Nestemäinen hiili

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
omamaailma
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Nestemäinen hiili

Viesti Kirjoittaja omamaailma »

iomeron kirjoitti:Mulla kuoli kaloja kun käytin easy carboa ja seachen prime vedenparannusainetta aina yhtäaikaa, vedenvaihdon yhteydessä. Liekkö sitten ollut keskenään myrkyllinen yhdistelmä.
Minä käytän Easy carboa ja Primeä molemmissa akvaarioissa ja kalat tuntuu voivan ihan hyvin. Easy carbon käytön aloitin tavallista pienemmillä annoksilla, koska olin kuullut, että joillain on kaloja kuollut. Nyt on annostukset runsaan kasvillisuuden mukaisesti 2ml per 50l ja hyvin pelittää. Kasvit siitä selvästi tykkää ja kun loman takia oli akva viikon ilman easy carboa, niin heti tuli levää.
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
Rezi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rezi »

Kokeilen nyt sitten vedenvaihdon yhteydessä tänään vielä tuota Easy Carboa. Laitan 1ml verran sitä suodattimen ulostuloaukon kohdalle.
Toivotaan nyt sitten ettei kaloja kuole lisää.. Olen kerennyt nimittäin ostamaan platyja tuonne akvaarioon.
Akvat 180L, 60L ja 32L + saksanpaimenkoira ja lapinporokoira + pienempiä ötököitä edustaa pari kania ja kissa
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

omamaailma kirjoitti:
iomeron kirjoitti:Mulla kuoli kaloja kun käytin easy carboa ja seachen prime vedenparannusainetta aina yhtäaikaa, vedenvaihdon yhteydessä. Liekkö sitten ollut keskenään myrkyllinen yhdistelmä.
Minä käytän Easy carboa ja Primeä molemmissa akvaarioissa ja kalat tuntuu voivan ihan hyvin. Easy carbon käytön aloitin tavallista pienemmillä annoksilla, koska olin kuullut, että joillain on kaloja kuollut. Nyt on annostukset runsaan kasvillisuuden mukaisesti 2ml per 50l ja hyvin pelittää. Kasvit siitä selvästi tykkää ja kun loman takia oli akva viikon ilman easy carboa, niin heti tuli levää.
Onko sulla pohjakaloja, mulla ku ei ollut tuolla muita ku monnisia ja piikkisilmiä. En tiedä olisko muut kalat olleet moksiskaan. Laitatko aineet ihan yhtäaikaa?
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
omamaailma
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja omamaailma »

Toisessa akvassa on tiikeribarbien kanssa vain yksi partamonni. Toisessa on tetroja, avainkirjoahvenpari, monnisia ja ottoja.

Vedet kun kannan akvaan ämpärillä, niin molemmat ainekset kaadan samaan ämpäriin (sekä vielä ProFiton). EasyCarboa käytän tiikerialtaassa päivittäin (siihen tuppaa tulemaan enemmän levää). Toisessa altaassa en ihan joka päivä, mutta melkein.
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
peltolaka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja peltolaka »

Käytän 100 litraisessa nestemäistä hiiltä joka päivä. Kasvien mukana on joskus tullut jo isoksi kasvanut omenakotilo, edelleen voi hyvin. Ravut eivät ilmeisesti tykkää?
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Onkos kenelläkään vieläkään parempaa tietoa EasyCarbon tai Fluorishin todellisesta sisällöstä. Nähtävästi vaikuttava aine on siis glutaarialdehydi. Mikähän esim. EasyCarbossa glutaarialdehydin pitoisuus on. Tekisi mieli lantrata esim. Erihyd Fortea ainakin hinnan puolesta.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
JEK
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JEK »

Olenkin etsinyt mistä glutaraldehydiä löytyisi helpolla. Kiitos.

