Eikö olekaan riittävä suodatus? ("Likainen" vesi)

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Jelayne
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Eikö olekaan riittävä suodatus? ("Likainen" vesi)

Viesti Kirjoittaja Jelayne »

Mulla on 180 litraisessa suodattimina eheim 2213 ulkopönttö ja fluval u4 sisäsuodatin.
Silti vedessä leijuu pieniä hiukkasia. Mulla ei ole sisäsuodattimessa hienosuodatuslevyä kun fluvalin omassa on aktiivihiili samassa ja sitähän ei viitsi muuten vaan koko ajan käyttää? Voiko johtua tuosta?
180 litrainen seurala
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Eikö olekaan riittävä suodatus? ("Likainen" vesi)

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

En tunne kyseistä fluvalin suodatinta, kun en ole koskaan sellaista käsiini räjäyttänyt, mutta mahtaako sinne saada suodatusvanua (hienosuodatinta) sisään? Leikattua esimerkiksi hienojakoisesta suodatinmatosta, ei tarvitse olla fluvalin valmistama. ;) Virtaustehoa ainakin tuntuisi noista löytyvän tarpeeksi, mutta hiukkaset kielii siitä, että hienosuodatus puuttuu. Hienosuodatusta ei kannatta mielestäni laittaa ulkosuodattimeen lyhentämään sen puhdistusväliä, joten tutustu mahdollisuuksiin laittaa irtovanua/ -levyä U4:seen. Hiukkaset kuitenkin taitaa olla akvaariossa vain esteettinen haitta?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

mä ostin tuon Fluval nelosen mun 708 litraseen kahden Eheimin proffa II ulkosuodattimen kaveriks kakkaa imemään. ensin suodattimen omilla patruunoilla ja kun ei kakat yhtään kadonnut vaihdoin leikkaamalla mattoa sisälle. Suodattimen teho ei mulla riittänyt mun altaassa, joten hankin eheimin sisäsuodattimet 2252 ja 2048 ja molempiin mattoa sisälle, nyt on tilanne parempi. Tuo fluval nelonen mulla mattoineen nyt 120 litrasessa kuutiossa ja pitää hyvin veden kirkkaana.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Jelayne kirjoitti:Mulla on 180 litraisessa suodattimina eheim 2213 ulkopönttö ja fluval u4 sisäsuodatin.
Silti vedessä leijuu pieniä hiukkasia. Mulla ei ole sisäsuodattimessa hienosuodatuslevyä kun fluvalin omassa on aktiivihiili samassa ja sitähän ei viitsi muuten vaan koko ajan käyttää? Voiko johtua tuosta?
Ainakin tuo Eheim classic -13 on pieni nuhapumppu. Minulla on sellaiset 86 litran millilöissä ja melko nopeasti tukkeutuu letkut ja tehot menee. Ehemin omat suositukset mihin muka suodatin pystyy (litrat akvassa) ihan yliampuvia. Akvaariokeskuksen sivuilla paljon realistisemmat... Mutta joo, tuon ulkkarin laittaisin alle 100 litran pönttöön.

Minulla on melko runsas kalasto, joskin virtaus ei huikea rihmis-haarniska-altaassa, 200 litraa, joka vastaa tuota.

1xProffa 3, -73 ja 1xJBL Greenline ulkosuodatin 1501, Fluval 4 sekä Biopower 240 isoin malli, jolla säyseä virtaus sisäsuodattimeksi. Hailea 1000 vielä. Suodatusta ei mielestäni yhtään liikaa...joten tuo Fluval4 vaatisi kaveriksi toisen tehokkaan sisäsuodattimen (tosin Fluval4 minusta hyvä ja tehokas sekin) tai sinuna hankkisin toisen ja järeämmän ulkosuodattimen...tuo Classic -13 turhan pieni...

Riippuu kalastostasi, ehkä kokeilisin ensin isoa ulkosuodatinta lisänä, esim. JBL Greenline 1501 (Zooplussassa edullisesti ja toiminut minulla hyvin....). Jos ei tehoa, toinen sisäsuodatin....senkin voi samalla ostella toki....eli voisi olla hyvä valinta 1 ulkosuodatin ja sisäsuodatin kavereiksi.

Itse leikkaan, kuten maintittiin ennen minua, mattosuodatuslevystä Fluval4 levyt ja keskelle laitoin ulkosuodattimen raksuja hieman. Ei mene tukkoon helposti.

Hienosuodatuksen puuttuminen hiven voi aiheuttaa veden hiukkasia lisää, mutta itse olen ottanut hienosuodatuslevyt pois. Moottori voi olla enempi altis hiekkapölylle, mutta tukkeavat eheimin hienosuodatuslevyt helposti minulla...siksi tämä veto....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Millaset massat sulla on siinä 2213:ssa?

