Malawialtaan sisustus

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Turbo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 14:24, 24.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Turbo »

8) Kuinka moni teistä malawialtaan omistajista on panostanut altaan sisustukseen? Musta on tod. tärkeää, että allas näyttää myös hyvälle, onhan se osa kodin sisustuksesta. Mietin myös, että onko kuinka moni raaskinut ostaa esim. back to nature taustan? Mulla on itsevalmistamani tausta altaassa ja laavakiviä, mietin jotain kasveja mutta ne ei oikein tahdo menestyä ilm. johtuen veden pH:sta. Akvaarioni ei tällä hetkellä ole sellainen kuin haluaisin sen olevan mutta ehkä tulevaisuudessa, toivottavasti saan teiltä jotain kivoja ideoita joita voin miettiä, että sopisiko ne mun pönttööni!
marikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 15:12, 08.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marikki »

Meillä mietittiin pitkään ja hartaasti tehdäkö itse tausta vai ostetaanko back to nature -tausta. Päädyimme jälkimmäiseen, minua ei houkuttanut hartseilla sun muilla läträäminen kerrostalon parvekkeella. Tyyrishän tuo oli mutta toisaalta kun sitä nyt katsoo akvaariossa, ei harmita pätkääkään sen ostaminen.

Muuten sisustus on ihan kotomaisilta rannoilta poimittuja kiviä ja hiekkapuhallushiekkaa, laavakiveäkin mietittiin sen keveyden tähden. Laavakiveä ei kuitenkaan löydy Malawi -järvestä ja ainakin se palanen mikä tavallisessa seura-akvaariossa oli, oli sen sortin p****n kerääjä että ajatus houkutti vielä vähemmän. Vaikka tykkäänkin läträtä niin rajansa nyt silläkin, ehdoin tahdoin en viitsi hoitoa vaikeammaksi tehdä.

Meillä ainakin akvaario on osa sisustusta vaikka se ei ehkä tärkein syy alunperin hankkimiseen ollutkaan. Mitään merirosvolaiva -virityksiä meidän akvaariossa tuskin tulee koskaan näkymään, talouden ainoat laivojen pienoismallit sijaitsevat kirjahyllyssä.

Kasveista sen verran että aika harva kasvi malawi-altaassa pärjää, eipä sieltä järvestäkään kovin kummoisia löydy, jaavansammal ja olikohan vallisneria. Esim kivikko-biotoopin altaaseen kasvit eivät varsinaisesti edes kuulu.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
silli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 186
Liittynyt: 22:17, 30.01.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja silli »

Tein styroxviritelmän, mutta paljon on tavallisia kiviäkin. Tällä hetkellä silmään pistää pahiten se, että kivet ovat eri sävyisiä. Mutta ehkä kesälomalla kierrän rantoja hankkimassa uusia, jotta saan samansävyisen kokonaisuuden. Itse pidän enemmän louhitun näköisistä kivistä kuin veden hiomista. Helpompia kasatakin. En kyllä ole uskaltanut kiviä kasata pintaan asti, joten piilopaikkojakin on toiveena saada lisää.
Tom80
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:28, 24.10.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Tom80 »

No onhan tuohon sisustukseen tullut jonkin verran panostettua tai no oikeastaan serkkupoika sen on sisustellut kun siltä tuon altaan ostin reilu viikko sitten :D

Itse on tausta styroxista tehty tuohon altaaseen, eikä oo millään hartseilla tarvinnut läträillä. Styroxiin muodot ensin ja sitten laastit päälle (pari kerrosta) ja lopuksi on laitettu betonilakkaa ja on ollut monta vuotta käytössä ilman ongelmia :)

Kivinä ihan tavallisia kiviä, mutta ei oikein pyöreän muotoisia ja pohjalla melko hienoa seulottua luonnonhiekkaa. Et semmosta täällä Oulussa päin.
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Itselleni sisustus on lähes yhtä tärkeä kuin itse kalatkin. Laitoin omaan altaaseeni back-to-nature taustan kun en jaksanut askarrella. Maksoi liikaa mutta on todella hyvän näköinen. Kiviä ei tosiaan uskalla pinota kovin korkealle niiden painon vuoksi mutta Jukka Järven ohjeilla voisi kyllä helposti saada hyvät kivikot jotka eivät allasta riko.

