuoli: Mies
Olen myöskin Teemun kanssa samoilla linjoilla. Minulla on ollut monneja, siis monnisia nykyään, sora ja hiekkapohjaisissa akvaarioissa ja molemmissa ovat viihtyneet hyvin. Minäkin olen ollut akvaristi suht pitkään -70 luvulta asti enkä myöskään ole halunnut mennä mukaan kaikkiin "kotkotuksiin". Mutta kala on tunnistettu 

-
- Starting Member
Okei, jotain 4-6 monnista on nyt huomenna tulossa(: ainakin yksi albiinomonninen ja muista ei vielä täysin varmaa(:aquafish kirjoitti:Mukavaa että hankit seuraa kalalle. (: Silti edelleen muistutan, että sorapohjalla ne eivät pääse toteuttamaan lajityypillistä toimintaa, eli siivilöintiä.jealoussky kirjoitti:Kiitos kaikille viesteistänne!:)
Luultavasti tässä jossain kohti vaihdan ton soran kokonaan pois ja laitan hiekat tilalle, sitten pääsee Zandrokin lajitoimintaan:D
Täplämonnisellehan hankitaan seuraksi täplämonnisia. Albinomonninen tosin saattaa olla täplämonninen mutta koska asiasta ei ole varmuutta suosittelen jättämään ne kauppaan ja ottamaan pelkästään niitä täplämonnisia.
-
- Starting Member
Nämä kyseiset albiinot ovat juurikin täplämonnisia;) Ei kaikesta tarvitse alkaa pätemään, kyllä itsekkin tietyistä asioista tiedän:)Teemu Salonen kirjoitti:Täplämonnisellehan hankitaan seuraksi täplämonnisia. Albinomonninen tosin saattaa olla täplämonninen mutta koska asiasta ei ole varmuutta suosittelen jättämään ne kauppaan ja ottamaan pelkästään niitä täplämonnisia.
Anteeksi, ei missään tapauksessa ollut tarkoitus päteä.jealoussky kirjoitti:Nämä kyseiset albiinot ovat juurikin täplämonnisia;) Ei kaikesta tarvitse alkaa pätemään, kyllä itsekkin tietyistä asioista tiedän:)Teemu Salonen kirjoitti:Täplämonnisellehan hankitaan seuraksi täplämonnisia. Albinomonninen tosin saattaa olla täplämonninen mutta koska asiasta ei ole varmuutta suosittelen jättämään ne kauppaan ja ottamaan pelkästään niitä täplämonnisia.
Mistä tiedät että ne ovat täplämonnisia? 'Tukusta kun tilaa liikkeeseen alppareita, niin joukossa on aina sekä kupareja että täpliä ja lisäksi vielä jotain mikä ei ole kumpaakaan. Lisäksi noiden kuparien ja täplien albinomuotojen erottaminen poikasina myytävistä kaloista on äärettömän vaikeaa. Joku vuosikausia pelkästään monnisiin perehtynyt ammattilainen voisi moisesta tehtävästä varmasti suoriutua.