Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
seppojuhani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:12, 04.11.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja seppojuhani »

Soittelinpa juuri äsken iho-ja allergiasairaalaan kysyäkseni tutkimus aikaa. Lähete oli sinne saapunut jo 16.11, kiireellisyysluokka1-7 päivää. Aika on sitten vasta 28.11. Ei oikein pidä paikkaansa nämä lähetteiden käsittely.
Nyt ranteessani oleva patin keskellä on kohouma, josta varmaan tulee esiin joku pikku matonen.
Särky on levinnyt melkein joka niveleen, tässähän taudissa on mahdollisesti niveltulehduksen riski.
Ei auta muuta kuin odotella pääsyä tutkimuksiin ja nauttia töistä.
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Kris »

Teemu Salonen kirjoitti:Reippaat kymmenen vuotta tosta on jo aikaa.
Mä en oo koskaan ollu mitenkään hirveen bakteerikammonen yksilö. Tottakai sillon hiukan pelästyin kun diagnoosin kuulin mutta lääkäri oli kokenut ja osasi kertoa mycobakteereista paljon. Mycobakteerinhan voi saada akvaarion lisäksi myös uimarannalta tai jopa kaivovedestä. Siinä ei paljon hanskat auta. Itseasiassa mycobakteerilta suojautuminen on mahdotonta. Suurimmalla osalla (käytännössä melkein kaikilla) kropan oma vastustuskyky on niin hyvä, että oireita ei tule. Ne muutamat hassut sitte niitä oireita saa.
No ei se nyt ihan noin minun tietääkseni ole. On toki totta, että periaatteessa tuollaisen mykobakteeritartunnan voi saada mistä vedestä vain jossa niitä esiintyy. Mutta luepa vähän aiheesta enemmän ja huomaat että tautia esiintyy enemmän niillä jotka käsittelevät kaloja ja luonnonvesiä enemmän kuin keskivertotallaaja. Eli kyllä se mahdollisten tartuntatilanteiden määrä ja kesto vaikuttaa siihen kuinka todennäköisesti tartunnan saa. En ole myöskään kuullut, että mykobakteerit tai muutkaan bakteerit kovin helposti pääsisivät kumihanskojen läpi. Tietysti on siitäkin kiinni miten niitä hanskojaan käyttää. Jos on lyhyet löysät hanskat joihin menee vettä sisään koko ajan, eipä niistä taida hyötyä olla. Mutta kyllä tyvestään tiukka hanska varmaan pitää nuo bakteerit loitolla ainakin hanskan suojaamalta alueelta. Olen kuullut sen verran monta juttua ihmisten saamasta "kalatubista", että en pidä hanskojen käyttöä ollenkaan "bakteerikammoisena".
The plural of anecdote is not data.
seppojuhani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:12, 04.11.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja seppojuhani »

Olin 23.11 ihotautilääkärille. Lääkäri otti 2 koepalaa pateista ja 2 viikon kuluttua on tulokset valmiit. Heti hän sanoi taudin olevan kalatubia ja vaatii mahdollisesti tubilääkityksen ja veriarvojen seurannan lääkityksen aikana.
Lääkärin mielestä taudin voi saada esim uima hallin altaasta tai luonnonvesissä. 10 vuodenaikaan olin hänen vastaanotollaan 2 sairastunut kalatubiin.
aukustiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:33, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Pahoittelut minultakin, Seppojuhani. Toivon että saat apua sairauteesi, ennenkaikkea että parantuisit ennallesi.

Jos ei mitään muuta positiivista, niin kertomuksesi jälkeen ainakin minä (ja uskon että moni muu myös) aion suojata itseni ko. taudilta.
Ennaltaehkäisy on paljon helpompaa kuin taudin hoito. Olen tiennyt ko. sairaudesta, mutta nyt se jotenkin konkretisoitui vasta.

Ostin siis itselleni pitkät hanskat Turun Orikedon Siistipisteestä (Siivous-alan erikoisliike).

Niiden nimi on "Se Pitkä". Kyseessä ovat keinosiementäjän hanskat.

Pitkät - kainaloihin saakka.

