Vesitestieni arvot - ok?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Missukka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Vesitestieni arvot - ok?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Tänään sain Saksasta tilaamani testit kotio vihdoinkin. Ja heti testasin vedenlaadun. Ph ja Gh olivat ihan hyvät kaloilleni, joskin olen tietoinen nykyään, että Kardinaalitetrat ja Miekkapyrstöt eivät täysin samoissa olosuhteissa viihdykkään.. nämä kuitenkin eläneet samassa akvaariossa yhdessä jo hitusen yli 2 vuotta.

Eli testien tulokset:

Ph: 7,5
Gh: 7
Nitriitti: 0,05 mg/l
Nitraatti: 10mg/l

Olen täällä lukenut, että altaassa ei saisi yhtään olla tuota nitriittiä. Kuitenkin olen muilta sivustoilta lukenut, että on äärimmäisen vaikeaa pitää nitriittiä aivan nollassa ja jopa todella hyvin hoidetussa altaassa sitä voi olla. Olen myös lukenut, että sitä saisi korkeintaan olla altaassa 0,05mg/l. Eli omani olisi juurikin ylärajalla. Mitä mieltä olette? Ne vinkit jota netistä olen lukenut nitriitin poistamiseen eivät oikeastaan ole sellaista mitä voisin altaaseeni tehdä. Siellä ei ole lahoavia kasveja tai kuolleita kaloja. Happea siellä on tarpeeksi. Kasvit erinomaisessa kunnossa. Vettä vaihdan kerran viikossa. Olisiko sitä nyt lisättävä?

Nitraattia saa ilmeisesti altaassa olla 25mg/l? Eli tuo oma nitraatti pitoisuus olisi siihen nähden ihan hyvä? Luin myös, että jos akvaariossa kasvaa Intianvesitähdikki ei korkeakaan nitraattipitoisuus haittaa, sillä se kuuluu ilmeisesti ihan kasvin normi olosuhteisiin? Sellainen mulla kasvaa tuolla juurikin.

Aiemin olen tänne kirjoitellut, että kaloilla taitaa jokin tauti olla kun monellakin näyttää olevan jotain iho-ongelmia. Eli värit eivät ole yhtä kirkkaat kuin aiemin, monnilla joitain pilkkuja pyrstössään. Pari tetraa, yksi miekkis ja pari monnia kuollut ihan lyhyellä ajalla. Voiko tuonne nyt ostaa jotain all-in-one tautien tappajaa? Mulla ei oikeasti ole hajuakaan mikä noita voisi vaivata... oireista jotkut täsmäävät eri sairauksiin, mutta eivät läheskään kaikki! Esimerkiksi kalani uivat aivan yhtä rauhallisesti akvassa kuin aina ennenkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”