Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

akvaristi kirjoitti:Hiljasta tosiaan tuntuu olevan... minkäs verran sulla Tia-Teresia nyt on niitä altaita (en ainakaan muista että siitä olis ollut puhetta)?
Viis noita nyt on käynnissä, pahasti vaikuttaa siltä, että tuo seiskasatanen lähtee uudelleen käyntiin, kun ei vielä ole keittiön nurkasta mihinkään hävinnyt. Itseasiassa tämä suunnitelma hyökkäsi eilen illalla kun pääasiallisesti piilossa pysyttelevät Faciatat tuli oikein kunnolla näytille ja suurimman koko pääsi oikein pelästyttämään... Missä kumman välissä siittä kasvoi moinen lahna? Käy tuo nurkkapurkki vähän turhan ahtaaksi, eikä oikein nelisatanenkaan taida riittää noille järkäleilla :| Hmm, hankalaa taas. Ja eilen sain myös muutoin vuosisadan idean, näin kalan joita on ihan pakko saada/hankkia. Pandanuoliainen eli Yaoshania pachychilus... Ja tämä tarkoittaa sitä, että ainoa niille sopiva allas on jo käytössä, jotenka muuttopuuhia luvassa. nyt tarvis ottaa oikein kynä ja paperia ja alkaa hahmittelemaan että kuka muuttaa ja mihin purkkiin ja tehdä inventaari tyhjillään olevista altaista.
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
yepp
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja yepp »

Itellä altaat kohtuu hyvin jaksanu, 200l keisaritetrat kuukahdellu parin kk aikana yks kerrallaan, allas ostaessa oli 8kpl muistaakseni, nyt enää 2 jäljellä. Viimisin oli viikonloppuna kuollu ku oltiin reissussa. Muut kalat voineet hyvin, joten vissii vaan vanhuuteen kuukahtelevat, ku akvaarioliikkeissä en vielä kertaaka oo noin isoja nähnyt...

40l mini kans ihan hyvin voinut, siel polskii 5 platya, 3 miljoonakalaa ja yks tyttö taisto. P*skaa tuo porukka kyllä vääntää sillai et kerran päivässä sais pohjan lapota :D

Niin koko ajan päässä pyörii haave about 500l akvasta. Katellu näitä pikku fisuja nyt jo kohta sen puoli vuotta, ni mieli tekis saada jotain vähän näyttävämpiä, esim. Ihan vaan lehtikaloja. Kiekkoja kans paljon opiskellu, mut en tiiä meneekö jo liian haastavaks.
40+140+530 litraa
Peppee
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: en mihinkään

Viesti Kirjoittaja Peppee »

mulla tossa pyörii 160l seura akvaario kasvillisuus on aika huono ja kaloina onkin vain 1 miljoonakala onneksi tänään käydään ostamassa lisää kasveja ja kaloja : ))
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Peppee kirjoitti:mulla tossa pyörii 160l seura akvaario kasvillisuus on aika huono ja kaloina onkin vain 1 miljoonakala onneksi tänään käydään ostamassa lisää kasveja ja kaloja : ))
Saakos kysyä missä päin suunnilleen allas porisee :) pysyy vähän kärryillä mihenpäin ketjun akvaristit painottuu :D Niin ja Tervetuloa joukkoon myös :)

akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Tia-Teresia kirjoitti: Viis noita nyt on käynnissä, pahasti vaikuttaa siltä, että tuo seiskasatanen lähtee uudelleen käyntiin, kun ei vielä ole keittiön nurkasta mihinkään hävinnyt. Itseasiassa tämä suunnitelma hyökkäsi eilen illalla kun pääasiallisesti piilossa pysyttelevät Faciatat tuli oikein kunnolla näytille ja suurimman koko pääsi oikein pelästyttämään... Missä kumman välissä siittä kasvoi moinen lahna? Käy tuo nurkkapurkki vähän turhan ahtaaksi, eikä oikein nelisatanenkaan taida riittää noille järkäleilla :| Hmm, hankalaa taas. Ja eilen sain myös muutoin vuosisadan idean, näin kalan joita on ihan pakko saada/hankkia. Pandanuoliainen eli Yaoshania pachychilus... Ja tämä tarkoittaa sitä, että ainoa niille sopiva allas on jo käytössä, jotenka muuttopuuhia luvassa. nyt tarvis ottaa oikein kynä ja paperia ja alkaa hahmittelemaan että kuka muuttaa ja mihin purkkiin ja tehdä inventaari tyhjillään olevista altaista.
Nyt lyö tyhjää, mitä oli Faciatat? Mulla noi tieteelliset nimet on hiukan vielä hakusessa ainakin joidenkin lajien osalta :roll:. Ja pitipä tuo pandanuoliainenkin googlettaa, hauskannäköinen otus kyllä. P.S. Ei sulla ole mitään ylimääräisiä kantoja nurkissasi?
yepp kirjoitti: Niin koko ajan päässä pyörii haave about 500l akvasta. Katellu näitä pikku fisuja nyt jo kohta sen puoli vuotta, ni mieli tekis saada jotain vähän näyttävämpiä, esim. Ihan vaan lehtikaloja. Kiekkoja kans paljon opiskellu, mut en tiiä meneekö jo liian haastavaks.
Itsekin alan tuohon sinttiosastoon pikku hiljaa kyllästymään ja isompia lajeja tekis mieli. Tietysti lehtarit ja monniset siltikin siirtyis tosta nykyisestä uuteen altaaseen ainakin. Täältä vois sit vapautua tuo 530-litrainen, jos nyt oikeasti saisin jossain vaiheessa hankittua sen isomman tilalle ;). Ja toi olis lehtareille sun muille oikein mieluisa purkki, kun korkeutta on 65 cm (ja syvyyttä 57 cm), eli ei oo ihan perinteisillä mitoilla :). Joku mämmikoura on kyllä jossain vaiheessa altaan elämää saanut altaan lasit ikävästi sotkettua silikoniin ja hiukan näkyvät altaan ollessa täynnä, mutta halvalla lähtis (ja jalusta mukana tietysti).

Ja kiekot... en jaksa uskoa, että ne olis oikeasti ihan niin vaativia kuin aina jaksetaan ymmärtää, kunhan vaan ottaa perusasioista ensin selvää (ja ostaa hyvinvoivia ja hyvänkokoisia kiekkoja, vaikka maksavatkin enempi). Itsekin noita joskus ihailin, mutta nyt olen todennut, että mokomat möllöttäjät olisi ihan liian tylsiä omaan makuuni :roll:. Toki hienon näköisiähän ne silti on, varsinaisia väriläiskiä.

Ja tervetuloa Peppeelle juttuihin mukaan, minuakin kiinnostaisi että missä päin asustelet :)?
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Sitä tuntee olonsa niin pieneksi kun tyypit puhuu monisataisista altaista ja rutisee miten pieniä ne on... 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti:Sitä tuntee olonsa niin pieneksi kun tyypit puhuu monisataisista altaista ja rutisee miten pieniä ne on... 8-)
Reps :D. No juu, kaikki on suhteellista. Mutta se on toisaalta hyvä, jos ei oo mahdollisuuksia hankkia isompaa. Kun ei se uusi isompi allas tohon itselleenkään hyppää paikalleen. Se tossa ajatuksessa ahdistaa, millanen TYÖ siinä taas olis edessä... ja rahaakin palais taas ihan tolkuttomasti.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

akvaristi kirjoitti: Nyt lyö tyhjää, mitä oli Faciatat? Mulla noi tieteelliset nimet on hiukan vielä hakusessa ainakin joidenkin lajien osalta :roll:. Ja pitipä tuo pandanuoliainenkin googlettaa, hauskannäköinen otus kyllä. P.S. Ei sulla ole mitään ylimääräisiä kantoja nurkissasi?
Nii, ja mä kun aina osaan kirjoittaa oikeinkin, niin ei googlekaan osaa auttaa :D se on Pristolepsis Fasciata tossa linkki fishbaseen aiheesta; http://www.fishbase.tw/Summary/SpeciesS ... T=Empatung

Fishbase tosin väittää kalan kasvavan max 20cm, mut joko mun silmä valehtelee tai on kuitenkin mennyt lajimääritelmä pieleen sillä tuo hirviömomsteri, mikä mua tuli viidakosta kurkkaamaan oli kyllä isompi... Tää tuntuukin menevän hiukan haastavaksi taas. Ja toi basen kuva on muuten ihan järkky, kala on oikeasti aika nätti vaikka hirviöstä puhunkin :D

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti:
akvaristi kirjoitti: Nyt lyö tyhjää, mitä oli Faciatat? Mulla noi tieteelliset nimet on hiukan vielä hakusessa ainakin joidenkin lajien osalta :roll:. Ja pitipä tuo pandanuoliainenkin googlettaa, hauskannäköinen otus kyllä. P.S. Ei sulla ole mitään ylimääräisiä kantoja nurkissasi?
Nii, ja mä kun aina osaan kirjoittaa oikeinkin, niin ei googlekaan osaa auttaa :D se on Pristolepsis Fasciata tossa linkki fishbaseen aiheesta; http://www.fishbase.tw/Summary/SpeciesS ... T=Empatung

