Juwel akvaristit
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Juwel akvaristit
Noo, periaatteessa kyllä näin, mutta jos kasvit alkavat näyttää erilaisilta kuin aiemmin tai akvaarioon kasvaa leväraja lasiin niin jo viiden vuoden jälkeen voi harkita loisteputken vaihtoa. Kannattaa myös muistaa, etteivät kaikkien valmistajien putket ole näitä kouluunmenoikään saakka kestäviä.
En ole omiin Juweleihin koskaan vaihtanut loisteputkia, eikä silti ole koskaan ollut minkäänlaista leväongelmaa, ja kasvit ovat kasvaneet hyvin, tiikerilumpeet jopa riesaksi asti. Mitään kasvilannotteita en ole koskaan käyttänyt.
Toisen altaan, jossa T-8 putket ostin käytettynä 2,5 vuotta sitten, eikä hajuakaan kauanko putket olleet jo käytössä ennen minulle tuloa. Toisessa altaassa, jonka ostin vajaa 2 vuotta sitten on T-5 putki (vain yksi, ja hyvin olen pärjännyt), tässäkään tapauksessa ei tietoa aiemmasta käytöstä.
Muutenkin ongelmajätteen turha tuottaminen tuntuu vähän tympeältä ajatukselta.
Toisen altaan, jossa T-8 putket ostin käytettynä 2,5 vuotta sitten, eikä hajuakaan kauanko putket olleet jo käytössä ennen minulle tuloa. Toisessa altaassa, jonka ostin vajaa 2 vuotta sitten on T-5 putki (vain yksi, ja hyvin olen pärjännyt), tässäkään tapauksessa ei tietoa aiemmasta käytöstä.
Muutenkin ongelmajätteen turha tuottaminen tuntuu vähän tympeältä ajatukselta.
190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Juwel rio 180l mitat oliko jotain 100x50x35. Kalastona 4 rusokirjoahventa, 3 helmirihmakalaa, 4 albiinomonnista, 4 kuparimonnista, 10 neontetraa, 5 platya ja 2 vauva tiikerinuoliaista. Tekniikkana 2 loisteputkea watteja en muista ja suodattimena juwelin oma sisäsuodatin. Kasvien nimiä en tiedä.
Tässä vielä kuva

Tässä vielä kuva

180l kala-allas
-
- Junior Member
Nyt olisi tarkoitus hommata itselle juwel joululahjaksi, mutta kysynkin nyt että onko kokemuksia Juwel Lido 200 litraisesta altaasta?
Sellainen kiinnostain, sopisi muotonsa ja kokonsa takia hyvin siihen paikkaan johon olisi tarkoitus pistää.
Entäs kyseisen altaan oma jalusta, onko "huojuvaa" sorttia? vai pitäiskö hommata jokin tukevampi jalusta altaalle?
Jos jollakin on kuvia 200 litraisesta lidosta, olisi kiva nähdä sisustus ratkaisuja.
Sellainen kiinnostain, sopisi muotonsa ja kokonsa takia hyvin siihen paikkaan johon olisi tarkoitus pistää.
Entäs kyseisen altaan oma jalusta, onko "huojuvaa" sorttia? vai pitäiskö hommata jokin tukevampi jalusta altaalle?
Jos jollakin on kuvia 200 litraisesta lidosta, olisi kiva nähdä sisustus ratkaisuja.
Juwel Rio 450 litraa pyökin värisenä tuli tilattua tänään. Kotosalla kokonaisuuden pitäisi olla ensi lauantaina.
Sormet syyhyää päästä sisustamaan allasta
Liikkeessä katselin Juwelin altaita ja lähinnä sitä suodatin ratkaisua. Lopulta päädyin pyytämään suodattimen poistamista ennen kuin allas kiikutetaan kotiin. On se vaan niin järjettömän iso pönttö, että mieluummin otan normi sisäsuodattimen tilalle. Joka tapauksessa olen peittämässä taustalasin 3D-taustalla ja minun olisi pitänyt sitten verhoilla myös tuo pönttö, joten nyt säästyi pöntön verhoiluun menevä raha.