Paksut - monikäyttöiset.

Sisältä miellyttävät - kevyt vuori - helppo pukea ja riisua.

Niissä on reiät aivan ylhäällä - pistän reijistä nauloihin kodinhoitohuoneen seinälle roikkumaan ja kuivumaan.

Vaikka hanska on paksu, sillä on aivan loistava touhuta vedessä ja se on yllättävän miellyttävä käyttää.

Jos pitää kauan kädessä, iho hikoilee ja hanska kastuu sisältä. Kuivatan - sormet alaspäin ja kainalo aukko ylöspäin - vesi haihtuu pois.

Hinta n. 9-10 euroa pari. Sovitin ennen kuin ostin, sain oikean koon.

Ostin myös lateksisia kertakäyttöhanskoja joita käytän suodattimen pesussa ja silloin kun en pitkiä tarvitse. Sekin oli hyvä ostos.
seppojuhani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:12, 04.11.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja seppojuhani »

Kiitos osanotosta! Itse ei tarvitse pelätä tautia kuin annoin akvaarion kaikkine tarpeineen pois, toivottavasti uusi omistaja ei sairastu samaan tautiin. Itselläni oli 30 vuoden aikana 3 kerran akvaario ja nyt se on loppu harrastus, vaikka kalat onkin kivoja lemmikkejä. Meidän kaloilla oli jopa nimet, tietenkään monnisia ja tetroja ei nimetty.
Harmi kun tänne foorumille ei pysty laittaa kuvia, olen joka patista ottanut arkistoon kuvia ja jopa sairaalassa otettiin kuvia opetus tarkoitukseen. Hoito on vielä alussa, 3.12 on tikkien poisto ja silloin näkee onko haavat umpeutuneet vai otetaanko uudestaan auki.
seppojuhani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:12, 04.11.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja seppojuhani »

Tänään maanantaina 26.11 hoitava lääkäri soitti ja pyysi tulemaan 28.11 vastaanotolle silmien tarkastukseen värinäköön liittyen, jos kaikki ok niin reseptillä sairaala apteekista antibiootti-tuberkuloosi lääkitys joka on pitkä ja paljon seurantaa vaativa. Keskiviikon jälkeen taas ollaan paljon viisaampia tulin suhteen.
seppojuhani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:12, 04.11.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja seppojuhani »

Tulin juuri ihotautilääkäriltä allergiasairaalasta. Bakteeri jonka sain akvaariostamme on MYCOBACTERIUM MARINUM.
Lääkityksenä ORIBUTOL 15mg/kgx1 eli minulla 1200mg vuorokaudessa, lääke on tubilääkitys ja näin ollen sairaala apteekista ilmainen. Toinen lääke KLACID OD 1000mg vuorokaudessa, hinta 4e päivä ja kuukausi jos toinenkin kestoltaan. Seuraava aika lääkärille on 21.12 ja ennen sitä maksa ym verikokeet. Sairasloma määräytyy 3.12 tikkien poiston jälkeen ja voi olla pitkä.
Jos olisin tästä taudista tiennyt 1,5 vuotta sitten niin en olisi akvaariota hankkinut.
En halua ketään bakteereille pelotella mutta jos patteja alkaa käsiin ilmaantua, niin välittömästi lääkäriin.
Suojautukaa bakteerilta ja käyttäkää suojakäsineitä.
Onneksi tämä ei tartu muuten kuin veren välityksellä, mutta ei kukaan normaali käyttäytymisellään vaihda toisen kanssa verta.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Sullahan oli makeavetinen akvaario eikö vaan? Näin ollen on äärettömän epätodennäköistä että tartunta olisi lähtöisin sieltä. M. Marinum nimensä mukaisestihan (pikaisen varmistus guuglauksen mukaan) elää suolavedessä.
Ettei vaan kuitenkin olisi tartunta tullut etelän reissulla uimarannalta?
seppojuhani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:12, 04.11.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja seppojuhani »

