Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Eväkäs
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 210
Liittynyt: 18:44, 09.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Eväkäs »

Meillä oli pitkään käytössä 2 puutarhaletkua, mutta niiden ongelmana oli se että ne ovat aina lutussa ja taittuneena.
Lappoaminen ja vedenvaihdot hidastuivat kun letkun läpivirtaus heikkeni luttujen ja taitteiden takia. Erityisesti lavuaarilla oleva pääty oli aina kestolutulla ja letkua piti lyhentää säännöllisesti.

Vaihdoimme letkut normaaliksi 12/16 ja 16/22 ulkosuodatinletkuksi. Tämä toimi jo selvästi paremmin.

Hagenin laitteen juju on se Y-palikka, joka tulee kiinni hanaan. Ohivirtaava vesi aiheuttaa voimakkaan alipaineen lappoletkuun, joka on koko härvelin idea ja tarkoitus. Y-palikasta myös säädetään veden suunta, eli halutaanko lapota/tyhjentää allasta vai täyttää. Tuo ohivirtauksen aiheuttama imu on sen verran voimakas, että se kiskoo noin metrin ylämäkeen vedet akvaariosta ja jaksaa kiskaista classicin täyteen vettä noin puolitoista metriä ulkosuodattimen yläpuolella olevasta poistoletkusta.

Olemme lisänneet tuohon vielä letkun akvaarion päähän sulkijan ja pikaliittimen kylpyhuoneen päätyyn. Akvaariolla olevan sulkijan ideana on että ei tarvitse juosta sulkemaan hanaa, vaan veden saa katkaistua ollessaan akvaarioiden luona. Pikaliittimen tarkoituksena taas on, että kun käytetään normaali lappoa letkun toinen pää vaan irroitetaan lattiakaivolla ilman että y-liitintä tarvitsee irroittaa. Samalla korkeusero on maksimoitu.

En usko että järjestelmän hyöty on hintaansa nähden riittävä jos taloudessa on yksi akvaario. Erityisesti tästä on hyötyä jos akvaarioita on räkkitelineissä tai lähellä lattian tasoa.

Kaikki Eheimin classicceja tai proffia imeskelleet myös voivat miettiä laitteen hankintaa =)
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Eväkäs kirjoitti:Meillä oli pitkään käytössä 2 puutarhaletkua, mutta niiden ongelmana oli se että ne ovat aina lutussa ja taittuneena.
Lappoaminen ja vedenvaihdot hidastuivat kun letkun läpivirtaus heikkeni luttujen ja taitteiden takia. Erityisesti lavuaarilla oleva pääty oli aina kestolutulla ja letkua piti lyhentää säännöllisesti.

Vaihdoimme letkut normaaliksi 12/16 ja 16/22 ulkosuodatinletkuksi. Tämä toimi jo selvästi paremmin.

Hagenin laitteen juju on se Y-palikka, joka tulee kiinni hanaan. Ohivirtaava vesi aiheuttaa voimakkaan alipaineen lappoletkuun, joka on koko härvelin idea ja tarkoitus. Y-palikasta myös säädetään veden suunta, eli halutaanko lapota/tyhjentää allasta vai täyttää. Tuo ohivirtauksen aiheuttama imu on sen verran voimakas, että se kiskoo noin metrin ylämäkeen vedet akvaariosta ja jaksaa kiskaista classicin täyteen vettä noin puolitoista metriä ulkosuodattimen yläpuolella olevasta poistoletkusta.
Joo, sama vika, puutarhaletku meni lyttyyn, vaikka pidin sitä kiepillä pyykkikorissa. Littuus ehkä johtui osin myös siitä, että puolineuroottisena henkilönä desinfioin mielelläni kaikenlaista toisinaan ja halusin joskus pistää vesiletkun läpi kuumat vedet, että bakut ja alkueliöt delaavat. Näin letku alkoi taittua lisää. Tiedä häntä vaikka jotain liukenisikin, kun kuumaa vettä.

Ostin Oulunkylän K-raudasta ison kiepin vahvistettua valkoista letkua, jonka pitäisi olla elintarvikelaatua. Johan pelittää ja vesi kulokee avoimessa röörissä hyvin:).

