720 litrainen horsmamalja :)
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: 720 litrainen horsmamalja :)
Ei pitäis kalanruokien lilluskella, pohjalla on 10 + monnista, 3 noitamonnia, n. 30 ottoa ja lopuks noin 50 + petokotiloa keräilemäs ylimääräset. Toki ongelmana voi tuo pohja olla, etenkin nyt kun sisäsuodatin meni ja hajos ja kahdella ulkoisella mennään ja kyllä sen töhnän määrässä heti erottaa. Kasvit on kyllä alkanu kasvamaan, siis kaikki ne, joita tuo levä ei oo peittänyt alleen...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5837305748
Apuun on tarjolla kemiaakin, todennäköisesti muitakin merkkejä, kuin tuossa linkissä oleva, mutta pimentäminen auttaa myös.
Entisen työpaikkani altaassa lemusi sinilevä. Siellä allas peitettiin muistaakseni viikoksi jätesäkein, mikä auttoi levästä eroon.
Apuun on tarjolla kemiaakin, todennäköisesti muitakin merkkejä, kuin tuossa linkissä oleva, mutta pimentäminen auttaa myös.
Entisen työpaikkani altaassa lemusi sinilevä. Siellä allas peitettiin muistaakseni viikoksi jätesäkein, mikä auttoi levästä eroon.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Talkkareita näemmä löytyy vaikka muille jakaa
. Olisko sitten tuo hiilarilevityksen lopetus hidastanut kasvien kasvua? Nehän käyttävät myös veden ravinteita. Myös vähentynyt suodatus ja pohjan hapen väheneminen syynä osaltaan?
Kun minulla loppuu hiilaripullo, enkä huomaa heti, näen sen heti kasvien kasvussa. Ovat sopeutuneet käyttämään niitä ja kun tehovalaistus, hiilarin tarve kasvaa edellisestään ja lienee minimitekijä kasvien kasvulle osin.
Itse olen karttanut, eikä ole ollut tarvettakaan pitkille akvan pimennyksille. Tuntuu, että kasvitkin voisivat kärsiä pahasti.
Samoin noita erikoiskemikaaleja pelkään, ettei aiheuta fisuille ongelmia...Oleellista tietää ongelman taustasyy. No, tässä tapauksessa se voi olla akuutti kriisi, joka päässyt hiven valloilleen.
Nykyiset korkeat akvat myös haasteellisia pohjan suhteen. Itselläni on Kalaxin 50 cm korkea purkki ja tuntuu, että fisut viihtyvät siellä vallan mainiosti ja pohjakin saa happea ja valoa helposti.

Kun minulla loppuu hiilaripullo, enkä huomaa heti, näen sen heti kasvien kasvussa. Ovat sopeutuneet käyttämään niitä ja kun tehovalaistus, hiilarin tarve kasvaa edellisestään ja lienee minimitekijä kasvien kasvulle osin.
Itse olen karttanut, eikä ole ollut tarvettakaan pitkille akvan pimennyksille. Tuntuu, että kasvitkin voisivat kärsiä pahasti.
Samoin noita erikoiskemikaaleja pelkään, ettei aiheuta fisuille ongelmia...Oleellista tietää ongelman taustasyy. No, tässä tapauksessa se voi olla akuutti kriisi, joka päässyt hiven valloilleen.
Nykyiset korkeat akvat myös haasteellisia pohjan suhteen. Itselläni on Kalaxin 50 cm korkea purkki ja tuntuu, että fisut viihtyvät siellä vallan mainiosti ja pohjakin saa happea ja valoa helposti.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Senior Member
Kauppias tiesi kertoa että ihan tuon loislääkkeen lisääminen voi vaikuttaa kasveihin negatiivisesti. Plus että seuraavat kolme vuorokautta hiilarin piti olla pois päältä ja vedenvaihtojen piti olla suuria.. eli kaikki edellämainitut sopi hyvin sinilevän valtaussuunnitelmiin. Ja mukavaa tietää jo nyt että uusintakuuri on reilun viikon päästä ja sitten tää kaikki tehdään uudestaan!
Tuota ei kyllä nypi enää hullukaan tuolta pois, kokeilen parin päivän pimeyttä, toivotaan että nuo pioneerikasvit sen kestää. Kaikki hienot ja kallisarvoisethan on jo kuolleet
Tuota ei kyllä nypi enää hullukaan tuolta pois, kokeilen parin päivän pimeyttä, toivotaan että nuo pioneerikasvit sen kestää. Kaikki hienot ja kallisarvoisethan on jo kuolleet

Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
-
- Junior Member
pH:n alentaminen voi myös auttaa jos on pompannut Helsingin veden myötä. Täällä tuo pirulainen yritti kesällä invaasiota kun lämpö nousi ja altaaseen tuli hieman luonnonvaloa tietysti melkein öisinkin -ah nuo Suomen mahtavat yöttömät kesäyöt.
Onneksi yritys jäi muutamaan hiekanjyväseen kun vedin mustaa säkkiä välillä peitoksi ja turvetta pyttyyn jotta pH pysyi max 7:ssa. Tuo tupsulevä on kuitenkin kivempi kuokkavieras, sinileväinen akvaario haiseekin pahalta, kädetkin haisee ja kutisee jos siinä lutraa.

"What did the boy octopus say to the girl octopus? -I want to hold your hand hand hand hand hand hand hand hand."
-
- Senior Member
pH on se 6,85. Ja ohessa kuva altaan nykytilanteesta, se ei oo musta viel koskaan ollut noin upea! 

Hillittyä, yksinkertaista linjaa!
-
- Senior Member
Nyt on muuten pakko postata. Heitin aamulla lakanat pois altaan päältä ja lamput takaisin ajastimelle kun lähdin töihin. Äsken kun tulin kotiin nii ihan mielenkiinnosta aattelin katsoo et mitähän sille sinilevälle nyt kahden vuorokauden pimeydessä on tapahtunut...
Tää on oikeastaan jopa vähän sairasta, silleen et mihin se on muka voinut hävitä?
Mun Staurogynet oli pari päivää sitten vihreän tahnan peitossa ja nyt ei näy siis minkäänlaista merkkiäkään mistään sinilevästä.. Mun jo kuolleeks julistamasta Rotala Wallichiistäkin on se levämöhnä vaan hävinny jonnekin ja se kukoistaa taas. No okei, ehkä pientä raudanpuutosta havaittavissa mut muuten...
Tää on varmaan jotain unta, ja huomenna se levä varmaan taas palaa kun tuolla on valot taas päällä normisti?
Tää on oikeastaan jopa vähän sairasta, silleen et mihin se on muka voinut hävitä?

Tää on varmaan jotain unta, ja huomenna se levä varmaan taas palaa kun tuolla on valot taas päällä normisti?

-
- Junior Member
Mustaa magiaa!
Yksittäisiä pieniä leväplänttejä voi peittää pohjalla yksitellenkin jos ei halua tuijottaa muovia. Lyöt vaikka ruokalautasen ylösalaisin leväkohdan päälle pohjalle ja annat muhia sen alla useita päiviä niin kyl häipyy. Noi ei haittaa fisujakaan.

"What did the boy octopus say to the girl octopus? -I want to hold your hand hand hand hand hand hand hand hand."
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sinilevästä on aika paljonkin postauksia täällä, monta ketjua. Itsellä siitä pari kokemusta myös. Meillä meni ohi yhdestä altaasta, kun vaihdoin loisteputken hieman sinisempiin sävyihin ja olin pari kuukautta hyvin maltillinen ruokinnan suhteen. Yhteen altaaseen tuli ilmeisesti liian valon myötä. Siinä oli vanha valaisin, jonka yhtenä hyvin pimeänä yönä tajusin hieman välkkyvän, ihan kuin valaisin olisi aikonut syttyä mutta ei sitten syttynytkään. Oli sen verran himmeää, etten normaalisti olisi sitä yölläkään tajunnut (jääkaapin valo on aika kirkas, kuka näitäkin tarvitsee?), mutta silloin oli yksi väliovi sopivasti kiinni ja huomasin tuon. Avuksi tuli pistokkeen kääntö pistorasiassa toisinpäin. (Juu, sain neuvon sähköasentajalta. Tarkemman selityksenkin sain, mutta en sitä enää muista. En muutenkaan näistä sähköopin loitsuista ole koskaan mitään tolkkua saanut.) Pääasia kuitenkin oli, että valon määrä oli taas hallinnassa ja sinilevä häipyi itsestään ilman sen kummempia seremonioita.
Toivon, ettei teilläkään ihan heti tulisi takaisin!
Toivon, ettei teilläkään ihan heti tulisi takaisin!

