720 litrainen kasviallas- Toinen tuleminen!

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: 720 litrainen kasviallas- Toinen tuleminen!

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Väriä elämään...
Väriä elämään...
k-lumme.jpg (75.28 KiB) Katsottu 8927 kertaa
Sain sentään suurimman osan parvesta kuvaan :)
Sain sentään suurimman osan parvesta kuvaan :)
pikkulasiparvi-iso.jpg (67.82 KiB) Katsottu 8927 kertaa
Pantterikiipijä on kiivennyt puuhun...
Pantterikiipijä on kiivennyt puuhun...
tikruhapan.jpg (67.4 KiB) Katsottu 8927 kertaa
Otot työssään. Samoin Kirsikkatetra, hän on valokuvamalli siis.
Otot työssään. Samoin Kirsikkatetra, hän on valokuvamalli siis.
ottoja.jpg (54.12 KiB) Katsottu 8927 kertaa
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Todiste siitä että altaassa on MYÖS kaloja. Ainakin ruoka-aikaan... :)
ruokaa.jpg
ruokaa.jpg (53.75 KiB) Katsottu 8877 kertaa
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Hee:). Löytyykö videota lafkasta? Mukava olisi nähdä videopätkä. Itse purkitin hieman jalustalla otettua ei-tärisevää kuvaa. Pitänee pistää Youtubeen, kunhan ehdin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

https://www.youtube.com/watch?v=INDwUrud5dA

Tuossa on viime maaliskuussa kuvattu pätkä kun allas oli ihan uus! sen kyllä huomaa... Kaikki kasvit vasta alkaa kasvaa, ja useita ei enää edes ole.. plus et aika paljon täydempänä on allas nykyään tavaraa :D

Mun kamera ei oo suostunut tuon jälkeen enää kuvaamaan videoita, tyhmä rakkine. Ehkä sijoitan uuteen kameraan jossain vaiheessa niin voi jatkaa elokuvientekoa.. Hauska muuten huomata tuolta pätkältä että Pikkulasimonnit kyykkivät kaikki jossain pusikossa ja nyt ne uiskentelevat ihan rohkeasti etulasin tuntumassa. Ehkä ne ovat hitaita kotiutujia :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Noo, oli tuossa videossa melkoisen monipuolinen rehukokoelma :D . Pukinkonttiin vain kamera:).

Etkös ostanut lasimonneja lisää? Lienevät suurparvessa rohkeampia. Itselläni rubiinibarbilauma kerjää ruokaa hienosti etulasin tuntumassa. Välillä kun karsin kasveja, olivat pelokkaita kantojen alla. Myös kirsikkabarbien haavimisprojekti hieman pelästytti poruhkan eikä minun näkemiseni erityisesti haavin kera tuonut kuin pelkoassosiaation.

Jos jaksaisi/malttaisi ruokkia fisuja monta kertaa päivässä hippusen, niin fisut tulevat usein syömään ja kesyyntyvät minusta paremmin. Myös pakastesurvari- ym. pakasteruokaannos kerran päivässä pistää eviin vipinää :D .

Duunin akvassa on haarniskamonneja ja kun aloin antaa pakastesurvareita, haarniskat etsivät ruokaa varmasti koko seuraavan päivän viikset ojossa:). Ihan omaa luokkaansa kuivamuonan lisäksi. Pakastesurvarit eivät taas ole partiksille eduksi ahmia. Viereisessä akvassa partistyttö näytti oudolle ja kun katsoin "persuuksia" sieltä tuli kasa punaisia matoja ja jäivät osin jumiin peräpäähän. Pientä paniikkia pukkasi:(. Luulin loisiksi :( . Onneksi lopulta selvisi, että nehän oli partismamman ahmimia pakastesurvareita, jotka tulivat röörin läpi ja ummetus oli varmasti valtaisa.Osa partiksista ei onneksi pidä survareista ja muut fisut pitävät niistä huolen. Mamma on onneksi kunnossa :D .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Joo lasimonneja on tullut hiljakseen lisää. Muistaakseni ostin aluksi 12. Ja nyt niitä on se 30. Ovat pikku hiljaa kyllä rohkaistuneet. Nykyään ovat ruoka-aikaan jopa ensimmäisinä kerjäämässä :)
ihis81
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Mitä kasvia tuossa pantterikiipijän kuvassa on?
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
Matias95
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Matias95 »