Glutaraldehydiä ne on, maailmalla käytetään ainakin Metricide 14:ää excelin tai carbon tilalla. Plantedtank.net:stä löytyy keskusteluja aiheesta. (googleen metricide 14 site:plantedtank.net)
Tiivistettynä porukka siellä on sitä mieltä, että tuo Metricide 14, mikä on 2,6% glutaraldehydiä, olisi reilut puolitoista kertaa vahvempaa kuin excel, joka siis siten pyörii siellä 1,7% nurkilla. Kai se carbokin lienee niillä alueilla (vahvaa mutua).

Tuo Erihyd Forte näytti olevan 2,5%:sta glutaa, joten lähtisin jostain 60% annoksesta liikkeelle ja siitä sitten ylöspäin omalla vastuulla vaikutuksia seuraten. Yliannosteleehan loppujen lopuksi osa porukasta carboakin rankasti..

Lopuksi vielä tuon Erihydin käyttöturvallisuustiedotteesta:

Glutaraldehydi:
LC50/96t/levä = 0,84 mg/l
LC50/96t/kala (Leuciscus idus) = 10,5 mg/l
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Itse olisin grutaldehydin käyttöä vastaan. En millään halua laittaa altaaseeni ainetta, joka on myrkyllinen desinfiointiaine. En laittaisi sitä vaikka kasvit näyttäisivät voivan sen ansiosta paremmin. Samalla säästän noin 300 euroa vuodessa rahaa. EasyLife ja muut valmistajat kehittävät ja testaavat vaikka mitä ja hyväuskoiset ostavat. Tämä on aivan järjetöntä leikkiä omalla ja akvaarion terveydellä. Samalla rahalla saa markkinoiden kalleimmat hiilidioksidijärjestelmät ja UV-suodattimet. Nykyinen kemikaali-into vie aivan väärään suuntaan. Ollaan paniikissa kun akvaariossa on vähän levää ja samalla puhutaan muka luonnonmukaisesta akvaariosta. Luonnonvedet ovat täynnä erilaisia leviä ja niillä on tärkeä merkitys vesistöissä. Grutaldehydi ei sovi astmaperheen käyttöön ollenkaan, eikä sitä tosiaan pitäisi muutenkaan kotitalouksissa käyttää.

http://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

kirahvi1 kirjoitti:Itse olisin grutaldehydin käyttöä vastaan. En millään halua laittaa altaaseeni ainetta, joka on myrkyllinen desinfiointiaine. En laittaisi sitä vaikka kasvit näyttäisivät voivan sen ansiosta paremmin. Samalla säästän noin 300 euroa vuodessa rahaa. EasyLife ja muut valmistajat kehittävät ja testaavat vaikka mitä ja hyväuskoiset ostavat. Tämä on aivan järjetöntä leikkiä omalla ja akvaarion terveydellä. Samalla rahalla saa markkinoiden kalleimmat hiilidioksidijärjestelmät ja UV-suodattimet. Nykyinen kemikaali-into vie aivan väärään suuntaan. Ollaan paniikissa kun akvaariossa on vähän levää ja samalla puhutaan muka luonnonmukaisesta akvaariosta. Luonnonvedet ovat täynnä erilaisia leviä ja niillä on tärkeä merkitys vesistöissä. Grutaldehydi ei sovi astmaperheen käyttöön ollenkaan, eikä sitä tosiaan pitäisi muutenkaan kotitalouksissa käyttää.

http://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde
Hyvin kirjoitettu! Olen niin samaa mieltä!
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Kimbela
Senior Member
Senior Member

Juu no pyytäkää naisia lopettamaan ensin meikkaaminen (kuvotusosastolla: karbamidi = urea = virtsa-aine, valaan siitinnesteet, etanan ulosteet ja myrkkyosastolla: parabeenit yms. sekä glutaarialdehydi puhumattakaan asetonista kynsilakanpoistoaineessa) kaikkia käytetään kosmetiikkatuotteissa. Nyt pitää kuitenkin tosiaan muistaa että tuo 2,5% pitoisuus on jo synkkää kamaa, tosin tuo karsinogeeninen vaikutus ei lue käyttöturvallisuustiedotteessa, joten mistä tieto siitä on peräisin?

