Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Katselin tossa akvaariotuotteiden nettikauppaa ja löysin muovikasveista kankaisen hamppukasvin akvaarioon? :D
GreenEyes
Member
Member

Viesti Kirjoittaja GreenEyes »

Riemastuin kun huomasin, että akvaarioon.fi -nettikaupassa myydään nykyään kasvejakin. Ei kovin montaa lajia, mutta muutamaa kuitenkin.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Josefina: suurena omppufanina minua kiinnostaa, mitä painajaismaista tapahtui? :P Tällä hetkellä parikymmentä omppua kasvamassa altaassa, juuri sopiva hetki kuulla kauhutarinat...
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Josefina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Josefina »

Ne p*skoo kilotolkulla, lisääntyvät nopeemmin ja enemmän ku kanit ja syövät kaikki kasvit.
hippikala
Senior Member
Senior Member

Josefina, jep, melkoisia jätemyllyjä ovat! Mutta minulla eivät ole syöneet kasveja, eivät ainuttakaan. Tammikuusta asti olen näitä hoivaillut ja koko ajan käyttäytyneet mallikelpoisesti. Lisääntyminen on nyt vähän kaksipiippuinen juttu kun itselle ylimääräisiä ei saa oikein mihinkään. Ajatteles, näiden nilviäisten hyysäämiseen on nyt mennyt reilu pari sataa euroa rahaa kun perustin uuden altaan ihan heitä varten! Ja sinne on ostettu kasvejakin 30 eurolla, onpahan kalliit salaatit jos niistä kiinnostuvat... :roll:
Helde
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Helde »

Olipahan ylläri , kun töistä kotiuduin. Mies oli käynyt hakemassa 2 kalaa ja arvatkaapas kaks kertaa mitä ne oli....sinirihmoja. Tekis nyt mieli suorastaan kirkua. Me puhuttiin jonkin moisista affenista tuohon altaaseen, eikä mistään rihmiksistä ( tai no mä ehdotin kääpiörihmakala haaremia ja ei kelvannu hälle).
Suomisusse lpkn & Espanjan rescue gigolo, sekä 65 l & 112 l ja käynnistymässä 54 l....
suomunaama
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Helde kirjoitti:Olipahan ylläri , kun töistä kotiuduin. Mies oli käynyt hakemassa 2 kalaa ja arvatkaapas kaks kertaa mitä ne oli....sinirihmoja. Tekis nyt mieli suorastaan kirkua. Me puhuttiin jonkin moisista affenista tuohon altaaseen, eikä mistään rihmiksistä ( tai no mä ehdotin kääpiörihmakala haaremia ja ei kelvannu hälle).
Sama fiilis kuin mulla, en nimenomaan halunnut plekolaani mitään ahvenia. Yhtenä päivänä kun tulin koulusta, kannon alla kurkki joku vieras kala. Oli aika kalvakka muuton takia, niin etten heti tunnistanut. Äiti oli mennyt ostamaan palettikaloja, lisääntyvät kuin roskat. Eihän siellä kohta ollut plekoilla tilaa elää. Hätyyttelivät kutevia noitamonneja, jolloin niiden kutu meni piloille ja siinä vaiheessa tuli mitta täyteen. Lahjoitan nuo pois heti kun hankin isomman altaan.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Hip hei, nitriitti laskussa! Sulkaripsimonni ei sopeutunut meille, ja lähtee takaisin kauppaan. On repinyt pari kalaa ja terrorisoi kaikkia. Penskat ihan kauhuissaan. Väärä kala väärässä altaassa. Lisää en ota tilalle, mitään.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Josefina
Junior Member
Junior Member

Voi luaja. Mä tein tilauksen. Crown tail taistelukalakoirasta en saanut, mut tilasin sit kolme naarasta. Sit en osannut päättää, et haluunko Parosphromenus deissneri vai Filamentosus, joten otin molempia. Ja sit otin semmosta seeprakalaa, jota en oo ennen kuullutkaan, Danio tinwini. Perjantaina kuulee, et mitä lauantaina tulee. Onneks mulla on visa...

