Akvaariossani uiskentelee tällä hetkellä perhoskirjoahvenpari, jotka ovat kuteneet kerran. Samassa akvaariossa on lehtikala"pariskunta", mutta eivät ole kuteneet kertaakaan tämän muutaman kuukauden aikana kun ovat akvassani olleet. Olenkin alkanut miettiä lehtikalojen korvaamista jollain toisella kirjoahvenpariskunnalla, jotka kutisivat ahkerammin. Toiveena olisi siis, että kutisivat, mutta eivät olisi kovin aggressiivisia. Plussaa olisi, jos olisivat kotoisin Amazonjoesta tai ainakin vaatisivat samanlaisen veden.
Olen toisaalta miettinyt myös pallokaloja, ovat niin hauskan näköisiä. Kutevatko ne koskaan? Ovatko muuten kovin vaativia? Ilmeisesti huntupyrstöisiä nyppivät, mutta ovatko muutenkin aggressiivisia?
Mikä kala perhoskirjoahventen kanssa?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Mikä kala perhoskirjoahventen kanssa?
2 eri kirjoahven pariskunnan hommaamalla huolehdit ainakin sen ettei jälkikasvua kasva aikuseksi kuin tuurilla jokunen.
Kirjoahven kuin kirjoahven on pirun suojeleva ja täten aggressiivinen kalaa kuin kalaa kohtaan, siltä raivolta ei välty
mikään muu kala joka eksyy tarpeeksi lähelle. Todennäköisesti ruumiita tulisi jos lehtikala pariskunnalla olisi poikaset (jos eivät itse söisi poikasiaan) ja perhosilla (jos nekään ei söis poikasiaan). Lehtikalat todennäköisesti tappaisivat perhoset...
Minkä kokoinen akvaario sinulla on? Minkälaiset veden arvot? Minkälainen sisustus? Eli ph, kokonaiskovuus ja lämpö mitä pitelet?
Osalla yleisimmillä kirjoahvenilla on myös se ongelma etteivät mene kaupaksi. Näyttäisi liikkeessä kuin liikkeessä olevan ylitarjontaa.
Pallokalat yleensä kyllä tykkäävät kaikesta liehuvasta, voisin epäillä että lehtikalojen evät näyttää herkulliselta.
Kirjoahven kuin kirjoahven on pirun suojeleva ja täten aggressiivinen kalaa kuin kalaa kohtaan, siltä raivolta ei välty
mikään muu kala joka eksyy tarpeeksi lähelle. Todennäköisesti ruumiita tulisi jos lehtikala pariskunnalla olisi poikaset (jos eivät itse söisi poikasiaan) ja perhosilla (jos nekään ei söis poikasiaan). Lehtikalat todennäköisesti tappaisivat perhoset...
Minkä kokoinen akvaario sinulla on? Minkälaiset veden arvot? Minkälainen sisustus? Eli ph, kokonaiskovuus ja lämpö mitä pitelet?
Osalla yleisimmillä kirjoahvenilla on myös se ongelma etteivät mene kaupaksi. Näyttäisi liikkeessä kuin liikkeessä olevan ylitarjontaa.
Pallokalat yleensä kyllä tykkäävät kaikesta liehuvasta, voisin epäillä että lehtikalojen evät näyttää herkulliselta.
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
Re: Mikä kala perhoskirjoahventen kanssa?
Aiemmassa akvaariossa (270l) oli lehtikalapariskunta ja perhoskirjoahvenpariskunta ja mahtuivat ihan hyvin. Molemmat kutivat ja lehtikalojen poikasista selvisikin joku, omassa poikasakvassaan tosin. Nykyinen perhoskirjoahvenpariskunta on kyllä niin ärhäkkä, että ajavat kyllä itseään 30 kertaa suuremmat lehtikalat nurkkaan ja jahtaavat ihan tosissaan.
Joten ehkä mun täytyy vaan luopua siitä ajatuksesta, että kaksi affenpariskuntaa mahtuisi nykyiseen, 317l akvaarioon.
Vesi on perhosille sopivaa, pehmeää, ph ehkä 7-7.5, lämpötila 26-29. Sisustuksena tällä hetkellä ruukkuluola, kiviluola, kookosluola, 2 kantoa, miekkakasveja, punaisia tiikerilumpeita ja pienempiä kasveja. Vapaata uintitilaa on melko paljon, tiheästä vallisneriapöheiköstä luovuin kun näytti minusta niin epäsiistiltä.
Jos pallokaloja ottaisin, ilman muuta luopuisin lehtikaloista. Olen miettinyt niistä luopumista muutenkin. Muita huntueväisiä ei ole, muina kaloina on ruusutetroja ja pari partamonnia.
Vesi on perhosille sopivaa, pehmeää, ph ehkä 7-7.5, lämpötila 26-29. Sisustuksena tällä hetkellä ruukkuluola, kiviluola, kookosluola, 2 kantoa, miekkakasveja, punaisia tiikerilumpeita ja pienempiä kasveja. Vapaata uintitilaa on melko paljon, tiheästä vallisneriapöheiköstä luovuin kun näytti minusta niin epäsiistiltä.
Jos pallokaloja ottaisin, ilman muuta luopuisin lehtikaloista. Olen miettinyt niistä luopumista muutenkin. Muita huntueväisiä ei ole, muina kaloina on ruusutetroja ja pari partamonnia.