Tuo on ihan hyvä pointti liittyen myrkkyjen työntämiseen akvaarioon, mutta meneehän sinne jo kraanaveden mukana kaikenmaailman kemikaaleja.

Maailmalla tosiaan käyttävät tuota metricide 14 nimistä desinfiointiainetta (2,6% glutaarialdehydiä) akvaarioissa. Aineen yliannostushan on todella vaarallista vesieliöille, siksipä varmaan EasyCarbonssakin tästä mainitaan erikseen.

Akvaariovalmisteet sisältävät todennäköisesti alle 1% glutaarialdehydiä ja tuokin määrä lantrataan esim. EasyCarbo 1 ml/50l, aika pieneksi. Suhteella 1/2,5 erihyd forten annos olisi 40% EasyCarbosta.

Sitä pähkäilin että EasyCarbossa ei ole kunnollista tuoteselostetta, eikä varoitusmerkintöjä, tällöin aineen ei pitäisi olla erityisen vaarallista... Toivottavasti EU Hollannissa noudatetaan kaikki kemikaalisäädöksiä. Käyttöturvallisuustiedotteita lukiessa pitää muistaa aineiden pitoisuudet (vertaa esim. pöytäetikka - jääetikka, suolahappo (vatsalaukussa) - 30% suolahappo)

Olisikohan kellään akvaristilla käytössään kaasukromatografi esimerkiksi työpaikan kautta easycarbon tutkimiseen, labrasta löytyy varmaankin erihyd fortea omasta takaa?

Tuosta hinnasta olen aivan samaa mieltä ja siksipä pohdinkin tuon Erihyd Forten käyttöä, sitä kun taitaa saada 5l n. 30-40 eurolla. jos se laimennetaan 1% liuokseksi (tai köytetään tässä suhteessa) se vastaa 12,5 litraa EasyCarboa. Siis Erihyd Fortea saa samalla rahalla suunnilleen kuusinkertaisen määrän.

Toisekseen Wikipedia ei ole kovin luotettava tietolähde.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Niin tuossahan nimenomaan sanotaan, ettei karsinogeenisistä vaikutuksista ole evidenssiä. Onhan tuo netti väärällään tieteellisiä tutkimuksia kyseisen aineen terveyshaitoista.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

kirahvi1 kirjoitti:Samalla säästän noin 300 euroa vuodessa rahaa
Niin, paljonko sulla olikaan litroja tai mistä laskit ton? Mä laitan 6-sataseen 12 ml EC päivittäin, maksaa n 3,5e kk eli 42e vuodessa. Mulle tää on harrastus ja harrastus saa jotain maksaakin. Kirahvin vertaukset on ihan käsittämättömiä ja koko teksti täynnä ristiriitaisuuksia. "Markkinoiden kalleimman" hiilarijärjestelmän lisääminen ei mitenkään vähennä lannoituskuluja, päinvastoin! Toisekseen olen toisessa ketjussa esittänyt laskelmat, miten esimerkiksi meillä EC tulee paljon halvemmaksi kuin paineellinen kaasu vaikka meilläpäin kaasu onkin halpaa (2kg 10e), enkä edes laskenut painesysteemin hankintakuluja! Voit olla ihan varma, että enemmän luomu on tankki jossa on vähän valoa, paljon kasveja, vähän ravinteita ja hiukan nestehiiltä kuin painehiilarinen akva johon kipataan ravinteita tonnikaupalla ja sitten vielä UV päälle hoitamaan käsistä karannutta leväongelmaa. Oisko RO-vesi vielä mitään? Se on hyvä väittää yhtä ja toista jos ei ymmärrä että me kaikki ei olla samassa asemassa joten myös tarpeet on erilaisia. Kemikaalit on pahasta mutta tekniikka on luonnonmukaista?

