Helppiä kinkkiseen pulmaan!
Valvoja: Moderaattorit
Helppiä kinkkiseen pulmaan!
Moi!
About 7 vuotta mulla on akvaario ollut mukana elämässä, mutta viime vuonna kuitenkin tuli sellanen "akvaarioihin uudelleen rakastuminen" ja ostin sen 180L purkin tilalle 350L akvan. Vuoden aikana kuitenkin oon ollut turhan innostunut ostelemaan kaloja ja myyjä on sanonut että "Mahtuuhan sinne vielä" aina kun oon kysellyt että alkaako akvaario olla jo täynnä. Jokunen päivä sitten tein kuitenkin tänne keskustelun ihan vaan kysyäkseni muiden mielipidettä, kun mun mielestä akva näytti jo aika täyteen tupatulta ja olin jo jonkun aikaa epäillytkin että mahtaakohan olla jo liikaa kaloja tuolle akvaariolle.
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=223079 Keskustelu on tuossa, jos jotain kiinnostaa.
Sain siis selville että kaloilla pitäisi olla 2x isompi akvaario ja tottakai iski kauhean huono itsetunto että oon vaan ostanut noita pikkusia tuonne kun kalaraukat eivät voi millään ilmottaa että riittä jo!
Oon katellut uutta isompaa allasta ja hyvä onkin jo löytynyt mutta tässä on vaan sellanen ongelma, että olen vielä alaikäinen ja asun vielä porukoiden kanssa ja sieltä tuli stoppi vastaan että tänne ei enää uutta akvaariota tule. Joten pitääkö kalat niiden hyvinvoinnin takia koittaa ujuttaa jonnekkin akvaariokauppaan jos joku suostuisi ottamaan vai mitä teen?
About 7 vuotta mulla on akvaario ollut mukana elämässä, mutta viime vuonna kuitenkin tuli sellanen "akvaarioihin uudelleen rakastuminen" ja ostin sen 180L purkin tilalle 350L akvan. Vuoden aikana kuitenkin oon ollut turhan innostunut ostelemaan kaloja ja myyjä on sanonut että "Mahtuuhan sinne vielä" aina kun oon kysellyt että alkaako akvaario olla jo täynnä. Jokunen päivä sitten tein kuitenkin tänne keskustelun ihan vaan kysyäkseni muiden mielipidettä, kun mun mielestä akva näytti jo aika täyteen tupatulta ja olin jo jonkun aikaa epäillytkin että mahtaakohan olla jo liikaa kaloja tuolle akvaariolle.
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=223079 Keskustelu on tuossa, jos jotain kiinnostaa.
Sain siis selville että kaloilla pitäisi olla 2x isompi akvaario ja tottakai iski kauhean huono itsetunto että oon vaan ostanut noita pikkusia tuonne kun kalaraukat eivät voi millään ilmottaa että riittä jo!
Oon katellut uutta isompaa allasta ja hyvä onkin jo löytynyt mutta tässä on vaan sellanen ongelma, että olen vielä alaikäinen ja asun vielä porukoiden kanssa ja sieltä tuli stoppi vastaan että tänne ei enää uutta akvaariota tule. Joten pitääkö kalat niiden hyvinvoinnin takia koittaa ujuttaa jonnekkin akvaariokauppaan jos joku suostuisi ottamaan vai mitä teen?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: -
- Sukupuoli: Nainen
Re: Helppiä kinkkiseen pulmaan!
Jos hankinnat ovat kovin tuoreita luulisi vastuullisen kalakauppiaan ottavan ne takaisin kun selität tilanteen. Tai sitten voisit kokeilla myydä/vaihtaa kalojasi AW:n kauppapalstalla. Asiantuntijoiden neuvoilla saat varmasti sinne 350 l kasaan toimivan kalaston. 

Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Minua hämää näissä kahdessa keskustelussa se, että vastuuta siirretään kauppiaalle. Kyllä altaan omistajan mielestäni tulee ensisijaisesti itse tietää, mitä ostaa ja kuinka paljon!
En minä ruokakauppiastakaan voi syyttää ylipainosta "kun tuo meni ja myi. Sanoi vielä, että hyviä ovat..."
En minä ruokakauppiastakaan voi syyttää ylipainosta "kun tuo meni ja myi. Sanoi vielä, että hyviä ovat..."
Muistaakseni Suomen lain mukaan 15-vuotias on rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan, näinollen olisi ihmeellistä, jos sen ikäinen eikä sitä vanhempi olisi vastuussa myös akvaarionsa sisällöstä. Tällä ajattelutavalla myymälävarkauskin olisi ensi sijaisesti kauppiaan vika. Mihin mielestäni olisi hyvä kiinnittää enemmän huomiota on että KAIKISSA liikkeissä pitäisi olla kalojen kohdalla esillä niiden vaatimukset. Useimmissa jo on, joten jos osaa lukea voi todeta mitkä sopivat yhteen.pisarat2 kirjoitti:Minua hämää näissä kahdessa keskustelussa se, että vastuuta siirretään kauppiaalle. Kyllä altaan omistajan mielestäni tulee ensisijaisesti itse tietää, mitä ostaa ja kuinka paljon!