Kiitos viestistä! Meillä oli makean veden akvaario. Tänään sain viestin akvaarion ja kalojen uudelta omistajalta. Hän kertoi että 3 neontetraa on kuollut meiltä saaduista kaloista. Ostamme alkusyksyllä 15 neontetraparven ja meilläkin 3 kuoli samantien. Epäilin itse niitä sairastuneiksi ja uusi harrastajakin epäilee niitä taudinkantajiksi.
Olen ollut viimeksi etelässä kesällä 2010 ja silloinkaan en uinut meressä saatikka uima altaissa.
Liike josta ostin syksyllä kalat oli akvaarioissa hoitamattoman oloisia ja kuolleita neontetroja pohjalla. Harkitsen nyt vakavasti kääntyväni kyseisen liikkeen puoleen tartunnastani.
Eccu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 20:58, 17.10.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Eccu »

Pistänpä nenäni tänne yhdellä virkkeellä: ei todellakaan elä saatikka lisäänny ja leviä meriveden bakteerit, jollainen k.o. pöpökin on, makeavesiakvaariossa.
Akvaarioharrastaja vuodesta 1984. Kissaharrastaja jo ennen sitä. Kilpikonnaharrastaja lopun ikääni. Perheessä myös koira.
MP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 15:45, 02.04.2008

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja MP »

Tässä tieteellisessä artikkelissa sanotaan, että tuota bakteeria löytyy myös makean veden kaloista; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC129947/
"A molecular characterization of two Mycobacterium marinum genes, 16S rRNA and hsp65, was carried out with a total of 21 isolates from various species of fish from both marine and freshwater environments of Israel, Europe, and the Far East."
Tällä haulla löytyy enemmän tietoa; http://www.google.fi/#hl=fi&tbo=d&sclie ... _qf.&cad=b
Ilmeisesti tartunnat ihmisillä ovat harvinaisia ja todella huonon onnen seurausta.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kiitos, MH korjauksesta. Olen tosiaan aina ollut siinä uskossa, että tuo marinum on suolavesielikko ja kun tänään vielä asiaa googlailin, sain siitä "varmistuksen". Noh, ei ole eka kerta kun netistä löytyy virheellistä tietoa:)
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Kris »

Kyllä se on sekä suolaisen että makean veden elikko tuo mycobacterium marinum. Eihän sitä taudin saantipaikkaa yhden ihmisen kohdalla voi mitenkään varmuudella tietää, mutta kyllä usein mainitaan että se liittyy vedenelävien käsittelyyn.
http://emedicine.medscape.com/article/1105126-overview
http://www.medicinenet.com/mycobacteriu ... /page2.htm
http://www.dnr.state.md.us/fisheries/ox ... tsheet.pdf
Tietysti toiveajatteluun taipuvana akvaristi mielellään ajattelee että se tuli siltä uintireissulta.
Nämä siis enemmänkin tämmöisinä yleisinä juttuina.

Eri asia on sitten se että samalla seppojuhanille tsemppiä hoitoihin! Onneksi tauti saatu kiinni ja hoito päällä.
The plural of anecdote is not data.
seppojuhani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:12, 04.11.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja seppojuhani »

KIITOS TSEMPPAUKSESTA!
Olen kyllä 99,9 prosentin varma että tämä bakteeri tuli nimen omaan akvaariokalan sairastumisesta. Olisihan se ihme jos ei ole luonnonvesissä uinut 3 vuoteen ja ei muutenkaan harrastukseen kuulu uiminen.
Tärkeä on että nyt on lääkitys päällä, ainut vain sen olleen vasta vuorokauden niin ei tiedä tehooko se bakteerin. Ainut on se että voi olla töistä pois lääkärin kirjoittamalla todistuksella.
Onneksi mitään hepatiitti, mrsa tai muitakaan bakteereita ei löytynyt verestä.
Eccu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 20:58, 17.10.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Eccu »