Tiedettekö mitä vedenparannusaineet sisältää? Ai mikä luonnonmukaisuus, ei sen torppaamiseen enää mitään glutardehydeä tarvita! Ravinteet? Se siitä, taas kerran...Nitraatti? Se siitä luomuilusta, sehän tappaa isoin määrinä myöskin! Jaksaa aina huvittaa ja ihmetyttää mihin kohtaa ihmiset vetää rajan. Yleensä siihen, mitä itse ei tarvitse syystä X tai mitä ei ole kokeillut tai on kokeillut huonolla menestyksellä. Ei niitä sitten kukaan muukaan tarvitse! UV? Toooosi luonnollista, kun levät voi torjua ihan vaan pitämällä kasveistan huolta. Painehiilarin lisäämiseen en jaksa edes ottaa kantaa muuta kuin että sillä on tapettu enemmän kaloja kuin nestehiilellä. Jos oikeasti luomulla tahtoo mennä, laittaa Walstad NPT-tankin, pohjalle matofarmi kaloja elättämään.

Glutardehyde myrkky? Kyllä, mutta kyse on määristä, kuten lähes kaikkien muidenkin akvaan käytettävien aineiden kanssa. Mitä "lisäainetta" voit kipata akvaan ilman että jossain kohtaa kalat heittää lusikan kehään? Kasvit tarvitsevat hiilidioksidia ja jossain kohtaa tulee se piste, piste jonka määrittelee valo eikä kukaan tai mikään muu, jonka jälkeen hiilarista tulee pula. Se on ihan se ja sama, millä tämä tarve hoidetaan, kaasulla tai nestemäisellä joka hajoaa akvassa hiilariksi. Käyttäjä ratkaisee mitä tapaa haluaa käyttää, kumpikin on yhtä luonnoton tapa!

Itse olen miettinyt ECn sijaan tätä http://www.aquaessentials.co.uk/neutro- ... -6378.html.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Muistin, et ton linkin ainetta olisi lisätty 1ml/250l mutta onkin 5ml/250l joten ihan samaa kamaa kuin EC tai Exel. Täytyypä kahtella tota Kimbelan vaihtoehtoa. Saakohan laimentamattomia tuoda maahan ihan laillisesti?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kimbela
Senior Member
Senior Member

No niin! Ihan apteekkikamaa tuntuu olevan. Soitin ja tilasin juuri lähiapteekkiin 5l Farmoksen Erihyd Forte desinfiointiainetta lekkerin hinta veroineen 39 euroa. Jostain taitaa saada (huom hinnoissa alv 0%) halvemmalla linkki, mutta tulee maanantaiksi tuohon viereen niin en viitsi nyt muutaman euron takia lähteä kyselemään tukusta. Nyt pitäisi sitten vaan päättää mitä tuon kanssa tekee. Ajattelin nyt ensin hieman tutustua aineeseen tarkemmin ja tehdä kenttätestin kasviakvaariossa. Tuoteselosteen mukaan litku on aktivoitua glutarialdehydiä 2,5% liuoksena, säilyvyys 3 vuotta.

Tuo annostus mietityttää kuitenkin. Paljonko EasyCarbon glutaraldehydipitoisuus lienee? Tupla-annostusta ei saa ylittää, joten kolminkertainen annostus ylittää varmaan selkärangattomien myrkkyrajan. Kalojen myrkkyraja on aika korkea verrattuna esimerkiksi levien myrkylliseen pitoisuuteen.

12.1 Ekotoksisuus
12.1.1 Myrkyllisyys vesieliöille
Glutaraldehydi:
LC50/96t/levä = 0,84 mg/l
LC50/96t/kala (Leuciscus idus) = 10,5 mg/l

Kaverini tuossa valaisi noista merkinnöistä että jos aine ei ole EU:ssa tarkoitettu ihmisten käytöön niin montaa tuoteselostetta pystyy kiertämään tekstillä "pidä poissa lasten ulottuvilta" ja turvakorkki pulloon.