-juissi

http://koti.mbnet.fi/juissi/akvaario
Turbo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 14:24, 24.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Yllttävän yleistä

Viesti Kirjoittaja Turbo »

Itseäni yllätti, että noin moni on jaksanut väsätä taustan itse ;)
Luonnonkivi on mielestäni myös kaunis mutta siinä on se paino ongelma ja pelko, että se hajottaa koko akvaarion, haluaisin sellaisia isoja lohkareita. Täytyykö sitten laittaa pohjalle jotain ettei esim. muutama hiekansirun takia kiven paino jakaudu niin epätasaisesti ja akvaario kosahtaisi rikki, näinkin on kuulemma käynyt? (olipas vaikeeta selittää...toivottavasti ymmärsitte :? ).
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Kivet laitetaan pohjalle ennen hiekkaa ja niiden alle vaikkapa ohutta muovilevyä tai styroksia estämään terävien kulmien ja väliinjäävien hiekanjyvien paine lasiin. Samalla vähenee riski kivien liukumisesta ja kasojen kaatumisesta. Kivet pohjalle myös senkin takia, että kalat kaivelevat ahkerasti hiekkaa kivien alta.

-juissi

http://koti.mbnet.fi/juissi/akvaario
Turbo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 14:24, 24.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Turbo »

Aika vaikeaa vaan toteuttaa enää jo toiminnassa olevaan akvaarioon :(
Jospa sitten kun vaihtaa joskus tulevaisuudessa isompaan pyttyyn.
masterhat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 11:40, 31.12.2010

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja masterhat »

Tervehdys!

Olen aloittelemassa malawi-alataan perustamista (ja samalla akva-harrastusken, nyt on tollanen pieni purkki, jossa asustaa yksi sinirapu, muuta kokemusta ei juurikaan ole). Olohuoneessa on nyt 600litrainen tankki, mukana tarvittava tekniikka (ostin siis käytettynä akvan frendiltä). Akva toimii suuren olohuoneen tilanjakajana, eli taustaa siihen ei voi laittaa (olen myös rakentanut 2 terraariota (toinen semi-akvaattinen) taustoineen, joten tiedän kuinka puljaamisesta on kyse).

kasvejakaan ei taideta oikein käyttää malawialtaissa, joten miten saan tehtyä altaasta näyttävän pelkillä kivillä? Ja saako jostain akvaarioihin tarkoitettuja kiviä/kivi jäljitelmiä edullisesti?

halaisin myös, että kivikasat olisivat melko suuret, mutta jo pelkkä allas vesien kanssa painaa yli 700kg

eli mistä lähteä hommailemaan sisustuskiviä malawi-altaaseen ja miten niiden kanssa toimia, voiko kiviä esim yhdistellä akvaario silikonilla, vai onko tätä kestämätön ratkaisu? ja mitä muita ratkaisuja on sisutaa se, mitään muovirompetta ja no-fishing kylttejä en sinne halua, vaan sellaisen tyylikkään ja vaikuttavan näköisen kallio altaan :D

nyt allas on tyhjillään ja pestynä tuossa odottamassa sisustamissta ja vettä (ja kalajoja tietysti).

muitakin vinkkejä malawialtaan perustamiseen saa laittaa, koska itsellä ollut vain paludaarioita (joissa pohjalla 10cm vettä, ja pinnan yläpuolella viidakko), joten kokemuksia akvoista ei ole

