Akvaarioaiheiset lehdet?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Akvaarioaiheiset lehdet?
Mitä alan lehtiä on tällähetkellä vielä olemassa?
Akvaariomaailma? Akvaristin kotisivut olivat aika "jäljessä"? Onko noita enää? Löytyykö muita?
Akvaariomaailma? Akvaristin kotisivut olivat aika "jäljessä"? Onko noita enää? Löytyykö muita?
450l Juwel Rio
3 koiraa
3 koiraa
Re: Akvaarioaiheiset lehdet?
Kotimaisista lienee jäljellä Akvaariomaailma, jota on kyllä lysti lukea, mutta esimerkiksi viime numerossa oli kolme juttua terraariopuolelta.
http://www.karprint.fi/akvaariomaailma/
Saksaa taitaville on olemassa Datz:
http://www.datz.de/
...ja lontooksi:
http://www.amazonasmagazine.com/
Tosiasia kuitenkin lienee, että painettu media on kuolemassa ja esimerkiksi tuon Amazonas-lehden sivuilta saat yhden numeron sähköisesti:
http://edition.pagesuite-professional.c ... 5bf9b859bc
http://www.karprint.fi/akvaariomaailma/
Saksaa taitaville on olemassa Datz:
http://www.datz.de/
...ja lontooksi:
http://www.amazonasmagazine.com/
Tosiasia kuitenkin lienee, että painettu media on kuolemassa ja esimerkiksi tuon Amazonas-lehden sivuilta saat yhden numeron sähköisesti:
http://edition.pagesuite-professional.c ... 5bf9b859bc
Missä tota Akvaariomaailmaa myydään? Ei oo liikkeissä ku vanhoja numeroita. Ei löydy suomalaisesta, sen koommin akateemisestakaan kirjakaupasta ei espoon isommista eikä pienemmistä marketeistakaan.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Tropical Fish Hobbyist on itselle tullut jo muutaman vuoden. On musta ihan hyvä. Löytyy toki myös iLaitteille.
Sama kysymys kun Teemulla, mistä tuota suomalaista saa??
Hannu
Sama kysymys kun Teemulla, mistä tuota suomalaista saa??
Hannu
"Every moment hurts. Last one kills"
-
- Starting Member
Mä tilasin suoraan lehden kotiin linkin kautta. 

450l Juwel Rio
3 koiraa
3 koiraa
-
- Katalysaattori
Luulisi että tota Akvaariomaailmaa löytyisi esim. Prismoista ja Cittareista, näistä isommista marketeista, joissa on isot lehtivalikoimat.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Junior Member
Akvaariomaailman lukijamäärä näyttää olevan noin 6000 kpl, joten levikki lienee noin 3000-5000 kpl. Pieni lehti, tuskin löytyy markettien lehtihyllyistä. Tilasin siis suoraan kotiin, aika näyttää minkätasoinen lehti se on.
Ostan ko. lehden mielummin irtonumeroina ku se tulee näin melkein puolet halvemmaksi. Vielä kun laatu on mitä on, eli jokasta numeroa ei ees halua.
Nyt vaan on lehti jääny jo pitkältä aikaa saamatta kun sitä ei mistään löydy.
Nyt vaan on lehti jääny jo pitkältä aikaa saamatta kun sitä ei mistään löydy.
-
- Katalysaattori
Olen kyllä nähnyt lehteä juurikin Prismoissa ja Cittareissa, en ole nyt käynyt katselemassa mutta aiemmin olen nähnyt. Täytyykin katsoa ens kerralla kun käyn jommassa kummassa.Pappis kirjoitti:Akvaariomaailman lukijamäärä näyttää olevan noin 6000 kpl, joten levikki lienee noin 3000-5000 kpl. Pieni lehti, tuskin löytyy markettien lehtihyllyistä. Tilasin siis suoraan kotiin, aika näyttää minkätasoinen lehti se on.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
-
- Junior Member
Sitten siinä on paikkakuntakohtaisia eroja!Pullahiiri kirjoitti:Olen kyllä nähnyt lehteä juurikin Prismoissa ja Cittareissa, en ole nyt käynyt katselemassa mutta aiemmin olen nähnyt. Täytyykin katsoa ens kerralla kun käyn jommassa kummassa.Pappis kirjoitti:Akvaariomaailman lukijamäärä näyttää olevan noin 6000 kpl, joten levikki lienee noin 3000-5000 kpl. Pieni lehti, tuskin löytyy markettien lehtihyllyistä. Tilasin siis suoraan kotiin, aika näyttää minkätasoinen lehti se on.
Millainen tuo Datz on? Onko siinä missä suhteessa makean veden ja meriveden juttuja? Olisikin aika kiva virkistää saksan taitoja laadukkaan lehden parissa.
500-litrainen seurala.
Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Sanja, kun näyt olevan helsinkiläinen, niin HAS:n kerhotilassa voi käydä Datzin "koelukemassa."
TAS:lle se tulee myös ja sitä olen siellä välillä selaillut. En voi sitä siis kehua lukeneeni, kun saksan opinnoista on reilu 10 vuotta....
Makea vesi/merivesi suhteesta en osaa sanoa oikein mitään varmaa, kun siitä on jo aikaa kun sitä viimeksi tutkailin. Muistaakseni makeaa vettä olisi ollut kyllä enemmistö jutuista.
Sitten on olemassa ilmainen nettilehti Redfish. Siinä tuntuisi merivesi olevan pääosassa, mutta makeastakin on juttuja ihan kivasti.