Joo, tuo palikka puuttuu, joka kääntää veden suunnan. Lienee edelliseltä käyttäjältä hajonnut. Mutta akvan täyttöön käytän toista letkua, vaikka hiven hankaloittaa tilannetta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
mannika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 01:24, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ulvila

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja mannika »

Joo itsehän olen tehnyt pikaliittimen vessan käsisuihkuun, sieltä vaan vesi letkua pitkin altaaseen. Poistovesi valuu sitten ihan vessanpyttyyn. Käytän molemmissa päissä sellaisia isoja pyykkipoikia (Sinin mattopyykkipoikia) niin pysyy letkut paikoillaan.
En kyllä tiedä missä se vesivahinkovaara on, siinä pikaliittimessäkö?

Ja ihan tavallista vihreetä puutarhaletkua ollu, paikoin menee lyttyyn mutta kun lyttykohtaa hieman vekslaa niin mulla ainakin on oiennut. Lyttyjä mulla tulee vaan jos kerin huolimattomasti letkun. Toisaalta käytössä ollut vasta n. vuoden verran, en tiedä meneekö ikää myöten enemmän kasaan.
Mitä useampi soutaja, sen lujempaa mennään
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

mannika kirjoitti:Joo itsehän olen tehnyt pikaliittimen vessan käsisuihkuun, sieltä vaan vesi letkua pitkin altaaseen. Poistovesi valuu sitten ihan vessanpyttyyn. Käytän molemmissa päissä sellaisia isoja pyykkipoikia (Sinin mattopyykkipoikia) niin pysyy letkut paikoillaan.
En kyllä tiedä missä se vesivahinkovaara on, siinä pikaliittimessäkö?

Ja ihan tavallista vihreetä puutarhaletkua ollu, paikoin menee lyttyyn mutta kun lyttykohtaa hieman vekslaa niin mulla ainakin on oiennut. Lyttyjä mulla tulee vaan jos kerin huolimattomasti letkun. Toisaalta käytössä ollut vasta n. vuoden verran, en tiedä meneekö ikää myöten enemmän kasaan.
Kyllä, juuri näin homma pitää hoitaa. Eli sama setti löytyy täältä ja tosiaan, se letkun kerääminen kannattaa tehdä tarkasti, ei tule sitten niitä lyttyjä.Se altaan hoito sujuu letkulla käytännössä näin! Eli suosittelen kaikille, jota sitä miettivät, täällä ei ainakaan ole vielä mitään hajonnut kahdessa vuodessa. Aikaa tosin säästyy hurjasti. Nosto varmaan tulee n. 2,5 metriä, kun WC on meillä pari porrasta alempana ja täyttöön menee n. 20min / 200 litraa. Jos jotakuta kiinnostaa, niin tuohon videoituun vedenvaihtoon meni n. 35 minuuttia.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Eväkäs
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 210
Liittynyt: 18:44, 09.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Eväkäs »

Niin ei ne lutut / taitteet tule huolimattomasta letkun keräämisestä.

Perusluttu ja taite tulivat siihen hanan kiinnityskohdan tuntumaan, koska vesi jouduttiin ottamaan lavuaarin hanasta. Tällöin letku joutuu taipumaan melkein 90 asteen kulmassa päästäkseen lavuaarin reunan yli. Tässä oli pitkään käytössä sellainen kaaripala, mutta se jotenkin oli hankala.

Toinen missä se puutarhaletku ärsytti oli se että kun 20m letkun availi piti olla tosi tarkkana siitä ettei siihen jää kierteitä/mutkia. Kun letkuun tuli veden paine se oli auttamatta aina lutulla ja virtaus pysähtyi. Sitten setvittiin letkua ja oijottiin ja pyöriteltiin.
Tästä ongelmasta päästiin helposti vaihtamalla vedenvaihtoletkuksi 16/22 ulkosuodatin letku. Läpinäkyvyys myös takasi sen että sisällä mahdollisesti olevat moskat oli helppo nähdä. Letkun koko myös mahdollisti kaikenlaisten mutkapalojen / siivilöiden ym. liittämisen suoraan letkuun.

Jos akvaario on korkealla kuten edellisen viestin videossa on, eikä pohjaa tarvitse erityisemmin lappoilla (hiekkapohja), riittää videolla näkyvä ns "normi" vedenvaihtosysteemi mainiosti. Meillä on isoille altaille aina tosin käytetty kahta isoa poistoletkua, jolloin isokin allas tyhjenee hetkessä.