Eikös Aqua-Webissä ole taistelukalakasvattajiakin? Jos yrittäisin ostaa koiraan harrastajalta. Ja muutenkin vois verkostoitua, niin pystyisi esim vaihtokaupalla vaihtelemaan jälkeläisiä, niin sais itselle pari-kolme siitosryhmää (siitosryhmä vai kutuhaaremi vai mikä olisi oikea nimitys).
hippikala
Senior Member
Senior Member

Josefina, huhuile taistojen perään tuolla taistojen viljelytopiikissa. AW:ssahan on monta asialle omistautunutta. Antavat myös uroksia lemmenlomille tarvittaessa [;)] eli ei välttämättä tarvitse edes ostaa omaa urosta. Siitä sitten vaan juonimaan parhainta väriyhdistelmää...
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Pitkästä aikaa oli vapaahetki pohtia vähän akvaarioiden tulevaisuutta. Suunnilleen samanlaisinahan nuo pysyvät, mutta kaloja kun mahtuisi ihan reippaastikin lisää... Osaisinpa vaan päättää! En millään haluaisi toisaalta luopua suklaarihmakaloista, vaikka niiden pitäminen ei kovin menestyksekästä mulla aiemmin ollutkaan. Toisaalta joku lakurihmakala tai sen tyyppinen voisi toimia paremmin ryhmänä tuossa satalitraisessa, joka ärhäkänpuoleisen luonteen omaavalle suklaayksilölle oli todellakin liian pieni että se sietäisi siellä toisen kaltaisensa. Pohjalla on piikkisilmiä, ja niitäkin voisi hommata lisää - vai yrittäisikö sitä kudettamista ensin, ennen kuin altaaseen muuta taas hankkiikaan... Ja jos otan jotakin labyrintteja sinne, säilyisikö sopu paremmin jos olisi myös joku parvikala? Tämä on musta akvaarioharrastuksen peruskulmakiviä, tämä pähkäily. Siksi teenkin tätä paljon enemmän kuin varsinaisesti hankin kaloja :D .
Piia85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Akvaarioharrastus pääsi uudelleen käyntiin kun vihdoin sain haluamani kalat, 9kpl lasikimalaismonneja :)
Josefina
Junior Member
Junior Member

Mistä ihmeestä noita kotiloita oikeen tulee? Ja pikkulimaskaa? Olen huolellisesti pessyt kaikki ostamani kasvit ennen akvaarioon laittoa ja en tod halua ylimääräisiä kotiloita enkä ainakaan pikkulimaskaa akvaarioihini. Nyt olen jo kolme pientä litteää kotiloa noukkinut pois ja yksi erimallinen pääsi kipittämään karkuun. Eli nyt yhdessä akvaariossa on ainakin yksi ei-toivttu kotilo. Ja pikkulimaskaa olen myös nyppinyt pois, lisääntyykö se jostain näkymättömistä soluista, vai miten se muka tyhjästä tulee akvaarioon? Kotilot sentään ymmärrän, jos niiden munia on jäänyt jonnekin sammaleen sisään, mut pikkulimaskaa en.

Ja nyt siivoamaan kaikki kolme purkkia, kun huomenna saan vihdoin kunnolla kalastoa. En kyllä tiedä, mitä kaikkea tilauksestani tulee, tänään saapuu lähetyslista kauppaan, josta näkis, mutta en taida viitsii soittaa. Otan mitä tulee ja jos jotain erittäin tärkeää puuttuu, teen heille uuden tilaiksen samoin tein. Toivottavasti viitsivät palvella niin hyvin, että jaksavat aina tarkistaa tukkulistoista, onko haluamaani kalaa saatavilla.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Lopultakin, mun allas on kypsä! Nitriittipiikki on voitettu ja nyt voi alkaa normaali akvaarioharrastus epätoivoisen kalojen hengissäpitoyrityksen sijaan! :D
Ostin tänään ekan akvaariokirjan Akvaariolinnasta ja sain taas myyjiltä korvaamattomia neuvoja aloittelijalle. Jos en olisi tehnyt tuota akvaariohomman aloitusta perse edellä puuhun-tyylillä olisin ostanut ensin kirjan ja sitten vasta alkanut miettiä altaan laittoa...ei se mennytkään niin helposti että ensin vesi, sitten kalat.... :mrgreen:

