Näistä kasveista kokemusta?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ihuna
Junior Member
Junior Member

Näistä kasveista kokemusta?

Viesti Kirjoittaja Ihuna »

Olisko kellään näistä kasveista kokemusta?
Crinium Thaianum, isokriinumi
Eleocharis "Parvula", pikkuluikka
Ludwigia glandulosa, ?
Ludwigia repens "rubin", rusolehti "rubin"
Myriophyllum mattogrossense red, sulkaärviä(?) red

Kuinka haasteellisia kyseiset kasvit ovat, tai kuinka ronkeleita ja kuinka paljon valoa vaativat?...yms.

Kiitos vastanneille!
Harrastus tauolla
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Näistä kasveista kokemusta?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minulla on ainakin noita isokriinumeita pari kappaletta. Näyttävät kasvavan hyvin ja nopeasti sekä vähälläkin valolla. Kasvi kasvaa sipulista, eikä minulla ole siitä lisääntynyt, mutta pituutta se kasvaa useita metrejä, joten kasvi käy myös pintakasvin korvikkeeksi.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Sulkaärviä täytti muutamassa viikossa puolet 200-litran akvaariosta, eikä mulla ole kuin yksiputkinen valaisin enkä lannoita kasveja mitenkään. Se siis ainakin on osoittautunut todella helpoksi, mutta karsimista vaativaksi kasviksi.

Rusolehteä mulla on ollut kahteen otteeseen. Aiemmin hankkiuduin siitä eroon, koska kyllästyin köynnöstävien kasvien jatkuvaan karsimiseen ja uudelleen istuttamiseen. Nyt olen taas antanut köynnöstäville tilaisuuden, joten mulla on rusolehteä ja sulkaärviää, jotka kasvaa nopeasti. Rusolehden kasvua tosin tuntuu hillitsevän tuo ärviä, joka on melkoinen puska. Rusolehti kuitenkin tuntuu viihtyvän ja on pysynyt kauniin punaisenakin.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Myriophyllum mattogrossense red, sulkaärviä(?) red lienee oikeasti M tuberculatum eli ruosteärviä. Vaatii paljon valoa ja C02-lisän menestyäkseen hyvin. En edes kokeilisi ilman kunnon CO2-lisää.

Eleocharis parvula, pikkuluikka, ei niin vaativa kuin edellä mainittu mutta yhtään huonosti voidessaan levättyy mikä tappaa kasvin nopeasti. Oman kokemukseni mukaan tarvitsee kohtuullisen reippaasti valoa, siinä missä cryptot kukoisti 60cm syvän akvan pohjalla T5-valoilla (+CO2-lisä), E parvula näivettyi hitaasti pois.

Ludwigia glandulosa
, (myydään myös nimellä L peruensis) ei maksa vaivaa kokeilla ilman kohtuullisen voimakasta valaistusta ja C02-lisää, levääntyy muuten helposti ja väri jää huonoksi (epämääräisen vihertävän-punainen), tiputtaa liian vähässä valossa kasvaessaan alalehtensä sotkien akvaa ikävästi vaikka yläosa oliskin hyvän värinen. Tai jos alaosa jää muuten varjoon niin sama juttu.

Ludwigia repens "rubin", rusolehti "rubin", Jos tahtoo kunnon värit, pitää olla valoa reippahasti,mikä taas johtaa Co2n tarpeen nousuun.

Joidenkin lähteiden mukaan Ludwigia repens "rubin" olisi Ludwigia glandulosan lajike ja että L glandulosa olisi sama kuin L perennis. Olen nähnyt eräässä liikkeessä kasvia myynnissä samaan aikaan kaikilla kolmella nimellä, kovasti samoilta näyttivät...Käytännössä punalehtisten rusolehtien olosuhdevaatimukset ovat samanlaiset eli kunnon värit vaativat kunnon valot ja tästä seuraa hiilarilisän tarve. En ole kokeillut näiden menestymistä nestehiilen kanssa, sillon kun meillä oli näitä kaikkia yllä mainittuja, C02 meni paineellisena. Kyllä kait nää kaikki pysyy elossa ainakin jonkun aikaa huonommilakin eväillä, mutta kiusana tahtoo monasti olla levättyminen huonon kasvun seurauksena ja värit jää vaisuiksi. Toisaalta jos väreillä ei ole niin väliä, pelkkä C02-lisä voi riittää hyvään kasvuun.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Työnnynpä röyhkeästi tähän ketjuun, jos joku tietää. Ostin nimittäin tänään tuota Myriophyllum tuberculatumia, ja samannäköistä muutakin ärviää, mutta vihreänä. Eivät vaan tienneet kaupassa tarkalleen mikä se on. Myyntialtaassa väri oli jopa vähän keltaiseen vivahtavan vaaleanvihreä (luultavasti johtuen nimenomaan että oli myyntialtaassa ilman hiilaria...), mutta muuten M. tuberculatumin kaltainen. Oliko tästä olemassa siis jokin vihreä muoto, ja erityisesti että millä nimellä se kulkee? Mun lähin arvaus on tällä hetkellä M. scabratum...

Ja kokemusta mullakin pikkuluikasta. Verrattuna rikkaruohona kasvavaan serkkuunsa E. acicularisiin on se jonninkin verran vaikeampi hoidokki. Mulla nyt kun sattui olemaan molempia, niin tuo isompi serkku on vallannut pikkuluikankin asuinalueen, ja en tiedä onko se hävinny vallan koko akvaariosta :D
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Vihreä versio voisi olla Myriophyllum pinnatum.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Nopean googlauksen perusteella M. pinnatum ja M. Scabratum näyttäs olevan sama rehu? Extraplant myy näitä ainakin samalla nimellä? This is confusing! :D Joissakin kuvissa pinnatumin varsi on punainen, joissakin vihreä, more confusing! Mä nappaan joku päivä tuosta kuvan ja laitan tähän ni selventää asiaa...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

myrio.jpg
myrio.jpg (57 KiB) Katsottu 1260 kertaa
Eli tämmönen ärviänpentu...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”