Mun mielestä toi suodatus on ihan riittävä perus seura-akvaarioon. Isompiakin altaita on ko. suodattimella ilman lisäsuodatusta suodatettu ihan mestyksellä.

En lähtisi ensimmäisenä syyttämään suodatusta vaan hakisin syytä joko ruokinnasta (kerro siitä lisää) ja kalastosta+kasvistosta.
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Teemu Salonen kirjoitti:Millaset massat sulla on siinä 2213:ssa?

Mun mielestä toi suodatus on ihan riittävä perus seura-akvaarioon. Isompiakin altaita on ko. suodattimella ilman lisäsuodatusta suodatettu ihan mestyksellä.

En lähtisi ensimmäisenä syyttämään suodatusta vaan hakisin syytä joko ruokinnasta (kerro siitä lisää) ja kalastosta+kasvistosta.
Tätä olin tulossa kysymään minäkin.

Kerro lisäksi myös mm. vedenvaihtorutiineista.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Asiaan vaikuttaa merkittävästi kalasto: määrä ja lajit...se myös vaikuttaa tietysti ruokintaan....eli se myös tärkeä huomioida. Muutama pikku fisu pärjää toki pienemmällä suodatuksella ja ruokinnalla kuin iso lauma kaloja.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mutta mites vesiarvot? Jos ne on ok, biologinen suodatus on täysin kunnossa ja kuntoon pitää silloin laittaa vain mekaaninen. Toi Fluval U4 on ihan maailman huonoin roskienkerääjä, mutta kokeileppa sitä, minkä mä tein sille onnettomalle kapistukselle: kiskoin ulos kaiken irrallisen, eli kaksi suodatuslevyä koreineen ja sen kopin keskeltä. Kärryillä? Sitten koko hökötys täyteen hienovanua niin johan alkoi tapahtumaan! Jaa, niin laita jotain alas estämään vanun pääsy roottorin imuun (näet siellä imuosaston pohjassa roottorin reijän). Itse laitoin sinne palasen mattolevyä, mutta mikä tahansa läpäisevä mutta reijän tukkiva materiaali käy, vaikka kerros niitä keskiosastoon tulevia "biopallosia" tai vaikka pala siivoukseen tarkoitettua karhunkieltä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Jelayne
Junior Member
Junior Member

Kalastoa on aika vähän, aikuisia miekkapyrstöjä 7 kpl, poikasia ehkä parikymmentä. 8 kpl täplämonnisia + pieni partamonni. Sukarapuja paljon.

Ajattelin että tuo 2213 riittäisi biologiseen suodatukseen, siellä on massoina kaksi karkeasuodatuslevyä (yksi alimmaisena ja yksi päällimmäisenä) ja biopalloja. En mielelläni ostaisi uutta ulkosuodatinta kun juuri ostin tuon.

Vesiarvot on kunnossa, nitriitti 0, nitraatti noin 25 ennen vedenvaihtoa. Vettä vaihtuu kolmasosa viikoittain, joskus puolet.
Ruokin kaksi kertaa päivässä mielestäni maltillisesti.
180 litrainen seurala
Teemu Salonen

Luulenpa enttä ongelma selvisi jo:)

Suodatusmassa ei ole ihan maailman parhaat, eikä ihan parhaassa järjestyksessäkään. Pistä alimmaiseksi JBL Cermec tai muu vastaava keramiikkavalmiste. Sen jälkeen vaahtomuovikiekko. Seuraavaksi jotain biologista massaa JBL Sintomec tai Micromec. Muiltakin valmistajilta löytyy Sitten taas kiekko tai kaks vaahtomuovia ja lopuksi hienosuodatuslevy
Jelayne
Junior Member
Junior Member

Juu tiedän että ulkopöntön massat on mitä on, en vaan vielä ole saanut aikaiseksi ostaa lisää :)
180 litrainen seurala
seepratar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja seepratar »

Hyppään mukaan tähän viestiketjuun.

Aamulla huomasin, että akvaarion pinta oli täynnä vaaleaa "pölyä".

Suodatin on nyt ollut kaksi viikkoa käytössä. JBL ChristalProfi Greenline e701. Ravistelin suodatinta vähän, jos tulisi ilmoja pihalle. Tulikin pieni ilmapöllähdys, mutta myös lisää näitä hiukkasia. Koko akvaario on täynnä tätä, ei vain pinta.

