http://www.tiede.fi/artikkeli/738/missa ... ella_jarki (muu juttu järkeenkäypää, mutta miljoonakalanaaraiden sosiaalinen verkosto hieman ihmetytti ja aiheuttaa minulla epäuskoa:))
Tuossa oli minusta kansantajuinen sipaisu kalojen oppimisesta, jonka tutkimus etenee nopeasti. Haastava tutkimusalue, ettei mene arvailujen puolelle. Toisaalta tätä Aqua-Webiin kirjoittelua niin vakavasti ota, harrastus. Enkä jaksa väitellä vapaa-ajallani tai ylisuurta työtä nähdä pitkiin perusteluihin - enempi ajanvietettä.
Meillä harrastajilla lienee enempi mutulinjalla lähes kaikillä nämä kalojen oppimisen pohdinnat. Omat yksittäiset havainnotkin pitäisi tutkia ja tehdä tieteellisempi koeasetelma ja toistaa koe ja tehdä laajempi tutkimus kuin perustaa yhden fisun varaan suuria päätelmiä. Enpä usko kovinkaan monen harrastajan syvätutkimuksiin - hauskaa mutututkimusta...
Itse olen hahmottanut oppimisen näin lyhyesti sanottuna
Usein käyttäytymiseen vaikuttavat sekä perinnöllinen taipumus että eläimen oppimat asia==> lajin eri yksilöt voivat toimia myös eri tavoin ==> Geneettinen taipumus oppia
• Kettu: peritty saalistusvietti, opittu saalistustaito (leikki, harjoittelu)
• Peipon laulu: peritty+opittu osa
Oppiminen täydentää kaavamaisen jäykkää synnynnäistä käyttäytymistä => sopeutumiskyky paranee
– Perustuu muistiin (jo kastemadollakin havaittu selkeää oppimista, sähköisku/palkkio labyrintissä)
– Pysyvä muutos/uudet yhteydet synapseissa ==> muistijälki
• nisäkkäät ja linnut oppimiskykyisimpiä
• Hyönteisistä mehiläiset (merkit)
Eri oppimistapoja ovat
* leimautuminen (leimautuminen emoon ===> linnuilla esim. sorsat, jotka heti seuraavat emoa....voisi leimautua mihin tahaansa liikkuvaan tietynkokoiseen alkualtistumisaikana heti syntymän kälkeen; kaloilla ===> lajit, jotka seuraavaet emoa syntymän jälkeen ja joita emo vahtii? , synnyinympäristöön)
* ehdollistuminen (kaloilla voisi esim. ruokapurkin ja ruokkijan näkeminen yhdistyä ruoan saamiseen)
* yritys-erehdys (ruoan hankinta, ruokailu, mikä on hyvää/huonoa ruokaa, koulutus ===> palkinto/rankaisu)
* tottuminen (Kissa pörhältää akvan ohi ==> tottuminen, ei aina pakoon, kun ei vaaraa eikä kannata hukata energiaa, tottuminen johonkin muuhun ärsykkeeseen esim. pelokkeeseen tai ääneen, valoihin, vrt. variksenpelätti, autot kaupungissa ja linnut)
* jäljittely (vihollinen voidaan oppia muita seuraamalla kuten variksilla, muiden matkiminen ruoan haussa, tutkimukset kokenut/kokematon ===> kokematon oppii kokeneen seurassa, uusi taito voi levitä koko kalapopulaatioon esim. akvassa)
* oivallus (edellyttää älykkyyttä, kykyä toimia uudessa tilanteessa mielekkäällä tavalla, edellyttää hyvää muistia, kyky soveltaa opittuja asioita uusissa tilanteissa)
Jo Gogo-gorillan älykkyyden tutkiminen oli haastavaa puuhaa ja tutkijoilla on hyvin ristiriitaisia tuloksia Gogon älykkyydestä, jota lienee yliarvoitu monissa tutkimuksissa. Partis Örkkini on älykäs kuten meidän kaikkien lemmikit. Kun kuuntelee juttuja - omistajan oma lemmikki yleensä kulmakunnan poikkeusälykkö kuten oma puoliso

. Lähdenpä tästä iltapalalle ja aivoriiheen sokkeloplekojen kanssa - illan henkevä kehityskeskustelu kutusuu

.