-
- Senior Member
Vuorokausi takana eikä vielä näy... Kasvit on kyllä vähentyneet tänä aikana mut kyllä tuonne vielä jonkin verran niitä jäikin, nyt taas kasvatellaan aukkoja umpeen. Ja ehkä ostan sen Kampalehden takaisin, se oli nii mun suosikki. Jostain syystä musta tuntuu että mun Melalehdet vaan riemastui tuosta pimeästä jaksosta, sen verran paljon uutta lehteä ne nyt tuuppaa.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Sillit Purkissa
Mulla oli kanssa ensimmäistä kertaa akvaristiuran aikana(n.20vuotta) viime kesänä sinilevä riesana. Tapaus oli tossa sateenkaari-kiekkolassa johon vaihdan vettä n.30prossaa joka viikonloppu eli pysyy vesi melko bakteeriköyhänä verrattuna tohon meidän seuralaan jossa vaihdellaan vettä n. kerran kuussa. Kesällä nousi lämmötkin ainaki 30-asteeseen ja varmaan suosi sekin sinilevää (normisti28-astetta). Revimpä sitten joka vedenvaihdon yhteydessä kasvit suihkun alle ja valaistusta vähennettiin normista 12-tunnista noin 8-tuntiin. Kuukauden päivät vei ja nyt ei näy sinilevä kasvavan. On sen verran ruman näkönen kaveri ettei toivo tulevan kenenkään altaaseen!
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Juwel Trigon 190: Sateenkaarikalat, muutama Kiekko ja POHJAlaiset
Juwel Rio 240: Barbit, Rihmakalat, Sateenkaarikalat, Lehtikalat ja POHJAlaiset
Juwel Rio 240: Barbit, Rihmakalat, Sateenkaarikalat, Lehtikalat ja POHJAlaiset
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: N/A
Vau! Otan osaa! Vuosi sitten taistelin sinilevän kanssa, ihan omasta lannoitusvirheestä lähti liikkeelle ja käytiin läpi useampi pimennyskierros ennen kuin auttoi. Meillä varsinainen ratkaisu oli kovuuden nosto nollasta kuuteen. Kasvit lähtivät kasvamaan paremmin ja levä katosi. Hiilaria ei siinä vaiheessa käytetty ja valonakin oli yksi ikivanha loisteputki (mitä ei edelleenkään ole saatu irti valaisinkotelosta...) . Mutta siis sinilevän merkillisyyksiin kuuluu juuri tuo ällistyttävä katoaminen. Mihin ihmeeseen se oikein haihtuu? Jääkö se jonkinlaisina hiukkasina altaaseen odottamaan uutta mahdollisuutta valtaukseen vai mitä sille tapahtuu? Ihme mönjää...
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
-
- Senior Member
Joo! Ihan käsittämätöntä kyl tuo häviäminen. Mä lapposin pohjaa parhaani mukaan mut ei sitä vaan näkynyt missään... Sen verran kamalan näköistä se kyl oli että odotan edelleen joka päivä kun altaaseen syttyy valot et jokohan se on palannut. Mut ei näy.
Toisaalta tänään meni uusi kuuri loislääkettä, katsotaanpa nyt sitten mihin suuntaan se noita vesiarvoja heilauttaa. Tällä kertaa pidän kyllä hiilarin päällä.
Toisaalta tänään meni uusi kuuri loislääkettä, katsotaanpa nyt sitten mihin suuntaan se noita vesiarvoja heilauttaa. Tällä kertaa pidän kyllä hiilarin päällä.
-
- Junior Member
Siellä se muhii piilossa ja odottaa sitä heikkoa hetkeä, jolloin olosuhteet ovat jälleen otolliset altaan valtaukseen.
Fluval Sea 20L
-
- Senior Member
Aika ahdistava ajatus.
Nää on kyllä ihan kärsimysviikot muutenkin. Loislääkkeen toinen satsi meni tällä viikolla ja tänään aamulla sitten havahduin että koko kalalauma oli pinnalla haukkomassa happea. Siinäpä sitten aamutuimaan ennen töihin lähtöä vettä vaihtamaan kunnon kädellä. Ja juuri kun olin sinne töihin lähdössä kuului altaasta jonkinlainen NAPS ja vettä alkoi suihkuta ympäri huonetta. Tetratecin ulkosuodattimen ulostuloputken liitin oli päättänyt irrota ja vedet virtaili nyt altaan sijasta maahan. ONNEKS olin vielä kotona kun tää tapahtu, sain ehkä jotenkuten estettyä mittavan vesivahingon
Nythän mä oon täällä ihan hermorauniona koko ajan että milloin se seuraavan kerran napsahtaa sieltä irti. PItää varmaan laittaa siihen jotain teippiä vaikka vaan uskon vahvistamiseksi. Ja ilmeisesti kannattaa uusia noi letkut, ne on kyllä jonkun vuoden jo olleetkin...
Ja varmaan kohta pötkähtää se sinilevä takaisin. Huomasin että tuo loislääke vaikutti pH:n ihan överisti, heti sen laiton jälkeen se putos 6,85 -> 6,60 ja pysytteli siellä koko ajan.. eli hiilarilevitin ei mennyt sen takia päälle ja näköjään se happikin altaasta pääsi loppumaan. Onneks kalat sentään näyttää toipuneen noista loisista.. never again! (hopefully...)
Nää on kyllä ihan kärsimysviikot muutenkin. Loislääkkeen toinen satsi meni tällä viikolla ja tänään aamulla sitten havahduin että koko kalalauma oli pinnalla haukkomassa happea. Siinäpä sitten aamutuimaan ennen töihin lähtöä vettä vaihtamaan kunnon kädellä. Ja juuri kun olin sinne töihin lähdössä kuului altaasta jonkinlainen NAPS ja vettä alkoi suihkuta ympäri huonetta. Tetratecin ulkosuodattimen ulostuloputken liitin oli päättänyt irrota ja vedet virtaili nyt altaan sijasta maahan. ONNEKS olin vielä kotona kun tää tapahtu, sain ehkä jotenkuten estettyä mittavan vesivahingon