Ok ei mullakaa ollut siis oikeaa tietoa pöpöstä. Toki tuota tubia levittää moni muukin bakteeri. Mä olen perheineni tainnut kehittää ihan oman immuunijärjestelmän näitä elukoiden kantamia pöpösiä vastaan kun ollaan aina syötykkin kilpikonnien kanssa samoilta lautasilta ja kirjaimellisesti jopa juotu akvaarioiden vesiä eikä edes mahatautia olla saatu. Ja sitten vielä kaikki kissankakkataudeilla pelottelut kun olin raskaana... no ei tullut mitään aivovammaa lapselle vaikka viiden kissan kanssa suorastaan sen lupasivat meille neuvolassa.
No se siitä, voimia seppojuhanille ikävän taudin kanssa taisteluun.
Akvaarioharrastaja vuodesta 1984. Kissaharrastaja jo ennen sitä. Kilpikonnaharrastaja lopun ikääni. Perheessä myös koira.
seppojuhani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:12, 04.11.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja seppojuhani »

KIITOS OSANOTOSTA!
Meilläkin oli akvaario 3 kerran 30 vuoden aikana. Edelliset kerrat päättyi aina siihen ettei ehtinyt pienten lasten hoidon vuoksi hoitaa kaloja, onneksi ne saatiin aina luovutettua hyviin koteihin.
Nyt kun lapset on aikuistuneet niin kuvittelemme tehdä siitä vielä harrastuksen yhteisen, mutta kai se kohtalo puuttui peliin. Töissäni on kaikki mahdolliset bakteerit tarjolla mm. Mrsa, hepatiitti, hiv ja muut mitä maa päällään kantaa mutta onneksi nämä viljelyt oli negatiivisia.
Harmi vain etten syyskuussa kun ensimmäiset patit tuli käteen niin en ole sen jälkeen lotonnut, vaikka olisi päävoitto mennyt ohi suun.
Elämä on jatkuttava vaikka se tekeekin kipeää!
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Kris »

Eccu kirjoitti:Ok ei mullakaa ollut siis oikeaa tietoa pöpöstä. Toki tuota tubia levittää moni muukin bakteeri. Mä olen perheineni tainnut kehittää ihan oman immuunijärjestelmän näitä elukoiden kantamia pöpösiä vastaan kun ollaan aina syötykkin kilpikonnien kanssa samoilta lautasilta ja kirjaimellisesti jopa juotu akvaarioiden vesiä eikä edes mahatautia olla saatu.
Tarkennetaan vähän: tätä tautia ei oikeastaan kuulu kutsua tubiksi, vaan mieluummin akvaariogranuloomaksi. Sitä ei levitä "moni muukin bakteeri", vaan kohtalaisen pieni joukko mykobakteereja, tavallisimmin tuo marinum. Mitään erityistä immuunijärjestelmää näitä vastaan ei kehity, vaan teillä on vain ollut hyvä tuuri yhdistettynä siihen että tauti ei ole kovin tarttuva. Se tarttuu nimenomaan rikkinäisen ihon kautta, joten siinä mielessä akvaarioveden juomisella ei liene suurta merkitystä. Toinen juttu on sitten se, että akvaariovedestä ja kilpikonnien lautasilta voi saada (esimerkiksi juomalla tai käsien kautta) monia muita tauteja. Esimerkiksi salmonellaa kantaa ja välillä erittää kakoissaan moni kilppari vaikka olisivatkin itse oireettomia. Se voi ihmisellä olla tosi vaarallinen tauti. Muitakin tauteja niistä voi saada, lisää esim näistä:
http://www.anapsid.org/chomel.html
http://faculty.vetmed.ucdavis.edu/facul ... onoses.pdf
http://www.zoonoosikeskus.fi/portal/fi
Ei niitä tauteja pelkäämään kannata alkaa, mutta joku järki kannattaa säilyttää. Eläinten ja ihmisten ruuat ja lautaset kannattaa pitää erillään ja kädet pestä eläinten käsittelyn jälkeen.
The plural of anecdote is not data.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Muuten olen noudattanut ohjetta hyvin, mutta olen siemaissut akvaariovettä kurkkuuni erinäisiä kertoa. Varon nielemästä. Toisinaan huuhdon suun puhtaalla vedellä, toisinaan desinfioin Bedatinella. Joskus jopa viru80%:lla , mutta jälkimmäinen melkoisen tuhtia kamaa ja suu palaa, en suosittele :mrgreen: .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Eccu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 20:58, 17.10.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Eccu »