Niin tuota hintaa en kirahvin puheista ymmärtänyt minäkään, akvaarioharrastus maksaa jotain kuitenkin. Ostin juuri isomman CO2 laitteistonkin kun kyllästyin kaikkiin muihin CO2 virityksiin. CO2 levittimiin pulloineen ja manometreineen menee kyllä enemmän rahaa kuin nestehiili lisään. Kuten jo mainittiin itse kaasukin maksaa. Voihan kaloille syöttää vaikka kauraryynejä, koska teollisissa ruuissa on kaiken maailman vitamiinilisiä.

Niin itse jättäisin jäykemmän tavaran vielä hyllyyn. Yli 50% glutaraldehydi vastaa jo niitä kauhukuvia mitä täällä on esitetty... Myöskin laimentaminen voi olla ongelmallista, pitänee tehdä ionivaihdettuun veteen, jottei hajoaminen ala liian nopeasti jo pullossa ja aineen teho menee siihen.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Minä kyllä saan tuon noin 300 euroa per vuosi. Minulla on 1175 litraa sellaisia altaita, joissa on kasveja. Kasveja on niin paljon kuin altaat vetävät eli annostus EasyCarboa on siis 2ml/50litraa. Jos tilaan Saksasta EC:tä niin saan sen rahteineen 16 euroon per litra ja näin ollen vuosikustannus on 274,48€. Minun mielipiteeni on siis, että EasyCarbon käyttö ei ole hintansa väärti. Sen lisäämisestä on muutenkin vaivaa. Käytännössä olen huomannut, että se vaikuttaa aluksi positiivisesti kasvien väriin. Mielestäni siis kyseistä myrkkyä ei kannata kotiinsa tilailla. En minä toki ole luomuihmisiä, mutta joku raja se kemikaalien käytölläkin pitäisi olla. Toisaalta en minä käytä hiilariakaan, UV:tä tai vedenparannusaineita. Ei kai se minusta mitään fanaatikkoa kuitenkaan tee.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

No, mä esitän tähän laskelmat meidän pytyistä, tätä kun aina välillä muutenkin mietitään ja kysellään. Siis paljonko nestemäinen kustantaa. Valoa meillä on maltilla, joskaan ei ihan vähän. Täähän vaikuttaa olennaisesti hiilarin tarpeeseen. En tarkoita väitellä asiasta mutta ehkä tämä auttaa jotakuta joka miettii nestemäisen tarvettaan ja kumpaan kallistua, nestemäiseen vai paineelliseen, jos nämä ovat vaihtoehtoiset toisilleen, aina ja joka tilanteessa eivät ole. En lisää EC vedenvaihtopäivänä, muuten päivittäin.

6-satanen täynnä kasvia tähän tyyliin:
DSC00988.JPG
DSC00988.JPG (28.66 KiB) Katsottu 3178 kertaa
Nyt toi on kyllä karsittu kantoakvaksi. EC päivittäin 12ml.
3-satenen: kasveja tähän tyyliin:
DSC01038.JPG
DSC01038.JPG (36.13 KiB) Katsottu 3178 kertaa
EC päivittäin 8ml

250-litranen. En laita kuvaa, kasveja vielä selvästi vähemmän kun edellä olevissa. EC 7ml päivittäin

65-litranen: kasveja kannoissa reilut puskat, ei köynnöstäviä yhtään. EC 3ml päivittäin.

Litroja yhteensä 1215. Annostelen noihin yhteensä siis 30ml EC päivässä. 5l kanisteri 64e, tästä tulee 5000ml:30ml=166 päivittäisannosta, siis annokset 166 päiväksi tolla rehumäärällä kaikkiin neljään pyttyyn. Tekee 0,38e/annos/vrk eli kuussa 11,57e, vuodessa 138,80e. En laskenut rahtiluluja koska tilaan muutakin kamaa niin paljon, ettei yksittäiselle tuotteelle oikein voi laskea rahtikuluja. Toisaalta kun vertasin meillä kaasun ja nestemäisen kustannuseroja, en huomioinut muuta kuin kaasun täytön hinnan, kyllähän tähänkin päälle tulee muita kuluja: laitteisto, sälä ja täyttämisestä aiheutuvat mahdolliset matkakustannukset, joita ei tule lainkaan nestemäisestä. Näillä eväillä on menty huhtikuusta asti, en voi sanoa huomanneeni kalojen voinnissa mitään eroa painehiilariaikaan, mutta itse nukun nyt yöni levollisemmin.

