Kiitos Kiksu vinkistä, vähennettiin hieman ruokintaa ja piilevä on vähentynyt selvästi. Osasyy varmaan myös tehokkaampi lasien putsaus, nyt kun sain vihdoin oikeat välineet kotiin, mutta kyllä sitä tulee hitaammin kun aikaisemmin

Tosin saatiin sitten uusi kaveri, nimittäin tupsulevä

Toinen monimetallien valoista oli sinisävyinen (malawialtaaseen tarkoitettu), ja se vaihdettiin nyt "tavalliseen". Kasveja työnnän takaisin pohjaan melkein päivittäin, ja siellä ne pysyy ehkä tunnin

Eli sen taistelun olen selvästi häviämässä..

Olen miettinyt jonkinlaista kukkalaatikkosysteemiä vesikasvatukseen akvan yläpuolelle, johon kierrättäisin suodattimesta tuleva vesi.. Silloin saisi ehkä osan ravinteista hyödennettyä ennen kun levät saavat niitä käyyttöönsä.. Mutta tämä on vielä hieman suunnitteluasteella..
Lauantaina olin koko päivän kurssilla, ja kun tuli kotiin huomasin, että keskikokoinen valkoinen kultis pysyi koko ajan pinnan tuntumalla, ja käyttäytyi muutenkin oudosti. Mies kertoi, että se oli päivällä uinut pää alaspäin.. Tarkemmassa syynissä pään vasen puoli oli turvoksissa ja yksi suomuista törrötti suoraan sivulle. Eli jotenkin se oli ilmeisesti luokannut itsensä. Testasin nitriitin, mutta se ei ollut koholla, ja muut kalat ihan normaaleja. Eli annos Myxazinia veteen, ja toivottiin parasta. Onneksi kultis toipui nopesti, ja on jo melkein normaalin näköinen

Kyllä noihin veijareihin kiintyy.. Pakko myöntää, että jopa enemmän kun noihin toisen altaan kaloihin, vaikka ne ovat olleet meillä paljon pidempään.. Kultikset kun ovat niin mukana kaikessa
Taas olisi tehnyt mieli pelastaa yksi reppana, joka oli facebookissa myynnissä 70l altaan kanssa.. Mutta kala näytti huntupyrstöltä, niin en uskaltanut sitä ottaa. Lähti sitten muun kalaston kanssa 350l, kun joku osti ne kaikki. Eli koon puolesta parempi, vaikkei seuraa, eikä kyllä varmaan sopiva lämpötilakaan

Mutta kaikkia ei voi pelastaa

Olen myös itsekkäästi ajatellut, että kun on enää yhdelle kultikselle tilaa (sitten kun karppi muuttaa lampeen), niin haluaisin yhden shubunkin-kultiksen. Ne ovat niin veikeän näköisiä

Mutta sillä nyt ei ole kiire.. Sitten kun tulee joku sopiva vastaan joka on kotia vailla, niin sitten