Älyttömän komee allas! ihan kateeks käy.
Ehkäpä itsekkin saan noin hienon altaan joskus aikaiseksi.
577L Kiekkola
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Ai siinä missä se on kiivennyt puuhun :D Se on Afrikansaniaista. Ja kiitoskiitos. Yks puu on vielä likoamassa ämpärissä, ehkä ennen vuodenvaihdetta keksin sille jonkin hienon paikan tuolta..
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Iski akvaariokuume! Mietit varmasti kun ostit uuden kipon, että mikä merkki ja mistä. Itse mietin Akvastabilin ja Jutan välillä. Pohditko itse vastaavaa ja miksi päädyit Jutaan? Oletko ollut tyytyväinen ja miten jalusta istuu lafkaasi ja lattialle? Omaan luukkuun ehkä mahtuisi tuollainen komistus :D .

Hinta myös kiinnostaa. Jos ei salaisuus, niin tännekin voit kirjoitella. Jos on, yv:tä kehiin, olisin kiitollinen tiedoista :mrgreen: .
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Mulla oli se edellinen Juwelin 450-litrainen ja itse allashan oli kaunis kuin mikä. Raskain sydämin sen myin, mutta päh kun Juwel ei valmista isompia ja halusin ehdottomasti sen kaksi metriä pituutta.

Juta oikeastaan sattui mun silmiin sattumalta kun akvaariokaupassa käydessäni tulin tokaisseeks haaveistani isompaan ja myyjän takapihalla sattui sopivasti seisomaan ylimääräisenä 720-litrainen allas :D Liekö myyntipuhe vaiko ei, mutta menin lankaan ;)

Ostin siis altaan ja siihen jalustan 10 jalalla. Eihän tuo mikään maailman kaunein tekelys ole, mutta sisältöhän on tärkein. Ja tuohon eteen kun laittoi verhon, joka soveltui tapetin kuvioon niin mikä ettei :) Mulla on joskus aikaisemminkin nuoruudessa ollut Jutan altaita (Porista kun olen kotoisin) joten tuntui luontevalta palata niihin. Itse altaassa ei ainakaan vielä ole ilmennyt mitään vikaa, tekniikkaa tässä ehkä joutuu uusimaan kohta pian, Tetratecin ulkosuodatin on kuitenkin ollut vuodesta 2008 pöhisemässä ja kuulemma se jossain välissä rikkuu kuitenkin :D

Hintaa en nyt millään voi muistaa (oon varmaan yrittänyt unohtaa sen..), plus että ostin tavarat hiljalleen palasina. Allas oli ehkä jotain 800 euroa, jalusta muutama sata euroa, lamput kai 250 yhteensä, plus loisteputket.. ja hiekasta kai maksoin kaikkiaan jonkun satasen. Kalliikshan se tuli mut kelpaahan tuota nyt katsella. Sitten kun voitan lotossa, hankin sen kaks ja puol-metrisen... :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Mittailen tässä lafkaani ja yksi kippo pitäisi siirtää (200 l Kalax). Ei millään viitsisi siirtää yhtään kippoa putkirempan jälkeen :twisted: . Toisaalta harmittaa, jos vain laittaa akvaarion jonnekin epäkäytännölliseen paikkaan.

Juwel rio 400 pohdin, mutta olisi hyvä olla iso kippo jossain. Hiekat saa kyllä halvalla K-raudasta, vaikka tuo nileekin sitä paljon. Pohjalle Initial stics, vaikka complete substrate voisi olla poikaa, mutta kallista kuin mikä ja kun kipon täyttää savi nousee pintaan.

Joo, 2m, pitää katsoa, että 2. kerrokseen pääsee, pieni haaste. Suurin haaste kai valuutta :P .

Alujalusta siis? Ovat melko matalia mielestäni ja hiven heiluu sivusuunnassa. Tiilisharkot taas liian riskaabeli askartelutaidoilleni. Säätöjalat in, jos uskallan säädellä. Tosin desing-jalusta toko poikaa. Korkeus 50 cm riittänee, niin tulee edullisemmaksi.