Alle 15 vuotiaan ollessa kyseessä kauppias on mielestäni vastuussa suurinpiirtein samoin perustein.
Ps. Oikea tapa hankkia kaloja on ottaa etukäteen selvää vaatimuksista ja harkita mitkä lajit tulevat kyseeseen! Akvaarioliikkeen ei pitäisi olla karkkikauppa josta valitaan mitä otetaan pussiin siellä paikanpäälle.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: -
Mielestäni varkaus ja väärät kalat ovat kaksi täysin eri asiaa.
On totta, että tietoa on saatavilla jos sitä osaa etsiä.
Pitää kuitenkin muistaa, että nyt tässä keskustelussa toinen osapuoli on lapsi ja muut aikuisia. Lapset oppivat selittämällä, ei tylyttämällä.
Eikö ole akvaarioharrastuksen etu opastaa uusia harrastajia tämän kiehtovan harrastuksen pariin kannustavasti ennemmin kuin verrata myymälävarkaaseen? Virheitä sattuu kaikille, ja tämä on varmasti korjattavissa tavalla tai toisella.
Pitää kuitenkin muistaa, että nyt tässä keskustelussa toinen osapuoli on lapsi ja muut aikuisia. Lapset oppivat selittämällä, ei tylyttämällä.
Eikö ole akvaarioharrastuksen etu opastaa uusia harrastajia tämän kiehtovan harrastuksen pariin kannustavasti ennemmin kuin verrata myymälävarkaaseen? Virheitä sattuu kaikille, ja tämä on varmasti korjattavissa tavalla tai toisella.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Kyllä, pitää osata itse ottaa selvää ja kantaa vastuu omista mokistaan mutta myyjät ovat siellä sitä varten että ne osaa kertoa kaloista tarvittavat tiedot että sopivatko yhteen ja kuinka paljon kaloja mahtuu tietyn kokoiseen akvaarioon. Monet vastuulliset myyjät eivät edes myy tiettyjä kaloja tietyn kokoiseen akvaarioon jos jo tietävät että vaikka 50L akvaario on ihan liian pieni kultakalaparvelle.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: N/A
Nääh, kyllä kauppiaalla on tietty vastuu. Jos asiakas menee ostamaan mersuun kuuluvaa osaa ja hänelle myydään toyotan osa, mikä hajottaa auton lopullisesti, niin onko silloin asiakkaan velvollisuus tajuta ennalta, että autoon on asennettu väärän merkkinen hilavitkutin? Tai jos kahvilassa kysytään kassalla, että onko tässä tuotteessa pähkinää ja kassa sanoo että ei, niin kuka on vastuussa, jos pähkinäallerginen saa reaktion? Kyllä myyjän pitää tietää mitä myy!
Eläinkaupat ovat tässä suhteessa vielä melkoisen epämääräisiä poikkeuksia. Joissakin kaupoissa pidetään erittäin tarkka linja siitä, ettei alaikäisille ensinnäkään myydä yhtään mitään elävää ilman huoltajaa. Ja toisekseen tentataan viimeisen päälle akvaarion tiedot ja selataan asiakkaan kanssa yhdessä lähdekirjallisuutta. Ja sitten on kauppoja missä myydään ihan mitä tahansa ihan kelle vaan. Aloittaja on tainnut harmillisesti päätyä jälkimmäiseen liikkeeseen! Oliko siellä muuten noista kaloista minkäänlaisia tietoja esillä? Tsekkasitko missään vaiheessa akvaariokirjallisuutta?
Eihän tuossa tosiaan varmaan auta muu kuin miettiä mitkä lajit haluaa ihan ehdottomasti pitää ja viritellä sitten kalastoa uusiksi sen mukaan. Minusta kauppiaan pitäisi kyllä ottaa takaisin sellaiset kalat mitkä on myyty harhaanjohtavilla tiedoilla. Onhan nuo kalojen ja altaan mittasuhteet aika villit, ainakin jos ajattelee sitä periaatetta, että kalan pitäisi pystyä uimaan altaan pitkällä sivulla kymmenen kertaa oman ruumiinmittansa verran. Ja lyhyelläkin sivulla kolme kertaa oman mittansa verran, niin että ylipäänsä mahtuu sujuvasti kääntymään altaan päässä. Mihin kaloihin olet eniten kiintynyt?
Eläinkaupat ovat tässä suhteessa vielä melkoisen epämääräisiä poikkeuksia. Joissakin kaupoissa pidetään erittäin tarkka linja siitä, ettei alaikäisille ensinnäkään myydä yhtään mitään elävää ilman huoltajaa. Ja toisekseen tentataan viimeisen päälle akvaarion tiedot ja selataan asiakkaan kanssa yhdessä lähdekirjallisuutta. Ja sitten on kauppoja missä myydään ihan mitä tahansa ihan kelle vaan. Aloittaja on tainnut harmillisesti päätyä jälkimmäiseen liikkeeseen! Oliko siellä muuten noista kaloista minkäänlaisia tietoja esillä? Tsekkasitko missään vaiheessa akvaariokirjallisuutta?
