Mulle muutti joku ahven ja ei hajuakaan mikä vois olla...

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tari73
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Mulle muutti joku ahven ja ei hajuakaan mikä vois olla...

Viesti Kirjoittaja tari73 »

Hitsit en löydä ees kameraa tähän hätään, mutta jos joku tahtois arvailla vaikka.... :D
Väritykseltään kellertävä ja mustilla laikuilla n.20 cm en löytänyt ees googlen kuvahaulla tätä.
"kaladalmatialainen"? :D

Ja tosiaan arvauksia voi jättää ,yritän saada kuvan tästä jossain vaiheessa napsaistua kanssa,niin nähdään kuka osui lähemmäksi oikeaa... :D
Sinirapu,Lasikatkarapu,marmorirapuja
Kirjoahvenia ja huntupyrstöisiä eläjiä erilajeja,plekoja.
HAKUSESSA SINIRAPUTYTTÖ...
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Mulle muutti joku ahven ja ei hajuakaan mikä vois olla..

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Ensimmäinen veikkaus...
riikinkukkohautoja Jos se sattuisi olemaan tuo, niin se toivoo pehmeää ja emäksistä vettä, on nimittäin Malawi-järven kala. [;)]
tari73
Junior Member
Junior Member

Hym ei ole tämä,pilkut pienempiä ja tää on ikänsä asunnut tavan akvaariossa...Muuten alusväri passais mut ei ole noin rajun keltainen,enemmän oranssinkeltainen... :)
Sadar
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Olisiko sateenkaarikirjoahven? Aika yleinen "outo" kirjoahven koska lisii helposti.

Kuva

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=16&t=24050

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 94&start=0
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Täplätilapia tilapia mariae?
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Kurkkaapa vaikka Googlen kuvahaulla seuraavat:

Riikinkukkoahven "Oskari" Astronotus ocellatus
Tulikirjoahven Vieja synspila
Keltakyhmytonkija Geophagus pellegrini
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member

Mä tyrkytän vielä toista malawia, sininenäahven , kun vaikka se kala on ollut tavallisessa akvaariossa, niin se ei kerro välttämättä siitä mitään, että mitkä kalan luontaiset vesivaatimukset ovat... [;)] Siis tavallaan yleishuomiona, ei välttämättä kosketa tätä tapausta. :)

Jos täällä ehdotetuista mikään ei tärpää, niin se kuva olis kyllä kiva. :) Tai jos se on vaikea ottaa, niin kuvailu ruumiinmuodosta, näyttääkö siis esim tonkijalta, niin ahvenia tuntevat voisivat esittää tarkempia ehdotuksia lajista :)
tari73
Junior Member
Junior Member

Nyt löytyi oikeanlainen kuva eli se on tämä Labeotropheus fuelleborni female ''OB Super Orange'' ...Eli kaikki tieto tervetullut tästä kaverista,jotta voin tarjota sille oikeat puitteet...on nyt kirjoahvenakvaariossa...
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member

No jopas. 8O Kun tavallaan tuo Zanskun ehdottama oskari olisi ollut tavallaan "helpompi" vaihtoehto kalan olosuhteiden kannalta... Labeotropheus fuelleborni on Malawi-järven kala, eli periaatteessa sen paikka olisi biotooppiakvaariossa, mutta jos et sitä saa mihinkään Malawi-akvaarioon annettua tai vaihtoehtoisesti perustettua sellaista itse, [;)] niin ehkä sen paikka voisi olla akvaariossa, jossa ph on yli 7. Kivenkoloja runsaasti reviiriksi/piilopaikaksi. Paras paikkahan sille ilman muuta olisi Malawi-akvaario, mutta jos sellaista ei sille saa järjestettyä, niin mikä sitten olisi paras... :? En osaa sanoa.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Veden pH arvo on logaritminen, eli jo yhden asteen muutos on hyvin suuri. Jos lähdetään siitä, että Malawi ahvenet tarvitsevat 8 ja ylikin pH:ta, tämä veijari ui vielä melkoisessa happokylvyssä 7 tuntumassa. Kalalla ei varmasti ole kivaa, liian hapan vesi tuhoaa siltä limakerroksen joka eristää sen ihoa ja pintasolukkoa (suomujen alla) vaurioitumasta ja pitää kalan ihon pehmeänä.

Kuolee tuskallisen kuoleman ja kärsii hirvittävästi, eli pian pois ja oikeisiin olosuhteisiin!
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member

Pöhköhän minä olen, :roll: kun tämän nostan ylös, mutta kun seikkailen täällä kirjoahvenosastoslla, niin mieleeni muistuu tämä..
Kalalla ei varmasti ole kivaa, liian hapan vesi tuhoaa siltä limakerroksen joka eristää sen ihoa ja pintasolukkoa (suomujen alla) vaurioitumasta ja pitää kalan ihon pehmeänä.
Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että Malawi-järven kalan paikka on oikeasti emäksisessä vedessä, mutta en huumorintajuttomuudessani ole hoksannut, :? että onko tuo "kauhutarina" tarkoitettu vain tehostamaan sanomaa, että äkkiä kala pois perusakvaariosta, sillä kun käsittääkseni tuo limasysteemi ei mene noinpäin vaan juuri toisinpäin. Siitä olen 100% samaa mieltä, että liian hapan on kalalle varmasti kärsimys ja kuolema, mutta eri mekanismilla.

Kun olen käsittänyt, että liian hapan vesi nimenomaan lisää sitä limaneritystä erityisesti kiduksiin ja liika lima vaikeuttaa hengittämistä ja kala tavallaan hitaasti tukehtuu liian happamassa. Samoin liian paksu limakerros kiduksissa estää kidusten kautta tapahtuvaa ioninvaihtoa. Mutkat suoraksi vetäen voi sanoa, että kala hengittämisen lisäksi pissaa kiduksillaan, valkuaisen hajotuksen ylimääräionit poistetaan kidusten kautta.

Jos vesi on liian hapanta verrattuna siihen, että mitä veden happamuuden pitäisi olla kalan geenien mukaan, niin silloin myös vedessä oleva liika happo haittaa tuota ioninvaihtoa. Liian hapan vesi myös pikkuhiljaa happamoittaa kalan veren, kun kala ei saa elintoiminnoissaan syntyviä happoja poistettua veteen, kun vesi on liian hapanta vaan happoainesosat jäävät kalaan. Jos happamuus jatkuu liian kauan kala kuolee siihen, että se ei saa aineenvaihduntaansa toimimaan, eli kala happamoituu sisältä päin.

Do di, nyt helpotti, tää ei vaivaa enää... :roll: [;)] Paitsi sitten taas ahdistaa jos selitin tuon homman ihan väärin... Mutta tuo tieto on pääasiassa sovellettu Markku Varjon kirjoista Akvaariokalat ja Elävä Akvaario ja kirjasta Kleemola ja Kleemola Veden kemiaa ja fysiikkaa akvaarion omistajille ja vesien suojelusta kiinnostuneille ja myös tuosta linkistä.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 131&lan=fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”