Aequidens-tunnistusta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Aequidens-tunnistusta
Sanokaas te mitä mieltä olette kuvan kalasta. Sain sen äkäisenä pikkualtaaseen liian isoksi kasvaneena rescue-metaena, mutta minusta se ei ihan valjaskirjoahvenelta kuitenkaan näytä. Kalalla on nyt mittaa vajaat 18cm. Yläkuvassa normiväritys ja alemmassa värit silloin kun puolustetaan omaa nurkkaa altaassa.

Re: Aequidens-tunnistusta
Onko ''suku'' 100 % varma, eli kuuluuko varmasti aequidensiin?
-
- Junior Member
Yhtäkkiä (ihmeemmin tarkastelematta) näyttäis olevan kuviokirjoahven, Aequidens Diadema..MUTTA kyljen poikkiviivaa ei taida olla? Valjaskirjokaan ei oo huono vaihtoehto.
Suku on mun mielestä kuitenkin oikea.
-
- Junior Member
Perunkin puheeni tuosta suvusta.. Cichlasoma dimerus, kaksoskirjoahven voipi olla myös vaihteoehto.. Tämä on nyt hiljaa ja antaa oikealle tiedolle tilaa
Samaa Cichlasomaa ajattelin minäkin, huomioitko kalan koon? Mielestäni A. Diadema ei kasva 18 cm senttiseksi, ja valjaskirjoahvenen koko jää myös tuon alle max. 15 cm. (Mikäli siis kala on tuo Amerikasta kotoisin oleva yellow acara).mireea kirjoitti:Yhtäkkiä (ihmeemmin tarkastelematta) näyttäis olevan kuviokirjoahven, Aequidens Diadema..MUTTA kyljen poikkiviivaa ei taida olla? Valjaskirjokaan ei oo huono vaihtoehto.
-
- Junior Member
Minusta tuo ei ole yhtä värikäs kuin metae, tai ainakin ne metaet joita minulla on vuosien varrella ollut ovat olleet aina paljon kellertävämpiä ja värikkäämpiä muutoinkin. Googlaamalla olen löytänyt joitakin lajeja, jotka myös tuota kalaa muistuttavat, kuten:
- Aequidens sp. "Jaru"
- Aequidens coeruleopunctatus
Voihan se tietysti olla vaan niinkin, että tuo kalani on väreiltään vaan jostain syystä haalistuneempi metae-yksilö kuin ne yleensä ovat.
- Aequidens sp. "Jaru"
- Aequidens coeruleopunctatus
Voihan se tietysti olla vaan niinkin, että tuo kalani on väreiltään vaan jostain syystä haalistuneempi metae-yksilö kuin ne yleensä ovat.
-
- Junior Member
Tuo pituus mua jäi häirittemään siinä määrin että kaikki mainitut lajit kasvaa enkkulähteiden mukaan suurimmillaan 15-20cm. En ihan hurjasti kokoon luottais. Oikeassa lajintunnistuksessahan unohdetaan koot ja värit ja keskitytään muuhun morfologiaan (esim. titeyt ruodot evissä jne.). Jatketaan pohdintaa siis
Viimeksi muokannut mireea, 20:48, 03.01.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itellä Dimerukset oli 18 senttisiä, uros ehkä ylikin. Ei ainakaan minusta niitä ole, tosin mulla kokemusta vain yhdestä pariskunnasta.
-
- Junior Member
Oliskohan tuosta jotain apua tuon C.Dimeruksen kanssa:
A. 3 anal fin spines
B. Caudal fin heavily spotted. Small spots on both upper and lower lobes of the fin.
C.Heavy black edging to scales of head and body.
D.Relatively deeper body shape as compared to C. pusillum.
E. Small suborbital spot. (depending on mood the spot may not be expressed at all)
F. Anterior lateral stripe always fainter than Lateral spot.
Cichlasoma dimerus is a very beautiful member of the genus. Although my photos don't capture it, they dispaly a very attractive blue to green color.
(http://www.monsterfishkeepers.com/forum ... Cichlasoma)
A. 3 anal fin spines
B. Caudal fin heavily spotted. Small spots on both upper and lower lobes of the fin.
C.Heavy black edging to scales of head and body.
D.Relatively deeper body shape as compared to C. pusillum.
E. Small suborbital spot. (depending on mood the spot may not be expressed at all)
F. Anterior lateral stripe always fainter than Lateral spot.
Cichlasoma dimerus is a very beautiful member of the genus. Although my photos don't capture it, they dispaly a very attractive blue to green color.
(http://www.monsterfishkeepers.com/forum ... Cichlasoma)
Totta, ainakin jos se on mahdollista. Sukulaislajeilla ei aina ole mahdollista, etenkään poikasista, sanoa mikä on mikä. (ellei sitten ruveta tekemään dna-testauksia)mireea kirjoitti:Tuo pituus mua jäi häirittemään siinä määrin että kaikki mainitut lajit kasvaa enkkulähteiden mukaan suurimmillaan 15-20cm. En ihan hurjasti kokoon luottais. Oikeassa lajintunnistuksessahan unohdetaan koot ja värit ja keskitytään muuhun morfologiaan (esim. titeyt ruodot evissä jne.). Jatketaan pohdintaa siis