180 L akvan kalastosta puhetta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
other
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

180 L akvan kalastosta puhetta

Viesti Kirjoittaja other »

Moikka!

Ostin netistä 250 litran tankin (jota en innostuksissani mitannut paikan päällä) vain huomatakseni kotona että se onkin vain 180 litrainen joten haaveet lehtikaloista jäivät siihen (kiitti vaan dorka). Mutta olen suunnitellut tällaista kalastoa tulevaan tankkiin:
Kirsikkabarbia 4 kpl
Intiaaninsulkaa 8 kpl
Seeprakalaa 6 kpl
Monnisia 6 kpl
ja kuninkaaksi ja prinsessoiksi töyhtökääpiöahvenia 4kpl.

Katselin netistä ja kirjoista listoja helpoista aloittelijan kaloista jotka sopisivat hyvin yhteen vesiarvojen suhteen. Ainoastaan kruunupäät mietityttävät, hätyyttelisivät varmaan monnisia? Haluaisin kuitenkin jotain selvästi joukosta erottuvaa tms "pääkalaa" ja löysin nämä ja vesiarvojen suhteen vaikuttavat sopivilta. Jollei näitä niin joku muu kruunupää?
Muutenkin tuntuu että vaikka laskin litrat yms. niin tilaa olisi mutta tuntuu että olisi ylikansoitettu, onko näin? Mielipitetä?

En ole siis kaloja siihen hommaamassa vielä pitkään aikaan koska alan vasta rakentaa tankkia niin voin rauhassa pohdiskella.

Kiitos :)
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Re: 180 L akvan kalastosta puhetta

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Vesiolojen suhteen kalat passaa yhteen ihan kivasti. Itse ottaisin mielummin yhtä tai kahta parvikalaa isommat parvet, olisi näyttävämpi ja parvikäyttäytyminen tulisi kivasti esiin. Töyhtökääpiöistä ei mitään kokemusta, mutta kun itse tiedustelin mielipiteitä täältä samankokoiseen altaaseen, mulle ehdotettiin avainkirjoahventa. On kuulemma leppoisa ja menisi pienen parvin kanssa monnisia myös, itse ihastuin monnisiin kovin joten haluan niitä sen verran että piti jättää toi ahven pois laskuista ettei tule ruuhkaa pohjalle kun oli pakko hankkia vielä se pakollinen kakkakone pohjalle eli partis.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Minäkin laittaisin parvikaloja maksimissaan 2 erilaista tai mieluummin jopa yhden, jolloin parven koko olisi jo kohdillaan. Kirsikkabarbeja menis varmaan n. 20-30 kpl ihan hyvin. Monnisia ehdottomasti enemmän kuin 6, ite sanoisin et monnisten kohdalla minimi on se 10. Ja kyllä niitä tuon kokoiseen helposti menee sen verran, riippuu monnisesta mutta jopa enemmänkin [;)] Uskon että töyhtökääpiöahven menee monnisten kanssa. kääpiöahvenet on kuitenkin kilttejä ja sopuisia kaloja.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
other
Starting Member
Starting Member

Moikka! Kiitos vastauksista!

Kävin liikkeessä ja sanottiin että seeprakala ei sovi näiden kanssa kun virheellisesti luulaan että olisi pehmeän veden kala... Ja aloin itsekkin miettimää että 2 parvea olisi kyllä kivempaa katsottavaa. Minulle sanottiin ettei barbeja mielellään kuin keskenään mutta en ole mistään lukenut ettei kävisi muidenkin kalojen kanssa ja sopisi seura-akvaarioonkin?
Mietiskelin että jos jättää sitten seeprat pois ja lisää hiukan muita?
Pitää siis vielä miettiiä niitä ahvenia, ovat vain niin ihanan näköisiä väriläiskiä että olisi mukava katsella :) On meilläkin ollut kotona että ukkeli haluaa sen partiksen kun on niin komean näköinen kaiffari mutta se on vielä auki kun itse haluaisin jotain ahvenia..