Allas on kuopion akvaariovalaisimen valmistama, ja silikonit hyväkuntoiset

E: ja jos jollain on linkittää kuvia joihinkin hienoihin malawipurkkeihin, niin kiitollisena otan vastaan niitä ja niiden tuomia idiksiä
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

masterhat: itse olen etsiskellyt sisutusideoita Kuvia malawialtaistanne-ketjusta täältä Aqua-Webistä, mutta myös ulkomaisilta sivustoilta kuten esim. Cichlidforum ja mikä-sen-ruotsalaisen-nimi-nyt-onkaan. Lisäksi kun kuukkeloi kuvahausta eri hakusanoilla (malawi-cichlid-aquarium-linjalla), löytyy paljon kuvia. Esimerkkejä tosi upeista kivikasoista löytyy kaikista. Itse kaipaan vieläkin kuitenkin kuvia akvoista, joissa on oikeasti paljon kiveä, eikä vain komia tausta ja itse akvassa vain muutama hassu murikka. Ovat usein ensisilmäyksellä valtavan hienon näköisiä, mutta kun alkaa tarkemmin katsomaan, huomaakin, että sieltä löytyykin vain muutama kivi. Nyt kun olen nähnyt miten paljon kalaset tykkää kivikasoista, en tahtoisi niistä luopua, mutta kompromissin löytäminen mukavannäköisen olohuoneen somistajan ja kaloille mieluisan akvan välillä on työn alla. Parhaat näkemäni kokoonpanot ovat toimiva kombinaatio taustan, kohtuullisen määrän kiveä, kalojen ja, tämä on tärkeä, hyvän valaistuksen kesken. Julma valaistus pilaa kaiken!

Eikait kasvit malawilaan kuulu, mutta annan nyt hiukan periksi, koska meillä ei elä yksikään sisähuonekasvi kuivan sisäilman takia (kompostiin meni just toistakymmentä orkideaa, jotka kituutti surkeina koko sen ajan kun ollaan tässä asuttu. Seuraavaksi tulee sitten kasvatuskaappi) ja olisi kiva saada olkkariin edes hiukan vehreyttä. Kokeilussa on nyt kaksi jättivallua, jotka on kuitenkin aika karuja kasveja eikä varsinaisesti muuta akvaa seura-akvaarion kaltaiseksi. Sammaleista tykkäisin, mutta ei tule, ei. Oikeesti toivon, että kalat repisi kasvit, niin voisi perustella itselleen ja vieraille, miksei kasveja ole. Joo, hullua, tiedän. Vaan Murphyn lain mukaisesti kasveihin ei ole koskettu mitenkään, ainakaan vielä. Mutta sinihuulet tykkää oleilla niiden väleissä, että on niistä jotain hupiakin kaloille.

Silikoniliimaukset ei kestä kivissä, epoksiliima pitää. Kiviä voipi kysellä esim. rakennustyömailta. Vaikka ajella jollain alueella, jossa on työn alla omakotitaloja. Kivien väri tietty riippuu siitä, mitä kiveä on ammuttu. Isojen lohkareiden sijasta kannattaa käyttää ohuita. Näyttävät sopivasti aseteltuina isoilta, mutta painoa on huomattavasti vähemmän. Tällaista ohutta kiveä saa usein juuri louhinnan jäljiltä, mutta kannattaa tsekata reunat, ne voivat olla todella teräviä!

Meillä on sellainen ratkaisu, että pohjastyroksin päällä on kerros noin sormenpään kokoista pikkukiveä ja sen päällä kerros hienoa hiekkaa. Kalat voivat siis kaivella rauhassa, mutta pikkukivikerros alla estää kivien romahtamisen. Nää on kyllä mestareita kaivamaan liian ahtaita reittejä itselleen sopiviksi! Ihmeraoista tunkemassa.

