Mikä kirjoahvenlaji?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Mikä kirjoahvenlaji?
Lajintunnistusapua tarvitaan. Mikä tämä kirjoahven on?
Avusta jo etukäteen kiittäen
Mika
Avusta jo etukäteen kiittäen
Mika
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Re: Mikä kirjoahvenlaji?
Saattaisi olla timanttikirjoahven, mutta tuo on enemmän veikkaus kuin varma tieto...
-
- Junior Member
Kiitos, anniquu! Kala tuli käytettynä ostetun 340-litraisen altaan mukana heinäkuussa. Yritin tunnistaa sitä Klaus Paysanin 500 akvaariokalaa -kirjan perusteella. En onnistunut, sillä kirjan piirroskuvat ovat aika ylimalkaisia. Kirja on vuodelta 1970 eli melkein yhtä vanha kuin akvaarioharrastukseni. Ehkä kannattaisi hankkia uudempaa kirjallisuutta.
Timanttikirjoahvenella on kaverinaan lehtikalapariskunta, 20 ruusutetran parvi, pieni imumonni ja 2 levänuoliaista. Vesiarvot (pH 7,2, KH 3, GH 7) ja lämpötila (25 C) sopivat sille hienosti. Se ei jahtaa muita kaloja eivätkä muut sitä. Silti olen hieman kahden vaiheilla: antaako pois vai pitääkö.
Timanttikirjoahvenella on kaverinaan lehtikalapariskunta, 20 ruusutetran parvi, pieni imumonni ja 2 levänuoliaista. Vesiarvot (pH 7,2, KH 3, GH 7) ja lämpötila (25 C) sopivat sille hienosti. Se ei jahtaa muita kaloja eivätkä muut sitä. Silti olen hieman kahden vaiheilla: antaako pois vai pitääkö.
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
Omassa altaassani oleva keskenkasvuinen sinikirjoahven (n. 10 cm) on aivan samannäköinen. Näyttäisi tuollakin olevan valkoinen selkäevän reuna, samanlainen raidoitus, pyrstö ja silmäkin näyttää samalta.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Ei tuo ole timantti vaan sinikirjoahven niinkun tuossa Vesku63 jo arvelikin.. Googleen "blue acara" ja johan on tietotulvaa ruutu pullollaan ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Starting Member
Nostan vanhan ketjun, kun en viitsi uutta avaa.
Onko tämä albiino seeprakirjoahven vai mikä?
Parempaa kuvaa en valitettavasti saa, kun aina ui suojaan piiloon...
Onko tämä albiino seeprakirjoahven vai mikä?
Parempaa kuvaa en valitettavasti saa, kun aina ui suojaan piiloon...
- Liitteet
-
- unelma.jpg (131.95 KiB) Katsottu 2965 kertaa
-
- Starting Member
Ja tässä vielä sivukuva, jonka mies onnistui saamaan.
- Liitteet
-
- 1463992_10200296597296013_533787856_n.jpg (33.67 KiB) Katsottu 2962 kertaa
Papukaijakirjoahven näyttäisi olevan
-
- Starting Member
okei, kiitos
-
- Senior Member
- Viesti:
mikapo:
Näyttää sinikirjoahvenelta, minulla on ollut noita.
Kohtuu rauhallinen ja menee jopa seura-akvaariossa lehtikalojen kanssa jos tilaa löytyy.
mervimaria:
Minä väitän, että tuo on aikuisuuden kynnyksellä oleva uros Albiino Sitruunakirjoahven. Papukaijakirjoahven ei todellakaan!
Koskaan en ole kyseisiä kaloja omistanut, mutta olen niitä aina ihaillut. Lisäksi näin samannäköisen kalan, noin 20cm kokoisen, akvaarioliikkeessä ja noihin kuviin poiketen sillä oli lisäksi keltainen väri.
Sitruunoilla on juuri tuo selkeä rasvakyhmy otsassaan lisäksi huulet, kudukset ja ruumiinmuoto on just eikä melkein.
Näyttää sinikirjoahvenelta, minulla on ollut noita.
Kohtuu rauhallinen ja menee jopa seura-akvaariossa lehtikalojen kanssa jos tilaa löytyy.
mervimaria:
Minä väitän, että tuo on aikuisuuden kynnyksellä oleva uros Albiino Sitruunakirjoahven. Papukaijakirjoahven ei todellakaan!
Koskaan en ole kyseisiä kaloja omistanut, mutta olen niitä aina ihaillut. Lisäksi näin samannäköisen kalan, noin 20cm kokoisen, akvaarioliikkeessä ja noihin kuviin poiketen sillä oli lisäksi keltainen väri.
Sitruunoilla on juuri tuo selkeä rasvakyhmy otsassaan lisäksi huulet, kudukset ja ruumiinmuoto on just eikä melkein.
Kävin juuri hakemassa kuvan näköisten albiinojen poikasia eräältä harrastajalta. Olivat albiino seebrakirjoahvenia.
-
- Senior Member
- Viesti:
Minä en kyllä ymmärrä mitään albiinoksi jalostettua kalaa.
Luolakalat on luonnostaan albiinoita ja sokeita, miksi muita kaloja pitää jalostaa/kiduttaa samannäköisiksi.
Luolakalat on luonnostaan albiinoita ja sokeita, miksi muita kaloja pitää jalostaa/kiduttaa samannäköisiksi.
-
- Junior Member
Tuo iso jötkäle näyttää ihan sitruunakirjoahvenelta kyllä. Itsellä kävi moinen terroristi pyörähtämässä altaassa.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.