eri merkkinen loisteputki?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nanone
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

eri merkkinen loisteputki?

Viesti Kirjoittaja nanone »

Hei! Tyhmä kysymys, voinko ostaa sylvania aquastarin tilalle vaikka osramin loisteputken vai pitääkö olla samaa merkkiä kuin vanha? 8-)
nanone
Starting Member
Starting Member

Re: eri merkkinen loisteputki?

niin ja sitten vielä.. mun putki on siis 30 wattinen ja pituus on n. 89,5 cm riippuu laskeeko pelkän putken pituuden tai sitten 90,3 cm jos ottaa piikit mukaan laskuihin.. mutta netissä myydään 89,5 cm pitkää ja 90 cm pitkää niin kumpikohan olis oikee pituus? [:I]
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ei tarvitse olla samaa merkkiä. Kaikki 30-Wattiset T8-putket sopivat riippumatta muutaman millin heitoista.
nanone
Starting Member
Starting Member

Hieno homma! Kiitoksia :)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Suosittelen silti hankkimaan akvaariokäyttöön tarkoitetun putken ihan akvaarioliikkeestä. Merkillä ei sinänsä ole väliä. Kannattaa valon väriä verrata.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Ja valon värin vertaamiseen on näppärä apuväline Samu Sauraman tekemä valotesti :) http://aqua-web.fi/2012/12/13/onko-valon-varilla-valia/
yepp
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja yepp »

Juu normi 2800-3000K putken laittaa akvaan ni tulee hieno urea-efekti :)
40+140+530 litraa
nanone
Starting Member
Starting Member

Miksi ne pitää akvaliikkeestä ostaa jos muualta saa saman putken edullisemmin? Olin ajatellut osramin skywhitea mutta tulin nyt toisiin ajatuksiin kun katselin noita kuvia ja väritestejä, kiitos niistä :) Taitaa olla liian sinertävä. Mutta mitä sitten suosittelisitte jotta akvaariosta tulisi mahdollisimman selkeä, ei kelllertävä eikä liian sininen.. mahdollisimman ''valkoinen'' ? Kun mulla on T8 putket ja 30 wattia. Mitä itse käytätte?
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Esim. JBL solar tropic yhdistettynä johonkin 7500-8500 kelviniseen putkeen voisi olla hyvä yhdistelmä. Toimivat ihan hyvin myös yksinään. Tärkeintähän on, että kelvinit pysyvät riittävän matalalla tasolla ja putki tarjoaa kasveille mahdollisimman laajan ja oikeanlaisen spektrin (täysväriputki).
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Teemu Salonen

nanone kirjoitti:Miksi ne pitää akvaliikkeestä ostaa jos muualta saa saman putken edullisemmin?
Toki voi ostaa. Heti vaan jos kerrot, mistä muualta kuin akvaarioliikkeestä saat halvemmalla tai ylipäätään edes saat vaikka hagenin putkia?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Taikka actizoon putkia (supra-lux tai nominal TX)
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
nanone
Starting Member
Starting Member

Jos on sähköasentaja ja oma yritys niin saa mitä haluaa. ;) Sen lisäksi kattelin netistä saksalaisilta sivuilta että siellä ainakin näkyi olevan halvempia kuin täällä päin. Sen lisäksi osramilla on joitain putkia jotka käyvät T8 valaisimeen vaikka eivät ole akvaarioon valmistettuja alunperin. Esim osram skywhite jota itse harkitsin.
Teemu Salonen

Tossa googlailin tota skywhitea. Jos leväongelmia haluaa, niin silloin se putki on erinomainen valinta. Spektrissä korostuu keltainen, vihreä ja sininen. Toimistokäyttöönhän toi putki näyttää olevan suunniteltu. Ei kyllä tulis pieneen mieleenkään akvaarioon laittaa.
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Skywhite putkia olen käyttänyt akvaarioiden pääasiallisena valonlähteenä n. 5 vuoden ajan. Etenkin hintaansa nähden erittäin hyvä värintoisto silmämääräisesti tarkasteltuna. Väri ei ole pissan keltainen, eikä teinigoottidiskon violetti vaan puhtaan päivänvalon sävy. Antaa myös valotehoa erittäin hyvin verrattuna ottotehoon (helpostikin 2 kertaisen määrän akvaarioputkiin verrattuna, joka voi aiheuttaa samalla valaistusajalla jopa leväongelmiakin riipuen akvaarion muista arvoista). Hyvä valinta varsinkin, jos käytössä vain 1 tai 2 putkea. Takimmaisena putkena itse käytän Sylvania Aquastaria.
nanone
Starting Member
Starting Member

Shadowman kirjoitti:Skywhite putkia olen käyttänyt akvaarioiden pääasiallisena valonlähteenä n. 5 vuoden ajan. Etenkin hintaansa nähden erittäin hyvä värintoisto silmämääräisesti tarkasteltuna. Väri ei ole pissan keltainen, eikä teinigoottidiskon violetti vaan puhtaan päivänvalon sävy. Antaa myös valotehoa erittäin hyvin verrattuna ottotehoon (helpostikin 2 kertaisen määrän akvaarioputkiin verrattuna, joka voi aiheuttaa samalla valaistusajalla jopa leväongelmiakin riipuen akvaarion muista arvoista). Hyvä valinta varsinkin, jos käytössä vain 1 tai 2 putkea. Takimmaisena putkena itse käytän Sylvania Aquastaria.
Kiitos shadowman, mukavaa kun joku puhuu kokemuksistaan kun lähtee väittämään jotakin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”