Valaistus tuossa on turhan tehokas tulevaan Malawialtaaseen, joten varmaan pidän päällä vain paria loisteputkea. Haaveissa olisi kyllä monimetallilamppu, kunhan tästä alkuhankintojen budjettivajeesta selviää.
Sormet syyhyää päästä sisustamaan allasta

Liikkeessä katselin Juwelin altaita ja lähinnä sitä suodatin ratkaisua. Lopulta päädyin pyytämään suodattimen poistamista ennen kuin allas kiikutetaan kotiin. On se vaan niin järjettömän iso pönttö, että mieluummin otan normi sisäsuodattimen tilalle. Joka tapauksessa olen peittämässä taustalasin 3D-taustalla ja minun olisi pitänyt sitten verhoilla myös tuo pönttö, joten nyt säästyi pöntön verhoiluun menevä raha.
Valaistus tuossa on turhan tehokas tulevaan Malawialtaaseen, joten varmaan pidän päällä vain paria loisteputkea. Haaveissa olisi kyllä monimetallilamppu, kunhan tästä alkuhankintojen budjettivajeesta selviää.
-
- Starting Member
Olen Juwel Rio 300 (musta) tyytyväinen uusi omistaja. Pariviikkoa takana ja todella tyytyväinen altaaseeni. Itse osasin alustan kokoa, ainoastaan saranoissa pyysin miehen apua. Uskomattoman helppoa oli kokoaminen. Alusta on siisti, tukeva ja todella hyvän näköinen.
Kansisysteemi on ehkä vähän outo, mutta siihenkin palapeliin nopeasti tottuu.
Alkuperäisen suodattimen jätin paikalleen vaikka sitä pitkään harkitsin ja nyt olen siihen ratkaisuun tyytyväinen. Ei häiritse silmää sisäsuodatin. Sen kaverina on JBL CristalProfi 1501.
Suosittelen
Kansisysteemi on ehkä vähän outo, mutta siihenkin palapeliin nopeasti tottuu.
Alkuperäisen suodattimen jätin paikalleen vaikka sitä pitkään harkitsin ja nyt olen siihen ratkaisuun tyytyväinen. Ei häiritse silmää sisäsuodatin. Sen kaverina on JBL CristalProfi 1501.
Suosittelen

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Sillit Purkissa
Tuli syssymmällä 180:n Vision myytyä ja tilalle hommattua käytetty 240:n Rio josta ensi töikseni repäsin alkuperäisen suodattimen veke.
(ei miellytä).
Onko jollain hyviä kokemuksia Juwellin alkuperäisistä suodattimista jotka peittoias ton ulkonäön ja tilan viennin?
Tuli Riion mukana melko luonnottoman värinen(valkoinen) pohjasora joka ei sekään miellytä silmää mut siellä se on.
Olkkarissa 190:n Trigon joka mun mielestä Juwellin siisten malli. Trigonin peränurkan varjoihin häviää tekniikka hienosti.

Onko jollain hyviä kokemuksia Juwellin alkuperäisistä suodattimista jotka peittoias ton ulkonäön ja tilan viennin?
Tuli Riion mukana melko luonnottoman värinen(valkoinen) pohjasora joka ei sekään miellytä silmää mut siellä se on.

Olkkarissa 190:n Trigon joka mun mielestä Juwellin siisten malli. Trigonin peränurkan varjoihin häviää tekniikka hienosti.
Juwel Trigon 190: Sateenkaarikalat, muutama Kiekko ja POHJAlaiset
Juwel Rio 240: Barbit, Rihmakalat, Sateenkaarikalat, Lehtikalat ja POHJAlaiset
Juwel Rio 240: Barbit, Rihmakalat, Sateenkaarikalat, Lehtikalat ja POHJAlaiset
Millaisia hiilarisysteemeitä olette asentaneet rioihin?
Mietin sopivaa omaan kaksataaneljäkymppiseen...
Mietin sopivaa omaan kaksataaneljäkymppiseen...
