Neuvoja alottevalle merivesi akvaario harrastajalle?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jonkku
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Neuvoja alottevalle merivesi akvaario harrastajalle?

Viesti Kirjoittaja jonkku »

Eli oon jo kauan pohtinut alottaisko merivesi allas projektin! Olen lukenut paljon ja haluisin kuulla nytten muiden mielipiteitä

1) Mitkä laitteet on pakolliset merivesi akvaariossa?
2) Ja mietin kun minulla on kaksi akvaariota 60l ja 180l että kummasta teen merivesi akvaarioon?
3) Onko 180l pakko olla ala allas?
4) Onko 60l mahollista tehdä toimiva merivesi akvaariio?
5) Onko osmoosio laite välttämätön?
6) Kertokaa itse omasta merivesiakvaario harrastuksesta ja voi laittaa kuvan omasta altaasta! Olisi mukava nähdä muiden altaita!
Ja tietty saa selittää kaikkea mitä en kysynytkään mutta noi kysymyksen mulla on mielessä.

Kiitos jo etukäteen :)
Dirtbag
Junior Member
Junior Member

Re: Neuvoja alottevalle merivesi akvaario harrastajalle?

Viesti Kirjoittaja Dirtbag »

1) Valo ja kiertovesipumppu (miel. stream)
2) molemmat käy, mutta ehkä mieluummin se isompi.
3) ala-allas ei ole pakollinen.
4) 60 litraiseenkin saa hienon
5) jotkut sanovat että ei, mutta itse en ota turhaa riskiä tässä asiassa.
6) kannattaa katsella tämän foorumin ketjuja, kuten myös nykyään aktiivisemman forum.merivesi.fi

Tietoa suurimpaan osaan asioista saa mm. näistä: wiki.merivesi.fi ja merivesimanuaali pdf
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Dirtbag tuossa jo kertoikin paljon, joten yhdytään niihin.

1. Akvaario, valo ja virtauspumput.
2. Oman maun mukaan (180l saa enempi sisältöä).
3. Ei, mutta suosittelisin ala-allasta jo 10l kippoonkin.
4. On.
5. Riippuu ihan hanavedestäsi.
6. Tuossa on muutama sivu josta lukea
7. LUE MERIVESIOPAS!
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Galeos
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Galeos »

Tuossa on minun 180-litrainen:

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=197529

Alussa ei ollut ala-allasta, nyt on. Jos päädyt laittamaan ala-altaa, unohda nuo yliheittolaatikot, jollainen minulla on altaassa. Se vaatii melkeinpä päivittäistä valvontaa. Kumpikin altaistasi sopii oikein hyvin ja niistä saat varmasti oikein hienon altaan, kunhan ymmärtää rajoitukset.
180 l merivettä T0=8.8.2011
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Lohjan Virkkalasta löytyy tällainen, saa poiketa rupattelemaan :mrgreen:
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Itse en ole tarvinnut RO vettä ollenkaan, tietysti jos haluaa vaikeampia lajeja kasvattaa, niin on aikalailla pakollinen. Alkuun kannattaa mennä ihan sellaisella "keep it simple, stupid" ideologialla. Itse aloitin 1 kiertovesipumpulla, ulkosuodattimella, sisäsuodattimella jossa aktiivihiilta ja zeoliittiä, lämmitin ja perus loisteputkivalaisin jossa merivesi käyttöön tarkoitettu loisteputki. Allas on ollut pystyssä jo toista vuotta, ainut menetys on ollut yksi puhdistajakatka (stenopus hispidus) joka tod. näköisesti kuoli vanhuuteen, hankala sanoa kun kaveri ei vastannut mitään vaikka kuinka kyselin vointia... :roll:
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
sAmigo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sAmigo »

catfish freak kirjoitti:Itse en ole tarvinnut RO vettä ollenkaan, tietysti jos haluaa vaikeampia lajeja kasvattaa, niin on aikalailla pakollinen.
Tämä ei ole ihan näin yksioikoista. Vesijohtoveden vaikutus on monen tekijän summa ja sitä on mahdotonta tutkia yleismaailmallisesti, koska arvot vaihtelevat alueittain. On todella vaikeaa sanoa mihin lajeihin korvausveden laatu vaikuttaa herkimmin. Vaikuttaisi olevan lähes uskon asia, että kokeeko RO(/DI)-veden tarpeelliseksi. Itse lopetin sen käyttämisen korvausvetenä tässä syksyllä ja toistaiseksi en ole huomannut mitään negatiivisia vaikutuksia.
540 l (150x60x60), käynnistetty 1.4.2013
ristiakva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Neuvoa ajattelin kysäistä itsekin. Olen pitänyt lapsesta saakka vuosien ajan perusmakeanveden kaloja, tällä hetkellä lähinnä miljoonakaloja. Asunnon koko ei miljoonia hävittämättä salli suurimuotoisempia meriakvaarioprojekteja - ehkä sitten seuraavassa asunnossa. Lisäksi en ole varma, asunko täällä puoli vuotta vai kauemmin. Kiinnostaisi kuitenkin kovin alkaa opetella joitakin meriakvaariojuttuja, joten aloin miettiä mahdollisuutta pitää meri-nano-akvaariota ilman kaloja.