Jos akvaarioita on paljon ja ne sijaitsevat lattian tasossa tai pohjan lappoamisen (sora) takia letkua joutuu nostelemaan vedestä on ehdottamani AquaVac ihan loistava. Vielä jos systeemiä on viritetty (sulkija+pikaliitin), kuten yllä kuvasin on siirtyminen akvaariosta toiseen mutkatonta ja nopeaa. Eron huomaa kyllä kun tekee vedenvaihdon yhtäkyytiä 15 altaaseen. =)

Pehmeän veden altaat täytetään sitten samalla letkulla ja vesi katkaistaan sulkijasta akvaarioilla ollessa. Pienikokoisiin pehmeän veden altaisiin käytämme usein myös seisotettua saavivettä.
Kovetettu vesi onkin sitten eri asia. Vesi tehdään valmiiksi isossa saavissa kylpyhuoneessa, saaviin upotetaan vanha Eheim 2048 pumpuksi joka pumppaa sitten letkua pitkin veden altaaseen.

Tässä nyt näitä meidän ratkaisuja esiteltynä, kukin oman tarpeensa ja viitsimisensä mukaan tehkööt kuten haluaa.

Se on usein niin, että kun ei ole omaa kokemusta jostakin härvelistä ei sellaista myöskään osaa kaivata.
Myös allekirjoittanut oli alkuun skeptinen härvelin toimintaa kohtaan, nyt tuntuu omituiselta ajatella miten ilman sitä on pärjätty. 8O
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Letkun ostoon kannattaa sijoittaa muutama euro enemmän niin saa letkun joka ei mene lyttyyn ei nippuun kelatessa eikä jyrkemmissä kulmissa. Puutarhaletku on aika pehmoista ainakin ne halvimmat. Lisäksi isommalla letkulla veden vaihto sujuu nopeammin. Itse aloitin puutarhaletkulla sitten ostin halkaisijaltaan isompaa letku. Hermot meni kun letku oli lytyssä ja lytty kohdassa tuke. Maksoihan tämä metalli vahvistettu 8m letku muistaakseni liki kympin metri mutta ei mene lyttyyn vaikka päällä seisoisi. Ehkä kallis letku mutta veikkaan että on minun käytössä ikuinen.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse ostin uuden letkun muistaakseni 25 m kiepissä. Kuitenkin saan sittä pari vedenvaihtoletkua ja metrihinta oli murto-osa verrattuna metritavaraan leikattuna. Ja vaikuttaa tosi hyvälle letkulle, kun ei lytisty eikä kierry, kuten se puutarhaletku.

En usko puutarhaletkun kestävän kovin lämmintä vettäkään (letkun desinfiointi), koska se tuskin on suunniteltu kuumakasteluun.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
akiholm
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:05, 20.01.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja akiholm »

Koomikko kirjoitti:Eihän siinä muuta kuin letkun toinen pää akvaarioon ja toinen pää viemäriin. Imasemalla lappo käyntiin. Täyttö samalla letkulla suoraan hanasta akvaarioon. Eihän sitä nyt ämpärillä vettä kanneta. Valmiit liittimet löytyy kaupasta tai siis yksi liitin mikä tulee hanan ja letkun väliin. Muuta ei tarvita. Itse olen tehnyt liittimen omaan käyttöön ja akvaarion puoleisessa letkun päässä on rei'itetty limsapullo estämässä ettei kalat joudu letkuun ja akvaariota täytettäessä pullo estää liian kovan virtauksen. Mulla on tämmöinen vahvistettu letku joka ei varmasti mene luttuun. Motonetistä löytyi lappopumppu jolla saa imastua letkussa lapon käyntiin niin ei tarvitse sitä letkua laittaa suuhun. Puutarhaletku oli meidän käyttöön liian pieni. Kesti liian kauan veden vaihto. Tossa JBL water in outissa on se huono puoli kun imet akvaariosta vettä menee hanasta kokoajan puhdasta vettä suoraan viemäriin.
Kuva Kuva


