Sukarapurupatus 2

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sukarapuset
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja sukarapuset »

Hei! täällä on akvaariossa tulisukarapu raskaana. Onko mahdollista että poikasia selviää vaikka akvaariossa on taistelukala? Taistelukala ei ole ikinä ennen syönyt mitään muuta kuin omaa ruokaansa. Ja akvaariossa on paljon piiloja minne taistelukala ei pääse.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

On tietenkin mahdollista.
Mykkeli
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja Mykkeli »

Mulla on nyt ollut pari viikkoa asutettuna (ja sitä ennen kypsytetty) 36-litrainen rapula, jossa on tulisuka- ja vihersukarapuja parikymmentä. Vettä olen vaihdellut pari kertaa viikossa kymmenisen litraa, ja samalla aina putsannut suodattimen, koska se tukkeentuu melko herkästi. Nitriittiä altaassa ei ole. Suodattimen kaverina on pieni Eheimin ilmastin, ja pohjamateriaalina Bilteman ja Weberin puhallushiekkaa.

Ongelmana on se, että jo vedenvaihdon jälkeisenä päivänä rapula alkaa haisemaan. Ohi kun kävelee, sieltä pöllähtää sellainen p***nhaju että ei voi olla haistamatta. Osaatteko viisaammat sanoa mistä johtuu? Onko allas ylikansoitettu, tai voiko pohja olla tukossa? Pyydystin tuolta isommasta altaasta yhden kierteiskotilon pohjaa möyhimään, jos siitä edes jotain apua olisi. Kuolleita rapuja ei ole altaassa näkynyt (pari kuorta sen sijaan löysin nyt viimeksi kun vaihdoin vettä). Nitraatti altaassa on pyörinyt kymmenen tietämillä, GH on noin 4, KH 3 ja pH 6,8. Lämpötila pysyy 22 asteessa ilman lämmitintä, koska altaassa on kansilasi.
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Ihan tolla kuvauksella ei tule mieleen muuta kuin se, että Bilteman hiekka on aika tosi hienojakoista ja menee helposti tukkoon. Meillä on sitä just vähän aikaa sitten lapottu altaasta pois ja vaikka se ei ollut tummunutta eikä sieltä tullut kuplia tms. ja sitä oli pöyhitty vedenvaihtojen yhteydessä, se haisi kamalalta ja oli ihan p*skaa.
Mumzi
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Mä veikkaisin kanssa hiekkaa. Jos se on sitä Bilteman hienompijakoista vielä? Yhden mun pikkuakvan mukana tuli tosi hienojakoista hiekkaa, en tiedä mistä se oli hankittu. Se on saattanut olla vaikka luonnosta suoraan, sellaista savensekaista se oli ja se kanssa haisi. Allas oli ollut kypsänä ennen meille tuloa ja koitin laittaa nuo hiekat suoraan takaisin akvaan ja lisäsin vedet sekaan, niin sen jälkeen mittausten perusteella hiekasta oli noussut myös ammoniakkia veteen. Se hiekka lähti roskiin.
200l ja 3x45l.
Mykkeli
Starting Member
Starting Member

Tuo on sitä Bilteman karkeampaa hiekkaa. Sitä samaa on myös tuossa 120-litraisessa seuralassa, ja siellä ei mitään hajuhaittoja ole ollut. Rapula sen sijaan haisee taas :( Yhden vedenvaihdon yhteydessä pyörittelin kädellä pohjaa, ja sieltä nousi ihan hirveästi sellasta töhnää, joka samensi vedenkin. Ihmettelen vaan, kun tuo rapula on ollut nyt vasta kuukauden toiminnassa, että voiko pohja pilaantua noin lyhyessä ajassa? Mulla on vielä jäljellä sitä Weberin karkeampaa hiekkaa, pitänee vaihtaa tuo pohja siihen. Kuinkahan se olisi viisainta tehdä, ettei kaikki bakut ja rapuset kuole? Yksi vaihtoehto olisi tietysti kipata rapuset tonne seuralaan ja vaihtaa se hiekka, ja sen jälkeen sitten seurailla tyhjän rapulan vesiarvoja, ja sitten yrittää keräillä rapuset takasin omaan laariinsa kun se on kunnossa.
Mumzi
Member
Member