-
- Junior Member
Kysynpä vielä että olisko jollain laittaa kuvaa tuosta Juwelin valokannesta, että kuinka sieltä onnistuu hoitotoimenpiteet ym. Vielä on mietinnässä uusi allas, että olisiko Juwelin lido 200 vai rio. Onko kokemuksia Lidon uudesta 200 litraisesta?
Ainakin omassa Rio 450 litraa akvaariossa valaisinkansi on viidessä erillisessä osa. Etummaisesta luukusta kyllä avatessa mahtuu ruokkimaan kalat, mutta mitkään vähänkään isommat huoltotoimenpiteet vaativat luukun ja ensimmäisen valaisinyksikön nostamista pois. Näiden jälkeen keskellä on yksi erillinen palanen ja sitten taas valaisinyksikkö ja avattava kansi. Luulisin, että kalojen pyydystämisessä kaikki on nostettava pois akvaarion päältä.murmelinpentu kirjoitti:Kysynpä vielä että olisko jollain laittaa kuvaa tuosta Juwelin valokannesta, että kuinka sieltä onnistuu hoitotoimenpiteet ym. Vielä on mietinnässä uusi allas, että olisiko Juwelin lido 200 vai rio. Onko kokemuksia Lidon uudesta 200 litraisesta?
Oma mielipiteeni tuosta valaisinkannesta on, että se on hieman rimpulan oloinen. Toki akvaario seisoo edelleen tyhjillä, joten "tositoimissa" en ole vielä sitä joutunut availemaan.
-
- Starting Member
Rio 350 akvaariossa on myös valokansi viidessä osassa. Muutaman viikon opettelun jälkeen olen tarpeen vaatiessa ottanut joko välipaloja tai myös ensimmäisen valaisinosan pois. Helpottaa näkyvyyttä kun jättää taaimmaisen valaisinyksikön paikalleen ja liikuttaa sitä eteen ja taakse tarpeen mukaan. Väliosia voi jättää myös pysty asentoon ja taas työnnellä valoja tarpeen mukaan. Hieman on opettelua tarvinnut ja ihmettelyä. Ovat kuitenkin kevyitä siirrellä. Ehkä vähän erikoinen kansi 

-
- Senior Member
Itselläni on myös rio 350l. Minulle nuo tuo välikansi ei ole kovin suurta ongelmaa tuottanut. Itse pidän kaikki luukut kiinni lämmön säilyttämiseksi oikeana, ja avaan ensimmäistä luukkua aina ruokkiessani. Vedenvaihdoissa otan kaikki 3 luukkua pois, ja käännän etummaisen valaisimen ylösalaisin taaemman päälle, niin että saan kunnolla tilaa läträtä
Tähänmennessä toiminut ihan hyvin.

160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Juwel Rio 240:ssa kansi kolmessa osassa: keskimmäisessä palassa on kaksi T5 putkea, sen molemmin puolin avattavat muoviset luukut. Luukkujen kannet saranoilla, mutta kevyesti nostettavissa pois. Samoin itse valaisin siitä keskeltä nousee pois siinä missä "tavallinenkin" valaisinkotelo.
-
- Junior Member
Mielessä pyörittelen vaihtoehtoa Juwelin altaista ja heräsi kysymys Juwel visionista että vääristääkö kalojen kokoa kaareva etulasi? Onko helppo pitää puhtaana lasi sisältäpäin, esim jos levää tulee? Harmitteln kumminkin että pituus olisi visionissa 92 cm ja vastaavassa Riossa 101 cm että paremmin sopisi tuo vision siihen paikkaan johon sen ajattelin. Kun taas Rio 125 l on jotenkin pieni?
Tilasin toisen Juwelin tähän talouteen, ensimmäinen on käytetty pikku-Rio 125 ja kohta tulee uusi Rio 350. Muutaman kysymyksen kanssa olen hieman nyt pähkinyt;
-onko kukaan madaltanut orkkis-jalustaa? Sirkkelillä kuulemma joku on sellasta tehnyt, mutta hieman jänskättää. En halua käyttää jakkaraa altaan siivoomiseen, ja siksi aateltiin napsasta muutama setti korkeusta pois.