Varmasti jostain ulkomaisesta nettikaupasta tilaamalla saisin samat tavarat halvemmalla mutta mä olen oikeasti peukalo keskellä kämmentä vielä tämän uuden harrastukseni kanssa ja siksi arvostan sitä pitkäpinnaista, aloittelijaa ymmärtävää ja tukevaa palvelua, jota Akvaariolinnan Kaisalta ja Marilta olen saanut! Kehtaan siellä kysyä ne typerimmätkin kysymykseni, joita tänne ei uskalla heittää kun tulee heti fleimatuksi. Lisäksi mieluummin tuen suomalaista yrittäjää kuin saksalaista...

Innostuneena tästä huimasta onnistumisen kokemuksesta (elämäni ensimmäisen mutta ei varmasti viimeisen akvaarion kypsyttämisestä) ostin kasviravinteita joka lähtöön ja nyt alkaa se tuunailu! Ihanaa päästä syventymään nyt yksityiskohtiin kun akvaarion pitämisen "peruskoulu" on käyty.
Tänään otan lasin kuivaa muscatia ja istun sohvalla ihailemassa meitin akvaariota! :mrgreen:

Ja seuraava akvaario on jo takaraivossa "kypsymässä", lastenhuoneeseen. Pitäähän sitä lastenkin saada osansa näin kivasta harrastuksesta. Mahtuiskohan 130 l akvaario joulupukin konttiin? 8-)
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

4 helmimonnisia odottaa karanteenissä pääsyä parven jatkoksi. Toivottavasti ovat terveitä ja hyväkuntoisia.
Isomman altaan hankkiminen saa odottaa, tällä hetkellä 312-litrainen saa riittää.
Uusia kasveja on hakusessa sekä kivanmuotoinen juurakko jonka alle monniset pääsee piiloon 8-)
Josefina
Junior Member
Junior Member

Voi kun näkisitte! Mulla menee 40 seeprakalaa yhtenä parvena pitkin akvaariota. Pitkä muodostelma, jossa etupään saavuttaessa toisen päädyn, viimeiset parvesta vasta lähtevät ensimmäisestä päädystä. Ja tietenkin joukossa pitää olla se yksi, joka jumpassakin on vähintään tahdin muista jäljessä, eli yksi tinwini menee koko ajan väärään suuntaan :mrgreen:

Ja ihan yhtenäisen parven muodostivat, vaikka parvi muodostuu monesta eri seeprakalalajista. Yritän jonkun ajan kuluttua näpätä kuvan, nyt en viitsi, kun olen tahallani antanut laseihin tulla piilevää. Pitää pieni hetki odotella, että juovaperhosnuoliaiset oppivat syömään nappuloita pohjalta, joten laseissa saa olla pienet suhmurakasvustot varmistamassa juovaperhosnuoliaisten eväät.

Taistelukalakoiras on kuin kiukkuinen bulldoggi, aivan ihana :D
Ja nuori, eli ei edes aikuinen, koska on niin nysän kokoinen vielä.

Ja suklaarihmakalat olivat pussissa ihan kalpeita ja sekunnissa syvän suklaanruskeita, kun pääsivät akvaarioon. Sukupuolia en noista arvaile vielä, ainakaan nyt ei ole evissä niin paljoa eroa että voisin varmana arpoa sukupuolet.