Juu tiedän kyllä mitä kaikkea eläimet saattavat kantaa sisuksissaan ja jos ne olisivat esim. minuun tarttuakseen niin kyllä olisin jo sairastunut. Minua huolettomampaa säheltäjää tuskin siis löytyy, ihan normaalisti vaan elellään eikä ressata desinfioinneilla. Liika puhtaus kun tuhoaa kaikki hyödyllisetkin bakteerit jotka juurikin pitäävät ihmisen vastustuskyvyn yllä. Eihän niitä kakkoja tarvii syömään mennä, astiat tiskataan käytön jälkeen, kädet huuhdellaan likasten hommien jälkeen jne. Todennäköisempäähän on aina saada joku ainoastaan ihmisillä esiintyvä tauti.
Akvaarioharrastaja vuodesta 1984. Kissaharrastaja jo ennen sitä. Kilpikonnaharrastaja lopun ikääni. Perheessä myös koira.
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Kris »

Eccu kirjoitti:Juu tiedän kyllä mitä kaikkea eläimet saattavat kantaa sisuksissaan ja jos ne olisivat esim. minuun tarttuakseen niin kyllä olisin jo sairastunut.
Tuo on valitettavasti väärä johtopäätös. Monet eläintaudit vain tarttuvat huonosti ihmiseen ja sairauden välttäminen menneisyydessä ei mitenkään suojaa siltä tulevaisuudessa. Salmonella sitäpaitsi voi olla kovin lieväoireinen yhdellä ja sitten taas rajuoireinen sillä seuraavalla jolle lievän taudin sairastanut sen tartuttaa. Eikä tartuntariskit liity vain kakkojen syömiseen kuten mainitsit, vaan käsittelyyn yleensä. Eläimet kun sotkevat jalkojaan, suutaan ja vartaloaan ulosteisiinsa aika paljon useammin kuin ihmiset. Jos siis vaikka salmonellaa erittävä kilppari ensin kävelee kakkansa yli ja sen jälkeen nostaa jalkansa lautaselle, sen salmonellan voi ihminenkin saada sitä kautta jos astiat jaetaan.
The plural of anecdote is not data.
Eccu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 20:58, 17.10.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Eccu »

En tunne ainoatakaan ihmistä joka olisi salmonellaan sairastunut. En myöskään ole kuullut konnista joilla se olisi todettu. Omillakaan konnillani sitä tuskin on koska minä tai kukaan muukaan lähipiirissä ei ole k.o. tautia saanut. Uskon vasta kun näen omilla silmilläni, ja sittenkään en taida tapojani muuttaa. En ole kumihanskoja hommannut. En ole matojakaan saanut vaikka oon koiria ja kissoja pusinut vuosikymmenet. Ihme hysteriaa ihmisillä. Lintuinfluenssaa ja sikapöpöjä. Jos joku tauti omalle kohdalle osuu niin se on sitten vaan kärsittävä, ajatelkaas nyt miten moni tupakoi vaikka keuhkosyöpä on tappava tauti!
Akvaarioharrastaja vuodesta 1984. Kissaharrastaja jo ennen sitä. Kilpikonnaharrastaja lopun ikääni. Perheessä myös koira.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Sand kirjoitti:Tässäpä paketti tietoa ikävästä taudista. Yleisin ihmiseen tarttuvista bakteereista Mycobacteriosis Marinum, jota kyllä hoidetaan myös antibiooteilla.