Paljonko sulla siellä niitä rapusia siellä sitten oikeen on ja kuinka paljon ruokit niitä? Jostainhan se töhnä tulee ja sitä enemmän ravut kakkii mitä enemmän niitä syöttää. Pienikokoisen soran kanssa mulla ei ole ollut ongelmia 40-litraisessa, mutta kyllä sitäkin saa ahkerasti lapota. Ja ainahan tulee myös kasvimujua sinne pohjalle. Jos se seurala on kalojen kannalta ravuille turvallinen, niin lähtisin putsaamaan sen rapulan laittamalla ravut sinne seuralaan. Mutta kyllähän ne hätätapauksessa pärjää vaikka ämpärissä ilmastimen kanssa maltillisesti ruokkien, jouduin itse joskus tekemään niin.
200l ja 3x45l.
Mykkeli
Starting Member
Starting Member

Rapuja on parikymmentä, ja ruokin niitä kerran päivässä sellaisilla ravuille tarkoitetuilla papanoilla, ja välillä annan vähän kalanruokaa. Täytyy nyt yrittää vielä siivota sitä pohjaa, ja vaihtaa se hiekka jos ei muu auta. Kiitos vastauksista!
Mumzi
Member
Member

Niin ja vielä, ei niitä rapuja tartte ihan joka päivä ruokkia, kun altaasta löytyy yleensä muutakin mutusteltavaa. Mä laitan normaalisti jonkun pastillin tms. sinne kerran viikossa. [;)]
200l ja 3x45l.
Mykkeli
Starting Member
Starting Member

Kiitos neuvosta :D Voi olla että ne on saaneet liikaa sapuskaakin sitten 8O Täytyy nyt vähän haistella tota tilannetta ja koittaa möyhiä sitä pohjaa, jos ei tarttis alkaa sitä pohjahiekkaa vaihtamaan. Ja pitää ruokkia vähän vähemmän :mrgreen:
kaabie76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kaabie76 »

Viikon olleet elämäni ekat sukaravut:) eli niitä on 11 ja ovat kirsikkasukarapuja, mulla ennemmin ollut isoja rapuja ja olen nyt antanut niiltä jäänyttä sellaista rinkula ravunruokaa kun olen hieman pienentänyt,onkohan ok,kysyn siksi ettei eläinkauppa oikein osannut vastata...:/sieltä sanottiin ettei tarvi vedenparannusainetta ja yksi mun tuttu että tarvii.
kaksi on punaisempaa ja isompaa,muut aikas pieniä.<3
Jotain muutakin ruokaa olis varmaan hyvä antaa,vinkkejä?väliaikaisesti hetken siellä asuu samassa vielä omenakotilolapsia,ne saa salaattia ja pohjakalanruoka tabletteja.
63l kala-rapula, 55l tuliliskola,
2xnelivarvaskonna,2xakaattikotilo,
1xhamsteri
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Voi antaa rinkuloita ja kaikkia kaupallisia sukarapuruokia, kalanruokaa vähemmän. Kaikki vihannekset kelpaa, erityisesti pinaatti, kurkku, kurpitsa, herneet, porkkana...ym kiehautettuna.
Omituinen kauppias, kun väittää ettei tarvitse vedenparannusainetta? Mikähän mahtoi olla selitys?
hippikala
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Aergh nyt iski kauhea tuska ja ahdistus! Tajusin vasta nyt, että meidän hanaveden nitriitti on 0,05 . Tuohan vaikuttaa pitkäaikaisena kaloihinkin, mutta mites rapuset, kuinka karmeaan rääkkyyseen olen syyllistynyt? Tarkoitus on kyllä keksiä jostain puhtaampaa vettä vedenvaihtoja varten mutta toki loputtoman uteliaana kiinnostaa tietää, mitä kaikkea tuollaisista nitriittilukemista sukaravuille aiheutuu. Olen ihmetellyt kun maatiaissukaravut eivät lisäänny altaassa, pari aikuista leväsukarapua siellä kyllä seikkailee, mutta... :?
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Seachem Primen pitäisi hoidella nitriitti ja se on muutenkin oikein pätevä vedenhoitoaine.
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Kun Helsingissä oli tässä ongelmia hanaveden kanssa, testasin pari vedenhoitoainetta (aquasafe, FFM, Prime) ja niistä ainoana Prime hoiteli nitriitin pois.
kaabie76
Junior Member
Junior Member