Eihän tuossa tosiaan varmaan auta muu kuin miettiä mitkä lajit haluaa ihan ehdottomasti pitää ja viritellä sitten kalastoa uusiksi sen mukaan. Minusta kauppiaan pitäisi kyllä ottaa takaisin sellaiset kalat mitkä on myyty harhaanjohtavilla tiedoilla. Onhan nuo kalojen ja altaan mittasuhteet aika villit, ainakin jos ajattelee sitä periaatetta, että kalan pitäisi pystyä uimaan altaan pitkällä sivulla kymmenen kertaa oman ruumiinmittansa verran. Ja lyhyelläkin sivulla kolme kertaa oman mittansa verran, niin että ylipäänsä mahtuu sujuvasti kääntymään altaan päässä. Mihin kaloihin olet eniten kiintynyt?
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
-
- Junior Member
Mielestäni vastasit ekassa viestissä itse kysymykseesi, olen samaa mieltä, jos vanhempasi eivät anna hankkia toista akvaariota, sinun pitää valita mistä luovut. Sitten joko tarjoat niitä takaisin kauppaan tai täällä toiselle harrastajalle. Uskoisin että selittämällä tilanteesi hyvä kauppiaskin kyllä tulee vastaan.
Tylyttämisestä samaa mieltä Rockhillin kanssa. Aloittaja tuli kysymään neuvoa, mikä on hyvä alku.
Tylyttämisestä samaa mieltä Rockhillin kanssa. Aloittaja tuli kysymään neuvoa, mikä on hyvä alku.
Hippikala:
Olen lueskellut jotain "iso akvaariokirja" nimistä kirjaa ja sitten oisko ollu Markku Varjon joku perus akvaariokirja. Paikassa josta olen kalani ostanut ei ole kaloista lukenut kuin mikä lämpötilä ja suunnilleen minkä kokoseks kasvaa.
Mun mielestä ehkä pusut ja pantterikiipijä on mun lemppareita. Pusut vaan taitaa olla se yks suurimmista ongelmista kun kasvavat niin kookkaiksi?
Oisko jotain ehdotuksia kalakannasta?
Olen lueskellut jotain "iso akvaariokirja" nimistä kirjaa ja sitten oisko ollu Markku Varjon joku perus akvaariokirja. Paikassa josta olen kalani ostanut ei ole kaloista lukenut kuin mikä lämpötilä ja suunnilleen minkä kokoseks kasvaa.
Mun mielestä ehkä pusut ja pantterikiipijä on mun lemppareita. Pusut vaan taitaa olla se yks suurimmista ongelmista kun kasvavat niin kookkaiksi?

Oisko jotain ehdotuksia kalakannasta?

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Aika turhaa rökittää kaveria vastuuttomuudesta... Sitä vartenhan tätä keskustelua juurikin käydään? Lähdetään siitä, että altaan kalat sopivat toistensa seuraan kuitenkin luonteidensa sekä vesiolojensa puolesta. Ainoa ongelma on niiden määrä SITTEN kun kasvavat aikuisikään... Samoista virheistä voisi moittia montaa täysi-ikäistä ja kokenuttakin akvaristia.
Ainakin altaassa on mulle mieluinen kalasto! On vain makuasia mistä haluat aikanaan luopua. Pusukala lienee kuitenkin näistä ongelmallisin, sillä viiden kalan parvi vaatisi tuplasti isomman altaan... Lehtarit ovat myös vahvasti reviiritietoisia, joten...
Teräkalojakin lienee altaassasi muutama liikaa, mutta ymmärrän toki perustelut määrälle. Sulla on aika hyvä alku Afrikkalaiselle altaalle. Voithan lähteä miettimään kokonaisuutta vaikka sen pohjalta? Jos minä saisin valita, pitäisin pantterikiipijän, kongontetrat, yhden teräkalan, käärmekalat. (Ja joo, lisäksi tietysti sen appelsiinin, vaikkei kokonaisuuteen sovikaan.)
Oletko ajatellut että haarniskamonnit vaihtaisit esim. pienempiin selkäuimareihin? Ovat varmasti yhtä mielenkiintoisia? Lehtikalat ja pusukalat pois. Tietysti tämä on puhtaasti vain ja ainoastaan minun mielipiteeni... Ei perustu mihinkään faktaan kalojen hyvinvoinnista.
Sateenkaarikalojen herkkyydestä olikin aiemmin mainintaa, mutta eloa altaassa riittää kongontetrojenkin avulla. Tulisuu on äkkiseltään ainoa joka ei vesiolojen puolesta sovi joukkoon, joten lähettäisin ne myös matkalle kohti uutta kotia. Suhteellisen uusina hankintoina sinun ei liene hankalaa saada näitä kaloja täällä myytyä?

