Miksi tästä kasvista kuolee ja karisee lehdet pois?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
are84
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Miksi tästä kasvista kuolee ja karisee lehdet pois?

Viesti Kirjoittaja are84 »

Elikkäs tässä kuva http://img545.imageshack.us/img545/3050/a11bm.jpg

Ongelma on tuo kasvi jonka olen numeroinut kakkosella. Eli mistä johtuu että pikkuhiljaa nuo lehdet alkoi kuolemaan ja mädäntymään ja tipahtelevat pois. Maatiaispartamonnia tuo näyttää kyllä kovasti kiinnostavan ja onkin jatkuvasti niitä imeskelemässä mutta imeskelee kyllä toisaalta muitakin kasveja eivätkä ne näytä kuolevan että tuskin tuosta johtuu? Tarviiko tuo kasvi mikä lie onkaan mahdollisesti jotain pohjalannoite nappeja tms? Tällähetkellä laittelen Profitoa ja EasyCarboa. Mitään muita ravinteita ei tule laiteltua.

Ja toinen kysymys että miksi tuo toinen kasvi (numeroitu ykkösellä) ei kasva ollenkaan.. Kohta kuukauden ollut tuossa altaassa ja vielä ainakin silmillä vertaillen saman kokoinen kuin ostaessa.. Mahtoivatkohan myödä muovikasvin.. :mrgreen:

Muut kasvit kyllä näyttävät kasvavan.. varsinkin tuo mitkä nauhamainen kasvi joka menee myös pitkin vedenpintaa sekä tuollainen omituinen toinen nauhamainen kasvi jossa paljon pieniä "karvoja" :)
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Re: Miksi tästä kasvista kuolee ja karisee lehdet pois?

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Paljonko sulla on tuolla altaassa valoa? Kasvien alimmat lehdet alkavat yleensä ravista pois elleivät saa tarpeeksi valoa.. sama lopputulos voisi osua kohdalle myös tuossa ykköskasvissa, joka ei vaan kasva...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
are84
Starting Member
Starting Member

2kpl 18Wattisia Juwelin loisteputkia. Day-Lite ja Warm-Lite ja allas on Juwel Rekord 800

Tarviiko nuo mitkään kasvit juuriensa läheisyyteen jotain lannoite nappuloita tms?
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Sulla on mun laskupään mukaan valoa noin 0,3 wattia/litra, ja kyllä sillä pitäis jo tuon sun kasvivalikoiman jotenkuten pärjätä. Noista putkista en osaa sanoa, spektrit voivat olla väärät. Oletko katsonut ettei tuo sun hyvin kasvava vallisneria(?) varjosta liikaa noita muita kasveja. Ja tuo sun Argentiinanvesirutto(?) nyt kasvais varmaan pilkkopimeässä :D

Millaiset vesiarvot sulla on? Joskus nuo kasvit eivät vaan viihdy jos on liikaa nitraattia tai liian vähän sitä tms. Voit kokeilla pohjalannoitusta, vaikka nuo sun huonosti voivat kasvit ottavatkin yleensä ravinteita lehdistöllään.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
are84
Starting Member
Starting Member

Mutta kyllä tuo varmaan lähemmäks 0.4W/L menee kun eihän tuo allas ole täynnä pelkkää vettä vaan osan litratilasta vie hiekka. Vesiarvoja en pääse nyt mittailemaan mutta täytyy ne tarkistaa huomenna. Ei tosin tippatestiä enää ole vaan jotain JBL:n liuskatestejä joista saa noin suunnilleen arvot.. :roll:
HemuliRocks
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja HemuliRocks »

Minulla on myös sama ongelma juuri tällä hetkellä. Kasvit kyllä kasvavat hurjaa kyytiä, mutta myös lehdet mätänevät pois aika nopsaa tuollaisesta tuntemattomasta kasvista. Voisiko joku kenties tunnistaa tämän korkeaksi kasvavan putkikasvin minulle? Oon käynyt läpi pari sivua, mutta ei ole osunut tuollainen silmiin.
[groovehai] kirjoitti:Millaiset vesiarvot sulla on? Joskus nuo kasvit eivät vaan viihdy jos on liikaa nitraattia tai liian vähän sitä tms. Voit kokeilla pohjalannoitusta, vaikka nuo sun huonosti voivat kasvit ottavatkin yleensä ravinteita lehdistöllään.
Jännää. En koskaan tiennyt, että kasvit voivat mädäntyä, jos on liian vähän nitraattia. Tämä voisi olla oikeastaan syy minun lehtien mätämiselle, sillä tasan kuukausi sitten aloin vaihtaan akvaarion veden 2 kertaa viikossa. Ja juuri tämän aikana lehdet ovat alkaneet mätäneen. Eihän syy vaan olisi tässä? Eli pitäisikö palata takaisin viikon veden vaihtoon? Itselläni on pohjalannoitus.

