Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jyrza
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Viesti Kirjoittaja jyrza »

Ourraaid... Toivotaan, että lääkintä tepsii...

Mulla on nyt seuralassa selainen sekalainen kalasoppa... Muutama platy, 10+ tiikeribarbia ja 6 keltabarbia + partamonni.
Altaaseen tein hiljakkoin suuren kasvikarsinnan, kun ei valoa meinannut enää tulla pohjalle asti. Reilu ämpärillinen lähti hyvää tavaraa roskiin. Sitten Juwelin oma suodatin teki tepposet ja äkkiä virittelemään lisäsuodatusta. Tällä viikolla sain sitten Porin akvaariokeskuksesta hommattua uuden moottorin suodattimeen ja taas pöhisee...

Tässä seuralaa.
Kuva
Nuo lisäsuodattimet vähän näkyvät rumasti...

Malawilaan hankin juuri eilen uuden loisteputken -arcadia marine white, ja ei voi kyllä muuta kuin olla tyytyväinen. Korostaa todella hienosti kalojen värit ja todella kirkas valo. Kuvasta ei mun taidoilla tietenkään hyvää saa, mutta livenä on todella kiva katsella. =)
Täällä asustaa sinikeltamalaweita, kuusiraitamalaweita, ampiaismalawi ja oranssimalawi. Sinikeltsut lisääntyvät kovalla tohinalla ja kasvatin poikasia muutaman kuukauden poikasakvaariossa ja nyt kaikki uivat tuolla. Kasvatettuja poikasia oli seitsemän ja isossa altaassa on sitkeästi piileskelleitä poikasia kolme, jotka ovat jo sen verran kasvaneet, etteivät kelpaa enää isoille ruuaksi. =) Taas on pari naarasta posket pullollaan.

Tässä Malawilaa tältä viikolta.
Kuva
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

jyrza kirjoitti:Termos!
--
Nyt suunnitteilla seinään upotettu akvaario, joka korvaisi tuon 125l seuralan. Täytyy vielä emäntää hieman suostutella ja tietenkin selvittää onko se ylipäätään mahdollista haluamaani kohtaan. =) Takana vaatehuone, mistä tapahtuisi huolto ja etulasi olisi olohuoneen paraatipaikalla. Aika näyttää kuinka sen kanssa käy. =)
Terve vaan täältä Loimaaltakin päin! :mrgreen:

Pisti tuo suunnitelma silmään, millaiset seinät löytyy? :twisted:
(Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, itsellä ollut tulevaisuudensuunnitelma jo pidemmän aikaa - Vilkaiseppa ensimmäinen viesti.
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Hyvännäköisiä altaita jyrzalla :). Pitäisi omiakin tankkeja valokuvata, mutta en tiedä milloin saan aikaiseksi...

Kultapäämonnisetkin meni eilen sellaista rallia, että taisi olla taas kututouhut menossa. En vaan ole kuin kerran löytänyt niiden kutua, mokomat ripottelevat mätimunansa sinne tänne muutama pallero kerrallaan, niin löydä niitä sitten, huoh. Ottaisin muuten satavarmasti talteen.

Joskus tuntuu, että mulle tulee noita ongelmia vaikka päälläni seisoisin. Ja toisille ei sitten tule ikinä mitään. Noh, toisaalta olen oppinut väkisinkin aika paljon kaikesta, kun ei kaikki mene aina niin kuin tanssi.

Pitäisi vielä löytää se poikasallas, hiukan huonosti nyt sopivia vaan tarjolla.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
yepp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja yepp »

heh, ite oon just huomenna Turusta menossa kattoon noille platyn ja milliksen poikasille allasta. Joku 40l ois passeli. Saas nähdä löytyykö ihan hyllytavarana.
40+140+530 litraa
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Menetkö yepp ihan uutena kaupasta hakemaan? Ajattelin tässä just, että kyselisikö uusien altaiden (60-80 l) hintoja Turun kaupoista sähköpostitse. Tosin mitään Juwelia en tasan enää ainakaan osta, olen sellaisen yhden saanut hajalle :roll:... haluan siis hiukan tymäkämmästä lasista tehdyn purkin, tuossa valmisaltaassa oli melko ohutta.
yepp
Junior Member
Junior Member

Juu ihan uutta meen kyseleen. Ei kait noissa 30-50l purkeissa kauheesti merkitystä pitäs lasilla olla? lemmikkitalo.fi oon meinannu pari kertaa aquaellin 54l altaan ostaa, ei ois ku 76.50€ postikuluineen. Itel vaan tarvis olla alta 50cm, et mahtuis tähän tietokoneen viereen pöydälle hyvin :mrgreen:

Jos tömäkän altaan haluaa, ni melkein lähtisin kyseleen Porin akvaariokeskuksesta JuTan kippoa. Listoilla näyttää alkavan 40l kokoisista, ovat vaan vissii tilaustavaraa noi pienet. [;)]
40+140+530 litraa
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Mä en taitais uskaltaa tilata mistään netistä akvaariota, ottaen huomioon, miten hellästi Itella/kuljetusliikkeet käsittelee paketteja :roll:... mun tuurilla ainakin olis saletisti kappaleina perille tullessaan :twisted:. Mutta jotain tuon Aquaelin tyylistä minäkin haluaisin.

Sain sen pienen Juwelin (en muista litramääriä, olisko ollu joku 54 l tms.) hajalle kyllä ihan omasta syystäni, mutta se lasin paksuus ei vakuuttanut ennen sitä hajoamista, ja sen jälkeen kyllä vielä vähemmän. Kun se lasi oli jotain parin millin paksuista korkeintaan. Eihän sen nyt tarvitse olla mitään sentin paksua ton kokoisessa mutta kyllähän sen huomaa, mistä kohtaa on säästetty :D.

Jos on tilaustuotteita ne pienet, niin on varmaan kivasti hintaakin :?. Noh, suunnittelen tässä reissua Vantaalle akvaariokauppoihin, joten saattanee olla, että katselen sieltäkin tarjontaa.
yepp
Junior Member
Junior Member

Siinä 50€ hujakoilla varmaan on hinta, mitä tuolta helsingin akvaariokeskuksesta JuTa:n akvaarioiden hintoja oon katellu. Kans vähän pelotti ku tuon 140L giantin tilasin tuolta kyseisestä kaupasta, tuli vaan kuplamuoviin käärittynä rikkoutuvaan teipillä ympäröitynä. Ei mitään jälkeä missään ja allas ehjä kun tuli. Ite heti asentaessa onnistuin tosin kansilasista yhden nurkan murtamaan, mutta ei haittaa onneksi mitenkään. Tarvis ostaa lasiveitsi et sais siistimmäks sen kulman, ettei ainaka murtuun lähtis siitä.

Ei noi JuTa:t kovin pahan hintaisia ole, ne vaan hyvinki pitkälti tehdään tilauksesta, aika vähän niillä tuntuu siellä niitä varastossa olevan, toisaalta ymmärtää, sen verran tilaa vieviä ovat. Laatu kuitenki pitäisi varsin hyvä olla mitä lukenut niistä olen.

Nii joo ja pari viikkoa sitten muuten muutti avainkirjoahven pariskunta tuonne 140L altaaseen, vallan mainiosti ovat porukkaan sopeutuneet ja vaikuttavat tyytyväisiltä. Eivät oo mitään arkoja, reippaasti aina heti syömässä ja seikkailevat muutenki ympäri allasta.
40+140+530 litraa
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

KAs, tännehän on ilmestynyt useampikin uusi jutustelija sitten viimekäynnin :D Hienoa, Ja Heti alkoi Raksutella tuo RedTigerin tankki, et missähän päin ypäjää moinen komistus olis nähtävillä [;)]

Täällä aika hiljasta kautta vietetty purnukoiden kera. ovat melkoisen säälittävässä kuosissa sen jäljiltä kun tuli suuri osa altaista ajettua alas lapsen sairastelun vuoksi. Tokikin siitä oli apua, ei oo enään krooninen nuha pikkumiestä vaivannut. purkkeja on kyllä jäljellä ja kaloja myös, mutta on se punainen lanka ollut toistaiseksi hukassa... Ei oikein ole visioita eikä inspiraatioita ollut viedä noita eteenpäin. pöh. kai se tästä kevään edetessä :roll:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
yepp
Junior Member
Junior Member

Ei löytynyt turusta akvaariota. Akvaariopisteen akvaarioita ois ollu sopivan kokoisia, näyttivät vaan siltä että itse tekisin siistimmän, joten jäivät kauppaan. Puutorin akvaariosta sain hyvää palvelua kyllä, ihmetytti vaan kun kyselin pientä akvaariota, niin tyrkyllä oli aquaellin pari eri mallia ja renan yks hieno 50l, eivät kuitenkaan omia tuotoksiaan juuri kaupanneet. Rena ois muuten ollu kyl hieno, mut kiintee suodatin oikeen lämmittänyt mieltä.