Teräkalojakin lienee altaassasi muutama liikaa, mutta ymmärrän toki perustelut määrälle. Sulla on aika hyvä alku Afrikkalaiselle altaalle. Voithan lähteä miettimään kokonaisuutta vaikka sen pohjalta? Jos minä saisin valita, pitäisin pantterikiipijän, kongontetrat, yhden teräkalan, käärmekalat. (Ja joo, lisäksi tietysti sen appelsiinin, vaikkei kokonaisuuteen sovikaan.)
Oletko ajatellut että haarniskamonnit vaihtaisit esim. pienempiin selkäuimareihin? Ovat varmasti yhtä mielenkiintoisia? Lehtikalat ja pusukalat pois. Tietysti tämä on puhtaasti vain ja ainoastaan minun mielipiteeni... Ei perustu mihinkään faktaan kalojen hyvinvoinnista.
Sateenkaarikalojen herkkyydestä olikin aiemmin mainintaa, mutta eloa altaassa riittää kongontetrojenkin avulla. Tulisuu on äkkiseltään ainoa joka ei vesiolojen puolesta sovi joukkoon, joten lähettäisin ne myös matkalle kohti uutta kotia. Suhteellisen uusina hankintoina sinun ei liene hankalaa saada näitä kaloja täällä myytyä?
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
Siltsu:
Helsingin akvaariokeskuksen sivuilla lukee että pusua voi pitää myös yksin. Oisko mahollista että antais neljälle muulle uuden kodin ja jättäis ton yhen sinne uiskentelemaan?
Jos päädyn siihen että kongontetra on se parvikala tuolla akvaariossa niin kannattaako niiden parvea kasvattaa kun tilat sallivat?
Helsingin akvaariokeskuksen sivuilla lukee että pusua voi pitää myös yksin. Oisko mahollista että antais neljälle muulle uuden kodin ja jättäis ton yhen sinne uiskentelemaan?
Jos päädyn siihen että kongontetra on se parvikala tuolla akvaariossa niin kannattaako niiden parvea kasvattaa kun tilat sallivat?

-
- Senior Member
Eli siellä kaupassa kuitenkin oli tieto siitä, että pusukalasta tulee A4-paperin kokoinen? Lohduttiko kauppias, että eivät ne niin nopeasti kasva tai että eivät ne akvaariossa kasva semmoisiksi kuin luonnossa? Varmaan monet vanhemmat akvaristit ovat taipuvaisia ajattelemaan noin edelleen. Juuri bongasin Varjon 80-luvun kirjasta haimonnin (pangasius) akvaarioon suositeltuna, juurikin sillä perustelulla ettei se niin nopeasti kasva... Eli jos sinulla on ollut luettavana jotain näitä vanhempia kirjoja niin ihan helposti on voinut syntyä vaikutelma että kaikki on ihan ok. Kannattaa vilkuilla 2000-luvulla kirjoitettuja lajistoa pohtiessa. Ja tietysti netistä kannattaa googlata tieteellisellä nimellä kaikki mahdollinen tieto näistä kaloista. Voi olla, että tietopläjäyksen jälkeen inspiroidut sellaisista kaloista mistä et nyt tällä hetkellä ole niin innostunut.
Itse laittaisin pois teräkalat, pusukalat, tulisuut, sateenkaarikalat ja myös käärmekalat, vaikka ne sinänsä symppiksiä ovatkin. Mutta tuo onkin ihan vaan minun mieltymykseni, esimerkiksi haarniskamonneista tykkään niin paljon, että ne olisivat varmaan viimeiset kalat mitkä lähtisivät tuosta kokoonpanosta. Näkökulmia on monia, joten ei tuossa auta muu kuin itse fiilistellä. Jos pantterikiipijä on ehdoton ykkönen niin sitten vaan selvittämään siitä lajista lisää asiaa ja muokkaamaan allasta kiipijäkalan paratiisiksi. Samalla selviää mitkä muut lajit putoavat porukasta jos altaan säätää kiipijälle täydelliseksi. Siltsun ajatus Afrikka-teemasta on myös hyvä lähtökohta pohdinnalle!
Itse laittaisin pois teräkalat, pusukalat, tulisuut, sateenkaarikalat ja myös käärmekalat, vaikka ne sinänsä symppiksiä ovatkin. Mutta tuo onkin ihan vaan minun mieltymykseni, esimerkiksi haarniskamonneista tykkään niin paljon, että ne olisivat varmaan viimeiset kalat mitkä lähtisivät tuosta kokoonpanosta. Näkökulmia on monia, joten ei tuossa auta muu kuin itse fiilistellä. Jos pantterikiipijä on ehdoton ykkönen niin sitten vaan selvittämään siitä lajista lisää asiaa ja muokkaamaan allasta kiipijäkalan paratiisiksi. Samalla selviää mitkä muut lajit putoavat porukasta jos altaan säätää kiipijälle täydelliseksi. Siltsun ajatus Afrikka-teemasta on myös hyvä lähtökohta pohdinnalle!
hippikala
Mielestäni kaupassa luki pusukalojen kokona 15-20cm ja myyjä sanoi että kasvavat ihan kookkaiksi mutta se ei haittaa korkean akvaarioni vuoksi. Sanoi myös että 350L akvaarioon joka on korkea mahtuu enemmän kaloja kun sellaiseen pidempään ja matalampaan 350L akvaan.
