Hedelmiina kirjoitti:ninnuliini kirjoitti:Jos tuon 240l meinaa laittaa niin suosittelen sitten vain yhtä koirasta per laji. Tappavat toisensa reviiritappeluissa. Tuntuu että jopa 350l on pieni malaweille tai ainakin joillekkin lajeille esim. Auratus. No, uus isompi allas laitettu tilaukseen niin pääsevät kaikki kunnolla uiskentelemaan.

Jeps, en mä ymmärrä, miksi väkisin työntää vilkkaita reviiritietoisia ja agressiivisesti käyttäytyviä kaloja liian pieniin altaisiin. Onkohan tää suuntaus jotain "pakko nähdä kun ne tappaa toisensa/tappelee-juttu" ? Tämä kun tulee malawien kohdalla jatkuvasti esille tämä malaweja 240-300 litraisiin. Todelakin, tuo 350 l tulee myös hyvin pian vastaan näillä niinku ninnuliinikin huomasit (ja minä myös kun ekan malawini laitoin

)
Tässä on nyt suuri riski, että mä kommentoin ihan huti
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
kun en ole kovin tiiviisti tätä malawi-puolta nyt lukenut..
Mutta se tuli mieleen, että onkohan se, että yli 200-litraista pidetään malaweille sopivana peräisin ihan siitä, että
on luettu niitä kirjoja ja googletettu ennen kuin pyydetään lausuntoa aw:sta.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kun minkälaisia akvaariokokoja esim. Ad Konigs kirjassaan esittää? Minulla ei ole itselläni sitä kirjaa, mutta se on ollut minulla lainassa ja minulla on mielikuva, että ne akvaariokoot eivät olleet mitään ihan hurjia ja olisiko jo 150-litraseen mahtunut jo monikin laji... Ja Nanoakvaariot-kirja taisi esitellä jo satalitraiseen sopivia malaweja... Varjon Akvaariokalat antaa esim sinihuuliahvenen akvaarion minimikooksi 200 litraa, mutta malawikalojen yleisesittelyssä todetaan, että vähimmäiskoko pienille lajeille on 250 l.
Eli alkunäkemys voi tulla ihan kirjallisuutta lukemalla, mutta sehän on sitten hyvä, että tulee tänne aw:iin ja saa täällä ystävällisiä käytännön neuvoja ja harrastajakokemuksia lajien luonteesta, niin voi tarvittessa korjata suunnitelmaansa.
Sitäkin mietin, että voiko hyvällä sisustuksella tavallaan tuoda lisää litroja akvaarioon.

Eli että on oikeasti kivikkolajeille niitä kiviä ja koloja hyvin runsaasti, eikä vai muutamaa piiloa. Kun sen arvelisin olevan hyvin tärkeää, että kalat pääsevät toisiltaan näkösuojaan vaikka ne saattaisivat olla tavallaan hyvinkin lähekkäin, mutta että ne eivät olisi toistensa näkyvissä!
Nää voi olla kyllä ihan harhaoppisia ajatuksia...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
((Omaa malawi-akvaariota minulla ei siis ole, eli rautainen oma kokemus puuttuu, mutta olen niistä jonkin verran kiinnostunut ja yhtä TAS:n hoitoakvaariota, joka on malawi-allas käyn hoitamassa.))