Apuja lehtis-altaan kalastoon ja valaistukseen ym.

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Apitha
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Apuja lehtis-altaan kalastoon ja valaistukseen ym.

Viesti Kirjoittaja Apitha »

Olen palailemassa takaisin akvaarioharrastuksen pariin, kuusi (!) kuivaa vuotta on kulunut siitä kun raskain sydämin luovuin ihanasta kiekkoakvaariostani muuton vuoksi. Mutta, nyt ollaan kehässä jälleen! :) Hankinta on ajankohtainen ensi keväänä kun palaan kotiäidin hommista palkkatyöhön eli hyvin on aikaa suunnitella ja opiskella taas nämä kaikki jutut.

Suunnitelmissa on n. 500-litrainen (160x50x60/65) akvaario, jossa pääkalana lehtikala. Luonnonmuotovärisiä (heh, mikä sana) olen ajatellut, mutta kaiketi ne eivät kuitenkaan eroa hoidon tms. suhteen näistä muista "värillisistä", vai olenko ihan väärässä? Se, mihin kommentteja/apuja nyt eniten kaipailisin, olisi altaan muu kalasto sekä valaistus.

Olen ajatellut kalastoksi seuraavanlaista:

- lehtikaloja 5-7 poikasta, josta tarvittavaa karsintaa sitten myöhemmin
- rusokirjoahvenia 6-8 (sopiva määrä?)
- helmimonnisia joku kunnon parvi, esim. 15 (?)
- leväbarbeja 5
- 2 (?) plekoa (appelsiiniin L-124 ja helmivampyyriin L-241 olen erityisen ihastunut)

Itselläni heräsi tästä kombinaatiosta kysymys, onko pohjalla liikaa elämää, jos rusot viihtyvät myös pohjan tuntumassa ja lisäksi nuo monniset ja plekot? Ja olisiko kiva/mahdollista ottaa joku keskivedessä viihtyvä parvi jotain pienempiä kaloja, ja jos niin mitä?

Toinen asia on valaistus. Altaasta tulee joko 60 tai 65cm syvä. Kalat saavat olla pääosassa, eli mitään hypersupernäyttävää erikoiskasvillisuutta ei ole tarkoitus pitää yllä, mutta saisihan sitä valoa pohjaankin asti tulla :) Ajattelin sisustaa akvaarion lehtikaloja ajatellen oksilla, vallisnerialla ym. ja ehkä jotain pohjakasvia myös, jos vain se valaistus riittäisi. Kiekkoakvassa minulla oli ihan loisteputket, onko tullut uusia systeemejä? Ledejä esim.?

Kolmantena asiana tuli vielä mieleen suodattimet, osaisiko joku suositella jotain lehtikaloille sopivaa? Kiekkoaltaassa oli Eheimin ulkosuodatin (silloin viimeistä huutoa oleva) sekä sisäsuodattimena Eheimin 2252:n. Hyvät vehkeet oli, tosin tuon sisäsuodattimen virtausta piti kyllä hillitä niillä putkilla.

No, mutta näillä nyt alkuun. Aah, ihanaa pelkkä suunnittelukin! Kiekkojen kanssa aloitin aikoinaan samoin ja opiskelin kaiken niin juurta jaksaen, että onnistuinkin kiekkoilussa mainiosti ilman mitään ongelmia :) Jospa tälläkin kertaa :)

Vastauksista jo etukäteen kiitollisena :)
Entinen kiekkoharrastaja (ex-Helmi1978) palaa kahden muuton ja kahden lapsen (=6 vuoden tauon) jälkeen akvaariohommiin. Suunnitelmissa nyt n.500-litrainen allas, ehkä lehtikalasta lähdetään liikenteeseen tällä kertaa.
heisku
Member
Member

Re: Apuja lehtis-altaan kalastoon ja valaistukseen ym.

Viesti Kirjoittaja heisku »

En nyt mihinkää muuun ota kantaa, mutta tuo helmimonnis määrä. Mun mielestä voit ihan huoletta ainakin tuplata sen. Itsellä on allas pohjapinta-alalla 150*45cm ja olen ajatellut sellaista n.20kpl helmimonnisia, lisäksi pohjalla plekoja ja haarniskamonneja. Ei tuo 15kpl ole tuon kokoisessa altaassa vielä mikään "kunnon" parvi :mrgreen:
kiekkola+pohjan asukit
Apitha
Starting Member
Starting Member

Tänks heisku :D No kato, just tämän takia kyselen kun ihan uunoutunut on tässä kuudessa vuodessa [:I] Eilen illalla miehelle just puhuin, että miten sitä on niin totaalisesti kaiken unohtanutkin! Lueskelin eilen vanhoja kirjoituksiani täältä enkä tunnistanut niitä tekstejä omikseni: Olenko muka jotain tuommoistakin joskus tiennyt? :mrgreen:

Löysinkin muuten juttua nyt täältä noista LED-asioista, näyttää siis olevan vähän lapsen kengissä vielä se homma. Riittääkö loisteputkivalaisin noin syvään altaaseen? Ovatko monimetallit kamalia sähkösyöppöjä?