Tänään aamulla tilasin lemmikkitalo.fi 40.5l giantin, 50x27x30. Siihen pääsee nyt sitten nanoilemaan, tuo mahtuu mukavasti kirjoituspöydälle tietokoneen viereen :) Ripeää toimintaa kyllä, aamulla kuudelta tilasin ja nyt 11.30 tuli että paketti toimitettu.
40+140+530 litraa
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

KAuhiaa poikaskasvattelua kaikilla, mä oon koittanut lopettaa... No, cw kakaroita edelleen muutama erillisessä altaassa kasvamassa ja sata litraa käppänäpapukaija affenta myös. Juniorin purkissa näkyi taas ilmestyneen platyn poikasiakin ja rapulasta löytyy noin kolmen millin mittaisia tulisukasia :D

Mulla siis täysin hukassa ajatus siitä, mitä mä tolle "pääaltaalle" alan tekemään. Tyhjäksi se tuli laitettua kiekkojen jäljiltä, kun kerran juniori oireili liian kosteasta huoneilmasta, nyt sitä ongelmaa ei ole ollut. Nalluraiselle tuon purkin piti mennä, mutta kukaan ei sitä ole saanut aikaiseksi siirtää toiselle puolen pitäjää. Pöh. Hieman himoituttaisi kokeilla sitten kylmävesipurkkia, pitäiskö hankkia elämänsä ensimmäiset (sitä yhtä mustaa teleskooppisilmää millisten seassa 80-90 lukujen taitteessa ei lasketa) kultakalat, siis nimenomaan sellaiset kalanmalliset, eikä mitään jalostettuja-pallo-hirviöitä. Ne olis ainakin värikkäitä, kuten kiekot...

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti:-- ja rapulasta löytyy noin kolmen millin mittaisia tulisukasia :D
--
Tädin ravut on varattu mulle! :mrgreen:

Kuka teillä nyt on ollut kipeänä, nuorimmainen? 8O
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti:
Tia-Teresia kirjoitti:-- ja rapulasta löytyy noin kolmen millin mittaisia tulisukasia :D
--
Tädin ravut on varattu mulle! :mrgreen:

Kuka teillä nyt on ollut kipeänä, nuorimmainen? 8O
Juuh, tuo nuorimmainen oli jatkuvassa nuhassa jne kun kiekkola oli pystyssä viel, lakkas melkein heti kun kiekkolan ajoin alas ja pari pikkuallasta jolloin tietty huoneilman kosteus väheni merkittävästi. Onneksi se taistelu saatiin jättää siihen, mutta nyt tiedän, ettei isoa oikein lämminvetistä kippoa voi pystyttää :/ Kiekkola siis palautunee kuvioihin vasta noin 12vuoden päästä (elättelee toiveita, et juniorikin haluaa muuttaa pois het 18 täytettyään :D )

...Kahtotaan nyt, säilyykö noi rapulapset hengissä miten, kun vähän lisäainekokeiluja tuli aloitettua ko. altaaseen :mrgreen: Toki ainahan niitä sitte uusia tulee :roll:

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Nopea tilannekatsaus tänne: karanteeniallas pystytetty (keittiöön 375:n viereen) tulevia uusia asukkeja varten. Tänään siis suunnataan Vantaalle, ollaan hotellissa yötä ja huomenna kalakaupoille ;). Yhdestä putiikista jo varasin pikkulasimonneja parven. Ovat kyllä ihan järkkykalliita [}:)] (Turusta olisin saanut tilaamalla ehkä halvemmalla, mutta en nyt taida erikseen niitä sinne alkaa hommaamaan), mutta kaipa sitä on nyt sitten maksettava itsensä kipeäksi, olen niitä hinkunut viime kesästä asti.

Ja 375:ssakin on tilanne ihan hyvä, bakteerilääkitys auttoi, nyt koitan vaan pitää altaan siistinä ja lykkään Vooglea urakalla sinne.

Poikasallaskin on mahdollisesti löytynyt tästä lähistöltä, jahka nyt vaan ehtisi käydä katsomassa sitä ja hakemassa pois... tuntuu ohjelmaa taas riittävän.