Meillä on nyt tilapäistaustana ulkopuolinen "kartonki 3d-tausta". Tekisi mieli kokeilla styroksiaskartelua, mutta tuo hartsin kanssa sättääminen on epäilyttänyt, vaikka elämässä onkin tullut sohlattua eräiden muiden kaksikomponenttimömmöjen kanssa, eikä se ihan mahotonta ollut. Tuo betonilakkamenetelmä kuulosti helpommalta, mutta ihanko tosi, että kalat kestää sen?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Näyttäs olevan vuoden takainen tämä topicci, mutta asiathan säilyy :) Mulla on nyt projektina malawialtaan sisustus ja vaikka mä vannoin ja vakuutin, että kun tein tuohon parimetriseen seuralaan itse 3D taustan kaikkine tönkötteineen etten lähde tekemään toista niin kummasti tuo sisustuksen keveys houkutteli ja nyt olen muotoillut styroxista sekä taustaa että kiviä, pikasilote päälle, värjäys (ajattelin tällä kertaa kokeilla hiiltä + lisänä mustaa sprayta, jos tulee liian vaalea/saan elävämmän pinnan) lopuksi se "yökyök" kakskomponenttinen epoksihartsi, jolla sain viimeksi taustakuvan palaset tarttumaan niin partsin seiniin kuin muovituoleihin ja käsiinikin! Sekä hedarin sain ja melkein syttyi palamaan se tuote muovikipossa ennenku olin saanu sen vedettyä taustan päälle :D ...mutta onhan tää opettavaista ollut....

Ainoan isomman haasteen tässä tuo nyt se, että on talvi ja en pysty tekemään partsilla enkä terassin puolella, joten lähden kyselemään lämmintä autotallia tod.näk. jostain kun työvaihe on epoksointivaiheessa. Epoksia jouduin tilaamaan lisää, kun sitä ei jäänyt tarpeeksi edellisestä projektista jäljelle...

Solumuovimattoon kiinnitän "kivikasan", jotta se on helppo nostaa vaikka halutessaan pois ja pysyy styroxit pohjassa. Muutamia oikeitakin kiviä tulee mukaan styroxikivien keskelle ihan vaihtelevuuden nimissä :) Kevyt kokonaisuus ainakin, hiekkana valkoista sekä bilteman puhallushiekkaa (kun näitä molempia löytyy mun varastosta pussillisia!)

Kulmaan mattosuodatin (elämäni ekan rakennan, juu :)) paikankin sille tein sisustukseen sopivaksi. Olohuonekelposeksi, mutta kalojen ehdoilla tehden tätä hommaa, eli paljon piiloja (kivet on osa onttoja ja niiden sisälle pääsee piiloon)

Ja nyt sitten ennenkuin alan laittelemaan järkkään noita kivikasoja niin suositelkaahan malaweja jo omistavat, kannattaako mun laittaa yks iso kasa keskelle vai vaikka kaks-kolme pienempää? Eli jakaa tuota allasta? Jos sanotaan nyt, että sinne tulis vaikkapa neljä eri lajiketta kaloja (n.4-5yksilöä/laji) Allas on 325l ja pituutta 130cm)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
mpiil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 00:23, 03.08.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Onko tuo solumuovi turvallista kaloille? Soittelin nl-aquaan ja kyselin mm. pohjastyroxin tarpeellisuutta niin sanoi, ettei hän laittaisi (vaikkakin useat harrastajat niin tekevät) ellei kyseessä sitten ole 1000l allas ja 600kg kiveä, sillä styroksissa on aina nostetta ja jos paino ei ole tasaisesti sen päällä, saattaa se nousta jostain kulmasta ja kippaa silloin pahimmillaan kaikki kivet akvaariossa 8O Retkipatja mahdollisuutta kyselin myös mutta sanottiin että saattaa sisältää pehmittimiä jotka ovat haitallisia kaloille eli miten on tuon solumuovin laita, vai onko samaa ainetta kuin nuo retkipatjat? Mielipiteitä, kiitos.
317l Malawila
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kyllä mä ihan retkipatjana olen ostanut ja sellasta käytän ja mietin pohjaankin sen verran silikoonata ettei nousemaan pääse jos hiekka liikkuu. Mikäli meinaa laittaa ISOJA kiviä ja PALJON niin kyllä se styroxi tai solumuovi kivien alla varmasti pehmentää sekä estää hiekanmurujen pääsyn kivien ja pohjalasin väliin. Tässä asiassa tosin varmasti kaikkea tyylisuuntaa käytöasä. En ole koskaan kuullu että solumuovimateraali olisi myrkyllistä kaloille. Mulla tosin vielä mahollisuus epoksoida vielä sekin jos tarvii ku työvaihe siin kohtaa.Epoksihartsihan kuivuttua ja kovetuttua myrkytöntä.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
SJ_10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 19:34, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja SJ_10 »