Kiitos!
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Siinä luulos olen minäkin ollut että seeprakala olisi pehmeän veden kala, vesisuositukset näyttää netissä olevan laidasta laitaan. Partikset vaikuttaa symppiksiltä, mutta voi sitä kakan määrää 8O meillä tuo on vielä pieni noin 5cm mutta tavaraa tunkee peräpäästä koko ajan :D
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Ainakin jotkin barbit saattaa nyppiä esim. liuhueväisiä kaloja. Kirsikkabarbeista en mee sanomaan, kun en oo niitä omistanu.
Kyllä se partiskin menee ahvenien ja monnisten kanssa sinne.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
other
Starting Member
Starting Member

Argh! Liikaa vaihtoehtoja!! :D
Olisin halunnut myös yhden helmirihmakalan sinne pinnalle pyörimään muttei taida voida laittaa alle 200 litraseen? Kai se on sitten läjät kirsikkabarbia, intiaaninsulkaa, monnisia ja ahvenet ja ehkä partis. Aika kivan olonen poppoo :)
Kiitos!
Rreettaa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Rreettaa »

Mä kasvattaisin tosiaan tota intiaaninsulka parvee ja jättäisin töyhtökääpiöt kokonaan pois :)
Mulla itellä löytyy 180l juweli jossa mulla on noin 70 kappaleen neontetraparvi + pohjakaloja. Siitä voi silleen jo pikkusen miettiä että kuinka isoa parvea sinne voi laittaa ;) Mitä monnisia meinasit? Niitä voisi olla mun mielestä jopa enemmän ku tuo 6 jos ovat esimerkiksi kuparimonnisia tms. koska ovat tosiaan myös parvikaloja :) Partisukko mulla itelläki löytyy ja varsinkin nuorempina nää partikset on tosi hyviä levänputsaajia.
Kirsikkabarbien tilalle toinen vaihtoehto vois olla esimerkiksi timanttitetroja pieni parvi. Timanttitetrat kasvaa hiukan suuremmaksi kuin kirsikat.
Svanttefisu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Svanttefisu »

Kasvata vain tuota intiaaninsulkaparvea esim n.30 kpl. Kyllä helmirihma mahtuu 180l jopa haaremi. Yhdelle helmirihmalle minimi on 100l ja haaremille 160l. Ota vaan ahvenet,mutta jätä kirsikkabarbit kokonaan pois. Partis on aina kiva akvaariossa :mrgreen:

Kalasto siis

-3 helmirihmakalaa
-1 partis
-30 intiaaninsulkaa
-4 töyhtökääpiöahventa
-15 monnista
180l kala-allas
other
Starting Member
Starting Member

Kävin akvaariokeskusessa suunnittelemassa. Päädyttiin täyttämään pohja piikkisilmillä ja monnisilla (yht. 14-16) ja sanoi että se partis alkaa tosi helposti syömään kasveja niin ei välttämättä kannata ellei ole ihan pakko. Ahvenistakin sanoi että se on vaan tuurista kiinni alkaako hätyytellä muita yms. ja että mieluiten pariskunta. Eli ensin ahvenet ja sitten esittelee kaverit ja katsoo mitä seuraa.

Harkitsin kyllä että pitäisi vain yhden parven, haluaisin kyllä kaksi mutta mieli saattaa muuttua kun alkaa kaloja tuomaan ja näkemään kokonaisuutta. Tuo Svanttefisun kalasto on kyllä kivan oloinen, tosin se partis nyt jää... Mutta pitääpä miettiä. Ne helmirihmakaltki olisivat kivoja jos kerran voisi laittaa.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

other kirjoitti: Kävin liikkeessä ja sanottiin että seeprakala ei sovi näiden kanssa kun virheellisesti luulaan että olisi pehmeän veden kala... Ja aloin itsekkin miettimää että 2 parvea olisi kyllä kivempaa katsottavaa. Minulle sanottiin ettei barbeja mielellään kuin keskenään mutta en ole mistään lukenut ettei kävisi muidenkin kalojen kanssa ja sopisi seura-akvaarioonkin?
Johan oli erikoisia väitteitä. Seeprakala on pehmeän veden kala. Se on kotoisin pehmeistä ja keskikovista vesistä (Intian pohjois- ja länsiosista ja Bhutanista) ja sitä on kasvatettu pehmeissä vesissä toistasataa vuotta.