Eli joo nyt sukaravuilla on niille tarkoitettua ruokaakin! Ei mitään selitystä ollut miksi ei vedenparannusainetta,näytti siltä ettei vaan yksinkertaisesti tiennyt.No onneksi joka ikinen 11 ravusta on pysynyt elossa ja kovasti vipeltää tuolla,kaksi omenakotiloa jää seuraksi:D ei oo mitään muuta huonoa ku se etten saa ainakaan just nyt olohuoneeseen tuota allasta mihkään,mut mä tuolla kodinhoitohuoneessa sitten ihailen niitä aina ja vahtaan :D
1xhamsteri
kaabie76
Junior Member
Junior Member

en saa tähän kuvaa ni tätä kautta yksi kuva jossa isoin rapunen
http://www.petsie.fi/pets/240142-sukara ... s/22052026
1xhamsteri
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Onko kannattavaa yrittää tilata noita Sulawesi-rapuja liikeeseen ja hakea sieltä, vai tilata netistä? Meinaan kun mainitaan, että ovat herkkiä stressille, niin onko pitkä matka pahempi vai allasvaihdot? Olen yrittänyt haudata idean sulawesi-altaasta, mutta nyt sellaisen pykäsin ja Tylomelania-kotiloilla aion aloittaa ja sitten kun homma luistaa niin hankkia C.dennerlei ja joku toinen helpohko Sulawesi-rapu.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Itse tilaisin keväällä pika-expressinä Saksasta, tulee vuorokaudessa/kahdessa suoraan ovellesi, eikä tarvitse monia siirtoja.
Jos nyt talvella haluat, niin silloin ehkä liike on riskittömämpi, koska saavat varmasti lämpökuljetuksen.
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Miten muuten Sulawesi-rapujen lisääntyminen, onnistuuko kotiakvassa? Kuinka iso ryhmä kannattaisi tilata aluksi?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Näistä ei ole monilla kokemusta, Annalla oli kerran Dennerliä liikkeen kautta ja kerran oli myynti-ilmoitus 45 kpl:sta kerralla akvaarion kanssa.
Muita en muista nähneeni, kuulleeni.
tuuliaa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tuuliaa »

Onko joku joskus yrittänyt itse jalostaa omia maatiaisiaan jonkin "oikean" värisiksi? Eikö tällä tavalla juuri esimerkiksi kirsikkasukaravut olekkin jalostettu. Mietin vaan muitten kokemuksia, sillä itse kalastelin seura-altaasta oikein kunnon sinisiä kirsikkasukiksia tuonne rapulaan tulisukien seuraksia ja innolla odotan mitä tästä operaatiosta tulee :)
Inkkari123
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Inkkari123 »

Minkä kokoinen akvaario sukaravuilla pitäisi olla kun en tiedä niistä oikein mitään mutta olis kiva hankkia? (:
100l= 2 mustatetraa, 4 Intiaanisulkaa, 1 täplänuolimonni, 1 täplämonninen, 1 partamonni
54l= 3 petokotiloa, väliaikaisesti 1 partamonni

Ja tietenkin vielä kaikenlaisia karvaisia otuksia
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Sellanen 30-40 litraa ois ihan sopiva aloitusallas, mahtuvat lisääntymäänkin.
nipukka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nipukka »

Mulla on 20L Aquael akvaario kypsymässä. Sukurapuja ajattelin siihen ostaa. Mitä nämä kaverit tarvii? Veden vaihtoon käykö sama kuin kaloille? Mites Kasvien hoidosssa? Meillä päin veden PH on eritäin alhainen eli 6, onko riittävä vai pitääkö nostaa? Kaikki vinkit on tervetulleita :D
Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”