Mihin sitä lappopumppua(käsimalli), oikein tarvitaan? Riittää kun laskee letkun täyteen, peukalosulku
ja imupää altaaseen. Takaisin vesipisteelle ja liittimet irti, vedenvaihto alkaa samantien.
Tämä kommentti lähinnä siksi, ettei välttämättä tarvitse hankkia mitään pumppuja ylimääräisinä, senkin kun joutuu irrottamaan ennen uuden veden valuttamista...
Itselläni n.5 m. letku tähän tarkoitukseen, ainakaan minun keuhkoillani en lähtisi edes yrittämään aloitusta imaisemalla :D
akiholm
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:05, 20.01.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja akiholm »

Fisutar10 kirjoitti:Itse ostin uuden letkun muistaakseni 25 m kiepissä. Kuitenkin saan sittä pari vedenvaihtoletkua ja metrihinta oli murto-osa verrattuna metritavaraan leikattuna. Ja vaikuttaa tosi hyvälle letkulle, kun ei lytisty eikä kierry, kuten se puutarhaletku.

En usko puutarhaletkun kestävän kovin lämmintä vettäkään (letkun desinfiointi), koska se tuskin on suunniteltu kuumakasteluun.
Lidlistä keltaista puutarhaletkua, oli aikoinaan 3.90 € 20 m. (joka kevät kiepit tarjouksessa).Jäykkää juuri sopivasti, ei mene linttaan tiukassakaan "mutkassa", vastaavaa tavaraa myös esim. Bauhaus. etc. Suosittelen, tänä päivänä ei tarvitse edes sitä kuumaa vettä pelätä, muovit sen verran kehittyneet ja ennenkaikkea syrjäyttäneet pahimmillaan murtuvat kumiseokset :D
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Jos letku tuntuu hankalan pitkältä, sen voi leikata yhdestä tai kahdesta kohtaa poikki ja liittää osat käytön yhteydessä toisiinsa. Olen tehnyt näin ravintolan akvaarion letkulle ja yhdistänyt osat kierrettävillä muovisilla puutarhaosaston liittimillä. Letku on helppo kerätä siististi rullalle, samalla kävellessäni vesipisteeltä akvaariolle käärin letkua ja liitoskohdan tullessa vastaan irroitan sen ja jätän käärityn osan odottamaan ja jatkan akvaariolle päin. Sitä mukaa letku tyhjenee samalla. Olen jakanut letkun osiin myös sen takia, että lattiakaivo, johon likavedet menee, ei ole vesipisteellä vaan matkan varrella.

Olen tehnyt vesipisteen seinälle yhden hyllyn alle ripustuspaikan letkulle (muovitettu vaijeri ja pikalukot näppärät tässä). Näin se ei vie lattia- tai hyllytilaa. Olen laittanut vesipisteen hanaan hanaliittimen, johon napsautan yhden letkuosan päässä olevan pikaliittimen. Letku myös pysyy hyvin akvaariossa, sillä yhdistin letkuun ylimenoputken, samanlaisen kuin ulkosuodattimessa, ja sen päähän siihen kuuluvan imusiivilän. Erillisellä lyhyellä letkulla ja suppilolla lappoan sitten moskat pohjalta pariin ämpäriin, samalla saan putsattua sisäsuodattimen ämpäreissä.

Kotona ei tarvitsekaan kääriä letkuja rullalle, kaksi pitkää letkua ovat koko ajan paikoillaan, ja laitan vain päät akvaarioihin ja kylppärissä lattiakaivon päälle. Täyttöä ja lapon käynnistämistä varten pikaliittimillä hanaan tai saavissa olevaan pumppuun. Näissä letkuissa on akvaarioihin tulevissa päissä suihkulähdepumppujen mukana tulleet siivilämäiset suuttimet. Yksi lyhyempi suppilolla varustettu letku on kylppärin lähellä olevaa akvaariota varten ja tarvittaessa toisen akvaarion pohjan lappoamista varten sekä saavivesien täyttöä varten (ylettää myös löylyhuoneeseen joten apuna saunan lattianpesussa myös :) ).Tämä lyhyt letku on ainoa jonka käärin rullalle.
Kultakalat
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