Kukaan ei ole noista kunobarbeista mitään sanonut, tarkoittaako se että ajatus niiden pitämisestä noin pienessä akvaariossa oli susi jo syntyessään?
Markku Varjon kirja mitä olen lueskellut on vuonna 2010 julkaistu.
Mielestäni kaupassa luki pusukalojen kokona 15-20cm ja myyjä sanoi että kasvavat ihan kookkaiksi mutta se ei haittaa korkean akvaarioni vuoksi. Sanoi myös että 350L akvaarioon joka on korkea mahtuu enemmän kaloja kun sellaiseen pidempään ja matalampaan 350L akvaan.

Kukaan ei ole noista kunobarbeista mitään sanonut, tarkoittaako se että ajatus niiden pitämisestä noin pienessä akvaariossa oli susi jo syntyessään?

Markku Varjon kirja mitä olen lueskellut on vuonna 2010 julkaistu.
Rockhill kirjoitti:Mielestäni varkaus ja väärät kalat ovat kaksi täysin eri asiaa.
Tarkastelinkin asiaa juridiselta kantilta. Mikäli 15-vuotias ajaa mopolla ylinopeutta ja poliisi pysäyttää selitykseksi ei kepaa etten tiennyt liikennesääntöjä. Sen todistaminen jälkikäteen kuka sanoi mitä on hyvin hankalaa jos myyjä ei halua ottaa kaloja takaisin. Toisaalta itse en asioi liikkeissä joissa kalojen vaatimukset eivät ole selkeästi esillä kunkin lajin kohdalla. Tietysti virheitä sattuu kaikille ja 90 %:sti ne ovat korjattavissa.
Mikäli hyllyssä on selkeä merkintä, että osa sopii vain toyotaan ja asiakas lykkää sen itse kiinni mersuun, niin kyllä vastuu on silloin asiakkaan pääasiallisesti. Sensijaan jos siinä hyllyssä ei sitä merkintää ole vastuu on myyjän. Tämä on se syy miksi mielestäni noiden merkintöjen pitäisi olla pakollisia. Kyseessä on kuitenkin elävä olento, joten sitä pitäisi mielestäni sen verran kunnioittaa että vaivautuu lukemaan mitä kyltissä lukee. Mitä virheisiin tulee, kyllä niitä on itsekukin tehnyt, myös minä.hippikala kirjoitti:Nääh, kyllä kauppiaalla on tietty vastuu. Jos asiakas menee ostamaan mersuun kuuluvaa osaa ja hänelle myydään toyotan osa, mikä hajottaa auton lopullisesti, niin onko silloin asiakkaan velvollisuus tajuta ennalta, että autoon on asennettu väärän merkkinen hilavitkutin? Tai jos kahvilassa kysytään kassalla, että onko tässä tuotteessa pähkinää ja kassa sanoo että ei, niin kuka on vastuussa, jos pähkinäallerginen saa reaktion? Kyllä myyjän pitää tietää mitä myy!
Toistan tähän vielä uudestaan, etten asioi liikkeissä joissa tiedot eivät ole selkeästi esillä tai joissa ei esim. kultakalaa ostettaessa tehdä selväksi kalan tulevaa kokoa.
-
- Senior Member
Mä katsoin pusukalan tietoja wikipediasta ja juu, sanotaan sielläkin, että toimii myös yksinSamimh kirjoitti:Siltsu:
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kuonobarbista wikipedia sanoo, että on aikuisena reviiritietoinen ja aggressiivinen sukulaisiaan kohtaan. Sitä voidaan pitää seura-akvaariossa muiden lajien joukossa, mutta samaan altaaseen ei yleensä mahdu kuin yksi kuonobarbi. Se voi hätyyttää myös samannäköisiä kaloja kuten mustaneontetraa, tai muita pitkulaisia kaloja, joissa on musta juova kyljessä.
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Advanced Member
Voi härregyyd... Jeesustelu sikseen... Nuori voi tietysti viettää aikansa kadulla ryypäten ja tupakoiden... tai harrastaen ja kysyen asiallisesti neuvoa kuten tässä tapauksessa.... Lapsilla ja nuorilla ei ole vielä (onneksi) käsitystä maailman mädänneisyydestä, pissityksestä ja voitontavoittelusta, joten on aivan luontevaa uskoa tuossa vaiheessa alan "ammattilaiseen" jonka pitäisi tietää aiheesta enemmän kuin ostaja. Järjetöntä verrata asiallista tiedonhakijaa nyt varkaisiin ja jne... Ei kait tässä kukaan nyt ole oikeuteen menossa vaan ap halusi asiallisesti kysyä neuvoa kun on itse havainnut, että pieleen on tainnut mennä.....
