Epävarma hunajarihmakalan sukupuoli

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nuttu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Epävarma hunajarihmakalan sukupuoli

Viesti Kirjoittaja Nuttu »

Minulla olisi 4 hunajaa, jotka ostin tyttöinä. Tarkoitus olisi myöhemmin hankkia poika haaremin kununkaaksi. Nyt vain en ole yhtään varma noiden neljän sukupuolesta. Väillä olen ihan varma, että kaikki ovat poikia, kohta katson että 3 on varmasti tyttöjä ja yksi todennäköisesti poika tai sitten ei. Eivät vielä ole täysikokoisia, n. 4-4½cm pituisia. Olen yrittänyt etsiä kuvauksia ja kuvia sukupuolista ja mennyt vielä enemmän epävarmaksi mitä mahtavat olla. Kamerakaan ei ole tarpeeksi tarkka kuvan ottoa varten.

Kaikilla on hiukan tummaa alaevässä, ei kuitenkaan vatsassa. Tummuus tuntuu vaihtelevan arvoasteikon mukaan ja välillä kaikki ovat värittömiä. Kaikilla on kylkiviiva ja kohta ei ole. Selkä- ja vatsaevässä on kaunis kultainen hohde reunassa. Voiko tuo tumma (harmaan ruskeasta melkein mustaksi) vaihtuva, väri alaevässä merkitä aina urosta? Kukaan ei kuitenkaan vielä ole selkeästi ollut kunnon urosväreissä eli kutuväreissä.

Onko ainoa keino saada varmuus sukupuolesta odottaa täysikokoisuutta? Milloin aikaisintaan saavat selkeät väritykset sukupuolen mukaan? Hakevatko naaratkin arvoasemaansa kylkipainilla vai ovatko nuo painijat luultavasti poikia?
Mykkeli
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: JAS

Re: Epävarma hunajarihmakalan sukupuoli

Viesti Kirjoittaja Mykkeli »

Minulle on kaksi kertaa käynyt niin, että kaupassa varmasti tytöltä näyttänyt hunajarihmakala onkin sitten muutaman päivän kotiuduttuaan muuttunut pojaksi. Ostettaessa nämä ovat olleet haaleanruskeita, ja kyljessä tummemmanruskea raita, mutta sitten pikkuhiljaa alaevä ja vatsa ovat tummuneet, ja viimeistään viikon kuluttua kotiuttamisesta ovat olleet kirkkaan oransseja, vatsapuolelta mustia ja selkäevä kauniin keltainen. Tulevat kyllä ihan hyvin toimeen keskenään, en tiedä vaikuttaako se, että altaassa ei nyt ole yhtään naarasta, pelkkiä uroksia vaan.
Naaraallakin kyllä välillä suuttuessaan oli vatsaevä lähes musta.
Missy80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Mun mielestä naaraat (yli 4 senttiset) on niin helppo erottaa. Uroksilla oikeissa olosuhteissa lähes kaiken aikaa kutuvärit ja käytös paljon villimpää kuin naarailla, liikkuvat huomattavasti enemmän ja vilkkaammin. Urokset ovat myös pienikokoisempi ja kapeampia. Naaraat pyöreämpiä eivätkä koskaan punerra. Nämä siis omia havaintoja. Eläinkauppaoloissa mm. toki saattavat olla hyvinkin saman näköisiä, koiraat kun osaavat niin taitaen sen viivankin kylkeensä tekaista.
Nuttu
Starting Member
Starting Member

Laitoin tänään ihan uteliaisuuttani peilin akvaarioon ja yksi, jota olen eniten urokseksi epäillytkin, suuttui omasta kuvastaan niin paljon, että hyvä ettei punaiseksi muuttunut :D Joten nyt olen melko varma, että yksi on uros.

Olis kuitenkin kiva olla varma noista muistakin. Haluaisin kovasti nähdä kutupuuhia ja jos tuolla on 4 urosta, jää haaveeksi. Jos siellä taas on 2-3 urosta, niin tuleeko se 1-2 naarasta ihan ahdistelluksi? Nuo kolme jotka ovat vielä epävarmoja tuntuvat vaihtelevan sävyjään miten sattuu, ihan hailakasta jonkinlaiseen sävytykseen. Voisiko tuo yksi dominoida ja pelotella muut urokset tyttöväreihin?

Jos olisin ihan varma kuka on kuka, voisin tarvittaessa eläinkaupasta kysyä onnistuisiko sukupuolen vaihto.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Minkäs kokonen tuo siun akvaario on?
Nuttu
Starting Member
Starting Member

Allas on 300l. Pohjalla on leopardimonnisia tällä hetkellä 10kpl, tarkoitus vähintään kaksiskertaistaa parvi. Mun silmään näyttää ihan kivalta tämä kalasto. Huniksia voisi ehkä vielä kaksi ottaa (yhteensä 6kpl). Tilaa olisi kyllä siis kahdellekin uroksella ja usealle naaraalle. Mutta 4 urosta taitaa olla vähä'n liikaa, varsinkin jos onnistun tuonne saamaan jostain tyttöjäkin.

Mitä enempi mä noita seurailen sitä varmempi alan olemaan, että kaikki on poikia. Yksi on selvä kingi ja koko ajan evät pörhöllään, jos joku tulee vastaan. Yksi pienimmistä taas on koko ajan hyvin hailakka, mutta sekin välillä kullankeltaisen sävyn saa, kun on rauhassa saanut oleskella pusikossa.

Aikasempaa kokemusta kun ei noista ole, niin en voi kokemukseenkaan pohjata arvailujani. Kaikki näyttävät ruumiinrakenteeltaankin hyvin samanlaisilta, kukaan ei ole toista pullukampi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”