Missä vaiheessa harkita kalan lopettamista?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Missä vaiheessa harkita kalan lopettamista?

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minulla on v. 2007 poikasena ostettu partamonniuros, joka asustaa 317 litrasta allasta plekojen yms. kalojen kanssa. Tarkempi lista allekirjoituksessa. Huomasin joskus keväällä kalan vasemman silmän näyttävän oudolta. Nyt kun olen seurannut kalaa tarkkaan, vasemmassa silmässä on turvotusta ts. silmä pullottaa jonkin verran, mutta ei vielä niin paljon että heti huomaisi. Toinen silmä ja kalan ulkomuoto muuten on normaali. Altaassa ei ole ollut ongelmia, enkä muista kaloja kuolleenkaan kuin joulukuussa altaan muuton yhteydessä; yhden helmirihma naaraan.
Voi olla että kuvittelen, koska olen seurannut kyseistä partista tarkemmin, mutta minulle on tullut sellainen fiilis ettei kala enää piilottele, niin kuin aikaisemmin. Päiväsaikaan kala saattaa makoilla esillä, ennen oli aina jossain kannon alla tms. Nyt mietinkin kuinka pitkään voin antaa partiksen asustella rauhassa ennen kuin alan miettiä lopettamista? Tarttuvaa tautia en oikein usko tuon olevan, kun vaiva on alkanut edetä hiljaa ja muut kalat ovat olleet terveitä koko tämän ajan :?
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Missä vaiheessa harkita kalan lopettamista?

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Itse hoidin kongontetran pullottavan silmän vaihtamalla vettä 25% päivässä kunnes silmä parani. Näin siis jos kyseessä on tulehdus. Loismadot ovatkin sitten vaikeampia hoitaa ja niistä minulla ei ole mitään kokemusta.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”