-Allas tulee parkettilattialle, jonka alla on betonilattia. Lattiat kun ei koskaan ole 100% suoria, niin varmaankin kiiloilla altaan saa pönkättyä vaateriin?
-Uusi allas on 66cm korkea, tuleekohan sinne liikaa valoa kun on 4x 54w T5-putket.. tarviiks heijastimia? kasveina perusrehut (miekkaa, rusolehteä, vallua, tiikerilummetta)
Suodattimen jätän paikoilleen ainakin näin alussa, ja täytän sen keraamisilla makarooneilla ja vaahtomuovilla. Toiseksi suotimeksi tulee Eheim 2217. Kalat siirtyy vanhasta altaasta (2 lehtikalaa, noin 20 sitruunatetraa/intiaaninsulkaa, ehkä noin 35 monnisen sekaparvi + partis ja sokkelopleko-baby)
-onko kukaan madaltanut orkkis-jalustaa? Sirkkelillä kuulemma joku on sellasta tehnyt, mutta hieman jänskättää. En halua käyttää jakkaraa altaan siivoomiseen, ja siksi aateltiin napsasta muutama setti korkeusta pois.
-Allas tulee parkettilattialle, jonka alla on betonilattia. Lattiat kun ei koskaan ole 100% suoria, niin varmaankin kiiloilla altaan saa pönkättyä vaateriin?
-Uusi allas on 66cm korkea, tuleekohan sinne liikaa valoa kun on 4x 54w T5-putket.. tarviiks heijastimia? kasveina perusrehut (miekkaa, rusolehteä, vallua, tiikerilummetta)
Suodattimen jätän paikoilleen ainakin näin alussa, ja täytän sen keraamisilla makarooneilla ja vaahtomuovilla. Toiseksi suotimeksi tulee Eheim 2217. Kalat siirtyy vanhasta altaasta (2 lehtikalaa, noin 20 sitruunatetraa/intiaaninsulkaa, ehkä noin 35 monnisen sekaparvi + partis ja sokkelopleko-baby)
-
- Starting Member
Ei taida ihan muutaman sentin poistaminen auttaa. Vaikka tuolilla seison niin jatkokappaletta käteen tarvitsen. Mukavia pinsettejä on tullut hankittua. Saat varmaan sahata tuollaisen keittiötuolin mitan verran korkeudesta pois. Ei taida enää kovin tukeva olla.
Heijastimia et varmastikaan tarvitse mutta hiilaria kyllä mikäli haluat kaikkia neljää putkea poltella
Heijastimia et varmastikaan tarvitse mutta hiilaria kyllä mikäli haluat kaikkia neljää putkea poltella
Hei Juwelistit, tuore altaan omistaja täällä kyselee vinkkiä. Minulla on 240l rio-paketti, ja ajattelin, että josko toisen lampun jättäisi kokoonpanosta pois ja laittaisi toiselle sen sijaan heijastimen. En toki tiedä edes miltä tuo käytännössä näyttää, mutta kunpahan mietin. Nyt kuitenkin törmäsin jo alkuunsa ongelmaan, kun toisen lampun poistettuani myöskään toinen ei enää syty (ja syttyy taas kun laitan sen takaisin, eli ei mennyt rikki sentään). Ymmärtääkseni kuitenkin toiset eivät ole käyttäneet maksimireserviä lampuissa, joten luulisi kai tuon olevan mahdollista... vai? Pitääkö tuohon hommata joku erilainen suojatulppa tms, siis katkaiseeko tuo lampun pois ottaminen nyt molemmilta virtapiirin tms...