Mitähän tässä tapahtuu? Ja onko tämä ihan normaalia? Ei tunnu siltä, mutta kun ei ole kokemusta.

Suodattimen korit ovat: alimpana on keramiikka makaronit, keskellä keramiikka palloja ja ylimpänä sinistä vanua pari kerrosta ja reunoissa karkeat palat vanua.

Just oli paastopäivä ruokinnassa, muutenkin annan vain vähän ruokaa kerralla. En ole möyhinyt pohjaa tms. Eli uusi suodatin ja nitriitit olleet sen jälkeen koholla 0,4. Hanaveden nitriitti oli kaksi päivää sitten myös 0,4! Olen lisännyt bakteereja ja tehnyt vedenvaihtoja, nyt pariin päivään en ole tehnyt vedenvaihtoa koska liikkeessä kielsivät, siellä arvot olivatkin matalat! Ja olen HYVIN hämmentynyt taas kaikesta! No2 testinä on se suositelluin JBL tippatesti. Sillä mittasin karanteeniakvan veden: 0,05. Eli osaa näyttää muitakin arvoja kuin sitä 0,4. Pahimmillaan 112l arvo oli 0,6. Viikon verran on ollut jo koholla. Vedenvaihdot eivät ole auttaneet arvoon, ei tietenkään kun hanastakin tulee nitriittipitoista vettä.

Nyt testaankin taas hanaveden ja 112 l akvaarion nitriitit tähän väliin. Kertokaas aloittelevalle, että mitä olen tehnyt väärin kun kaikki on tällaista sotkua? Ihan kirjaimellisesti.
Pappis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pappis »

Et sinä Seepratar ole vä'lttämättä tehnyt mitään sinänsä väärin. Jos tuo uusi ulkosuodatin on ainoa suodatin altaassa, niin uskoisin vain sen olevan vielä kypsymätön. Ehkä kannattaisi pitää sitä vanhaa suodatinta n. kuukausi rinnalla, mikä auttaisi "siirtämään" sen kypsytyksen vanhasta suodattimesta uuteen. Kannattaa kuitenkin lisätä bakuja niin kauan kuin arvot ovat koholla.
seepratar
Junior Member
Junior Member

Kiitos Pappis!
Tein kyllä sen mokan, että otin sisäsuodattimen pois pari viikkoa sitten. Putsatessani sitä katkaisin vielä akselinkin - tietenkin :roll: . No, tilaan uuden tänään koska aion ottaa sen takaisin käyttöön. Kyseessä siis aquaball 180. Sen kanssa vesi oli aina puhdasta, nyt hiekan päällä sotkua, jotka pöllyää aina kun siellä vililstellään.
Pappis
Junior Member
Junior Member

Vaikuttaa siltä, että pohjalla ei ole tarpeeksi virtausta nostamaan moskaa suodattimelle. Sisäsuodattimella tilanne taisi olla parempi. Tosin kun se vanha sisäsuodatin on ollut jo pari viikkoa kuivana ja tilanne jatkuu, menetit jo sen kypsytyksen.
seepratar
Junior Member
Junior Member

juu, kypsytys meni. Koitan olla armollinen itselleni vaikka harmittaa tosi paljon että mokasin. Nyt vaan sisäsuodatin akvaan, bakteereja ja odottelua. Parissa päivässä pitäisi tulla sen akselinkin.
Pappis
Junior Member
Junior Member

Onneksi pohja on vielä kypsä! Asennettuasi uuden suodattimen, möyhi vähän pohjaa, niin nostat sieltä sekä moskaa että kypsynyttä tavaraa suodattimien ruoaksi. Nopeuttanee vähän kypsymistä.
Teemu Salonen

seepratar kirjoitti:Parissa päivässä pitäisi tulla sen akselinkin.
Vantaalla löytyy myös akvaarioliikkeitä mistä tuollasen roottorin saa muutamassa minuutissa. (+tietysti matkat). Näytät asuvan koivukylässä, siellä on ainakin faunatar mistä pitäisi löytyä.
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hannu »

Akvapalloa voi käyttää, vaikka akseli on kahdessa tai kolmessa osassa. Ääntä se pitää silloin enemmän ja teho tippuu suodattimen tukkeutuessa normaalia nopeammin, mutta estettä suodattimen käytölle ei ole.
seepratar
Junior Member
Junior Member

Ostin tänään uuden akselin akvaarioliikkeestä. Mutta moottori ei lähtenytkään käyntiin. Kaikki näytää olevan paikallaan ja hyvin, mutta noup - mitään ei tapahdu. En nyt jaksa. Loppuillan olen murehtimatta ja jatkan sitten huomenna taas asioiden selvittelyä. Pää hajoo jos en nyt chillaa hetken.

