Kalaston rakennus sokkeloripsimonnien ympärille

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
murmeliotus
Member
Member

Kalaston rakennus sokkeloripsimonnien ympärille

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

Hei, muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen palaan foorumille. Tarkoituksena saada uusi alku akvaarioharrastukselle. Elämä on koetellut ja läpi on käyty mm. hyvin iso leikkaus. Mukana menossa on pysynyt yksi akvaario, lähinnä kahden sokkeloripsimonnin takia. Sokkelot ovat olleet minulla ehkä noin 4-5 vuotta, ovat todennäköisesti uros ja naaras ja tulevat toimeen hyvin keskenään. Nyt edessä olisi muutto ja tulin vaikean päätöksen eteen; joko luovun kokonaan akvaariosta ja kaloista tai pidän yhden akvaarion. Pitkän mietinnän päätteeksi totesin että en halua luopua sokkeloistani ja haluan antaa akvaarioharrastukselleni uuden paremman alun. Haen siis fiksuja ideoita ja ehdotuksia uudelle alulle.

Kalasto on tällä hetkellä vain kokoelma kaloja jotka ovat minulle jääneet kun akvaarioita myin pois.
- 2 sokkeloripsimonnia
- muutama kääpiönuoliainen
- muutama rusokiilakylki
- jokin pieni ripsimonni (tumman ruskea-vaalean ruskea laikukas n.6cm, ehdotuksia mikä olisi?)

Akvaario jossa nyt asuvat on liian pieni ja olisin valmis ostamaan myös mittatilaus akvaarion jos se vaihtoehto näyttää parhaalta. Mittatilaus akvaarion olisi hyvä mahtua ikean malm lipaston päälle (80x48). Lipastoja on tulossa monta vierekkäin joten jos akvaario menee kahden lipaston päälle, se ei ole maailmanloppu [;)]
Itse mietin 250-litraista (100x50x50) mutta en vielä tiedä mahtuuko sellainen uuteen olohuoneeseemme, aika näyttää.

Uusi kalasto tosiaan saisi rakentua kahden sokkeloripsimonnin ympärille, muista kaloista olen valmis luopumaan. Kalasto saisi olla hieman alimitoitettu, ei täyteen buukattu. Kasvillisuus tulisi olemaan aika vähäistä ainakin alkuun.
jippo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kalaston rakennus sokkeloripsimonnien ympärille

Viesti Kirjoittaja jippo »

Olisiko se pieni ripsimonni mahdollisesti kääpiöripsimonni? Eikö sinulla ollut joskus sellaisiakin?

Haluatko altaasta biotoopin, Afrikkalaisen vai ihan seka-altaan?
murmeliotus
Member
Member

Näyttäisi olevan kääpiöripsi :) Kiitos!

Seka-allas olisi ihan hyvä :)
jippo
Senior Member
Senior Member

Hyvä että löytyi oikea laji. Oletko luopumassa kääpiöripsimonnista vai aiotko hankkia niitä lisää?

Seka-altaan kanssa en osaa neuvoa muuta kuin että sokkeloripsimonnien kanssa ei tule olemaan ongelmaa muita kaloja valittaessa, sen verran säyseitä ja omissa oloissaan viihtyviä kuitenkin ovat. Laji on kotoisin alueelta jossa isotkin vesiarvojen heittelyt ovat yleisiä joten kestävät myös akvaariossa hyvin erilaisia vesiarvoja.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itselläni on 4 sokkeloripsimonnia 450 litran Juwel Riossa sekalaisessa seurassa. Jengin hankin pikkupentuna ja ovat kasvaneet hurjaa kyytiä. Ovat melkoisia possuja, mutta mielestäni sopusuhtaisia lajilleen tyypillisesti hieman vankkarakenteisempia keskikehonrakentajia.

Jippo tietävänä kommentoikin, että ovat kestäviä ja hyväluonteisia ja voin kokemukseni valossa allekirjoittaa. Selvästikin nauttivat toistensa seurasta, joten pieni parvi voisi olla poikaa. Ovat minulla melkoisen rohkeitakin nyttemmin, kun siirsin isompaan akvaan 250 litrasta, jossa ei ollut uintitilaa kantojen lomassa riittävästi. Tykkäävät minusta kannoista ja koloista, mutta uintitilaakin pitää possuille olla jonkiun verran.