Meillä akvoissa osa hiilarista muuttuu karbonaateiksi johtuen vesiarvoista ja ainakin osalla kasveista on vaikeuksia käyttää karbonaatteja. Varmasti myös tästä syystä paineellista kului paljon, joskin valoa oli myös selvästi enemmän kuten jo todettua. 3-sataseen riitti SodaStream-pullo (à 10e) pariksi viikoksi, tää vaihdettiin 2kg pottuun joka riitti reilut 2kk, silloiseen 450-litraseen 2kg poteli riitti aika tasan 2kk, 65-l SodaStream 1kk. Ei mua niinkään harrastamisen hinta rassannut, mutta tekniikan kanssa oli jatkuvia ongelmia ja kalat oli sen takia pari kertaa päästä hengestään (onneksi olin paikalla), päätin että nyt riitti. Nestemäisen kanssa ei ole ollut näitä ongelmia. Tarkoitus ei ole ottaa kantaa kummankaan paremmuuteen, molemmilla on puolensa ja käyttäjä päättäkööt kumpaan ryhtyy, mutta tietyissä oloissa vaaka (kustannustehokkuus ja homman toimivuus, työmäärä jne) painuu selvästi johonkin suuntaan.

Levästä en saa hepulia. Se kertoo aina jotain kasvien tilasta ja on hyvä apuväline siihen. Jos kasvit voi hyvin, levää ei ole. Thats it. Sen kyllä allekirjoitan, että meille tuputetaan kaikkea mitä me ei aina tarvita (mutta ehkä joku muu sitä oikeasti tarvitsee) eikä varmasti joka akavaristi tiedä mitä ja miksi jotain akvaansa lykkää. Tää bad-glut-keskustelu on käyty maailmalla jo kauan sitten, nyt siihen suhtaudutaan jo täysin luontevasti yhtenä apuvälineenä ja vaihtoehtona, jota pitää osata käyttää oikein, muiden joukossa. Toivottavasti meillä olisi joku päivä sama tilanne. Riskit on hyvä tiedostaa, mutta kaloille paineellinen on tilastojen valossa (lue: empiirinen otanta netin annista ulkomaisilta foorumeilta) huomattavasti vaarallisempi kuin nestemäinen.

Kimbelalle kiitos linkistä! Täytyypi perehtyä. Voisin vähän kysellä kokeneemmilta mitä meinaavat jos mielii Erihyden kanssa lutata.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Oisko tästä apua http://www.ukaps.org/forum/threads/diy-easycarbo.5552/. En ole kurkistellut linkkejä vielä.
Kimbela
Senior Member
Senior Member

Ok. Itse asiassa jos lähdetään tylylle glutaraldehydi linjalle, niin pystyn varmaankin hommaamaan synkempää tavaraa ja minulla on myös välineet ja suojavarusteet sen laimentamiseen työpaikalla. Nyt pitää vaan saada oikeasti nuo annokset kohdilleen. Pahasti näyttää siltä että n. 2,5 - 2,6 % kamaa työnnetään altaaseen tuolla 1ml / 50l annoksella. Pitää laskeskella hieman todellisia pitoisuuksia.

Rapakon tuolla puolella Pohtivat jotain Excelin valmistajalta saatua kiertelyä ja kaartelua, jotta Excel sisältö olisi jotain polymeroitunutta glutaraldehydiä. Käytännössä tarkoittanee että lisäävät sekaan jotain typpeä sisältävää joka polymeroi glutaraldehydin osittain jo pullossa.