Taidan pistää kyselyn Akvakeskukseen. Näköjään nälkä kasvaa syödessä:). Omat fisuni ovat kasvaneet ja alkaa tulla ahdasta. Joudun myös koko ajan putsailemaan suodattimia ja tarkkailemaan vesitilannetta, koska fisua on paljon. UUsia fisuja ei nyt taloon ihan heti tule, vaikka kippo tulisi lisää. Muuten tulee akvaariokierre:). Tila aina lopussa ja fisua pukka....

Hieno on kipposi:).
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Soittelin tuonne Akvakeskukseen. Jutan valmistus on nyt tovin jäissä, joten vuonna 2014 jossain vaiheessa kippo olisi valmis. Akvastabil 720 litraa, olisi noin 2000 egen hujakoilla.

Joten tähän toisenkirjoituspöytäni paikalle mahtuu vielä Juwel Rio 450 litraa ilman viereisen akvaarion siirtoa. Mitta täysi putkiremppasiirroissa:).

Taisi jäädä haaveeksi parin metrin kippo, mutta pienemmillä kipoilla puolensa, kun saa joka kippoon hiven erilaista. Joo...ehkä sitten joskus...rikkaampana ja isommassa kämpässä ehkä....
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Aina on tilaa vielä yhdelle :D
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Taddadaa! Nyt sain toisenkin uuden kannon ängettyä tuonne altaaseen :D Vaihdoin samalla parin kasvin paikkaa, Limnophila Hippuridoides muutti vasemmasta päädystä Tiikerilumpeen taa ja saa siinä toivottavasti paremmin valoa. Oikealla kasvaa nyt KAKSI vesimiekkaa yhden sijaan. Rehevöittäkööt siellä maan.

Uuden kannon alle ja viereen en uskaltanut vielä istuttaa mitään, siksi "tyhjä" kohta siinä ympärillä. Se nimittäin kellui vielä ja pompahti aina pintaan kun häsläsin sen ympärillä, joten vettyköön rauhassa. Tässä vielä otokset ennen vuoden vaihtumista!
Koko allas.
Koko allas.
3012.jpg (40.76 KiB) Katsottu 8153 kertaa
Se uus puu, vielä vaaleampana kuin ystävänsä...
Se uus puu, vielä vaaleampana kuin ystävänsä...
3012-uuspuu.jpg (77.19 KiB) Katsottu 8153 kertaa
Sopii se allas myös makkariin...
Sopii se allas myös makkariin...
3012-koko.jpg (71.24 KiB) Katsottu 8153 kertaa
pove
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pove »

On se vaan niiiin mahtava. Kyl kateeks käy.
150 litrane Seposapusoppa.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Jänniä vastoinkäymisiä mulla. Mul oli letkuongelma mun hiilarilevittimen kanssa (just sopivasti pyhien aikaan) eli allas oli 3 vrk ilman hiilaria. Tästä kiukustuneena mun Staurogyne repens pudotti tyyliin 80 prossaa lehdistään. Ne vaan kellu kolmantena päivänä kaikki pinnalla. Hämmentävää. Aika karun näköinen pusikko on, mut toivossa on hyvä elää että sieltä alta alkaa puskea uutta kasvustoa, tuskin ton juuristo kuitenkaan on voinut tuossa ajassa miksikään mennä?

Siitäkin huolimatta, aika täydeltä alkaa näyttää.
0801.jpg
0801.jpg (35.86 KiB) Katsottu 7924 kertaa
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Ohessa todistusmateriaalia mitä mun Staurogynelle tapahtu kolmen päivän hiilarittomuuden aikana. Veikkauksia otetaan vastaan, kasvaako se ikinä takaisin vai jääkö nuo töröt tuohon ikuisesti ;)
Lehdet läks.
Lehdet läks.
staurogynehups.jpg (76.93 KiB) Katsottu 7798 kertaa
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Hetkeen aikaan ei olekaan tapahtunut ihmeitä. Tekninen tiedote tosin on, hiilarilevitin vaihtui Ferplastin mixeriin tuossa taannoin.Taas yksi vempain lisää sähköä viemään :P Oottelen tässä että Staurogyne alkaa kasvaa takaisin. Sieltä juuresta jotain pientä vihreää jo nousee, onneksi. Ei yhtään inspais kasvattaa kahta metriä ruohoa uudestaan. Muutenkin oottelua on, että Vesimiekat alkais täyttää niille varatut kolot. Hitaita ovat mokomat :D
3001.jpg
3001.jpg (40.33 KiB) Katsottu 7678 kertaa
3001-2.jpg
3001-2.jpg (58.07 KiB) Katsottu 7678 kertaa
Siellä se vauveli on, Pogostemon Erectus. Jonakin päivänä siitä tulee isompi kuin Lumpeesta! Ehkä :)
Siellä se vauveli on, Pogostemon Erectus. Jonakin päivänä siitä tulee isompi kuin Lumpeesta! Ehkä :)
pogostemon.jpg (80.36 KiB) Katsottu 7678 kertaa
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Ai että, millään en osaa päättää kumpi on kauniimpi, Ammania Cracilis vai toi Limnophila Hippuridoides. Siitä oon tosin iloinen että tajusin laittaa ne kasvamaan vierekkäin, täydentää jotenkin kummasti toisiaan tuossa altaan keskellä.
ammania-limnophila.jpg
ammania-limnophila.jpg (63.22 KiB) Katsottu 7576 kertaa
Skandali
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Skandali »