Nythän mä oon täällä ihan hermorauniona koko ajan että milloin se seuraavan kerran napsahtaa sieltä irti. PItää varmaan laittaa siihen jotain teippiä vaikka vaan uskon vahvistamiseksi. Ja ilmeisesti kannattaa uusia noi letkut, ne on kyllä jonkun vuoden jo olleetkin...
Ja varmaan kohta pötkähtää se sinilevä takaisin. Huomasin että tuo loislääke vaikutti pH:n ihan överisti, heti sen laiton jälkeen se putos 6,85 -> 6,60 ja pysytteli siellä koko ajan.. eli hiilarilevitin ei mennyt sen takia päälle ja näköjään se happikin altaasta pääsi loppumaan. Onneks kalat sentään näyttää toipuneen noista loisista.. never again! (hopefully...)
-
- Senior Member
Nonii, tässähän alkaa olla ihan selkeä kaava.
Loislääkitys.
pH alentuu, tulee happikato.
Runsas vedenvaihto.
SINILEVÄ.
Nii, että siellä sitä taas on. Ihan sama ruljanssi ku kolme viikkoa sitten. Tää kaikki sotku yksien kirottujen loisien takia. Taas putsaillaan ja puunaillaan, kai noi loputkin kasvit tässä rytäkässä nyt ehtii kuolla.
No ehkä se oiskin uudelleen sisustamisen aika muutenkin. Ja jos ne pahuksen loiset nyt ees olis kuollu lopullisesti ni olis kiva...
Loislääkitys.
pH alentuu, tulee happikato.
Runsas vedenvaihto.
SINILEVÄ.
Nii, että siellä sitä taas on. Ihan sama ruljanssi ku kolme viikkoa sitten. Tää kaikki sotku yksien kirottujen loisien takia. Taas putsaillaan ja puunaillaan, kai noi loputkin kasvit tässä rytäkässä nyt ehtii kuolla.
No ehkä se oiskin uudelleen sisustamisen aika muutenkin. Ja jos ne pahuksen loiset nyt ees olis kuollu lopullisesti ni olis kiva...
-
- Senior Member
-
- Senior Member
Houston, we have a problem, again.
Ei tuo putsailu ja vedenvaihto siis tuota Sinilevää tuolta saa häviämään, että eiköhän se ole pimennys nro 2:n aika. Kaiken kukkuraksi mun kultaakin kalliimpi (siis henkisessä mielessä) lehtikalanaaraani putos eilen nokka edellä pohjaan eikä se ole sen koommin sieltä päässyt ylös. Uimarakkoko siltä on sitten pamahtanut tässä melskeessä? Tuo mieheke tuolla on vähän orvon oloinen kun vaimo makaa vaan maassa, pitää se ehkä päästää päiviltään, ilmeisesti ei oo mistään äkillisistä ummetusoireista enää kyse
No, tän pimennyksen jälkeen jos pääsis taas tositoimiin. Ihan niinkuin uuden alun kunniaks on ollut mielessä uudelleen sisustaminenkin. Siitähän saakin sitten aikaiseks ihan uuden threadin, ehkä! Kannonoksia on ainakin valmiina uppeluksissa kylpyhuoneessa ja uusi kivenmöhkäle kerää voimiaan mun selkärepussa... Toivossa on hyvä elää. Uskossa vielä parempi (sanoi lapamato, joka sinällään on osuva vitsi näihin tapahtumiin)