Sain liikkeestä numeron johon soitan siitä, että vesijohtoveden nitriittipitoisuus on 0,4. Tuossa talon vieressä oli parisen viikkoa sitten putkitöitä, kadut oli revitty auki ym. Soitan huomenna ja ilmoitan, että oon aika pulassa akvaarion kanssa kun putkista tulee liikaa nitriittiä. Se vois johtua tuosta työmaasta tai mistä ikinä johtuukin, pitää asia korjata pian!

Eli tässä on nyt pari asiaa menossa kun suodatinasiat pitää saada toimimaan ja sitten tuo tärkein, nitriitti alas.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Olisiko magneettiin ja sen pesään jäänyt likaa ja sen oltua kuivilla pinnat on nyt epätasaiset. Jonkin aikaa kun liottaa vedessä ja sitten putsaa hyvin, toivotaan että alkaa taas pyöriä.

Epäilen ettei ne vesilaitoksella pysty vaikuttamaan nitriitin määrään kun se on laitokselta lähtiessä joka tapauksessa hyvin alhainen. Veteen lisättävän kloramiinin määrä on kuitenkin pidettävä tietyllä tasolla ja putkistoissa tapahtuu kloramiinin hajoamisprosesseja joiden tuotetta nitriitti on. Putkien rassaaminen ja veden laittaminen uudestaan liikkeelle irroittaa seinämistä bakteereita, jolloin hajoamisprosessit aktivoituvat. Myös veden seisottaminen pitkään putkissa lisää nitriitin kertymistä. Parin viikon kuluttua putkitöistä luulisi kuitenkin tilanteen olevan jo normaali? Mitäköhän osaavat vastata?
Kultakalat
seepratar
Junior Member
Junior Member

Kokeilin vielä katkenneella akselillakin varmuudeksi. Sitten huomasinkin, että kannessa näkyvistä johdoista toinen oli katkennut. Johan selittääkin miksei toimi. Kiva.
Teemu Salonen

Ikävä kuulla. Ennen ne eheimit kesti ja kesti ja kesti ja kesti. Tänä päivänä ne on tota luokkaa. Siks en niihin pitkällä tikullakaan enää koske, enkä suosittele ketään muutakaan koskemaan. Onneks meillä sentään on JBL johon voit luottaa, toki muutama muukin hyvä merkki.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Päästetään sentään Classicit pannasta, ne on sitä hyvää vanhaa kaartia. Mutta tosiaan JBL ja homma hoituu. Yli 10kk paketista (valmistelujen jälkeen) eikä minkäänlaisia ongelmia. Toisessa säikeessä enemmän sen filosofistakin pohdintaa. Mutta e1501 on ollut 99€ edestä se oikea valinta, tästä uudemmasta laitesukupolvesta.

Nykyään ollaan noiden hoitotoimenpiteiden suhteen aika herkkiä. Likaiseen veteen voisi kokeilla viikon kahden ruokintataukoa, sitä ennen oikein kunnon vedenvaihto. Hävitin erään tutun akvasta takavuosina sitkeän leväkannan peittämällä tämän loman ajaksi akvaarion viltillä. En kuitenkaan kertonut kaverille miten sen levänpoiston tein, ettei hänelle tule sydäriä. Mutta yhtä kaikki, kalat olivat erittäin virkeitä ja terveitä, sekä vesi ja allas täysin levävapaita.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

500l(200x50x50) ja vesi alkanut lähiaikoina olemaan täynnä pieniä hiukkasia, aika samean näköistä. Tätä on mielestäni ollut vasta jokunen viikko. Kalasto: 7 kiekkoa (n.10-15cm), 2 juovaokamonnia(n. 15cm), isoseeprapleko, salamanteripleko, aavepleko, helmi ja kuparimonnisia n.40-50, 2 punanoitamonnia, punapäätetroja n.30 ja 3 rusokirjoahventa. Vesi mielestäni muuttui lämpöhoidon(3vk 34c) jälkeen ja osa kasveista kuoli ja kun altaaseen saapui uusi tulokas aavepleko. Siltikin ei allas mitenkään ahtaalta näytä...

Suodatus: jbl cristalprofi 901 ja 1501 sekä sisäsuodattimena eheim powerline 2252, hyvä puhallus ja vedenkierto altaassa, pohjalla ei kakkaa juurikaan näy. Monniset on tosi touhukkaita, eli voisivatko nostattaa tuota roskaa veteen. Nitraattiakaan ei kerry kuin yleensä se 15.
Mitä tuolle voisi tehdä, kamalan näköistä omaan silmään.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”