Mukavaa myöskin kuulla, ettet sinä T-T sentään kokonaan joutunut harrastustasi lopettamaan 8-).
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

akvaristi kirjoitti:--
Eilen muuten tuli ennen Wanhoja viesti että on tullut viirikirjoille parvenlisäystä. [;)] 6 kappaletta nyt niitä tuolla menee, HULVATTOMIA. :mrgreen: Ei niitä ehtinyt eilen paljoa vilkuilla, kotiutuksen jälkeen hain lähes sokean kaverini meille tuunattavaksi ja sitten ilta-Wanhoihin ja sieltä suoraan jatkoille... Puoli kolmelta pääsi nukkumaan ja nyt puolilta päivin heränneenä seuraan tätä mielenkiintoista lajia.. Katsotaan syövätkö, akvaristilta tulleet ovat oppineet syömään jo antamiani safkoja, toivottavasti uutukaiset ottavat mallia näistä. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti: Eilen muuten tuli ennen Wanhoja viesti että on tullut viirikirjoille parvenlisäystä. [;)] 6 kappaletta nyt niitä tuolla menee, HULVATTOMIA. :mrgreen: Ei niitä ehtinyt eilen paljoa vilkuilla, kotiutuksen jälkeen hain lähes sokean kaverini meille tuunattavaksi ja sitten ilta-Wanhoihin ja sieltä suoraan jatkoille... Puoli kolmelta pääsi nukkumaan ja nyt puolilta päivin heränneenä seuraan tätä mielenkiintoista lajia.. Katsotaan syövätkö, akvaristilta tulleet ovat oppineet syömään jo antamiani safkoja, toivottavasti uutukaiset ottavat mallia näistä. [;)]
Mistäs sää noita lisää oot saanut hommattua? Ei kais tuon paikallisen kautta? oliskoos niitä vahingossa tullu ylimääräisiäkin?

...Eikä tätä harrastusta saa ihan hevillä loppumaan, luultavasti kävis niin, et jos kaikki akvat pitäs pois laittaa, tulis sitten lammikkopuoli tutuksi, autotalliin sais varmasti sujuvaan talvehtimisaltaan :D

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Mites Mage on viirikirjot pysyneet hengissä :)? Bongasin niitä itse tuolta pk-seudun liikkeistäkin, kyllä minä niitä vielä itsekin joskus myöhemmin otan...

Mulla meni kyllä totaalisesti rahat pk-seudulla. Ei ensinnäkään ollut halpaa olla hotellissa yötä, syödä siellä jne. mutta kalleimmaksi tietysti tuli noissa liikkeissä käyminen :twisted:. Kävimme Vantaan Tammiston Megaeläimessä, Akvaariokeskuksessa ja Akvaariolinnassa.

Akvaariokeskuksesta ostin sitten lopulta 15 kpl kongonkuultomonneja. Sain ennen reissua varoituksen, että lasimonnit ovat aika herkkiksiä ja sairastuvat joka ainoaan tautiin, jos ovat yhtäänkään heikon näköisiä liikkeessä. Noh, yksi kaloista olikin mielestäni saanut pataansa ja oli aika laiheliini muutenkin. Ja juttelin kaloista kauppiaankin kanssa, totesin että ehkä jätän sittenkin ne kauppaan. Bongasin sitten kongonkuultomonneja toisesta altaasta ja nappasin ne mukaani (kuultomonnithan oli mulla joskus muutenkin mielessä, lasimonnit vei silloin aikoinaan niistä voiton mutta nyt kävikin toisin päin).

Linnasta tarttui mukaan (tästä voinen varmaan syyttää tota rakasta aviomiestäni :twisted:) 40-litrainen kuution mallinen allas, siinähän sitä on sitten poikasakvaariota :roll:. Mahtuu kyllä erittäin näppärästi tuohon kodinhoitokopin pöytätasolle. Ja suorastaan rakastuin kaikkiin nanoaltaisiin, sellanenkin vielä tulee meille joskus ;)... Linnasta ostin myöskin kalleimmat kalani ikinä, 7 kpl (eli loput mitä liikkeessä oli) helomonnisia. Taisin olla aika turta siinä vaiheessa rahanmenolle ja houkutus oli liian suuri :D. Oli kerta kaikkiaan pakko ostaa, vaikka hinta oli jotain ihan päätä huimaavaa. Mutta on noi sitten myöskin todella kauniita monnisia. Ja reippailta vaikuttavat karanteenissakin jo.