-
- Junior Member
En tiedä muuta kun että mulla sama juttu. Kun vaihdoin vaan toisen lampun(olivat eri"paria"ehkä) niin kumpikaan lamppu ei syttynyt tai väliin syttyi ja sitten taas ei. Sitten kun vaihdoin molempiin uudet samanlaiset lamput niin toimivat taas. En usko että toimii yhdellä lampulla. Miksi haluaisit vain yhden lampun? Mulla on kaksi lamppua ja ostin vielä heijastimet niihin. Mulla on se 450l rio niin on sen verran korkea että minusta ainakin valoa saa olla ihan "reilusti" että piisaa. Silti ludvigia pudotti heti alalehdet ja vedensuosikki kuolee kun pienemmässä akvaariossa taas pärjäävät hyvin kun on matalampi. Anubiakset ja argentiinan vesirutto näyttävät viihtyvän Juwelissani onneksi.
En ole kovin kokenut Juwelisti kun vasta alkuvuodesta hommasin tämän käytettynä, mutta lamppujen kanssa minäkin tuskailin kun eivät meinanneet palaa. Vaatikin kaksi samanlaista lamppua että homma rupesi taas pelaamaan.
En ole kovin kokenut Juwelisti kun vasta alkuvuodesta hommasin tämän käytettynä, mutta lamppujen kanssa minäkin tuskailin kun eivät meinanneet palaa. Vaatikin kaksi samanlaista lamppua että homma rupesi taas pelaamaan.
Aloittelija jolle kaikki vinkit ovat tervetulleita! Akvaariot 180l ja 450l.
Okei. Tarkoitatko samanlaisilla lampuilla saman merkkisiä, saman tyyppisiä (T5 / T8) vai peräti saman värisiä vai miten se vanha erosi uudesta?
Sillä ajattelin, että jos riittäisi yksi heijastimella, että JOS tuo heijastin tuplaa valotehon niin silloinhan yhdellä lampulla ja heijastimella pitäisi myös olla sama n. 2x54W valoa akvassa kuin kahdella polttimolla ilman heijastinta. En halua yletöntä valaistusta akvaariooni, koska yritän selvitä ilman hiilarilisää (jos ei onnistu niin sitten asia erikseen), ja ymmärtääkseni kasvit eivät ihan määrättömästi voi hyödyntää valoa ennen kuin hiilarista alkaa kinnata. Ajattelin siis pitäytyä vaatimattomissa kasveissa. Saa nähdä onnistuuko käytännössä.
Sillä ajattelin, että jos riittäisi yksi heijastimella, että JOS tuo heijastin tuplaa valotehon niin silloinhan yhdellä lampulla ja heijastimella pitäisi myös olla sama n. 2x54W valoa akvassa kuin kahdella polttimolla ilman heijastinta. En halua yletöntä valaistusta akvaariooni, koska yritän selvitä ilman hiilarilisää (jos ei onnistu niin sitten asia erikseen), ja ymmärtääkseni kasvit eivät ihan määrättömästi voi hyödyntää valoa ennen kuin hiilarista alkaa kinnata. Ajattelin siis pitäytyä vaatimattomissa kasveissa. Saa nähdä onnistuuko käytännössä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Juwel Rio 400 pyörinyt tammikuun alusta 2014 ja jätin kokeeksi oman ison sisäsuodattimen pöhisemään. Nyt jonkinlaisia kokemuksia jo tullut.
Ensiksikin kun jättää ison pöntön nurkkaan, ei voi laittaa kahta ulkosuodatinta, koska se vie toisessa nurkassa paljon tilaa. Näin päädyin laittamaan yhden ulkosuodattimen kaveriksi (Eheim Proffa 3, -75).
Roskia kerää 2x Eheim 2252 sekä Fluval U4. Virtaus on melkoinen, mutta plekot, partikset, monniset näyttävät viihtyvän ja kutevan putkessa. Myös mustat mollit lisivät hurjaa vauhtia. Esim. lehtiksille ja rihmiksille virtaus olisi ihan liian kova.
Lisänä vielä ilmastin, jota usein käytän poikashäkissä tarpeen tullen.
Juwelin sisäsuodatin olisi minusta oivat esim. koulun kipossa, jonne en uskalla laittaa ulkosuodatinta lapsiystävällisistä syistä. Vuotonäkökulmasta erinomainen, kun altaan sisällä. Pinta-alaa on kiitettävästi. Paljon suodatusmassalevyjä, joita voi vaihdella oman maun mukaan. Lisäosana raksukori, joka voisi olla vakiovaruste mukana. Vaivalloista ostaa sitä lisäosana ja maksaa aina lisäosana mammonaa. Helppo olisi sitäkin kokeilla jos olisi vakiovaruste. Viisaampana tinkaisin ehkä sen mukaan heti ostohetkellä kaupanpäällisiksi....