Ap: Sinulla on ihan hyvänkokoinen allas, jossa on monia mahdollisuuksia. Nyt sinun tulee miettiä mikä on se juttu, mitä haluat lähteä seuraamaan... onko se joku kala/kalasto, josta et ole missään nimessä valmis luopumaan.... vai jotain muuta...
Liikojen kalojesi kohdalla koittaisin ehkä ensimmäisenä vedota niiden myyjään, että on tietoisesti myynyt liian suureksi kasvavia olentoja altaaseesi ja ehkä liian kanssa. Myyjän moraalista pitkälti riippuu vastaus. Jos ei muu auta ja haluat altaasi kalaston toimivaan tilaan niin sitten vain vaikka AW:hen myymään ylimääräistä tai liian suurta kalastoa.
Eli nyt vain miettimään mitä EHDOTTOMASTI haluat pitää ja sitten rakentamaan sen ympärille kaikki muu ja kysyvähän ei tieltä eksy, joten kysymyksiä vain tänne kun ongelmia tai pohdintoja esiintyy.
PS: Itse harrastellut akvoja nyt putkeen noin 15 vuotta (jos ei lapsuusajan säpellyksiä lasketa) ja iiiisso ongelma menossa nyt yhden altaan kanssa, jo kohta vuoden, jotta ei kannata alkaa päteä koska se kalikka voi kapsahtaa vielä kokeneemmankin harrastajan nilkkaan.... ja minun kohdalla kapsahtanut lie päähän =(((
Ap: Sinulla on ihan hyvänkokoinen allas, jossa on monia mahdollisuuksia. Nyt sinun tulee miettiä mikä on se juttu, mitä haluat lähteä seuraamaan... onko se joku kala/kalasto, josta et ole missään nimessä valmis luopumaan.... vai jotain muuta...
Liikojen kalojesi kohdalla koittaisin ehkä ensimmäisenä vedota niiden myyjään, että on tietoisesti myynyt liian suureksi kasvavia olentoja altaaseesi ja ehkä liian kanssa. Myyjän moraalista pitkälti riippuu vastaus. Jos ei muu auta ja haluat altaasi kalaston toimivaan tilaan niin sitten vain vaikka AW:hen myymään ylimääräistä tai liian suurta kalastoa.
Eli nyt vain miettimään mitä EHDOTTOMASTI haluat pitää ja sitten rakentamaan sen ympärille kaikki muu ja kysyvähän ei tieltä eksy, joten kysymyksiä vain tänne kun ongelmia tai pohdintoja esiintyy.
PS: Itse harrastellut akvoja nyt putkeen noin 15 vuotta (jos ei lapsuusajan säpellyksiä lasketa) ja iiiisso ongelma menossa nyt yhden altaan kanssa, jo kohta vuoden, jotta ei kannata alkaa päteä koska se kalikka voi kapsahtaa vielä kokeneemmankin harrastajan nilkkaan.... ja minun kohdalla kapsahtanut lie päähän =(((
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko:
Kiitos paljon vastauksestasi!
Ihan mahtavaa kun jaksatte autella ihmistä joka apua tarvitsee!
Toisessa keskustelussa ehdotettiin tällästä kalastoa:
Pusukalat (yksi/pienempi porukka)
Pantterikiipijät (vaikka kolmikko)
Käärmekalat
Teräkalat (riippuen, miten tulevat keskenään juttuun)
Appelsiinipleko
Nokkamonni
Ehkä osa kuonobarbeista tai haarniskamonnit
Mikä ois teidän mielipide? Kuulostaa ainakin hyvältä mutta meneekö ihan tuollain?
Kiitos paljon vastauksestasi!
Ihan mahtavaa kun jaksatte autella ihmistä joka apua tarvitsee!

Toisessa keskustelussa ehdotettiin tällästä kalastoa:
Pusukalat (yksi/pienempi porukka)
Pantterikiipijät (vaikka kolmikko)
Käärmekalat
Teräkalat (riippuen, miten tulevat keskenään juttuun)
Appelsiinipleko
Nokkamonni
Ehkä osa kuonobarbeista tai haarniskamonnit
Mikä ois teidän mielipide? Kuulostaa ainakin hyvältä mutta meneekö ihan tuollain?
-
- Senior Member
Samimh kirjoitti:Mikä ois teidän mielipide?

100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Offtopic........
Hieman perspektiiviä akvarismiin . . . . .
Pitäisköhän tuo Ilkka laitta nyt vankilaan muutamaksi vuueksi kun on laittanut noin pieneen akvaarioon kultakalan!! Sillä eihän tuommoinen rikos vanhene koskaan..