Lakritsirihmakaloista pelkään, et menetän yhden. Se oli jo pussissa vaisun oloinen ja nyt tuolla akvaariossa on saanut värin päällensä myöhemmin kuin muut, mutta ui pikkasen pyrstö alaspäin ja ei ole kyllä ihan kunnossa. Niistäkään en vielä arvo sukupuolia, nekin on niin keskenkasvusia vielä.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Josefina kirjoitti: Taistelukalakoiras on kuin kiukkuinen bulldoggi, aivan ihana :D
Ja nuori, eli ei edes aikuinen, koska on niin nysän kokoinen vielä.

Ja suklaarihmakalat olivat pussissa ihan kalpeita ja sekunnissa syvän suklaanruskeita, kun pääsivät akvaarioon. Sukupuolia en noista arvaile vielä, ainakaan nyt ei ole evissä niin paljoa eroa että voisin varmana arpoa sukupuolet.

Lakritsirihmakaloista pelkään, et menetän yhden. Se oli jo pussissa vaisun oloinen ja nyt tuolla akvaariossa on saanut värin päällensä myöhemmin kuin muut, mutta ui pikkasen pyrstö alaspäin ja ei ole kyllä ihan kunnossa. Niistäkään en vielä arvo sukupuolia, nekin on niin keskenkasvusia vielä.

Siis onko nää kaikki samassa altaassa? Vissiin aika iso purkki kyseessä? Mitä määriä noita suklaita ja lakuja on? Mua kiinnostaa niiden yhteiselo ja olo ja parveutuminen ja kaikki, joten kerro täällä ihmeessä jatkossakin niistä! Pohdin molempaa lajia ja näidne lähisukulaisia altaaseen. Mutta satalitraiseeni siis vain yhtä lajia kerrallaan...
Josefina
Junior Member
Junior Member

Ei oo samassa. Kolme allasta. Noit lakuja voi ottaa huoletta satalitraseen useita, mut ne tarvii sit muista labyrinteista poiketen hapekasta vettä. Käyvät esim suklaapariskunnan kanssa samassa, suklaa kun on myöskin hitaastivirtaavista vesistä. Eli ei tarvii olla peilityyntä, toisin kuin kuplapesän rakentajilla.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Niin lakritseilla oli tuo virtaavampi vesi... Mulla on melko tyven tuo allas, ja suklaarihmat sopis siihen hyvin. Kokemukset vaan on vähän huonoja - seuraavaksi testaisin suuremmalla porukalla, koska nyt lähdin etsimään pariskuntaa ja kahdesta toinen oli aika dominoiva ja toinen säälittävä tai ehkä sairas. Tää säälittävä sitten kuolikin jonnin ajan päästä hankinnasta. Oottelin ja ostin jäljellä olevalle kaverin, mutta sitä tää alkuperäistyyppi ajoi aika voimakkaasti takaa eikä sekään kauaa elänyt. Vähän samankaltaisia juttuja olen kuullut. On vaan niin äärimmäisen hieno kala, etten meinaa päästä siitä yli!

Hirmuinen kalakuume menossa. Molemmat altaat on vahvasti alikansoituksen puolella ja jotain vaihtelua kaipaisin... Mustamollikoiras kuoli. Jäljellä on siis kymmenisen platya, joista osa todella pieniä sekä kolme mustamollinaarasta. Ei ole sellaista vilinää mitä synnyttävien hammaskarppien altaassa pitäis olla, kun poikastulva on poikien puutteessa tyrehtynyt. Yksittäisiä poikasia platyt on näemmä synnyttäneet, mutta suuria poikueita ei ole ollut aikoihin. Pitäis niitä miekkosia hommata.