Mitä puuta on tuo uusin? (Mistä siis päivittelit lähiaikoina)
Reipas 400l seurala + 30l nano ja 2 kääkkää
http://akvaarionpaattymatontarina.blogspot.fi/
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Moorapuun kikkuroitahan nuo kaikki ovat :)
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Joskus sitä tulee itse katseltua vanhoja valokuvia ja mietittyä että ai kun tuo oli tuolloin paremmin ja tämä on nyt paremmin.. Ja sitten huomaa kaipaavansa jotain kasveja jotka on aikoinaan kylmästi heittänyt mäkeen.. helppoa ei oo elämä ei :D

TÄssä vähän historiikkia mun altaasta.
Tästä se ajatus sitten lähti...
Tästä se ajatus sitten lähti...
1403.jpg (49.68 KiB) Katsottu 7254 kertaa
Parin kuukauden jälkeen...
Parin kuukauden jälkeen...
0805.jpg (43.04 KiB) Katsottu 7254 kertaa
Heinäkuussa...
Heinäkuussa...
1607.jpg (39.26 KiB) Katsottu 7254 kertaa
2210.jpg
2210.jpg (41.52 KiB) Katsottu 7254 kertaa
3012.jpg
3012.jpg (40.76 KiB) Katsottu 7254 kertaa
Ja tässä nykytilanne tänään kuvattuna. Miten niin muka allas muuttunut... :D Ja seuraava kuva seuraa sitten kun tää kippo on aikuisten oikeesti valmis. Sitä ihmettä odotellessa ;)
Ja tässä nykytilanne tänään kuvattuna. Miten niin muka allas muuttunut... :D Ja seuraava kuva seuraa sitten kun tää kippo on aikuisten oikeesti valmis. Sitä ihmettä odotellessa ;)
0503.jpg (39.9 KiB) Katsottu 7254 kertaa
suomunaama
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Kuvittelenko mä vaan vai harmahtuuko tuo puu oikeasti käytössä? Tuo, mistä silta on tehty? Alussa ihan punaruskea, sittemmin vähempivärinen. Kun en ole hankkinut tuota puulajiketta juurikin sen punaisuuden takia. Ja hieno allas sulla kyllä on, itse en saa suunniteltua hienoja sisustuksia mutta joku täällä näemmä osaa. :) Vielä kun noi sammalet tosta kasvais takaisin. Niin mitä sammalta sulla tossa sillassa olikaan kun nousee noin nätisti suoraan ylös? :D
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Niin, se moorapuu. Mä luulen että sen harmaantuminen johtuu ihan luonnollisista syistä.. eli levästä ja liasta :D Rapsuttelin sitä joku päivä veitsellä ja sen moskan alta paljastui kyllä ihan se sama ruskea puu. Mutta noin muuten, kyllähän se siis harmaantuu kovinkin altaassa liotessaan :)

Siinä kasvoi Flame Mossia, jonka tieteellistä nimeä en mitenkään saa nyt päähäni. Sitten siihen iski sinilevä ja koko mytty meni roskiin :( Sen sijalla tuossa sillalla kasvaa nyt ihan perus Susseria, Hentojatulinsammalta niinkuin kauppias sen edelleen väittää ihan olevan. Ei sekään rumaa siinä oo, tosin kasvaa vähän joka suuntaan niin sitä pitää saksia aika ajoin muotoon..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”