Jokunen vuosi sitten markkinoille tullutta raitaseeprakalaa sen sijaan usein virheellisesti pidetään pehmeän veden kalana. Olisikohan kauppiaalla ollut seeprat vähän sekaisin?

Barbeja puolestaan on niin monenlaisia, että niistä on perin harhaanjohtavaa tehdä minkäänlaisia yleisiä väitteitä. On parvikaloja ja reviirikaloja, kasvissyöjiä ja petoja, vilkkaita ja rauhallisia, parisenttisiä ja metrisiä.

Jotkin akvaarioharrastuksen piirissä yleiset barbit, kuten tiikeri- ja loistobarbit, ovat hyvin vilkkaita ja innostuvat joskus näykkimään hitaampia kaloja. Ne sopivat seura-akvaarioon sillä varauksella, että muut kalat ovat tarpeeksi vauhdikkaita pitämään puolensa, joten niitä usein suositellaan lähinnä keskenään pidettäviksi. Kirsikkabarbi ei kuitenkaan kuulu niihin lajeihin. Se on pieni, melko rauhallinen eikä tiettävästi aggressiivinen, mitä nyt koiraat nahistelevat keskenään.
other kirjoitti:Ahvenistakin sanoi että se on vaan tuurista kiinni alkaako hätyytellä muita yms. ja että mieluiten pariskunta. Eli ensin ahvenet ja sitten esittelee kaverit ja katsoo mitä seuraa.
Juu, kirjoahvenet ovat yksilöitä, koskaan ei etukäteen tiedä mitä saa. :)
Lajista riippumatta yksi pariskunta lienee tosiaan viisainta näinkin pieneen altaaseen, sillä pariskunnat saattavat käydä hyvinkin väkivaltaisesti toistensa kimppuun, jos eivät katso muuten saavansa tarpeeksi tilavaa reviiriä. Näkösuojaa kannattaa pohjalle järjestää joka tapauksessa, jotta monniset pääsevät tarpeen tullen pois ahventen silmien alta.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
other
Starting Member
Starting Member

Voipi olla että on mennyt seeprat sekaisin. Sanoi nimittäin lisää kysellessäni että paikalla ei ole nyt sitä joka parhaiten osaa vastata. Olen siis juoksennellut melkolailla jokaisessa pääkaupunkiseudun akvaarioliikkeessä joka tältä sivulta löytyi. Kysellyt ja käynyt katselemassa. Voi olla että barbeihinkin sanoi tuollaisia siksi ettei ole niin paljoa tietoa kun itsekin olen lukenut että ovat suht kilttejä.

Olen kyllä lukenut että haaremi olisi paras töyhtiksille ja näin sanoivat akvaariokeskuksessakin vaikka ensin oli puhe pariskunnasta. Että mukavampi niille kun ukolla on varaa valita. Yhden pariskunnan/haaremin sinne joka tapauksessa otan, toivottavasti vaan kaikki sujuu hyvin ja voin ne pitää. Pohjalle on hommattu matalia kasveja (kasviakvaario toiminnassa), juurakkoa ja luola (pari vielä hakusessa kun ei ole tullut kivoja enempää vastaan...).
KristiinaM
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KristiinaM »

