Lehtireunat ruskeita jaavansaniaisella
Valvoja: Moderaattorit
Lehtireunat ruskeita jaavansaniaisella
Puunhun kiinnitetyn jaavansaniaisen (sen tavallisen) lehtien reunat ovat muuttuneet sieltä täältä ruskeiksi, joistakin kohdista pitsimäisesti rei'ittyneet. Mistähän johtuu?
Allas n. 300 l, 2 x 39W T5 (kasvivaloputki + päivänvaloputki) + aamulla ja illalla ledivalaistus (valkoinen kuutamo).
Ulkosuodatin JBL Greenline e1501+ Aquaball 180 + kiertovesipumppu.
Ei hiilidioksidilannoitusta.
Vedenvaihto joka toinen viikko 25-40% + Dennerle Avera & Sera Blackwater Aquatan.
EasyLife ProFitoa annosteluohjeen mukaisesti, joskus EasyLife Ferron lisäys.
Vesiarvot JBL-tippatestein mitattuna
pH = 6,8
KH = 3
NO2 = 0.025
NO3 = 5
PO4 = 0,3
Fe = 0,1
Allas n. 300 l, 2 x 39W T5 (kasvivaloputki + päivänvaloputki) + aamulla ja illalla ledivalaistus (valkoinen kuutamo).
Ulkosuodatin JBL Greenline e1501+ Aquaball 180 + kiertovesipumppu.
Ei hiilidioksidilannoitusta.
Vedenvaihto joka toinen viikko 25-40% + Dennerle Avera & Sera Blackwater Aquatan.
EasyLife ProFitoa annosteluohjeen mukaisesti, joskus EasyLife Ferron lisäys.
Vesiarvot JBL-tippatestein mitattuna
pH = 6,8
KH = 3
NO2 = 0.025
NO3 = 5
PO4 = 0,3
Fe = 0,1
Re: Lehtireunat ruskeita jaavansaniaisella
Hiilidioksidisysteemi (painepullo) tulossa. Vaikuttaakohan se jaavansaniaisen tilanteeseen?
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Hiilidioksidi varmaan voi vaikuttaa, onko akvaariossa monneja? jotka vois syödä sitä kasvia, kun ainenkin minun partamonnit tykkää syödä isolehtisiä kasveja jos ei ruoki tarpeeksi, ja vaikka ruokkisikin.
577L Kiekkola
Ei ole monneja eikä muitakaan, jotka olisivat lehtiä syöneet. Vika on selvästi kasvutekijöissä, mutta missä, siihen kysyisin neuvoja.
-
- Advanced Member
Syy on todennäköisesti sekä makro että mikroravinteiden puutteessa. Ainakin kaliumin, kalsiumin, boorin ja kuparin puute aiheuttaa tuon tapaisia oireita (lahoaminen ja lehtien reunojen nekroosiksi muuttuva kloroosi).
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Mitä siis pitäisi tehdä sen lisäksi, että lannoittaa EasyLife ProFitolla valmistajan ohjeen mukaisesti?
-
- Advanced Member
Minulla ei ole kokemusta kyseisestä lannoitteesta, itse olen käyttänyt Tetran plantaminiä ja kasvit ovat kasvaneet hyvin. Voi tietysti olla, että syy on muualla kuin ravinnepuutoksessa, mutta siltä nuo oireet lähinnä vaikuttavat. Onkohan muilla kokemuksia profitosta? Jos muilla on ollut vastaavia ongelmia, niin siinä tapauksessa voi syyttää lannoitetta, muussa tapauksessa pohdinta ongelman syystä pitää aloittaa uudelleen.Platva kirjoitti:Mitä siis pitäisi tehdä sen lisäksi, että lannoittaa EasyLife ProFitolla valmistajan ohjeen mukaisesti?
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Hakutoiminnon perusteella EasyLifen ProFito on aika yleisesti käytetty ja kehuttukin lannoite.
-
- Senior Member
Mulla on käytössä päälannoitteena Profito ja kasvit kasvavat sillä vallan mainiosti, PAITSI että mullakin on Jaavansaniaisen Narrow-muodolla ruskistuneet lehdet. Ehkä ko. kasvi tarvitsee erityisesti jotakin mitä ProFitossa nimenomaan ei ole. Tai sitten kyseessä on vanhojen lehtien ruskistuminen, jonkin ajan kuluttua kasvi alkaa nimittäin selvästi kasvaa paremmin. Tai näin olen ainakin itse ollut huomaavinani.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
also in ig @aquariumbyjuha