Mutta joo, kalasto- ja suodatinasioihin vielä kommentteja kaipailisin :)
Entinen kiekkoharrastaja (ex-Helmi1978) palaa kahden muuton ja kahden lapsen (=6 vuoden tauon) jälkeen akvaariohommiin. Suunnitelmissa nyt n.500-litrainen allas, ehkä lehtikalasta lähdetään liikenteeseen tällä kertaa.
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

meillä on 60cm syvässä altaassa 2x2-putkiset t8-valaisimet ja valo riittää peruskasveille ja kalojen katseluun oikein hyvin. LEDejä ollaan mietitty, mutta vielä ei olla niiden kelkkaan hypätty. Niissä kiinnostaa lähinnä pienempi virrankulutus. Kasveja on mm. Vallua, kurttukriinumi, saniaisia, rusolehteä ja jättimiekkaa jaa ne ainakin pärjää tuolla t8-valolla aivan hyvin.

Meilläkin on luonnonvärisiä lehtikaloja. Nyt, jos olisin hankkim assa nuoria lehtisiä, hankkisin rio manacapuruja, ovat vielä asteen verran tavisluonnon muotoisia kauniimpia ja niitä saa välillä luonnosta pyydettyjäkin.

Appelsiiniplekoa en noin "pieneen" laittaisi. Meillä on siskon aplari sijoituksessa 720-litrasessa ja terrorisoi sitäkin suvereenisti.

Lehtisten kanssa voi laittaa parvikaloja, mutta kannattaa valita jotain aika isoja, mutta suhteellisen rauhallisia kaloja, rauhallisia siinä mielessä, etteivät näyki lehtisten hetuloita. Intiaaninsulka on pienin, mitä ite harkitsisin. Siskon altaan kiilakylkiparven lehtiset teurasti aikamoisella nopeudella. Välttämättä mitään parvea ei tarvitse edes.

Helmisiä sais tosiaan olla vaikka se 30, mutta mahdollista on sekin, että kasvattaa parvea itse, helmiset kutee kuitenkin suhteellisen helposti ja poikasten kasvatus on melko yksinkertaista.

Rusot sopii lehtisakvaan toiseksi ahveneksi oikein mainiosti, ovat rauhallisia eivätkä edes kutiessaan härnää muita pohjakaloja. Toinen vaihtis voisi olla neito- tai sironeitotonkija.

Miettisin mainitsemillesi plekolajeille jotain pienempikokoista vaihtoehtoa porukkana. Esim. Helmipallo-, orinoconseepra-, pikkuseeprapleko tms. ja niitä sitten joku 4-6 kpl.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

IMO monimetalli (yks 150w riittää, jos ei kasveja mitenkää erityisesti aijota kasvatella, ja kyllä tollakin kasvaa!) antaa luonnolisempaa ja kivamman näköstä valoa korkeille kaloille, kuten lehtikaloille ja tulee varjoja yms.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Apitha
Starting Member
Starting Member

Kiitokset Zansku ja Hilleri kommenteista!

Olipas hyvä kuulla tuosta appelsiiniplekon luonteesta, eikä mieleen juolahtanut sekään, että jotain pienempää lajia voisi ottaa isomman porukan. Näin sitä taas oppii vanhakin koira uusia temppuja :mrgreen: Nuo seepraplekot on kyllä ihania! Ja Zansku olet kyllä oikeassa noiden rio manacapurujen suhteen, tosi kauniita :) Mikähän niiden saatavuus on?

Tuota monimetallin valon laatua olen miettinytkin kun aina valokuvissa ainakin näyttää jotenkin pehmeämmältä ja luonnollisemmalta se valo verrattuna loisteputkeen. Jos tosiaan se 1x150w riittäisi niin voisin harkita! Mistähän niitä monimetalleja kannattaisi sitten lähteä hankkimaan? Jotain suht olohuonekelpoista ratkaisua kuitenkin haen, en mitään työmaavalaisinta :D
Apitha
Starting Member
Starting Member

Suodatinasioita kovasti yritin tutkiskella ja haeskelin tietoa täältäkin, mutta en oikein tullut yhtään viisaammaksi, joten:

500-litraisen akvaarion suodatusasioihin kaipailisin kommentteja ja vinkkejä, ajatellen, että lehtikaloja altaassa tulisi myös olemaan. Kysymyksessä olisi siis 160*50*60(k) allas. Ihan noviisi nyt en ole kun kiekoillekin aiemmin jo onnistuin ihan hyvät systeemit laittamaan, mutta lähinnä nyt tuli mieleen, että mikä tämä tämän päivän juttu on näissä suodattimissa? Merkkejä, joita suosittelisitte? Hinta-laatusuhteesta olen kiinnostunut erityisesti myös. Ulkosuodattimen ja sisäsuodattimen tulen tod.näk. kuitenkin hankkimaan. Kiekkoaltaassa (420l) minulla oli Eheimin prof 2 ja sisäsuodattimena 2252. Niihin olin tyytyväinen silloin, joskin suihkupurtkiviritelmiä piti laitella tuon sisäsuodattimen virtausta hillitsemään.

Kiitosta taasen vastaajille :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”