akiholm kirjoitti: Mihin sitä lappopumppua(käsimalli), oikein tarvitaan? Riittää kun laskee letkun täyteen, peukalosulku
ja imupää altaaseen. Takaisin vesipisteelle ja liittimet irti, vedenvaihto alkaa samantien.
Tämä kommentti lähinnä siksi, ettei välttämättä tarvitse hankkia mitään pumppuja ylimääräisinä, senkin kun joutuu irrottamaan ennen uuden veden valuttamista...
Itselläni n.5 m. letku tähän tarkoitukseen, ainakaan minun keuhkoillani en lähtisi edes yrittämään aloitusta imaisemalla :D
Kumpi sitten on helpompi. Letku kiinni hanaan ja lasketaan letku täyteen vettä. Letkutaas irti ja peukalo letkun päähän ja letku vessanpönttöön. Vai minun käyttämä lappopumppu. tökkäseen lappopumpun letkuun viisi puristusta lappopumpusta jonka jälkeen letku pönttöön. Ei tule veden kanssa läträttyä. Kun letku on täynnä vettä ja irroitat sen hanaliittimestä siinä äkkiä lorahtaa vettä lattialle annen kuin kerkeää peukalon laittaa eteen. Minun peukalo ei edes peitä käyttämääni letkun suuta. Lappopumpulla imaisen kuivaa letkua sen verran että vesi lähtee akvaariosta liikkeelle. Näin ei tarvita mitään peukalo sulkua. Lappopumppu maksoi pari euroa. Jokainen tavallaan ja minä olen todennut lappupumpun käytön minulle hyväksi.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
mannika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 01:24, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ulvila

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja mannika »

Mulla on se käsisuihkulle tarkotetussa telineessäkin koko täytön ajan eli siis letku tekee 180 asteen kiepin eikä ole mennyt siinäkään lyttyyn. Ehkä ostin sitten jotai jämäkämpää letkua. Tai sitten se on uutuuttaan vielä sen verran napakkaa...
En ole tällä systeemilläni kokenut lyttyjä ongelmaksi, niitä on sillon tällöin ja oikenevat pienellä puristelulla ja veivauksella. Letkulla on pituutta n.12m. Pitäydyn tässä kunnes toisin todistetaan 8-)

Jos silti haluaa kaaria auttaa niin eikös niihin saa ihan lvi-kamana sellasia "tukia"?

Olen ilmeisesti hieman tyhmä kun en ymmärrä tätä peukalosulku-lappopumppukeskustelua, minulla ainakin homma toimii niin että letkun pää altaaseen ja toisesta päästä tiukka imasu niin että vesi lähtee kulkemaan. Kun altaasta on tarpeeksi vettä poistunut hörppäytän letkulla vähän ilmaa että lappo pysähtyy, laitan letkun kiinni käsisuihkuun ja käännän hanasta ja kas, vesi syöksyy altaaseen.

Voittaako lappopumpulla siis sen imasun vai missä välissä sitä oikein käytetään?
Mitä useampi soutaja, sen lujempaa mennään
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Joillakin tuntuu olevan fiksaatio tuohon imemiseen. Keski-ikäisille heteromiehille on kehitetty tällainen:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... 8N4lkgW4Xu

...eli kuten tuotekuvauksessa sanotaan: "...you must no longer suck..."
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Sitten pitää huomioida tuossa letkun kestävyydessä ja monien laitteidenkin niiden käyttöikä ja se, että täällä lienee noita super usereita, joiden vedenvaihtotarve ja laitteiden käyttö vastaa puoliammattilaista, kun monta kippoa ja hyvä hoito ja huolto.

Jos vaihtelee yhteen akvaan vettä kerran parissa viikossa, niin letkun kestokykyyn ei ehkä tarvitse satsata niin paljoa tai viritelmän varmuuteen/helppokäyttöisyyteen ja kestoon.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Itse käytän semmoista patenttia, että tökkään akvaarioletkun päähän keskipakopumpun, sillä vesi pois, ja kun tarvitsen lisätä vettä, pumppu irti ja se sitten saaviin. Helppo ja halpa ratkaisu. [;)]
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Piti tulla tänne kertomaan minkälaiseen ratkaisuun sitten päädyin:

Menin reippaana Bauhausiin hakemaan letkua. Siellä minua odottikin aikamoinen yllätys. Metri hinta juuri sille letkulle jota ihastelin oli 4.10!! Näin ollen pelkälle letkulle olisi tullut hintaa yli 40 euroa.. huh huh 8O

Päädyin ostamaan valmiin puutarhaletkupakkauksen, jossa 25m puutarhaletkua ja kaikki tarvittavat liittimet. Sitten otin 2 metriä kirkasta pienempää letkua. Hintaa näille tuli 11 euroa. :)

Pätkäisin tuon puutarhaletkun sopivan mittaiseksi. Ensiksi aina "imuroin" hiekasta kaikki roskat tuolla ohuemmalla letkulla sellaiseen isoon paljuun. Siinä lähteekin imuroidessa jo niin paljon vettä ettei enää tarvitse isolla letkulla vetää akvasta viemäriin yhtään. Sitten vaan puutarhaletku kiinni suihkuun ja toinen pää akvaarioon. Käy kätevästi ja huomattavasti siistimmin kuin ennen.