Ajattelin lisätä viestini tähän ketjuun, mikä koskee 180l elämäni ensimmäisen akvaarion kalastoa. Eli: onko tämän tyyppinen kalasto realistinen kyseisen kokoiseen akvaan (100x40x50):
- monnisia 6-8 kpl
- partamonni
- kardinaalitetroja n.15 parvi
- kääpiörihmakaloja 1 u + 2 n
- lisäksi mahdollisesti joko kirsikkabarbeja TAI neonsateenkaarikaloja 5-6 yksilöä

Lämpötilaksi olen suunnitellut n.26 astetta. Akvaario on Juwel rio ja aion ainakin toistaiseksi pitää siinä alkuperäisen suodattimen (bioflow 3.0) paikoillaan. Lisäksi akvaarioon tulee vesikasvit ja sisustus, mikä tarjoaa piilopaikkoja ja reviirien rajoja. Pohjamateriaalina on ruskea hiekka. Ilmapumppu löytyy myös, vaikka sillä ei taida suurta merkitystä olla (?)..Eniten mietityttää tuo kääpiörihmakalojen väitetty herkkyys sekä reviiritietoisuus. Eli olisiko kaksi parvea (kardinaalitetrat + kirsikkabarbit tai neonsateenkaarikalat) sekä monniset ja partamonni parempi vaihtoehto näin aloittelijan näkökulmasta? Missään nimessä en halua ylikansoittaa akvaariota.
Olisin kiitollinen neuvoista! [:I]
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tervetuloa harrastuksen pariin!

Suunnitelma kuulostaa oikein hyvältä. Neonsateenkaarikalat ovat sen verran muuta suunnittelemaasi kalastoa kookkaampia ja vilkkaampia, että jättäisin ne pois listalta, jotta muut kalat eivät jää jalkoihin (eviin?). Kardinaalitetrojen parvea voisi tuosta kasvattaakin: ne ovat pieniä ja viihtyvät reilun kokoisessa porukassa. 20-30 sopisi kivasti, vaikka lisäksi tulisikin vielä kirsikkabarbeja. Kirsikkabarbi puolestaan ei ole yhtä selkeästi parvikala, vaan viihtyy pienemmässäkin porukassa: koiraat osaavat olla jopa reviiritietoisia. Esimerkiksi kymmenkunta sopisi kivasti. Monnisiakin voi olla enemmänkin, jos pohjalle ei kerran tule niiden lisäksi muuta kuin partamonni.

Kääpiörihmakalojen nykytilanteesta en ole tarkemmin perillä, joten en osaa sanoa, ovatko nykyisin myytävät kalat erityisen heiveröisiä. Joku rihmakalaihminen ehkä osaisi kertoa? Yleensä herkemmätkään kalat eivät ole mitenkään mahdottomia aloittelijallekaan, kunhan akvaarion hoito on hallussa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
KristiinaM
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KristiinaM »

Kiitos viestistä! Pohjalle ei ole tulossa tosiaan muita monnisten ja partamonnin lisäksi, joten 8-10 monnista voisi sitten sopia? Ainoastaan kierteissarvikotiloita olen ajatellut lisäksi hiekkaa puhdistamaan, mutta se on vielä harkinnan alla. Kardinaalitetrat kyllä olisivat kaunis näky isommassa parvessa, hienoa jos voin ottaa niitä enemmän. Kirsikkabarbiparvi voisi olla sitten lisäksi. Akvaario minulle saapuu tällä viikolla ja kypsytyksen jälkeen (vesiarvojen salliessa) olen hankkimassa ensimmäisenä pohjakalat ja uudenvuoden jälkeen sitten ensimmäisen parven.
Asun pienemmällä paikkakunnalla ja täkäläiseen akvaariokaloja myyvään liikkeeseen ei kovasti voi luottaa. Olivat suosittelemassa minulle lehtikaloja sun muita, mitkä eivät ainakaan kokonsa puolesta millään sovi akvaariooni. Lisäksi vielä pehmeän ja kovan veden kaloja sekaisin.. :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”