Suunnitelmissa on n. 500-litrainen (160x50x60/65) akvaario, jossa pääkalana lehtikala. Luonnonmuotovärisiä (heh, mikä sana) olen ajatellut, mutta kaiketi ne eivät kuitenkaan eroa hoidon tms. suhteen näistä muista "värillisistä", vai olenko ihan väärässä? Se, mihin kommentteja/apuja nyt eniten kaipailisin, olisi altaan muu kalasto sekä valaistus.
Olen ajatellut kalastoksi seuraavanlaista:
- lehtikaloja 5-7 poikasta, josta tarvittavaa karsintaa sitten myöhemmin
- rusokirjoahvenia 6-8 (sopiva määrä?)
- helmimonnisia joku kunnon parvi, esim. 15 (?)
- leväbarbeja 5
- 2 (?) plekoa (appelsiiniin L-124 ja helmivampyyriin L-241 olen erityisen ihastunut)
Itselläni heräsi tästä kombinaatiosta kysymys, onko pohjalla liikaa elämää, jos rusot viihtyvät myös pohjan tuntumassa ja lisäksi nuo monniset ja plekot? Ja olisiko kiva/mahdollista ottaa joku keskivedessä viihtyvä parvi jotain pienempiä kaloja, ja jos niin mitä?
Toinen asia on valaistus. Altaasta tulee joko 60 tai 65cm syvä. Kalat saavat olla pääosassa, eli mitään hypersupernäyttävää erikoiskasvillisuutta ei ole tarkoitus pitää yllä, mutta saisihan sitä valoa pohjaankin asti tulla

Kolmantena asiana tuli vielä mieleen suodattimet, osaisiko joku suositella jotain lehtikaloille sopivaa? Kiekkoaltaassa oli Eheimin ulkosuodatin (silloin viimeistä huutoa oleva) sekä sisäsuodattimena Eheimin 2252:n. Hyvät vehkeet oli, tosin tuon sisäsuodattimen virtausta piti kyllä hillitä niillä putkilla.
No, mutta näillä nyt alkuun. Aah, ihanaa pelkkä suunnittelukin! Kiekkojen kanssa aloitin aikoinaan samoin ja opiskelin kaiken niin juurta jaksaen, että onnistuinkin kiekkoilussa mainiosti ilman mitään ongelmia

Vastauksista jo etukäteen kiitollisena