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/p ... edia=18849
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/p ... edia=18841
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/l ... media=1278
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/t ... media=1189
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/k ... edia=18867
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/k ... edia=18860
http://yle.fi/elavaarkisto/haku/#/toimi ... kentaminen
Niin paljon on asiat muuttuneet parempaan suuntaan!!
Hieman perspektiiviä akvarismiin . . . . .

Pitäisköhän tuo Ilkka laitta nyt vankilaan muutamaksi vuueksi kun on laittanut noin pieneen akvaarioon kultakalan!! Sillä eihän tuommoinen rikos vanhene koskaan..

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/p ... edia=18849
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/p ... edia=18841
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/l ... media=1278
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/t ... media=1189
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/k ... edia=18867
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/k ... edia=18860
http://yle.fi/elavaarkisto/haku/#/toimi ... kentaminen
Niin paljon on asiat muuttuneet parempaan suuntaan!!
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ei saa panetella vainajia. Ilkallahan on ollut ihan merkittävä rooli esimerkiksi kotimaisten kalojen akvaariokokeiluissa.
Tuo oli hiukkasen mautonta, ehkä jätetään vainajat pois keskusteluista. Toisekseen tuohon aikaan tiedonsaanti mahdollisuudet ja saatavissa oleva tieto olivat hieman eri tasolla. Tänä päivänä tietoa saa jos sitä halajaa ja joskus sitä voi etsiiä jopa etukäteen.
Toisaalta, muistuttaisin että tulossa on mahdollisia rajoituksia myös akvaarioharrastukseen. Itse soisin ettei meillä tulevaisuudessa olisi listaa siitä mitkä kalat ovat sallittuja ja mitkä eivät.
Toisaalta, muistuttaisin että tulossa on mahdollisia rajoituksia myös akvaarioharrastukseen. Itse soisin ettei meillä tulevaisuudessa olisi listaa siitä mitkä kalat ovat sallittuja ja mitkä eivät.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Kannattaa muistaa sekin, ettei alaikäinen voi ihan helposti kuljeskella pitkin poikin hyvän liikkeen perässä. Jos vanhemmat eivät ole avuliaita tämän suhteen, on pakko tyytyä siihen liikkeeseen joka paikkakunnalla on. Ihan turhaa jeesustella muuta.
Myyjän vastuulla on antaa tietoa myymästään tuotteesta, ostajan vastuulla toimia sen tiedon perusteella. Jos myyjällä on periaate "rahat pois" tai vaihtoehtoisesti "mitäväliä mihin ne menee kun kuolevat kumminkin", niin silloin myydään kaikkea kaikkialle.
Lapsille ja nuorille kerrotaan liikkeissä asioita monesti ihan eri tavalla kuin aikuisille, sekin on valitettavan totta monessa paikassa. Jos maailma olisi täydellinen, niin... Mutta kun ei ole, ellei itse sitä pikkuhiljaa paranneta.
Hienoa, että aloittajaa kiinnostaa kalojen vointi niin paljon, että tuli tänne ottamaan asioista selvää!
Itse sanoisin kalastoon neuvoksi sen, että koita jättää väljää tilaa. Tiedän kyllä suositukset, mutta ne ovat minimejä. Tiedän, että esimerkiksi hehkurasboroita voi pitää vain muutaman kymmenen litran altaissa. Tiedän, ettei niillä olisi mitään sitä vastaan, että niitä pidettäisiin tonnisessa lajialtaassa. Jälkimmäistä ei vain tulla kovin usein ajatelleeksi. Mutta voisi tosiaan vaikuttaa kalojen viihtyvyyteen, jos siellä on vähän sitä kansoittamatontakin tilaa.
Myyjän vastuulla on antaa tietoa myymästään tuotteesta, ostajan vastuulla toimia sen tiedon perusteella. Jos myyjällä on periaate "rahat pois" tai vaihtoehtoisesti "mitäväliä mihin ne menee kun kuolevat kumminkin", niin silloin myydään kaikkea kaikkialle.
Lapsille ja nuorille kerrotaan liikkeissä asioita monesti ihan eri tavalla kuin aikuisille, sekin on valitettavan totta monessa paikassa. Jos maailma olisi täydellinen, niin... Mutta kun ei ole, ellei itse sitä pikkuhiljaa paranneta.
Hienoa, että aloittajaa kiinnostaa kalojen vointi niin paljon, että tuli tänne ottamaan asioista selvää!
Itse sanoisin kalastoon neuvoksi sen, että koita jättää väljää tilaa. Tiedän kyllä suositukset, mutta ne ovat minimejä. Tiedän, että esimerkiksi hehkurasboroita voi pitää vain muutaman kymmenen litran altaissa. Tiedän, ettei niillä olisi mitään sitä vastaan, että niitä pidettäisiin tonnisessa lajialtaassa. Jälkimmäistä ei vain tulla kovin usein ajatelleeksi. Mutta voisi tosiaan vaikuttaa kalojen viihtyvyyteen, jos siellä on vähän sitä kansoittamatontakin tilaa.
