djuphavsfisken kirjoitti:Vaikka laitteen takuu on 1v, niin esim johdon voi olettaa kestää kauemmin. Eli johdon takuu on pidempi kuin itse mekaanisen laitteen.
Juu, olen samaa mieltä. Sain vastauksen, joka oli melko pitkä ja teknispainotteinen kuin lakitekstiä, jonka viesti oli että vastuu on käyttäjällä ja hän on tehnyt virheen.
outska kirjoitti:Mulla on samassa kohdin johto-ongelma Eheim 2258 powerlinessa. Olen antanut pöhistä ja uittanut käsiäkin samaan aikaan kun aparaatti on päällä altaassa

. Ulkojohto on kokonaan ympäriltä pois ja pikkujohdot törröttää alta, mutta niissä ei ole silminhavaittavaa vikaa joten oon vielä antanu pöhistä. Pitäs varmaan kattoo saisko tuota mitenkään korjattuu vai joutuuko ostaa uuden.
Huh, malli 2248 vai 2252? Nykyisessä 2252:ssa ainkin uusi ja paksu virtajohto ja maadoitettu töpseli. Ehkä em. seurauksena vaihdettu virtajohto. Eheimin ohjeissa lukee, ettei sähköjohtoa voi vaihtaa uuteen, eikä sitä voi käyttää luonnollisesti. Yhteys kauppiaaseen (ehkä sähkömies voisi vaihtaa, mutta haluavat estää sähkövahingot ehkä).
Sain vastauksessa paljon hyvää tietoa ja näkökulmaa. Mutta en mielestäni ole laitetta käyttänyt väärin. Se toimii aina vedenpinnan alapuolella. Ei koskaan moottoriosa vedenpinnan yläpuolella. Myös akvaarion on lähes täynnä, pieni ilmavara, mutta haperrus on ihan moottorin tyvessä. Ja pakkohan hiven ilmavaraa olla kansilasin ja vedenpinnan välissä, erityisesti kalustealtaassa pitkä matka ilmatillaa kannen alla. Murtumakohta myös vedenpinnan alapuolella.
Perusteluissa oli paljon vedottu siihen, että kova lämpö hapertaa johtoa, erityisesti ulostulon läheltä erityisesti, jos masiina on vedenpinnan yläpuolella tai jatkuvassa käytössä. Itselläni ei suodattimet ole vedenpinnan yläpuolella, vaan mottoriosa kokonaan upoksissa. Osaa suodattimista käytän jatkuvasti, osan varastoin huoneenlämpöön. Johto on pakko hieman laittaa niin, ettei kokopituudeltaan ole suora vaan kiepille. Nuo pitäisi mielestäni kuulua normaaliin kestoon.
Haileat varmasti tuottavat lämpöä tehokkaasti, mutta kokeilin kädellä vedessä toimivaa isoa haileaa ja näytti olevan ihan viileä. Haileaa oli myös testattu kolme vuotta tyyliin vedenalla pörisemässä ja jutun mukaan ei ongelmia. Loppupäätelmä oli sitten tämä
"Eli käytännössä tyyppivika edellyttäisi että virtajohdon eriste hajoaa koko matkalta, moottorin tyvestä tapahtuva kovettuminen taas on seurausta epäsuotuisien käyttöolosuhteiden vaikutuksesta ja sitä tapahtuu jossain määrin useimmilla suodattimilla, erityisesti tehokkailla malleilla jotka tuottavat lämpöä. "
En jaksa kinata asian suhteen, mutta hieman olen ns. takajaloillani noiden suodattimien johtojen suhteen.
Eheim 2252 asennusohjeessa moottori on hieman vedenpinnan yläpuolellakin pidikkeillä. Johdon ulostulo on moottorin yläosassa...Itse pidän tätäkin suodatinta kokonaan vedenpinnan alapuolella. Fluvalissa taas moottori ihan alhaalla ja ulostuolo siellä. Joten ei helposti jää vedenpinnan yläpuolelle.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja.
http://www.fisutar.fi