Mietin myös tässä, että josko yrittäisin jossain vaiheessa pyydystää noita kultapäämonnisia eri altaaseen ja koittaa kudettaa niitä ihan tosissaan. Tuntuisi olevan kysyntää, kun melkein joka ainoa akvaarioliikkeen pitäjä ottaisi niitä vastaan, jos olisi jotain myydä.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti: Mistäs sää noita lisää oot saanut hommattua? Ei kais tuon paikallisen kautta? oliskoos niitä vahingossa tullu ylimääräisiäkin?
--
Sieltä sieltä! :mrgreen: Vilkaises tukusta, jos on vielä (sateenkaarikalat). [;)]
akvaristi kirjoitti:Mites Mage on viirikirjot pysyneet hengissä :)? Bongasin niitä itse tuolta pk-seudun liikkeistäkin, kyllä minä niitä vielä itsekin joskus myöhemmin otan...
--
Hyvin ovat pysyneet, ja kaikki on jo kunnon väreissä! Ainoa mitä ei ole näkynyt on se evätön. :| Se tosin oli arvattavissa...
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
RedTiger
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja RedTiger »

päivitetääs Ypäjän kalasopan kuvitusta !

asukit:

Lehtikalat 9 kpl
vihermonniset 18 kpl
palettikala pari 1 kpl
viisraita barbi 2 kpl
partiksia 5 kpl
Kardinaali tetra 5kpl
leväbarbi 9 kpl
omppuja >10 kpl

viisraitoja tarkoitus lisätä n.15 kpl
ja kardinaaleja 30-50 kpl

kantoja hakusessa akvan oikeeseen päähän viel ! kasvit harvenee toiseen altaaseen tieltä!

mitäs viel uupus ??
pahoittelen kuvien laatua!
Liitteet
19.2-13 m.png
19.2-13 m.png (706.51 KiB) Katsottu 5287 kertaa
19.02-13m.png
19.02-13m.png (620.24 KiB) Katsottu 5287 kertaa
Mitähän kivaa tänään keksisi .......
960l,120l,2x50l
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

^Pyyhkii kuolaa näppäimistöltä 8O

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Komean kokoinen allas! Alkaa kans kohta houkuttaa ajatus isommasta tankista :D.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Pikaiset kuulumiset tännekin:

Nokkamonnit kutivat viime viikonloppuna etulasiin ja tuli pelastettua kutu poikashäkkiin. Taas on intoa näihin akvaariojuttuihin ihan eri lailla :). Tulipa kirjoitettua blogiinkin pitkästä aikaa. Itse asiaan en oikein vielä jutuissani päässyt, mutta toivon mukaan huomenna saisin raapustettua ajatukseni pihalle päästäni.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Ämpärissä olis nyt jemmassa neljä pantterivesimiekan taimea, hiukan blyxaa ja pari sirosuokin (sellaisena ainakin ostettu) taimea. Jos jotakuta kiinnostaa, niin saapi hakea pois. Vähän piilevää voi olla, mutta muuten on siistissä kunnossa :).
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Hiljasta ku huopatossutehtaalla?

Täällä ei mitään isompia tapahtumia altaissa. perushuoltotoimenpiteillä mennään, tänään taas vedenvaihtoa luvassa. Saamattomuus projektien kimpussa ärsyttää, mutta osoittaa, että aivot välillä niiden parissa työskentelee, vaikkei käytännön toimenpiteet ole edistyneet sitten yhtikäs. Afrikkalaprojektikin toimittaa edelleen olohuoneen pöydän virkaa :roll: Tyhjillään toki ja liinalla peitettynä :mrgreen:

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Hiljasta tosiaan tuntuu olevan... minkäs verran sulla Tia-Teresia nyt on niitä altaita (en ainakaan muista että siitä olis ollut puhetta)?

Mulla nokkamonnivauvojen kasvattelu on toistaiseksi sujunut ihan kivasti, ei ole ainakaan nyt tippunut yhtään (silloin alkuunhan löysin poikashäkistä yhden kuolleen ja yksi kuoli poikasaltaaseen heti alussa) ja ovat jopa kasvaneetkin :). Mutta pohja onkin sitten melkein ruuan peitossa ja lisäksi olen laitellut pantterivesimiekan lehtiä, aikuiset nokkamonnit pitää ne kyllä melko puhtaana levästä mut jos nyt muutama hippu ees olisi lehtiin jäänyt ;).

Ja olen nyt saanut päähäni, että pitää saada olohuoneeseen isompi allas 8O. Siis tyyliin >700 litraa... ja jopa tuo mies on ollut ihan suostuvainen ajatukseen (!), kun samalla vois (tai olisi pakkokin) vaihtaa huonejärjestystä ja se sais uuden sohvan (joka me kyllä tarvittaisiinkin) :D. Tuon projektin rahoitus onkin sitten toinen juttu... mutta vinkkailkaa toki, jos jotain isoa allasta on lähialueella myynnissä ;).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”