Itse tykkään kovasti petokaloista, minulta niitä löytyykin montaa lajia usean akvaarion verran:
- Niilinhauet kolme kpl ( viher-, täplä- ja kirjoniilinhauki ). Aika rauhallisia ainakin omani, uivat ja joskus pintakasvien päälläkin köllöttelevät katselemassa.Tällaiset sopisi tuohon sun 600 litraankin.
- Sorupim Lima ( veikeä otus, tosi rauhallinen ja vain katselee ympärilleen, laiskasti liikkuvaa sorttia joten ei valtavaa akvaariota tarvinne vaikka se mulla 900 litrassa möllöttääkin ). Yksi lempikaloistani, nokka on sillä kuin Aku Ankalla ,ihana lapa.
- Käärmekaloja mulla on 2 kpl, 350 litran akvaariossa joka on jo niille ihan riittävä allaskoko. Kivoja kaloja ja sopuisia muita kaloja kohtaan, kun lasken uutta vettä akvaarioon nämä tulee vesisuihkun alle pyörimään, koska tykkäävät virtaavasta vedestä.
- mustaveitsikalat ( voivat alkaa paloitella toisia kaloja yöpalaksi itselleen, mulla nämä vasta 15 cm kokoluokkaa ja eivät ole kajonneet itseään pienempiinkään kaloihin vaikka uivat nyt altaassa jossa on monenmoista melko pikkukalaakin, kuten pieniä tonkijoita.)
Ovat muutenkin aivan todella ihania nämä mustaveitset, itselläni uivat rohkeasti esillä kaiket päivät, vaikka jotkut yksilöt kuulemma ovat vallan yöeläjiä. Nämä vaatii isona kyllä sen 1000 l altaan ja jotkut yksilöt on persoja syömään kaiken mikä liikkuu. Meillä epäilen ettei sellasta tapahdu, kun kalat saavat evästä vähän liiankin kanssa, petokalat saa meillä kahdesti päivässä pakastettua järvikalaa tai katkarapuja vatsat täyteen.
Minulla näitä on kaksi, jos isompana riitaantuvat, aion ne sitten pistää eri altaisiin mutta mukavampi olisi jos niiden ystävyys säilyisi silloinkin. Ovat niin kivan näköisiä rintarinnan uidessaan.
- Haibarbit joita mulla on vain 2 kpl, parvikaloja ovat, mutta kun ei Tallinnan kalaliikkeessä enempää ollut otin vain kaksi. Pikkusia ovat vasta ( 5 cm) ja ainakin nyt rauhallisia, isona ovat niin eloisia ettei kovin pieneen akvaarioon kannata laittaa. 600 l on niille minusta vielä ihan liian pieni, koska ovat eloisia kaloja tosin tuo altaasi pituus on kyllä hyvä homma. Itse laitan nämä 900 litraan kunhan kasvavat senverran, ettei niilinhauki niitä niele.Nyt ne on vasta karanteenissa. Vahingosta viisastuu, ilman karanteenia ei mulle tule Tallinnasta enää ainuttakaan sinttiä.
- Puikkokaloja mulla on tulipuikkokala ja seeprapuikot, joista jälkimmäiset mahtuvat kuvaamaasi kokoiseen akvaarioon vielä aikuiskoossakin... puikkokalat ylipäätään on kasti josta löytyy monenkokoiseen altaaseen sopivia lajeja. Tulipuikko kasvaa näistä isommaksi, jopa 50-75 cm, ja vaatii siksi paljon tilaa vaikka aika letkeä liikkeissään onkin. Sulle sopisi seeeprapuikot ja timanttipuikkokala, jos puikkokalat kiinnostaa.
- Punapiraijoita mulla on omassa 800 l ammeessaan 6 kpl parvi, rohkeita ja sopuisia mikä johtuu kyllä siitä että syövät hyvin. Nämä on vasta aika pieniä, oisko jotain 12 cm. Pidän näistäkin kullanmuruista, hyvin ruokittuna piraijat on aivan kesyjä eikä eroa muista petokaloista juurikaan. Ainoastaan haavitseminen on kinkkistä, koska syövät haavit puhki hetkessä, siis parempi kun ei niitä ala siirteleen minnekkään.

Piraijat valitsin kun niillä on minusta kaunis päänmuoto ja väritys, upean punaiset vatsat ja muuten välkkyvä kulta-hopea väritys. Silmäniloja.
- Omassa akvaariossaan mulla on sitten vielä pantterikiipijöitä, niillekin tuo sun allaskoko olisi ihan hyvä. Ovat persoonallisen näköisiä ja kivoja lahnan litteitä isohkoja kaloja, väritys niillä on laikukas vähän kuin kirahvilla.Pitkät nokat. Nämäkin on mun lempikaloja. Liikkeissään hyvin rauhallisia, nämä mielummin katselee ja kelluu maisemia ihailemassa kuin ui paljon.Seuraavat ihmisten touhuja hauskasti silmiä muljautellen.
Liikettä näihin tulee vain ruoka-aikana, kun ne hyökkää "tappamaan" pakasteruokansa.
Petokaloissa on paljon ihania kalapersoonia.
Itse olen ihan koukussa niihin. Ja minusta ne kesyyntyy aika äkkiä, oppivat tuntemaan talonväen ja tulevat sitten heti lasintaa parveilemaan ja ruokaa kerjäämään kun ohi kävelee
Petokalat vain tuppaa monesti kasvamaan suuriksi, jos niitä hankkii pitää selvittää niiden aikuiskoko ettei tule yllätyksiä ja aiottu purnukka jääkin liian pieneksi.
Yhtään kalaa en ole hankkinut ottamatta selvää paljonko tilaa se isona vaatii, vaikka olisi kaupassa vielä kolikon kokoinen.

Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.