-
- Senior Member
Tuo on jännä, että on sanottu korkean akvan olevan tilavampi. Itse olen törmännyt tismalleen päinvastaisiin ohjeisiin, nimenomaan siis niin, että pinta-alaa pitää olla mahdollisimman paljon niin että happi vaihtuu ja kaloilla on uimatilaa. Se kun on tosiaan kalan kannalta ihan reilu sääntö, että pitkällä altaan sivulla pitäisi mahtua uimaan kymmenen kertaa oma pituutensa. Tästä voi tietysti joustaa, jos kalat eivät ole kovinkaan liikkuvaa sorttia. Kummatkos ovat rauhallisempia, pusukalat vai kiipijät? Tuotakin voi käyttää harkintaperusteena sopivalle kalastolle.
Taitaa muuten olla niin, että siinä Varjon 2010 Akvaarion perusoppaassa ei ole niin kattavia tietoja kaloista kuin esim pari vuotta vanhemmassa (2007) Akvaariokalat-kirjassa. Siinä kalaston valintaa käsitellään sivuilla 30-33 ja annetaan myös perinteinen laskentakaava 1 litra = 6 senttiä kalaa. Voit kokeilla laskea kuinka monta senttiä altaassasi on tällä hetkellä kalaa kun ynnäät yhteen kaikkien kalojen tämän hetkisen pituuden ja kerrot sen viidellä, saat tulokseksi suositellun litramäärän. Paitsi että sekin on alakanttiin, koska 13-20 senttisillä kaloilla laskentakaava on 0,2 cm = 1 litra. Mutta ihan tuolla peruskaavallakin voi mietiskellä miltä nykyinen kalasto vaikuttaa nykysuositusten valossa.
Sikäli kuin vilkuilin, niin suositukset ovat sikäli kohdallaan, että kirjakin antaa esim pusukalalle suosituksen 325 litraa, eli jos tuolta kantilta katsoo niin nykysuosituksia on noudatettu. Kannattaa kuitenkin pohtia tilannetta useammasta näkökulmasta ja tsekata tosiaan kuinka monta senttiä altaassa on tällä hetkellä kalaa ja miten pitkän matkan ne pystyvät altaassa uimaan. Voi helpottaa päätösten tekoa!
Mutta tosiaan, tuskin tuossa nyt mitään tulenpalavaa kiirettä on, vallankin kun seuraat vesiarvoja ja vaihdat reilusti vettä. Ehtii rauhassa mietiskellä mitä tekee!
Taitaa muuten olla niin, että siinä Varjon 2010 Akvaarion perusoppaassa ei ole niin kattavia tietoja kaloista kuin esim pari vuotta vanhemmassa (2007) Akvaariokalat-kirjassa. Siinä kalaston valintaa käsitellään sivuilla 30-33 ja annetaan myös perinteinen laskentakaava 1 litra = 6 senttiä kalaa. Voit kokeilla laskea kuinka monta senttiä altaassasi on tällä hetkellä kalaa kun ynnäät yhteen kaikkien kalojen tämän hetkisen pituuden ja kerrot sen viidellä, saat tulokseksi suositellun litramäärän. Paitsi että sekin on alakanttiin, koska 13-20 senttisillä kaloilla laskentakaava on 0,2 cm = 1 litra. Mutta ihan tuolla peruskaavallakin voi mietiskellä miltä nykyinen kalasto vaikuttaa nykysuositusten valossa.
Sikäli kuin vilkuilin, niin suositukset ovat sikäli kohdallaan, että kirjakin antaa esim pusukalalle suosituksen 325 litraa, eli jos tuolta kantilta katsoo niin nykysuosituksia on noudatettu. Kannattaa kuitenkin pohtia tilannetta useammasta näkökulmasta ja tsekata tosiaan kuinka monta senttiä altaassa on tällä hetkellä kalaa ja miten pitkän matkan ne pystyvät altaassa uimaan. Voi helpottaa päätösten tekoa!
Mutta tosiaan, tuskin tuossa nyt mitään tulenpalavaa kiirettä on, vallankin kun seuraat vesiarvoja ja vaihdat reilusti vettä. Ehtii rauhassa mietiskellä mitä tekee!
Toukopouko, kirjoitit hyvin.
Ja mielenkiinoitia kaloja aloittajalla, kalastosuunnitelma kuulostaa myös mielenkiintoiseltä, sen kummenmin en ota kantaa kun en lajeja tunne. Noitamonnit jättäisin pois kun tarvitsevat ruokarauhaa yms... jos jotain muuttaisin.
Ja mielenkiinoitia kaloja aloittajalla, kalastosuunnitelma kuulostaa myös mielenkiintoiseltä, sen kummenmin en ota kantaa kun en lajeja tunne. Noitamonnit jättäisin pois kun tarvitsevat ruokarauhaa yms... jos jotain muuttaisin.