Meillä ainakin hana ei yhtään vuoda sinä aikana kun siinä on letku kiinni. Johtuu varmasti siitä, että mulla on tiivisteet myös puutarhaletkun liitintä varten. Ja eihän tuohon täyttöön mene kuin joku 5 minuuttia. :D


Ongelmana tahtoo vaan olla tosiaan se, että letku tahtoo mennä litteäksi aika monestakin kohtaa eikä tosiaan auta vaikka miten huolella sitä kasalle rullaa... kai se on sellainen ominaisuus.. Kun oikein kyllästyn joskus letkun selvittelyyn käyn todennäköisesti ostamassa Biltemasta kerän (10M muistaakseni) läpinäkyvää letkua jonka ei pitäisi samalla tavalla mennä lyttyyn kuin puutarhaletku. Tuolla kerällä näyttäisi olevan hintaa n. 11 euroa. Yhä edelleen huomattavasti huokeampaa kuin Bauhausin metriletkut.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Micke »

Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Missukka »


Joo.. ja samalla on aika ylivertainen tuo hintakin... siis eräällä nettisivuilla lähes 6 euroa/metri tuo ensimmäinen letku ja tuo "tavis" vesiletku oli 41 euroa!!! 8O Kyllä noilla hinnoilla sietääkin olla hyvää tavaraa.

Mä suosin yhä edelleen hieman huokeampia vaihtoehtoja.
Sand
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 16:34, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Sand »

Eväkäs kirjoitti:Meille hankittiin tämmöinen muutama kuukausi sitten.

http://usa.hagen.com/Aquatic/Maintenance/Cleaning/11040

Ei enää paluuta aikaan ennen tuota. =)

Positiivisia puolia:

-Lappoamisen helppous, voi nostella imurin esim välitukien yli.
-Vedenvaihdot onnistuu myös vaikka allas on alhaalla, koska normaali lappo vaatii kunnon "kaadon".
-Tällä on helppo käynnistellä ulkosuodattimet, myös vanhat classikit. Laittaa suodattimen pyörimään ja imun päälle poistoletkusta.

Olemme itse vaihtaneet letkun vielä pitempään ja lisänneet vesilukon joka täyttövaiheessa helpottaa siirtymistä altaasta toiseen.

Huonona puolena ainoastaan mielestäni vedenkulutus lappoamisen tai vedenvaihdon yhteydessä. Tosin sitäkään ongelmaa ei ole niissä altaissa missä normaali "kaato" riittää vedenvaihtoon.
Mulla tää on ollut käytössä alusta alkaen. Ei ole tarvinnut vedenvaihdon ongelmia pohtia. Joku murehti vedenkulutusta. Paljon enemmän vettä kuluisi kuraisen lammaskoiran tai muun karvaturrin pesuun jokaisen ulkoilun jölkeen.
Sabinos
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 07:44, 28.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Sabinos »

Tässä kun on letkukommentoitiakin, niin kysyn tässä omasta letku/ lappo-ongelmastani :roll:

Miten akva lapotaan? Siis en halua uittaa koko kättä altaassa lappoamisen ajan. Letku menee kierteellä/ rullamaisesti, joten se ei mene pohjaan ellen sitä kädellä sinne laita- ja pitäähän se suunnata sinne missä moskaa on..
Tähän liitty myös se, että jos seison akvan luona lappoamassa käsi akvassa, niin en näe mitä lappoan 8O Olen niin lyhyt, että en mitenkään yllä lappoamaan ja katsomaan samalla akvan sivusta missä on likaa ja missä ei...

