Itselläni on 4 sokkeloripsimonnia 450 litran Juwel Riossa sekalaisessa seurassa. Jengin hankin pikkupentuna ja ovat kasvaneet hurjaa kyytiä. Ovat melkoisia possuja, mutta mielestäni sopusuhtaisia lajilleen tyypillisesti hieman vankkarakenteisempia keskikehonrakentajia.
Jippo tietävänä kommentoikin, että ovat kestäviä ja hyväluonteisia ja voin kokemukseni valossa allekirjoittaa. Selvästikin nauttivat toistensa seurasta, joten pieni parvi voisi olla poikaa. Ovat minulla melkoisen rohkeitakin nyttemmin, kun siirsin isompaan akvaan 250 litrasta, jossa ei ollut uintitilaa kantojen lomassa riittävästi. Tykkäävät minusta kannoista ja koloista, mutta uintitilaakin pitää possuille olla jonkiun verran.
Hajotin Juwelin toisen valoyksikön, joten kaksi Juwelin loisteputkea T5 45 W on ollut riittävä valaistus. Ripsaritkin viihtyvät hieman varjoisammassa vedessä. Pintakasvit ja vallut varjostavat, mutta huomaan kun valot sammuvat akvasata ja kämppäni valot ovat päällä, lähtee partis- ja ripsariarmeija ahmimaan ruokaa etulasille entistä sankemmin joukoin. Valojenkin aikaan suurin osa etulasilla, mutta sokkelot tykkäävät olla valojen aikaan enempi kannon koloissa ja viiksillä tunnustella josko ruokaa tulossa ja pilkistävät tyypillisesti kannon kolosta.
Itselläni on sokkeloille vesiarvot 26-28 astetta, ph 7-7.2, GH 4-5. Joten perusseuralassa menee.
Sokkeloripsarit eivät tappele minkaan lajin kanssa eivätkä keskenään. Plekot (sokkeloplekot, partikset enkeliplekot) saavat olla ihan rauhassa. Samoin lauma barbeja sekä nuoliaiset....eli ei ongelmia ainakaan minulla noiden vesseleiden suhteen. Mielestäni ovat hieman pareittain ja kähnäävät toisiaan - ehkäpä joskus kutevatkin.
Itse ostin näitä viljelijältä, joten kotiakvassakin mahdollisesti lisivät

.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja.
http://www.fisutar.fi