Minä kyllä suosittelen jotain pohjalle laittamaan, minkälaiset kivet sinne on tulossa? Tietysti jos niitä on vähän, niin ei välttämättä tarvitse. Itselläni on reilun 300 litran akvaariossa yli 50kg laavakiveä ja lisää olisi tarkoitus hankkia. Laitoin pohjalle Finnfoamia, se on suhteellisen ohutta ja halpaa. Saa varmasti kaikista rautakaupoista, käytetään samaan tapaan kuin styroxia, eikä ole yhtä suurta vaaraa että se pongahtaa ylös sieltä jos ei ole tarpeeksi painoa päällä, välillä olen ottanut kaikki kivetkin akvaariosta pois ja järjestellyt ne uudestaan, eikä finnfoam ole hiekkojen alta noussut. Itselläni on ainakin hyvät kokemukset jäänyt.

Useat akvaarioharrastajat kyllä sanovat, ettei sinne alle tarvitse mitään. Ehkä näin onkin, mutta itse halusin ainakin olla varma ettei mitään esimerkiksi pohjalasin rikkoontumisia tapahdu, sen verran minua vesivahinko pelästyttää.

On nuo malawit muutenkin tonkineet pohjaa sen verran, että muutamia kiviä on sillon tällön kasasta sortunut.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Mulla on tällä hetkellä viissatanen malawaario mukavan kivikuorman kera eikä lasin päällä ole mitään. Ajattelin että kyllä se näin on hyvä.
Nyt sitten kalaset ovat tehneet sen verran maansiirtotöitä, että sieltä se paljas lasi näkyy. Hiukkasen, eikä ihan hiukkasenkaan hirvittää.
Taustan olen itse tehnyt, tuli ihan hieno, vaikka itse sanonkin.
Piakkoin tuo allas menee vaihtoon. Seuraava on reipas 800-litrainen ja vaikka sanovat, että malawilaan helposti kyllästytään olen siihen itse mieltynyt helppohoitoisuutensa vuoksi. Tämä sopii minun elämäntilanteeseeni tällä hetkellä.
Tausta pitäisi taas väkertää.
Haaveissa olisi ihan oikeat valukivet, mutta mistä ihmeestä saa Sika-laastia nykypäivänä?
mörrimöykky
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 18:53, 13.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kangasala

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja mörrimöykky »

Ei tullut ihan selväksi onko kivet ladottu hiekan vai suoraan pohjalasin päälle mutta suosittelen ihanvaan omien yöuniesi vuoksi hakemaan rautakaupasta finfoamia sinne kivien alle,sen voi laittaa vaikka useampana palana niin ei tarvii tyhjentää koko akvaa jos tuntuu liian isolta urakalta.Levyä löytyy ainakin 20mm:ä mutta ohuempaakin voi olla,jätä levy vaikka 10cm irti etu ja sivulasienpuolelta ja viistä reuna ettei
se tule näkyviin niin helposti.
Joke
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

mörrimöykky kirjoitti:Ei tullut ihan selväksi onko kivet ladottu hiekan vai suoraan pohjalasin päälle mutta suosittelen ihanvaan omien yöuniesi vuoksi hakemaan rautakaupasta finfoamia sinne kivien alle,sen voi laittaa vaikka useampana palana niin ei tarvii tyhjentää koko akvaa jos tuntuu liian isolta urakalta.Levyä löytyy ainakin 20mm:ä mutta ohuempaakin voi olla,jätä levy vaikka 10cm irti etu ja sivulasienpuolelta ja viistä reuna ettei
se tule näkyviin niin helposti.
Ai niin oliks tää mulle?
Juu, siis hiekka sitten kivet, oli alkujaan, mutta kalathan ovat pöllyyttäneet sen hiekan sieltä mäkeen.