Hajotin Juwelin toisen valoyksikön, joten kaksi Juwelin loisteputkea T5 45 W on ollut riittävä valaistus. Ripsaritkin viihtyvät hieman varjoisammassa vedessä. Pintakasvit ja vallut varjostavat, mutta huomaan kun valot sammuvat akvasata ja kämppäni valot ovat päällä, lähtee partis- ja ripsariarmeija ahmimaan ruokaa etulasille entistä sankemmin joukoin. Valojenkin aikaan suurin osa etulasilla, mutta sokkelot tykkäävät olla valojen aikaan enempi kannon koloissa ja viiksillä tunnustella josko ruokaa tulossa ja pilkistävät tyypillisesti kannon kolosta.

Itselläni on sokkeloille vesiarvot 26-28 astetta, ph 7-7.2, GH 4-5. Joten perusseuralassa menee.

Sokkeloripsarit eivät tappele minkaan lajin kanssa eivätkä keskenään. Plekot (sokkeloplekot, partikset enkeliplekot) saavat olla ihan rauhassa. Samoin lauma barbeja sekä nuoliaiset....eli ei ongelmia ainakaan minulla noiden vesseleiden suhteen. Mielestäni ovat hieman pareittain ja kähnäävät toisiaan - ehkäpä joskus kutevatkin.

Itse ostin näitä viljelijältä, joten kotiakvassakin mahdollisesti lisivät :D .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
murmeliotus
Member
Member

Kiitos vastauksista :)

Uusi allas on nyt kotiutunut, löytyi juuri olohuoneeseen sopivan kokoinen allas, eli nyt uutta kotia komistaa 200-litrainen allas :) Mitat on 100x45x45. Kalat myös jo siirrettiin koska muuttoa piti vähän hoputtaa (ei huolta, uuden altaan käynnistys tehtiin kokonaan vanhan altaan materiaaleilla ja suodattimella), eli jäljellä olevat kalatkin ovat nyt selvillä:

-2 sokkeloripsimonnia
-1 kääpiöripsimonni
-1 Brachyrhamdia meesi
-1 banjomonni
-1 kääpiönuoliainen
-3 rusokiilakylki
-1 punainen västäräkki platy

Eli kalasto on aika karu ja olen tosiaan valmis luopumaan muista paitsi sokkeloista ja parempi olisi että muut pääsisivät kaltaistensa luo. Yv:tä tulemaan jos joku haluaa jonkun kalasen :)

Mahtuisiko tuohon akvaarioon enemmän kuin 2 sokkeloa kun tykkäävät seurasta? Sisustuksena on taka-alalla paljon juurakoita + muutama kolopiilo, etuala tyhjää. Kasveina vain jaavansammalta jota kasvaa jokaisessa kannossa. Pohjamateriaali pyöreää soraa. Valaistuksena 1x 80cm loisteputkivalaisin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Henkilökohtaisesti en 200 litran pyttyyn kahta sokkeloa useampaa laittaisi. Minulla olivat 250 Juwel Riossa pentuna, joskin muuta jengiä oli runsaasti ja oli nipin napin -pytty niille. Eivät ole mitään salamauimareita kuten Synodontis lucipinnikset, mutta 200 litraa kahdelle on jo melko ahdasta näille, vaikka noita akvakokosuosituksia on joka lähtöön.

Eivät nyt hirveästi korkeutta akvaan tarvitse, mutta uintitilaa pohjalla on hyvä olla eduksi. Joten jättäisin ainakin noihin kahteen, jos 200 litraa käytössä. Katsoin Varjon opasta, jossa luki jopa että kävisi yksinkin ja min. 250 litraa. Joillakin sivuilla taas on jopa 80 cm pitkä akva min.kokona. Akvakeskus suosittelee min. 200 litraa.

Hääräävät minusta ryhmässä ja ovat yleensä rohkeampia jengissä. Naaras on pulleampi ja käsittäkseni myös sukuelimistä (sama mikä haarniskamonneilla on näyttävä uroksella, on myös erona, joskaan ei niin selvä) erottaa.

Käppärinuoliaisia ottaisin parven, että viihtyvät. Myös platy on parviala ja yksin todella onneton. Jättäisin platyn tästä jengistä kokonaan pois (on myös hiven kovahkon veden kala, joskin myös melko pehmeässä osa kasvaa ok).

Tuota B. meesiä en tunne. Banjomonni lienee harmiton seuralainen. Rusokiilakyljet ihan ok, kunhan jokaisella omat reviirit. Tulee sokkelon kanssa hyvin toimeen ja tykkää koloista ja kannoista varjoisassa akvassa.