Fishbase tosin väittää kalan kasvavan max 20cm, mut joko mun silmä valehtelee tai on kuitenkin mennyt lajimääritelmä pieleen sillä tuo hirviömomsteri, mikä mua tuli viidakosta kurkkaamaan oli kyllä isompi... Tää tuntuukin menevän hiukan haastavaksi taas. Ja toi basen kuva on muuten ihan järkky, kala on oikeasti aika nätti vaikka hirviöstä puhunkin :D
Hei nyt mun on mennyt jokin tärkeä ohi,miksi ihmeessä sulla on TUOLLAINEN? 8O
Vai oletko tehnyt taas löydön Loimaan Zoo-Jattaresta? :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Jokioinen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Jokioinen »

MA7xGE kirjoitti:Vai oletko tehnyt taas löydön Loimaan Zoo-Jattaresta? :D
Loimaalla asuneena voi sanoa, että välillä sieltä löytyi mitä vaan. Ja myytiin kaikenlaisia kaloja kenelle vaan.

Hyvä ettei silmille hyppinyt myyjä kun kommentoin kuolleista kaloista. Ja niitä oli paljon eri altaissa. Siitä nyt on pari kolme vuotta. Toivottavasti asiat muuttunut.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Jokioinen kirjoitti:
MA7xGE kirjoitti:Vai oletko tehnyt taas löydön Loimaan Zoo-Jattaresta? :D
Loimaalla asuneena voi sanoa, että välillä sieltä löytyi mitä vaan. Ja myytiin kaikenlaisia kaloja kenelle vaan.

Hyvä ettei silmille hyppinyt myyjä kun kommentoin kuolleista kaloista. Ja niitä oli paljon eri altaissa. Siitä nyt on pari kolme vuotta. Toivottavasti asiat muuttunut.
Noi Fasciatat on tosiaan tuosta paikallisesta joskus vuosia sitten pelastettu, täytyihän ne sieltä talteen kerätä, kun moisia harvinaisuuksia oli sinne päätynyt. Eipä se altaiden taso siittä kai paremmaksi oikein olekaan muuttunut, itte asioin mielummin vorssassa rismalla ja turkusessa, jos jotain tarvii ostaa muualta kuin harrastajilta.

jyrza
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jyrza »

Tervehdys taas pitkästä aikaa...

Täällä malawit lisääntyy ja oon nyt pari päivää haavinu poikasia talteen. Siirsin viime viikolla pari naarasta, millä oli suut pullollaan tuommoseen 60l akvaarioon ja eilen sitte toinen oli päästänyt poikaset. Eilinen saldo oli 16 ja tänään tuli toisen suusta n. 25kpl pikkusia. Nyt on kasvatettavaa. =)

Ajatteliin muuttaa tuon olohuoneen seuralan malawiksi myös tässä jossain vaiheessa, kun tuntuu, että on tämä harrastus vienyt koko käden. =)
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Onnittelut jyrzalle jälkikasvusta ;). Poikasten (oli ne melkein mitä hyvänsä) kasvattaminen on kyllä mielenkiintoista seurattavaa :).

En ole itse ehtinyt blogia nyt yhtään kirjoittelemaan, mutta nokkamonnivauvoja on edelleen 21 kpl, alun jälkeen ei ole tipahtanut yhtään. Isoimmat lienevät jo yli 2,5 cm, pienemmät sitten jotain 2 cm. Reippaasti ovat kasvaneet siis ja näyttävät jo ihan pikku nokkiksilta. Ja hupaisan näköistä kun muutamat on välillä melkein halkeamispisteessä vatsansa kohdalta, ilmeisestikin heitän niille yllin kyllin sapuskaa :D. Vettä on kyllä pakko vaihtaa joka päivä (se allas on 25-litrainen eikä 40-litrainen, kuten olen tuolla aiemmin maininnut, pieni ajatusvirhe) ja imuroida mädäntyvät ruuat pois. Haju on ennen seuraavaa vedenvaihtoa melkoinen :roll:.