Minulla on valmiiksi ostettuna kahden kirjahyllyn väliseen koloon sopiva valmis nanopaketti, jossa on kiinteä led-valaisin ja pohjasuodatin (käytössä miljoonakaloilleni jo yksi vastaava). Akvaario on kokonaan muovia, eikä varsinaista kansilasia ole, vaan led-valaisin on kiinnitetty kannen keskellä olevaan luukkuun, jossa on lisäksi sormen mentävä kolo kannen pois nostoa varten. Tilavuutta on ehkä noin 40 litraa. Kunhan löydän tälle sopivan pöydän, aion pitää sitä ensin karanteeniakvaariona makeavesipuolella (ja/tai ehkä miljoonakalojen sukupuolierottelun apuna). Aloin kuitenkin myös miettiä, voiko tässä tai vastaavan kokoluokan akvaariossa pitää joitain meriselkärangattomia. Mainitsemaani akvaarioon on vaikea lisätä "ylimääräistä" teknologiaa, mutta periaatteessa tietysti voisi miettiä uuttakin saman kokoluokan vähän erilaista allasta.

Onko jollain kokemusta meriselkärangaton-nanosta? Onko valmiin paketin led-lamppi liian heikkotehoinen? Tarvitaanko lämmitintä? Entä kelpaako tavallinen suodatin, vai pitääkö olla joku erikoishärdelli? Kelpaako pohjasoraksi paketin valmis keramiikkarae, tai toimiikohan sisäänrakennettu pohjasuodatin, jos muutaman sentin keramiikkapalaset vaihtaakin jonkinlaiseen korallimurskeeseen tms. karkeampaan kalkkikiveen?? Olen todella tietämätön meriakvaariojutuista, ja toki pitää opiskella nuo manuaalit netistä jne., mutta tulevaisuuden suunnittelemiseksi olisi kiva tietää, kuulostaako tällainen minihanke aiovan tuhoon tuomitulta. Tai minkä kokoiseen ja millaiseen akvaarioon voisi realistisesti ajatella meriselkärangaton-nanoa? Merikaloja en ehkä viitsisi ostaa, ennen kuin tiedän, missä vietän tulevat vuodet.

Miten meriakvaarion lomahoito järjestyy? Kuinka tiheät huoltovälit se tarvitsee, ja onko homma helposti neuvottavissa ns. maallikoille??

Entä miten kauan kestää, että tyhjä allas muuttuu valmiiksi meriakvaarioksi, kun tuossa kypsymisessä näemmä on kaikenlaisia "vaiheita". (Eli kannattaako esim. vuoden asumisen vuoksi nähdä vaivaa?

Kiitos jo etukäteen tiedoista.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tuota onko sulla jotain linkkiä millainen paketti sulla siellä on? 8O

Mutta lyhyesti kyllä 40l on ihan sopiva pikku laumalle selkärangattomia. Tekniikkaa ei vaadi mitään ihmeitä edes jos ei pidä kaloja tai vaativia koralleja.
Täältä AW:ssa ja täällä voi lukea pienempien altaiden hoidosta ja vaatimuksista.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Muovinen astia ei sovi merivesiakvaarioksi jo ihan huollollisista syistä. Ajan kanssa astian pintoihin tarttuu levää, joka on saatava pois partakoneterällisellä scraballa tai muulla järeemmällä välineellä. Muovi on ekan puhdistuksen jälkeen naarmuista samea, joten suosittelen hankkimaan ihan lasisen akvaarion. Muuten kyllä nanossa on ideaa :D

Tuo nanopaketin merkki / malli kiinnostaa myös kovasti.
SKMake
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SKMake »

40 litraa ei ole tuhoontuomittu hanke. Erilaisia kokoonpanovaihtoehtoja on runsaasti. Meillä on tuo mainio manuaali ensilukemiseksi, joka vastaa varmasti suurimpaan osaan kysymyksistäsi ja ohjaa melkeimpä kädestä pitäen, kuinka pääsee alkuun.

Muovinen allas saa naarmuja ajan kanssa, joten lasinen olisi parempi. Nykyinen LED valaisin ei varmaankaan ole se oikeanlainen. Tai kysytään: Paljonko siinä on tehoa ja kelvineitä? Jos koralleja haluat pitää tulee valaisimen olla tehokas ja värilämpötila vähintään 10 000K. Mikäli haluat pitää vain rapuja yms. ei wattimäärällä ole niin väliä. Suodattimia on paljon erilaisia ja tehoisia ja ne ihan peruslaitteet käy. Suodatin voi samalla hoitaa veden liikuttamista. Sen sisään pitää saada hiilet ja fosfaatinpoistajat. Lämmittimen tarvitset, koska tankissa tulisi olla se 25 astetta. Korallihiekkaa pohjalle ja hieman elävän kiven murikoita.

Kypsyminen on yksilöllistä ja sitä voi koittaa nopeuttaa bakteerivalmisteilla.

Omassa Nanossani huoltoväli on 7 päivää ja aikaa se ottaa vähän. Vettä joutuu testaileen viikollakin ja aikaa sekin ottaa vähän.

Alla on se mainio manuska, josta selviää lisää ja tarkemmin.

http://merivesi.aqua-web.org/akvaariomanuaali_v1_1.pdf.

Jos Englanti taipuu voi nanoista lukea lisää http://www.nano-reef.com.
Fluval Sea 20L
ristiakva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Ok, kiitos vastauksista! Paneudun tarkemmin paremmalla ajalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”