Vallisneria myös helppo kasvi ja sopii karuun akvaan.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
murmeliotus
Member
Member

Kääpiönuoliaisethan tarvitsevat hienoa hiekkaa pohjaksi että pääsevät siellä kaivelemaan, tässä akvaariossa on sora joten mielummin luovun yhdestä käppäristä kuin hankin lisää. Kuten alussa sanoin, kalasto on vain kokoelma minulle jääneitä kaloja kun myin muita altaita pois. Platy on juuri näitä vahingossa jääneitä ja varmasti olisi iloisempi kovemmasta vedestä.. Meesi on sen verran touhukas kaveri että uskoisin sen olevan onnellisempi parvessa, näitäkin minulla oli joskus aikoinaan parvi, mutta yksi viekas yksilö vain onnistui olemaan niin hyvin piilossa että luulin että kaikki oli annettu pois. Kiilakyljethän on parvikaloja, joten nekin mielummin antaisin parven jatkoksi, muutenkin hukkuvat kolmestaan tuonne 200 litraiseen pyttyyn kun ovat niin pieniä ja ainoat keskiveden kalat platyn lisäksi..

Pohjalla ei tarvitsisi elellä muita kuin sokkelot että niillä olisi tarpeeksi tilaa jos tämä 200-litrainenkin on niille nafti, keski-/pintaveteen voisi sitten tulla jokin näyttävä kala. Lehtikalalle akvaario lienee hieman matala? Olisiko pikkulehtikala parempi vaihtoehto? Pohjalla lymyäviä ahvenia en halua sokkeloiden takia. Mustatetrat ovat minusta hyvin näyttäviä ja ihanan eloisia kaloja, parvi niitä olisi myös yksi vaihtoehto.. Minkäkokoisen parven mustiksia tuonne voisi laittaa jos niihin päädyn?

Piti kysyä myös tuosta toisen sokkelon iästä. Löysin vanhan akvaariovihkoni johon olen kirjannut kaloista tietoja. Naaras on ollut minulla 7 vuotta ja kun sen ostin, myyjä kertoi sen olevan yli 8-vuotias, eli kala olisi nyt jo yli 15-vuotias. Kauanko sokkeloripsimonni voi elää? Olen kuullut että monnit voivat elää yli 20-vuotta. Toinen sokkelo on ollut minulla 6 vuotta, sen iästä ei ole tietoa mutta luultavasti nuorempi kuin naaras, koska alkuaikoina kasvoi vielä hieman minun akvaariossani.
murmeliotus
Member
Member

Tässä kuvat sokkeloista, jippo varmaan osaa sanoa onko aitoja sokkeloita?

http://aijaa.com/0NEf5F
http://aijaa.com/tLCAtA
jippo
Senior Member
Senior Member

Sokkelot ovat ihan aitoja. Kääpiöripsimonneja on itselläni reilu 10kpl ja siihen parveen pääsisi myös sinun yksilösi jos niitä et aio lisää ottaa.

Ripsimonnit saattavat elää yli 30-vuotiaiksi ja vanhimmat yksilöt ovat tiettävästi lähempänä viittäkymppiä.

Jos pohjalle ei ole muita kaloja tulossa niin uskaltaisin ottaa parikin sokkeloa lisää, sosiaalista porukkaa kuitenkin ovat. Saat pohjalle "tilaa" juurakoilla, joita kannattaa laittaa useampaan eri kerrokseen. Sokkeloiden löytäminen Turun seudulta saattaa olla hieman hankalaa, nimimerkki gamestarr viljelee niitä pk-seudulla mutta en osaa sanoa hänen poikastilanteestaan tällä hetkellä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Itse ostin gamestarrilta sokkeloripsareita ja hyvin pöristelevät :D . Muistelen, että gamestarr uhoili niitä vievän paikalliseen akvaliikkeeseen keravalle, josta niitä ehkä saanee myös. Mutta suoraan viljelijän kanssa itse mieluusti teen kauppoja.
murmeliotus
Member
Member

Kiitos taas vastauksista :)

Saat jippo tuon kääpiöripsimonnin mielihyvin, täytyy vaan pyydystää se tuolta akvaariosta :D
Olen lukenutkin joskus Gamestarrin jutun sokkeloiden kutemisesta täältä, olen menossa joulukuun puolessavälissä tätini luo Keravan liepeille joten samalla reissulla voisin pari sokkeloa hakea jos silloin sattuisi olemaan myyntikokoisia poikasia :)
murmeliotus
Member
Member

Mieleeni juolahti että olisiko jokin toka-laji mahdollisesti sopiva altaaseen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”