Tähän alkuu lisään lopuksi vielä että jos olet valmis sijoittamaan jokusen euron enemmän niin kysäiseppä noita JuTa akvaariota porista.
http://www.porinakvaariokeskus.fi/
Itse olen siinä käsityksessä että puutorin altaat ei ole niitä läheskääs huonoimpia mutta ei myöskään aivan parhaimpia.
Teemu Salonen kirjoitti: Jokohan muuten vakuutusyhtiöt maksaa korvauksia ko.firman akvaarioista aiheutuneista vahingoista? Pitkään oli et omaan piikkiin meni.
Puhutko nyt ihan totta Teemu! . . . onko todellakin niin ettei vakuutusyhtiöt ole korvannut ko. valmistajan akvaarioista aiheutuneita vahinkoja?
Haluaisian saada tuohon nyt sitten ihan faktaa?? Ja varmaa haluaa saada puutorin porukkain jos tään lukee?!?
Olen kyllä kuullu hajoamisista yms. mutta mutta ...
aina kun allas hajoaa niin kuka sitä nyt sanoo ääneen että viimekuussa kompastuin kännissä päin allasta ja löin pääni lasiin...onneksi ei lasi hajonnut.... joo mutta sauma repes ja veet laatteelle kuukauden päästä. Voi perhana varmaan valmistus vika.
Onko joku kuullut että täällä tai jossain olisi joku kysynyt että mitä tehdä kun mun ukko kaatu päin akvaariota....???....
Varsin usein syynä altaan hajoamisiin saumoista on se että allas on kuljetettu sen jälkeen kun se on ollut jokusen vuotta käytössä. Kuljetuksessa tapahtuvat nostot, tärahtelyt, iskut ja väännöt ovat myrkkyä vanhalla akvaariolle.
Olen kerran vaasa-pori pikatiellä nähnyt eskortin katolla noin 2m pitkän altaan ja takaan että sen altaa olisin jättänyt pois omasta kämpästä vaikka olisin ilman sen saanut oli se sitten uus tai käytetty.
Itse olen siinä käsityksessä että puutorin altaat ei ole niitä pahimpia mutta ei myöskää parhaimpia.
Porilaisena kun mulla on etuoikeutena saada nähdä usein noita mestareiden itsensä tekemiä altaita. Siis Jussin (JuTa) ja Ahvon (Kalax) joka tosin on jo lopettanu allastuksen.
Tällä hetkellä suomessa myynnissä olevista altaista taitaa parhaat nikkaroida "PorinJussi" ei halavimmat hinnaltaan mutta hinta-laatusuhteeltaa varmastikkin parhaat!
========================
1056 litraa on joku tilavuus ja netto tilavuus 890 litraa mitä on siis tuo katoava 166Litraa.
LASKENTAA: 2260 x 570 x 810mm => ~1044 Litraa Millä luvuilla tulee 1056L
Jos lasit kaikki 12mm ja veden pinta 20mm yläreunasta niin sisätilavuus on ~930 Litraa
Vesimäärä ~ 745 Litraa (tästä vileä vähennetään kasvit + kalat + kannot + muut koristeet)
Hiekkaa ~ 140 litraa
Tyhjää tilaa akvaarion yläosassa 22mm => ~40 litraa