http://akvaario-tietopankki.blogspot.fi ... -fish.html

Sivut vaikuttavat kovin asiantuntevilta, joten lienee luotettavaa tietoa

Teksti rauhoitti huomattavasti omaa mieltäni, ei tämä olekaan "musta surma"
Juu, ja tuo lappoaminen suuhun vettä vahingossa...ei näy tarttuvan sitä kautta :D . Näytti sivusto olevan minustakin hyvin asiantunteva, joskaan en itse asiantuntija arvioimaan:).
Lainaus:
"Kalat ovat vaihtolämpöisiä eli niiden ruumiinlämpö muuttuu vedenlämpötilan mukaan (kalan ruumiinlämpö on paljon nisäkkäiden esim. ihmisen ruumiinlämpöä pienempi), näin bakteeri pystyy lisääntymään ja aiheuttamaan tuhoa kalan sisäelimissäkin. Ihmisen ruumiinlämpö puolestaan on liikaa useille mycobacterium lajeista, eikä ihmisillä olekkaan koskaan todettu sisäisiä tartuntoja, joissa olisi löydetty kaloissa esiintyviä mycobacterium lajeja. Esim. M. Marinum bakteerin kasvu pysähtyy noin 37°C, joten se ei säily hengissä tai ei ainakaan pysty jakaantumaan tai leviämään ihmisen sisällä, eikä siten aiheuta vaaraa, vaikka akvaristi olisikin saanut lappoimuria käynnistäessään imaisemalla akvaariovettä suuhunsa."

Pitäisikö tuo myös tulkita niin, että fisujen kanssa voi aterioida samoilla välineillä ja kutsua fisut jouluaterialle kyökin puolelle? :mrgreen:

Onko joku saanut havaittavan vatsataudin esim. ripulin akvaveden imaisusta? Jos sitä nyt pystyy täysin todistamaankaan mistä tulee? Itse en luultavasti ole saanut, koska noita vatsatauteja on kyllä ollut minimaalisesti, en muista yhtään tähän hätään akvahistoriani aikana.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Mari_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 16:20, 07.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Mari_ »

Olisiko tämmöisistä kalatuberkuloosin aiheuttamista iho-oireista/pateista, haavaumista, ym - kuvaa? ;o Olisin hyvin kiitollinen, jos joku linkittäisi johonkin (kun itse en löytänyt) tai laittaisi kuvaa tai lisää kuvailuja tänne. Minulla on ollut paha "ihottuma" jo monta kuukautta ei lähde pois, sain lääkärissä ohjeeksi rasvata ihoa.. Alussa kutisi niin pahasti, ettei voinut nukkuakaan.. Siihen sanoivat että osta allergialääkettä. Akvaario meillä on ollut lähes 20v.. Nyt rupesi pelottamaan, että olenko saanut jonkun tuollaisen kun akvaariota käsitellyt kuitenkin ahkeasti.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mari_ kirjoitti:Olisiko tämmöisistä kalatuberkuloosin aiheuttamista iho-oireista/pateista, haavaumista, ym - kuvaa? ;o Olisin hyvin kiitollinen, jos joku linkittäisi johonkin (kun itse en löytänyt) tai laittaisi kuvaa tai lisää kuvailuja tänne. Minulla on ollut paha "ihottuma" jo monta kuukautta ei lähde pois, sain lääkärissä ohjeeksi rasvata ihoa.. Alussa kutisi niin pahasti, ettei voinut nukkuakaan.. Siihen sanoivat että osta allergialääkettä. Akvaario meillä on ollut lähes 20v.. Nyt rupesi pelottamaan, että olenko saanut jonkun tuollaisen kun akvaariota käsitellyt kuitenkin ahkeasti.
Kannattaa googlettaa kuvahaulla "fish tuberculosis in humans". Kuvia löytyy pilvin pimein.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kalatuberkuloosi ihmisellä ja miten hoidetaan

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Joskus vuosi sitten kokeilin akvaarioveden juomisen vaikutusta itseeni juomalla ison lasillisen akvavettä. En huomannut mitään. Toistin kokeen seuraavana päivänä eikä vatsa sittenkään tullut kipeäksi tai olo tuntunut muutenkaan oudolta.

Salmonellan tartuntariski on kyllä ihan vakavasti otettava, enkä ainakaan minä huoletta käsittele raakaa kanaa ja pesen kyllä kädet huolella sen jälkeen. Pesisin kädet lintujen tai matelijoiden käsittelyn jälkeen. Elintarvikkeita käsittelevät työntekijät joutuvat antamaan salmonellanäytteen eivätkä saa käsitellä elintarvikkeita ennen kuin tauti on hoidettu. En usko, että näitä testejä ihan huvin vuoksi teetetään.
Kultakalat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”