Toisaalta jokin pieni kirjoahven olis mukava, vaihtoehtoja kuitenkin löytyy myös tuohon vähän kovetettuun veteen. Tai sitten vaan ostan kerralla vähän enemmän uusia platyja ja annan niien valloittaa taas altaan. Mustamolleja ei ole tarkoitus erityisesti lisätä, lisääntyköön jos haluavat vielä pulautella jälkikasvua mutta ehkä uutta poitsua ei tarvita (molemmat lajithan siis voivat synnytellä poikasia pitkäänkin herrojen väistyttyä maisemista).
Josefina
Junior Member
Junior Member

Joo, suklaarihmoilla saattaa naaraat olla niin tiukkoja, et ahdistelee koiraat hengiltä. Mäkin toivon, et tossa ryhmässä ois 4 koirasta ja 2 naarasta ja ois vielä niin hyvä tuuri, et ne tulis parvena toimeen. Yritän saada sisustettua tuonne juurakoilla pintaan asti ulottuvan "luolan". Se ois elintärkeä, jos noi sais kutemaan. Sais hautova koiras eristäytyy sinne. Mut noi on niin pieniä, pienin hädin tuskin 2,5 cm. Ei näe vielä sukupuolia. Kuten ei lakritseistakaan. Mennee vähän aikaa, et alkaa näkymään. Mut on ne nättejä :)
Josefina
Junior Member
Junior Member

Pitää viitata edelliseen viestiini, että tokikin naaras se suuhautoja on. Jostain vaan pulahti se vanha tieto, mikä oli pitkään vallalla, että koiras on suuhautoja noissa.

Ja jipii, se yksi lakritsigurami ui jo normaaliasennossa ja on yhtä tumma kuin muutkin. Vähän enemmän lepäilee jossain varjossa, mutta huomattavasti paremman oloinen. Oli varmaan vaan matkarasittunut, nyt toivotaan, et piristyis täysin. Huomenna aamulla on matoaamiainen, tänään en ole antanut niille ruokaa. Jotain ne ovat nyppineet kasveilta ja muilta pinnoilta suuhunsa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Mäkin olen luullut, että koiras suuhautoo suklailla! Varjon kirjassa lienee tällainen tieto. Mistä olet näistä etsinyt tietoa? Katselin jotakin labyrinttikirjaa joka vaikutti mielenkiintoiselta, mutta on kovin vaikea tietää mikä olis hyvä ostos ja mikä ei.
Josefina
Junior Member
Junior Member

Mulla on enää yks ulkomainen labyrinttikirja. Juu, se tais olla tri Axelrodin Breeding aquarium fishes vol jotain, vuodelta älyvanha, jossa oli monen sivun ja kuvan kertomus suklaarihmakalojen lisääntymisestä ja oli koiras hautojana. Oletettavasti vain katsottu sukupuolet väärin.

Netistä yritän aina välillä bongailla tietoja, mut sitä haittaa se, et kaikkea ei pidä uskoa, mitä netissä kirjoitetaan.

EDIT: mistä olet katsellut labyrinttikirjoja? Voisin taas tilata jonkun iltalukemiseksi.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Josefina kirjoitti: EDIT: mistä olet katsellut labyrinttikirjoja? Voisin taas tilata jonkun iltalukemiseksi.

No tilaapas tää Aqualogin kirja ja kerro onko siitä mihinkään niin mun ei tarvitse ite tilata sokkona :mrgreen: : http://www.amazon.com/AQUALOG-All-Labyr ... 3931702219 ...

Varjon kirja kertoo kyllä naaraan hoitavan suuhaudonnan, joten jostain muualta olin ite tuon väärän tiedon kuitenkin napannut. Pitääpä käydä huomenna liikkeessä katsomassa mikä on tämän hetken tarjonta, jos vaikka sattuis ostamaan jotakin... Haluaisin tuonne altaaseen vähän lisää kalaa, kun ei nitraattia kerry sitten millään. Että on siinäkin syy pikkusen kalastella jotakin.
Josefina
Junior Member
Junior Member

Toi kirja on vuodelta 1997. Mun kirja on v 2002. Eli en osta kyl vanhempaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”