Ja koitan myös pikku hiljaa tässä katsella noita kaupan olevia yli 700-litraisia, vaikka tällä hetkellä rahatilanne on kyllä melko mahdoton ko. hankinnalle.
Pirke
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pirke »

Uutena ilmottautuisin joukkoon Loimaalta. Altaita löytyy 3kpl 100, 123, 160 litrasia :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Pirke kirjoitti:Uutena ilmottautuisin joukkoon Loimaalta. Altaita löytyy 3kpl 100, 123, 160 litrasia :)
Hello, mistäpäin tarkemmin, jos saa udella? :mrgreen:
(En osaa näin äkkiä yhdistää keneenkään... :roll: )
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Pirke kirjoitti:Uutena ilmottautuisin joukkoon Loimaalta. Altaita löytyy 3kpl 100, 123, 160 litrasia :)
...Mää tairan arvatakin jo :mrgreen: Tervetuloa :D Tuuks hakee noita kasviksia, kun ei kukaan ookka sitte niit halunnu ostaa, vaiks eka facessa niistä melki tappelivat :roll:

Pirke
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pirke »

Kyl mulle kasvit kelpaa ja taisit oikein arvata :D Olen asustellu 3v täällä eli en varmaan kovin monelle ole tuttu.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Pirke kirjoitti:Kyl mulle kasvit kelpaa ja taisit oikein arvata :D Olen asustellu 3v täällä eli en varmaan kovin monelle ole tuttu.
:mrgreen: Paitti mulle, mä varmaan haistan kaikki potentiaaliset akvaristit jo kaukaa [;)]

...Tänään taas pientä karsintaa, jotenska ehtoolla olis vihanneksia tarjolla.

Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Moron vaan. Täällä on siis allas vaihtunut ja kaloja on tarpeeks. Paitsi nyt oon miettiny jo pitkään, et noi kolme lehtaria vois joutaa jonkun toisen kotiin. En vaan tiedä et mitä ottaisin tilalle. Parvikalat mulla on kaikki aasialaisia, joten varmaan jotain siihen suuntaan.. En vaan keksi mitn kivaa. Tarttis veljen luota saada myytyä mun yks 316litranen, mut sitäkään ei kukaan huoli, vaikka siihen on kaikki tarvikkeetkin tulossa mukaan ja hintakaan ei oo päätä huimaava..

Toi mun uus allas on ihan kiva, mutta jostai kumman syystä en saa sitä näyttämään sellaiselle kun haluan ja edelleen etulasi kerää levää.. [}:)] Välillä tekis mieli lopettaa kokonaan, mut en oo onneks saanu vakuutettua itteeni tosta..

Uusille tervetuloja ja sit kysyn et koskas miittaillaan taas??
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Ninium85 kirjoitti: ja sit kysyn et koskas miittaillaan taas??
:mrgreen: Akvaristin kanssa turistiin juur aiheesta, jotta josko toukokuulle suunniteltais. Onkoos ketään halukkaita isännöimään/emännöimään ja esittelemään purnukoitaan?

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Jälleen minunkin puolestani tervetuloa turisemaan ketjuun ;)!

Tosiaan oli tänään juttua tuosta, että vois olla miitin paikka taas tässä keväällä. Minäkin voin toki emännöidä, jos muita vapaaehtoisia ei löydy :D. Minulta saisi varmaan toukokuussa taas kasveja jos jonkinnäköistä ja mikäli jotain kauppaa isommasta altaasta saan aikaiseksi, niin joukko kalojakin mahdollisesti etsii sitten uutta kotia. Uudesta altaasta kun tulee joko Afrikka- tai Amerikka-teemainen. Eli siinä tapauksessa ainakin klovninuoliaiset ja helmirihmakalat lähtee. Samoin loput neonsateenkaarikalat. Ja riippuen siitä, miten reippaasti nuo nokkamonnilapsoset kasvaa, niin niitäkin vois mahdollisesti olla saatavilla :).