No mennäänpä eteenpäin. Itse olen eläinkokeita (pl. lääkkeet) vastaan, mutta tyhjiä altaita löytyy ja intianvesitähdikkiä on ensihätään. Ehdotuksia koejärjestelyksi tuolla Erihyd Fortella?

Vielä tuohon raha hommaan - harrastukset maksavat ja levät kuuluvat luontoon, mutta normaaliakvaario ei pysty olemaan oma ekosysteeminsä ilman ulkopuolista apua. Itselläni tuo kasvien kasvaminen on tärkeämpää kuin levien torjunta, mutta siinähän se levien torjunta tulee kaupantekijäisenä.

Jos makeavesialtaaseen ei tarvitse lisätä nitraattia on jotain vikana...

Itse lisään EC:tä 10 ml / aamu 400 litran altaaseen. Pikkuallas 54l on tällä hetkellä taistelukalojen kutuluola, se on ilman lannoitusta. Vaimo ei anna toistaiseksi täyttää muita altaita ja 600l on huollon alla (tulee joskus tuon 400l tilalle)...
Kimbela
Senior Member
Senior Member

No niin nyt on kaivettu nettiä ympäri ja ämpäri.

Erihyd Forte on kotimainen (valm. Farmos) 2,5% glutaraldehydi liuos, jota myydään aina Malesiassa saakka. Isossa maailmassa glutaraldehydiä kaadetaan surutta altaaseen ja usein laimennetaan kaupallisten (akvaario) tuotteiden kanssa samaan pitoisuuteen, joka on vissiin 1,6% (linkki). Samalta sivulta löytyy linkki skriptin pätkään eli glutaraldehydi laskimeen, jonka avulla saa lantrattua spivan käyttöliuoksen ilman peruskoulun matematiikan taitoja (tosin peruskoulun kemian taidot tarvitaan). Tässä vielä linkki laskimeen. Laimentamisessa pitää käyttää ionivaihdettua vettä (itse ajattelin käydä 5l tonkan akkuvettä (maksaa muutaman euron) kun ei toistaiseksi ole hallussa RO laitteita).

Metrexin Metricide 28 käyttöturvallisuustiedote linkki. Viimeinen kohta on tuo vaarallisuusluokitus ja eipä tuo 2,5% iuos loppupelissä kovin korkeita pisteitä saa (H1 F0 R0)

Menee jo pilkuntutkinnaksi, mutta parempi katsoa kuin katua, eli kaivelin vielä tuon Metricide 28:n tietoja, joka siis vastaa Erihyd Fortea (esim. Siemensisin Ultraääni laitteiden puhdistukseen niitä pidetään vastaavina).

Erihyd Forten tuoteselosteessa ei mainita tuota < 1% Natrium nitraattia "Rust inhibitor in activator". Akvaariosta löytyy joka tapauksessa natriumioneja ja nitraatti-ioneja yli tuon määrän.
Kimbela
Senior Member
Senior Member

Muokkausoikeus loppui, joten naputellaan vielä kolmas viesti perään... [}:)]

Seachem Excelin glutaraldehydi pitoisuus on 1,5% linkki

Seachem Excelin käyttöturvallisuustiedote linkki.

Ja vielä Seachem polycycloglutaracetal peitenimestä linkki

Näiltä puheilta ainakin minä aion jatkossa kaataa halvempaa kotimix glutaraldehydiä altaaseen. Taidan oikein lantrata EC:n pulloon kunhan tyhjenee.