Minusta 1000l/h moottoriosa pyörittää vettä kivasti. Masina on helppo puhdistaa, vaikka toisin voisi luulla. Lämpömittari on mukavasti suojassa kotelossa. Tosin en näe sen valoa, milloin päällä. Hyvä olisi tietää, millöin pöhöttää lämpöä.
Kun akvasta ottaa vettä, alkaa ulkosuodatin hetimiten korista äänekkäästi. Näin sen muistaa ottaa pois päältä. Tuskaa vain muistaa laittaa töpseliä takaisin pistorasiaan, kun lopettaa vedenvaihdot. Ulkosuodatin taas minulla pöhisee päällä vedenvaihdon ajan.
Veden suihkuputki melko vähän säädettävä ja melko pistemäinen. Kerran se irtosi (ehkä ihan oma vika) ja huntupartis löytyy suodattimen sisästä onneksi elossa sokkeloplekopoikasten kera. Onneksi väliseinä irtosi helposti ja sain lauman pois. Ehkä järkytyksestä ja jälleennäkemisen riemusta huntupartispari kuti heti.
Minusta kokonaisuutena ihan hyvä masina. Hoitaa mattosuodattimen virkaa akvan sisäpuolella. Vuotoriskiä ei ole (vrt. ulkosuodatin) ja minusta esteettisempi ja helpompi viritellä kuin mattosuodatin (tosin olen värkännyt mattosuodattimet vain levyksi akvan päätyihin ja eihän niitä putsata tarvitse paljon koskaan).
Ei hassumpi apuri. Yksin en laittaisi pelkästään Rio 400:een ilman ulkosuodatinta ja sisäsuodatinarmeijaa.
Ensiksikin kun jättää ison pöntön nurkkaan, ei voi laittaa kahta ulkosuodatinta, koska se vie toisessa nurkassa paljon tilaa. Näin päädyin laittamaan yhden ulkosuodattimen kaveriksi (Eheim Proffa 3, -75).
Roskia kerää 2x Eheim 2252 sekä Fluval U4. Virtaus on melkoinen, mutta plekot, partikset, monniset näyttävät viihtyvän ja kutevan putkessa. Myös mustat mollit lisivät hurjaa vauhtia. Esim. lehtiksille ja rihmiksille virtaus olisi ihan liian kova.
Lisänä vielä ilmastin, jota usein käytän poikashäkissä tarpeen tullen.
Juwelin sisäsuodatin olisi minusta oivat esim. koulun kipossa, jonne en uskalla laittaa ulkosuodatinta lapsiystävällisistä syistä. Vuotonäkökulmasta erinomainen, kun altaan sisällä. Pinta-alaa on kiitettävästi. Paljon suodatusmassalevyjä, joita voi vaihdella oman maun mukaan. Lisäosana raksukori, joka voisi olla vakiovaruste mukana. Vaivalloista ostaa sitä lisäosana ja maksaa aina lisäosana mammonaa. Helppo olisi sitäkin kokeilla jos olisi vakiovaruste. Viisaampana tinkaisin ehkä sen mukaan heti ostohetkellä kaupanpäällisiksi....
Minusta 1000l/h moottoriosa pyörittää vettä kivasti. Masina on helppo puhdistaa, vaikka toisin voisi luulla. Lämpömittari on mukavasti suojassa kotelossa. Tosin en näe sen valoa, milloin päällä. Hyvä olisi tietää, millöin pöhöttää lämpöä.
Kun akvasta ottaa vettä, alkaa ulkosuodatin hetimiten korista äänekkäästi. Näin sen muistaa ottaa pois päältä. Tuskaa vain muistaa laittaa töpseliä takaisin pistorasiaan, kun lopettaa vedenvaihdot. Ulkosuodatin taas minulla pöhisee päällä vedenvaihdon ajan.