Tänään vapautin karanteenista kongonkuultomonnit ja helomonniset 375:een. Karanteenissa kuultomonnit olivat koko ajan piilossa ja ajattelin, että mahtaako niitä nähdä lainkaan, kun ne tonne pääaltaaseen päästän, mutta ainakin toistaiseksi kaahaavat etulasia edestakaisin :). Samalla kertaa pyydystin kultapäämonnisia ja laitoin ne tuohon karanteenina toimineeseen 120-litraiseen, ajattelin että jos nyt yrittäisin oikein kudettaa niitä. Epäilen kyllä, että tuskin onnistun, mutta koitetaan nyt kuitenkin. Perhanan Fluval 3 vaan otti ja teki tenän yhtäkkiä :(, otin sitten toisen sisäsuodattimen 375:sta. Eli jos jollakulla on ylimääräistä sisäsuodatinta edullisesti kaupan, niin ilmotelkaa. Aina kuitenkin olis hyvä olla varalla noita.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti:
MA7xGE kirjoitti: Eilen muuten tuli ennen Wanhoja viesti että on tullut viirikirjoille parvenlisäystä. [;)] 6 kappaletta nyt niitä tuolla menee, HULVATTOMIA. :mrgreen: -- Katsotaan syövätkö, akvaristilta tulleet ovat oppineet syömään jo antamiani safkoja, toivottavasti uutukaiset ottavat mallia näistä. [;)]
Mistäs sää noita lisää oot saanut hommattua? Ei kais tuon paikallisen kautta? oliskoos niitä vahingossa tullu ylimääräisiäkin?
Vieläxnää sulle kelpais? 8O Heräsin eilen yöllä siihen, että nyt on niin paljon muuta tekeillä, ja kesästä tulee yliahkera, että vesilootat jää erittäin pienelle huomiolle. :| Nämä pitäisi (TAAS KERRAN) saada jollekkin eteenpäin, ainakin kolme tuossa näkyy uivan, nuo akvaristin isommat kaksi ja yksi pienempi, voi siellä olla vielä pari. [:I]
Hunispoikakin on häätöuhan alla... Ajattelin luopua kaikista uivista kaloista, kattareita vaan isompi täyteen. Pienemmästä voisin koittaa saada noi "näkymättömät ninja-sukaravut" eteenpäin jollekulle, jos vaikka saisi jostain vähän halutumpia... :roll: :mrgreen:

Mulle tuli siis nyt lopetuskuume, mutta sain harrastuksen pelastettua: alan himoviljelemään vesikasveja. :roll: Kun mistään ei viitsi luopua...
:mrgreen:

----------------------

Nyt on taas jokin akvahuutari, joku menossa? Mulla olis kutsu erään EI-NIIN-KIVAN henkilön luo tuona lauantaina, olisi kiva saada jokin kiva tekosyy... :roll: [;)] :mrgreen: :twisted:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti:
Tia-Teresia kirjoitti:
MA7xGE kirjoitti: Eilen muuten tuli ennen Wanhoja viesti että on tullut viirikirjoille parvenlisäystä. [;)] 6 kappaletta nyt niitä tuolla menee, HULVATTOMIA. :mrgreen: -- Katsotaan syövätkö, akvaristilta tulleet ovat oppineet syömään jo antamiani safkoja, toivottavasti uutukaiset ottavat mallia näistä. [;)]
Mistäs sää noita lisää oot saanut hommattua? Ei kais tuon paikallisen kautta? oliskoos niitä vahingossa tullu ylimääräisiäkin?
Vieläxnää sulle kelpais? 8O Heräsin eilen yöllä siihen, että nyt on niin paljon muuta tekeillä, ja kesästä tulee yliahkera, että vesilootat jää erittäin pienelle huomiolle. :| Nämä pitäisi (TAAS KERRAN) saada jollekkin eteenpäin, ainakin kolme tuossa näkyy uivan, nuo akvaristin isommat kaksi ja yksi pienempi, voi siellä olla vielä pari. [:I]
Hunispoikakin on häätöuhan alla... Ajattelin luopua kaikista uivista kaloista, kattareita vaan isompi täyteen. Pienemmästä voisin koittaa saada noi "näkymättömät ninja-sukaravut" eteenpäin jollekulle, jos vaikka saisi jostain vähän halutumpia... :roll: :mrgreen:

Mulle tuli siis nyt lopetuskuume, mutta sain harrastuksen pelastettua: alan himoviljelemään vesikasveja. :roll: Kun mistään ei viitsi luopua...
:mrgreen:

----------------------

Nyt on taas jokin akvahuutari, joku menossa? Mulla olis kutsu erään EI-NIIN-KIVAN henkilön luo tuona lauantaina, olisi kiva saada jokin kiva tekosyy... :roll: [;)] :mrgreen: :twisted:
MulleMulle ne !!! Soita kun ehdit ne kalastamaan muuttovalmiiks :D

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Ostin sitten tänään elämäni ensimmäisen ihka oikean nanoaltaan <3

yepp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja yepp »

Hitto ku päässä pyörii vaan, et tekis autotalliin erillisen akvaariohuoneen, missä sais rauhassa lutrata ilman minkään maailman pelkoa vesivahingosta. Jonkun nurkkaltaan jos oikein tekis, L-mallisen vaiks 1.5m x 1.5m ja jotai 60-70cm korkee. Mahtuis autoki sit vielä ihan hyvin sinne :twisted:

Ainut vaan ku sinne ei tuu vettä, ni se vähän torbedoin koko homman, voi olla aika haastavaa tehdä veden vaihtoja talvella :?
40+140+530 litraa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”