Ei tuo putsailu ja vedenvaihto siis tuota Sinilevää tuolta saa häviämään, että eiköhän se ole pimennys nro 2:n aika. Kaiken kukkuraksi mun kultaakin kalliimpi (siis henkisessä mielessä) lehtikalanaaraani putos eilen nokka edellä pohjaan eikä se ole sen koommin sieltä päässyt ylös. Uimarakkoko siltä on sitten pamahtanut tässä melskeessä? Tuo mieheke tuolla on vähän orvon oloinen kun vaimo makaa vaan maassa, pitää se ehkä päästää päiviltään, ilmeisesti ei oo mistään äkillisistä ummetusoireista enää kyse

No, tän pimennyksen jälkeen jos pääsis taas tositoimiin. Ihan niinkuin uuden alun kunniaks on ollut mielessä uudelleen sisustaminenkin. Siitähän saakin sitten aikaiseks ihan uuden threadin, ehkä! Kannonoksia on ainakin valmiina uppeluksissa kylpyhuoneessa ja uusi kivenmöhkäle kerää voimiaan mun selkärepussa... Toivossa on hyvä elää. Uskossa vielä parempi (sanoi lapamato, joka sinällään on osuva vitsi näihin tapahtumiin)

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Ei kato, jatkat tähän samaan vaan, horsmamaljan nousu ja tuho, horsmamaljan paluu, jne.
Mutta toivottavasti saat purkin taas tasapainoon. On siinä aika tekeminen. Onneksi olit kotona vesivahingon aikana! Tuossa yksi syy, miksi meikäläinen on niin ihastunut näihin mattosuodattimiin.
Onneksi tuolla tuntuu kasvit kuitenkin puskevan uutta versoa. Hetken päästä vesipuutarhasi voi taas mainiosti!
Mutta toivottavasti saat purkin taas tasapainoon. On siinä aika tekeminen. Onneksi olit kotona vesivahingon aikana! Tuossa yksi syy, miksi meikäläinen on niin ihastunut näihin mattosuodattimiin.
Onneksi tuolla tuntuu kasvit kuitenkin puskevan uutta versoa. Hetken päästä vesipuutarhasi voi taas mainiosti!
Tälle löytyy jatkona jo uusi ketju, kannattaa hakea käsiinsä ja siirtyä sinne lukemaan ja kirjoittamaan.
-
- Senior Member