Olen miettinyt että jos sen letkun saisi jotenkin tönköksi, niin sitten voisi lapota ja katsoa samalla :mrgreen:
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Sabinos kirjoitti:Tässä kun on letkukommentoitiakin, niin kysyn tässä omasta letku/ lappo-ongelmastani :roll:

Miten akva lapotaan? Siis en halua uittaa koko kättä altaassa lappoamisen ajan. Letku menee kierteellä/ rullamaisesti, joten se ei mene pohjaan ellen sitä kädellä sinne laita- ja pitäähän se suunnata sinne missä moskaa on..
Tähän liitty myös se, että jos seison akvan luona lappoamassa käsi akvassa, niin en näe mitä lappoan 8O Olen niin lyhyt, että en mitenkään yllä lappoamaan ja katsomaan samalla akvan sivusta missä on likaa ja missä ei...

Olen miettinyt että jos sen letkun saisi jotenkin tönköksi, niin sitten voisi lapota ja katsoa samalla :mrgreen:
Itselläni on tälläinen käytössä:

http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=386

On sen verran pitkä lappo, että myös lyhyenä ihmisenä näen katsoa samalla akvaariota, että mistä pitää lapota. Tosin joudun käyttämään hieman jakkaraa, että edes yletyn akvaarioon, mutta se on eri ongelma :)
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Sand kirjoitti:
Eväkäs kirjoitti:Meille hankittiin tämmöinen muutama kuukausi sitten.

http://usa.hagen.com/Aquatic/Maintenance/Cleaning/11040

Ei enää paluuta aikaan ennen tuota. =)

Positiivisia puolia:

-Lappoamisen helppous, voi nostella imurin esim välitukien yli.
-Vedenvaihdot onnistuu myös vaikka allas on alhaalla, koska normaali lappo vaatii kunnon "kaadon".
-Tällä on helppo käynnistellä ulkosuodattimet, myös vanhat classikit. Laittaa suodattimen pyörimään ja imun päälle poistoletkusta.

Olemme itse vaihtaneet letkun vielä pitempään ja lisänneet vesilukon joka täyttövaiheessa helpottaa siirtymistä altaasta toiseen.

Huonona puolena ainoastaan mielestäni vedenkulutus lappoamisen tai vedenvaihdon yhteydessä. Tosin sitäkään ongelmaa ei ole niissä altaissa missä normaali "kaato" riittää vedenvaihtoon.
Mulla tää on ollut käytössä alusta alkaen. Ei ole tarvinnut vedenvaihdon ongelmia pohtia. Joku murehti vedenkulutusta. Paljon enemmän vettä kuluisi kuraisen lammaskoiran tai muun karvaturrin pesuun jokaisen ulkoilun jölkeen.
Liityn suosittelijoiden joukkoon. Aivan korvaamaton laite! Vedenkulutus ei ole noussut puolen vuoden kokemuksen perusteella. Osasyy saattaa olla astianpesukoneen vaihto uuteen, eli vaikka läträys lisääntyi kulutus ei.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Pilvinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 18:55, 25.12.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Pilvinen »

Siis kertokaa lisää! Katsoin esittelyvideon kyseisestä systeemistä, mutta en ymmärtänyt että toimiikohan tämä meillä ollenkaan. Osaatteko siis kertoa että onnistuuko tuolla akvaarion putsaus kun meillä on olohuone 90cm alempana kun keittiö? Riittääkö tossa poweria nostamaan vettä?
Aloittelija jolle kaikki vinkit ovat tervetulleita! Akvaariot 180l ja 450l.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Micke »

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lappo

Lapolla vesi virtaa aina vain akvaarion veden pintaa alemmalle tasolle.
Jos akvaarioveden pinta on alempana kuin se kohta johon saat poisto letkun pään niin tarvitset pumpun joka pumppaa vettä.


Sabinos: laita kuva lapostasi tänne!! Saat parempia vastauksia...
Lapossa voi olla jokin varsi jolla sitä saa ohjattua pinnalta....
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Sabinos
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 07:44, 28.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Sabinos »

Micke kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Lappo

Lapolla vesi virtaa aina vain akvaarion veden pintaa alemmalle tasolle.
Jos akvaarioveden pinta on alempana kuin se kohta johon saat poisto letkun pään niin tarvitset pumpun joka pumppaa vettä.


Sabinos: laita kuva lapostasi tänne!! Saat parempia vastauksia...
Lapossa voi olla jokin varsi jolla sitä saa ohjattua pinnalta....
Siis mulla on ihan letku vaan :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”