Kunhan tuo 5l Erihyd Fortea tyhjenee, pitää harkita jäykemmän kaman laimentamista. Tavara maksaa VWR:ltä 104 € / 500 ml (50%), tosin sitä ei ole varastossa. Tuota mikroskopointiin käytettävää 25% tavaraa synteesilaatuna maksaa 35,60€ / litra. Tuo lienee siis halvin versio ja parhaiten saatavilla.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kimbela
Senior Member
Senior Member

Niin sehän on (toivottavasti) kaikille selvää että myrkystä on kysymys. Varsinkin tuo astmajuttu tulee esiin jokaisessa viranomaisten tekemässä käyttöturvallisuustiedotteessa. Toisaalta kannattaa muistaa, että aika moni aine aiheuttaa jatkuvana altistuksena tai hyvin väkevänä mitä erilaisimpia oireita. Esimerkiksi jos lukee sitruunahapon (vedettömän) käyttöturvallisuustiedotteen, niin sen takia ei kannata lopettaa appelsiininsyöntiä. Toki tuo glutaraldehydi on ihan erikaliiperin myrkky kuin kiinteä sitruunahappo.

Jokainen kuitenkin tekee niin kuin parhaaksi näkee. Ainakin EC ja Excel tms. pullot oikeasti pois lasten ulottuvilta.

Mielestäni perinteiset levänpoistoaineet ovat pahempia myrkkyjä ja esimerkiksi malakiittivihreä (osassa kalalääkkeitä) on luokiteltu karsinogeeniseksi.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Tämä on musta paras löytämäni keskustelu mikä liittyy gluterdehyden käyttöön akvakäytössä http://www.ukaps.org/forum/threads/what ... arbo.6854/. Jos joku ei luettuaann sen loppuun ole osannut päättää omaa kantaansa aineeseen, suuntaan tai toiseen, niin ei sitten yhtään millään perusteella! Ton enempää asiaa tuskin enää voidaan ruopata eikä meillä taida olla siihen mitään lisättävää ellei sitten joku osaa kertoa EUn kantaa asiaan, esimerkiksi pullojen puutteellisiin (??) tietoihin. Se mikä tekee tuotteen käyttämisestä ongelman (tai sitten ei) selviää lukijalle myös kristallin kirkkaasti kun jaksaa kahla ketjun läpi ajatuksella. Huomata sopii, että keskustelut on aloitettu -06 ja -09, ja kuten edellä totean, pelon lietsonta glutardehyden ympärillä on maailmalla laantunut jo kauan sitten.

Kimbela: tässä linkissä jaetaan paljonkin kokemuksia 2,5 (-2,8%) liuoksen käytöstä eli sama kuin Erihyd Fortella http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... excel.html. Jos mitään osasin mistään päätellä, niin sekä (ainakin) Excel että Erihyd Forte on tehty käyttäjäturvallisemminksi tuolla aktoivoidulla glutardehydellä. Toi sun linkki antaa Excelin pitoisuudeksi 1,5% kun noissa muissa puhutaan 2,5% pitoisuudesta sekä Excelin että EasyCarbon kohdalla, AEn tavara on laimeampaa.

Jotta turvattomuuden tunne lisääntyisi entisestään, muistutan että me elellään esimerkiksi bromattujen palonestoaineiden keskellä. Niitä on kaikkialla, jopa vaatteissasi eikä niidenkään vaikutukset ole kovin mukavia....Elämä on. Suhteellista?
Kimbela
Senior Member
Senior Member

No niin nyt on 5l Erihyd Fortea. Ei mennyt paikallisella farmasialiikkeellä ihan putkeen, ensinnäkin antoivat mukaan väärän käyttöturvallisuustiedotteen (Erihyd Termo) ja hinta oli pompsahtanut 49e eli kymppi lisää mitä puhelimessa lupasivat. Lisäksi tuote oli Kiillon eikä Farmoksen. No pikkuvikoja. Pitää käytellä tuo EasyCarbo loppuun ja tutkailla millä annostuksella mennään. Sisältää siis 2,5% glutaraldehydiä ja puskurointiainetta sekä ruosteenestoainetta (joka oli vissiin se marginaalinen määrä Natriumnitraattia).
Kimbela
Senior Member
Senior Member

Aloitin tänään tuon Erihyd Forten testaamisen 250 litrasessa altaassa annoksella 5ml / koko altaaseen. Väri ei ole niin sininen kuin EasyCarbolla, mutta haju on sama.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”