Veden suihkuputki melko vähän säädettävä ja melko pistemäinen. Kerran se irtosi (ehkä ihan oma vika) ja huntupartis löytyy suodattimen sisästä onneksi elossa sokkeloplekopoikasten kera. Onneksi väliseinä irtosi helposti ja sain lauman pois. Ehkä järkytyksestä ja jälleennäkemisen riemusta huntupartispari kuti heti.

Minusta kokonaisuutena ihan hyvä masina. Hoitaa mattosuodattimen virkaa akvan sisäpuolella. Vuotoriskiä ei ole (vrt. ulkosuodatin) ja minusta esteettisempi ja helpompi viritellä kuin mattosuodatin (tosin olen värkännyt mattosuodattimet vain levyksi akvan päätyihin ja eihän niitä putsata tarvitse paljon koskaan).
Ei hassumpi apuri. Yksin en laittaisi pelkästään Rio 400:een ilman ulkosuodatinta ja sisäsuodatinarmeijaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Junior Member
Minäkin olen pitänyt Juwelin suodattimista. Ostin pari vuotta sitten Rio180. Ihastuin sen suodattimeen niin paljon, että ostin myöhemmin 450-litraiseen Juwelin suodattimen, jonka joku oli irroittanut uudesta akvaariostaan (Rio400).
Kun hankin Rion, mukana tuli raksukori, mutta myöhemmin ostetun suodattimen mukana ei tullut kuin patruunoita. Minäkin pidin sitä ikävänä yllätyksenä. Olen hankkinut noita raksukoreja lisää 180-litraiseen. Sen suodattimessa on nyt kolme raksukoria. Ne korithan saa auki, joten joka kerta ei tarvitse ostaa uutta koria, uusia raksuja vaan. Isompaan suodattimeen olen laittanut vain suodatinpussissa raksuja.Fisutar10 kirjoitti:Juwelin sisäsuodatin olisi minusta oivat esim. koulun kipossa, jonne en uskalla laittaa ulkosuodatinta lapsiystävällisistä syistä. Vuotonäkökulmasta erinomainen, kun altaan sisällä. Pinta-alaa on kiitettävästi. Paljon suodatusmassalevyjä, joita voi vaihdella oman maun mukaan. Lisäosana raksukori, joka voisi olla vakiovaruste mukana. Vaivalloista ostaa sitä lisäosana ja maksaa aina lisäosana mammonaa. Helppo olisi sitäkin kokeilla jos olisi vakiovaruste. Viisaampana tinkaisin ehkä sen mukaan heti ostohetkellä kaupanpäällisiksi....
Suodattimen kyljessä ainakin minulla on reikä lasia vasten. Kun kääntää lämmittimen niin, että valo on kotelon reiän kohdalla, voi tarkistaa, onko lämmitin päällä.Fisutar10 kirjoitti:Minusta 1000l/h moottoriosa pyörittää vettä kivasti. Masina on helppo puhdistaa, vaikka toisin voisi luulla. Lämpömittari on mukavasti suojassa kotelossa. Tosin en näe sen valoa, milloin päällä. Hyvä olisi tietää, millöin pöhöttää lämpöä.
-
- Elite Member
- Viesti:
^ Kiitos tiedoista
.
Luultavasti Akvaariokeskuksesta saisi noita koreja...Olivatko tyyriitä? Ja ostin hyttysverkkoa (tosin oli tynnyriverkko Bauhausista ja luki "myrkytön" sadevesisaavin päälle, kylkijäisesenä tulikin painolankaa, että pysyy tynnyrin päällä...), josta voisin tehdä raksupusseja. En sukkahousuihin ehkä luota - jos jotain liukenee ja melko hienojakoinen kuosi.
Toimiiko raksupussi ok myös?
Kiitos tiedosta tuon lämppärireiän suhteen. Akvani on niin ahtaassa paikassa, etten pääse kunnolla akvan päätyyn katsomaan - vaatisi kukkakeppivartalon.