Sitten on olemassa ilmainen nettilehti Redfish. Siinä tuntuisi merivesi olevan pääosassa, mutta makeastakin on juttuja ihan kivasti.
Ohhoh, uskaltaisikohan sitä seuran tiloihin joskus... Onko siellä avoimet ovet aina/ kerran viikossa/ silloin kun kuun asento on oikea?
500-litrainen seurala.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Dodii, nyt voin kommentoida vähän tarkemmin tuota Datzsin sisältöä, otin TAS:n kirjastosta alkuvuoden 2009 numerot kotilainaan.
Makean veden lehti tuo on selkeästi, merivesijuttuja on yksi tai kaksi per lehti. Terraarioasiaahan tuossa on myös, mutta niitäkin aika lailla yksi tai kaksi per lehti. Tuossa esitellään kyllä monipuolisesti akvaarioharrastuksen eri osa-alueita, on esittelyitä sekä tekniikasta että eliöistä ja kasveista, ja löytyy myös matkakertomuksia ja biotooppiesittelyitä. Ohjeita tee-se-itse mallin tekniikallekin on. Siinä on myös lyhyitä akvaario- ja kalauutisia ja uutuuskalaesittelyitä.
Ylioppilaskirjoituksissa olen käytönnössä viimeksi saksaa käyttänyt, mutta kyllä sanakirja kaverina tuosta ihan selvää saa.
Mitään ihan ihme sanastoa ei ole vielä tullut vastaan, mutta eiköhän googlella nekin termit saisi aukeaman, jos tulisi jokin aivan outo "akvaarioslangisana" eteen. Outojen kalojen suomenkielisiä nimiä olen selvittänyt http://www.fishbase.org kautta, muutamalle on löytynyt ihan kotimainen "kutsumanimi" tuolta Common names -kohdasta.
Mainosmäärä on tuossa minusta hyvin kohtuullinen ja ne mainokset ovat myös mielenkiintoisia ainakin näin alkuvaiheessa lukemista, kun näkee, että mitä suuressa maailmassa kaupitellaan akvaarioon.... Suosittelen kyllä siis tuota lehteä saksan taitojen verestykseen.
En ole HAS:n jäsen, eli en tiedä käytöntöjä, mutta eiköhän sinne uskalla mennä käymään aina kun siellä on jotain ohjelmaa.
Ja jos ei ole vielä jäsen, niin varmasti saa mennä jäseneksiliittymislappuakin täyttämään sinne paikan päälle.
((Huomenna 4.12 näyttäisi siellä olevan kokoontuminen retkelle lähtöä varten, eli varmaan silloinkin siellä ehtisi tuota lehteä silmäillä. )) Varmasti myös has:n nettisivuilta löytyy ohjelma. Voi olla, että heillä on jokin wirallinen avointen ovien päivä alkuvuodesta, tas:n vuosirytmiin ainakin kuuluu syksyllä ja uuden vuoden jälkeen kerhotilan avoimet ovet tapahtuma.
Makean veden lehti tuo on selkeästi, merivesijuttuja on yksi tai kaksi per lehti. Terraarioasiaahan tuossa on myös, mutta niitäkin aika lailla yksi tai kaksi per lehti. Tuossa esitellään kyllä monipuolisesti akvaarioharrastuksen eri osa-alueita, on esittelyitä sekä tekniikasta että eliöistä ja kasveista, ja löytyy myös matkakertomuksia ja biotooppiesittelyitä. Ohjeita tee-se-itse mallin tekniikallekin on. Siinä on myös lyhyitä akvaario- ja kalauutisia ja uutuuskalaesittelyitä.
Ylioppilaskirjoituksissa olen käytönnössä viimeksi saksaa käyttänyt, mutta kyllä sanakirja kaverina tuosta ihan selvää saa.

Mainosmäärä on tuossa minusta hyvin kohtuullinen ja ne mainokset ovat myös mielenkiintoisia ainakin näin alkuvaiheessa lukemista, kun näkee, että mitä suuressa maailmassa kaupitellaan akvaarioon.... Suosittelen kyllä siis tuota lehteä saksan taitojen verestykseen.

En ole HAS:n jäsen, eli en tiedä käytöntöjä, mutta eiköhän sinne uskalla mennä käymään aina kun siellä on jotain ohjelmaa.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)