Tiedot:
Allas 100l
NO2: Ei ole
NO3: 0-10mg/l
GH: 6d
KH: 8d
pH: 7,0

Valaistus: 2x18W loisteputket
1 Life-Glo putki ja 1 Aqua-glo putki
Liitteet
Tuntematon kasvi 2.jpg
Tuntematon kasvi 2.jpg (100.71 KiB) Katsottu 1376 kertaa
Tuntematon kasvi.jpg
Tuntematon kasvi.jpg (110.23 KiB) Katsottu 1376 kertaa
-Akvaario ja 2 koiraa :)
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Mä en väitä nyt tietäväni tästä asiasta ihan eksakteja tietoja, mutta onhan nitraatti kasveille tärkeä ravinne. Jotkut on herkempiä sen puutteelle, jotkut taas eivät siedä korkeita pitoisuuksia. Jos sä vaihdat vettä tosiaan noin useasti niin mä lisäisin nitraattia sitten jossain muussa muodossa... mut as I said, en osaa sanoa onko se syyllisenä kasvien "mätänemiseen"...

Mulla uudessa akvaariossa alimmat lehdet mustui ja mätäni pois, kun en ollut vielä saanut mun toista valaisinta ja ne joutui tulemaan toimeen 0,25 w/l valaistuksella pari viikkoa. Menetin pari kasvia kokonaan ja nyt harmittaa.

En osaa tuosta kasvista sanoa mitään, paitsi että se näyttää joltain vesitähdikin muodolta?
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^^ HemuliRocksin kasvi näyttää karttulehdeltä. Se tarvitsee paljon valoa, tai muuten alimmat lehdet putoaa pois.
HemuliRocks
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja HemuliRocks »

Ei tuo kyllä karttulehti ole. Ainakin muiden kuvien perusteella, karttulehti näyttäisi kasvavan tuollaisena isona ''puskana'', kun taas nuo minun kasvit kasvavat siis ihan yksinään. Niillä on pitkä ruskea runko, josta lähtee pitkiä, ohkasia lehtiä.
Liitteet
Tuntematon kasvi 3.jpg
Tuntematon kasvi 3.jpg (96.27 KiB) Katsottu 1353 kertaa
-Akvaario ja 2 koiraa :)
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Veikkaisin salavavesitähdikiksi Hygrophila salicifolia. Noissa lähikuvissa kasvissa näkyy aika rajuja puutosoireita, aloittaisin ainakin nitraatin lisäämisen, mutta todennäköisesti pulaa on kaiumista myöskin. Pistäisin myös jonkun nestemäisen mikrolisän vielä sopppaan mausteeksi. Nitraatti on typen muoto, typpi on kasvien tärkein ravinne. Muutoin kasvit näyttää oikein hyväkuntoisilta ja uskoisin, että akvasi vielä kukoistaa kunhan saat puutoksen/-set korjattua.

Akvaarioihin myytävät pohjalannoitteet on mikrolannoitteita, ne ei takaa niiden tärkeimpien eli pääravinteiden (ltärkeimmät typpi, kalium ja fosfori) saantia mitenkään. Pohjatabuissa on aian se ongelma, että ne pitäisi osata uusia ennen kuin ne loppuvat ja aksvir kehittää puutosoireita, voi olla hankalaa. Ne ovat hyvä lisä, mutta tasainen ja riittävä kaikkien ravinteiden santi turvataan helpommin veteen annosteltavilla ravinteilla.

Alalehtien heittämistä pidetään usein seurauksena valon puutteesta, mutta hyviä tuloksia on saavutetu myös sillä, että lisätään vedenkiertoa ja tiheimpien puskien karsimista, jolloin valoa riittää alas paremmin ja myös alimmat lehdet saa happea ja ravinteita riittävästi.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Vielä: voit hyvin jatkaa vedenvaihtoja kahdesti viikossa, mutta lisää nitratti pullosta (KNO3), samalla saat kaliumia. On parempi pitää orgaanisesta jätteestä puhdas vesi ja lisätä tarvittava nitraatti pullosta kuin pitää nitrattia ylhäällä harvoilla vedenvaihdoilla. Korkea nitraatti ilman lisää kertoo myös korkeasta muusta orgaanisesta jätteestä mikä ei ole kasvien eikä kalojen etu. Jos nitraattia on aina ja tasaisesti 10mg/l, ei pitäisi puutosoireita kehittyä. Kaliumia kuluu saman verran kuin nitraattia eli lisäät sitä saman verran kuin nitraattia, sen yliannostelusta ei ole mitään haittaa joten älä hätäile vaikkei sille ole omaa testiä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”