Katsoin sitä aukkoa, onneksi taitaa olla niin lasia vasten suodatin, ettei kala pääse reiästä sisään...ei löydy siitä kiposta piikkisilmiä onneksi, mutta kalanpoikasia sitäkin enempi jotka ovat nokkineen joka paikassa.

Luultavasti Akvaariokeskuksesta saisi noita koreja...Olivatko tyyriitä? Ja ostin hyttysverkkoa (tosin oli tynnyriverkko Bauhausista ja luki "myrkytön" sadevesisaavin päälle, kylkijäisesenä tulikin painolankaa, että pysyy tynnyrin päällä...), josta voisin tehdä raksupusseja. En sukkahousuihin ehkä luota - jos jotain liukenee ja melko hienojakoinen kuosi.
Toimiiko raksupussi ok myös?
Kiitos tiedosta tuon lämppärireiän suhteen. Akvani on niin ahtaassa paikassa, etten pääse kunnolla akvan päätyyn katsomaan - vaatisi kukkakeppivartalon.

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Starting Member
Meiltä löytyy juwel vision 450l. Loisteputkiin kaipaisin vinkkejä!
Akvaario on käytettynä saapunut ja samat loisteputket ovat olleet toiminnassa vuodesta 2009 lähtien. T5 putket ovat. Takana on juwlin omat putket ja edessä sylvanian putket. Enempää ei tietoa noista kuluneista putkista oikeen löydy.
Pitäisikö loisteputkia ruveta hiljakseen uusimaan?
Millaisia loisteputkia olette isommissa juweleissa käyttäneet?
Toivoisin tietysti kasveille rehevää kasvua ja kivan sävyistä vettä. Noi juwelin omat putket hieman häiristee, kun väritys akvaariossa on aika kellertävä.
Toinen mihin kaipaisin vinkkejä on toi lämpötila. Akvaariossamme on kissojen takia pakko olla kannet kiinni. Jos kaikki 4 putkee on päivän ajan päällä, niin akvaarion lämpötila on 28-29 astetta, eikä edes ole vielä kesän helteet lähelläkään.
Onneks akvaariossa ei asustele lämpötilan suhteen tarkkoja kaloja, mutta lämmintä piisaa!
Akvaario on käytettynä saapunut ja samat loisteputket ovat olleet toiminnassa vuodesta 2009 lähtien. T5 putket ovat. Takana on juwlin omat putket ja edessä sylvanian putket. Enempää ei tietoa noista kuluneista putkista oikeen löydy.
Pitäisikö loisteputkia ruveta hiljakseen uusimaan?
Millaisia loisteputkia olette isommissa juweleissa käyttäneet?
Toivoisin tietysti kasveille rehevää kasvua ja kivan sävyistä vettä. Noi juwelin omat putket hieman häiristee, kun väritys akvaariossa on aika kellertävä.
Toinen mihin kaipaisin vinkkejä on toi lämpötila. Akvaariossamme on kissojen takia pakko olla kannet kiinni. Jos kaikki 4 putkee on päivän ajan päällä, niin akvaarion lämpötila on 28-29 astetta, eikä edes ole vielä kesän helteet lähelläkään.
Onneks akvaariossa ei asustele lämpötilan suhteen tarkkoja kaloja, mutta lämmintä piisaa!
-
- Senior Member
Itse vaihdoin Juwelin omat putket pois lähes käyttämättöminä, juurikin siitä syystä, että veden sävy ei miellyttänyt. Nyt mulla on Sylvanian puket; Grolux ja Aquastar 2/2. Lämpötilan suhteen samoissa mennään, mutta itse en ole pitänyt sitä ongelmana siksi, että kaloille se on ok.kastanja83 kirjoitti:Loisteputkiin kaipaisin vinkkejä!
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
-
- Elite Member
- Viesti:
Jos jollakin on hyväkuntoisia Bioflow-suodattimia (tulee yleensä Juwelin vakiovarusteena), niin minulle rohkeasti yv:tä hintapyynnin kera, jos et itse sitä tarvitse. Monella lienee lojumassa tarpeettomana.