Tosiaan tuo allas ei enää kauaa tule tuossa olemaan ja seuraavaan tuleekin ihan eri suunnitelmat. Mieluusti niitä valukiviä.
Mahtaako joku tietää mistä sitä Sikalaastia saa?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Lapinakka kirjoitti:Mahtaako joku tietää mistä sitä Sikalaastia saa?
En tiedä mitä teet Sikalaastista, ilmeisesti käytät siis sisustuksessa - oon nähnyt ohan Bauhasis ja rautakaupas. Itse käyttänyt nyt jo toistamiseen ihan Bilteman ja Hongkongin pikasilotteita joita värjännyt ja lisäksi spraytä käyttänyt maalaukseen :)

Tässä tämän hetkinen projekti, toinen kerros ja viimeinen epoksilla nyt kuivumassa:
heijastaa jouluvalot hippasen lasiin...
heijastaa jouluvalot hippasen lasiin...
20130115_100446.jpg (38.39 KiB) Katsottu 3888 kertaa
Ja tässä tuo ensimmäinen seuralaan tehty tausta;
090820127251.jpg
090820127251.jpg (40.33 KiB) Katsottu 3887 kertaa
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Valukiviin käytettevä Sika Top seal 107 juomavesikelpoinen laasti.
Tämä ei tarvi hartseja ja lakkoja päälleen ellei laita kiveä altaaseen, missä on esmes plekoja. Nämä kun tuppaavat jyystämään pintaa pois.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Lapinakka kirjoitti:Valukiviin käytettevä Sika Top seal 107 juomavesikelpoinen laasti.
Tämä ei tarvi hartseja ja lakkoja päälleen ellei laita kiveä altaaseen, missä on esmes plekoja. Nämä kun tuppaavat jyystämään pintaa pois.
Ui vitsit, tän kun olisin tiennyt niin olisin ollu vapaa tosta epoksoinnista joka aivan järkkyä :/ kiitokset tiedosta vaan en nyt juuri tuota laastia tiedä missä myydään..
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

En ole surffaillut täällä pitkiin aikoihin, mutta onkos tämä valukivi-info painunu jo näin unholaan?
Täältä pitäs jostain löytyä se valukivet akvaarioon pdf. ja siellä on toi tökötti mainittu niin ja tietenkin seikkaperäiset ohjeet kivien tekoon.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Lapinakka kirjoitti:En ole surffaillut täällä pitkiin aikoihin, mutta onkos tämä valukivi-info painunu jo näin unholaan?
Täältä pitäs jostain löytyä se valukivet akvaarioon pdf. ja siellä on toi tökötti mainittu niin ja tietenkin seikkaperäiset ohjeet kivien tekoon.

Voipi toki olla että löytyykin mutta niin paljon ohjeita löysin kaikilla tyylein tehden, että aloin sitten väsää sillä minkä rkojen joukossa löysin :-) kun piti niin kovasti päästä HETI tekemään niin pääsi livahtaa ohi hyviäkin vinkkejä ja tietoa. Vaan ihan ok noista noilla munkin keinoin tuli. Epoksointi vaan ihan kököstä...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Olihan se tolla edelleen, kasvit ja sisutus- osiossa. Pysyvänä keskustelualueena.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Lapinakka kirjoitti:Olihan se tolla edelleen, kasvit ja sisutus- osiossa. Pysyvänä keskustelualueena.
Jepjep.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Sph
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 19:45, 06.12.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Malawialtaan sisustus

Viesti Kirjoittaja Sph »

Jaahas, jo pidemmän aikaa malawaariota himoinneena olen saanut nyt hommattua altaan ja muut tarvikkeet tähän tarkoitukseen. Tästä innostuneena tein myös itse ensimmäisen taustani styroksista, laastista ja hartsista.. Olen kyllä tyytyväinen lopputulokseen ja siihen kuinka helppoa se olikaan, sai juuri sellaisen kuin halusi ja ennenkaikkea tekniikan piiloon! Tänään kävin hakemassa finfoamia pohjalle ja tein kuten Mörrimöykky aikaisemmin kehotti :) Nyt pitää vain päättää mitä kiveä sinne oikein lykkäis ja kuinka paljon..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”