Lehtikalojen nopea alkeiskurssi
Valvoja: Moderaattorit
Lehtikalojen nopea alkeiskurssi
Minulle saapui kolme komeaa lehtikalaa. Noita kaloja minulla ei ole ennen ollutkaan, joten kertokaa muutama vinkki mitä minun ehdottomasti täytyisi tietää noista ja niiden tavoista... Kiitos!
Re: Lehtikalojen nopea alkeiskurssi
Mitä voi olla kaverina noilla ja mitä ehdottomasti ei?
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Akvaarion koko?
210 l, n 57 cm korkea kulma-akva. Pohjalla albiinoparttispariskunta ja kolme raitanuoliaista sekä tulossa pari plekoa. Kääpiörihmakalapariskunta ja paratiisikalan leskirouva (jonka saa hakea pois jos joku haluaa..) sekä pienikokoinen taistelukala. Pieni parvi neontetroja ja näitä olisin halunnut reilusti lisää, mutta Varjon kirjassa sanottiin että lehtikalat syö nimenomaa neontetroja... Onko näin? Nyt eivät ole olleet kiinnostuneina niistä ollenkaan ja siis tänään vasta tulleet nuo lehtikalat. Kasveja reilusti, mutta myös uimatilaa. Pohjalla bilteman hiekka, kantoja, piilopaikkoja jne. Pehmeä vesi, lämpötila n 25. Valaistusta vielä liian vähän (hakusassa sopivampi lamppu, saa tarjota
).
Viimeksi muokannut pipaka, 19:15, 17.10.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
nuolimonni11
- Member

- Sukupuoli: Mies
ei ainakaan mitään näykkiviä kaloja kuten tiikeribarbeja.
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
-
Quu007
- Member

- Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
- Viesti:
pipaka kirjoitti:210 l, n 57 cm korkea kulma-akva. Pohjalla albiinoparttispariskunta ja kolme raitanuoliaista sekä tulossa pari plekoa. Kääpiörihmakalapariskunta ja paratiisikalan leskirouva (jonka saa hakea pois jos joku haluaa..) sekä pienikokoinen taistelukala. Pieni parvi neontetroja ja näitä olisin halunnut reilusti lisää, mutta Varjon kirjassa sanottiin että lehtikalat syö nimenomaa neontetroja... Onko näin? Nyt eivät ole olleet kiinnostuneina niistä ollenkaan ja siis tänään vasta tulleet nuo lehtikalat. Kasveja reilusti, mutta myös uimatilaa. Pohjalla bilteman hiekka, kantoja, piilopaikkoja jne. Pehmeä vesi, lämpötila n 25. Valaistusta vielä liian vähän (hakusassa sopivampi lamppu, saa tarjota).
Mitä plekoja sulle on tulossa?Meinaan ettei vaan käys sitten niinkun tässä ollaan muutamaan törmätty että plekot on venähtäneet aivan liian isoiksi akvaarioon ja sitten niitä lahjoitetaan pois...
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Hypancistrus furunculus L199 - orinoconseepraplekoja. Pitäis aikuiskoon olla n 12 cm joten pitäis mahtua.
Tällä hetkellä tärkein tieto olisi onko jollain kokemusta neontetrojen ja lehtikalojen yhteiselosta? positiivista tai negatiivista...?
Tällä hetkellä tärkein tieto olisi onko jollain kokemusta neontetrojen ja lehtikalojen yhteiselosta? positiivista tai negatiivista...?
-
Quu007
- Member

- Viesti:
Ok...hyvä juttu...
Mulla on supersuloinen isopurjepleco Väinö jota ei kyllä kovin paljon ole näkynyt mutta viimeksi kun puuhastelin vedenvaihdon ja putsauksen parissa niin herra piileskeli juurakkokasassa...suu vaan näkyi..
Illalla tulle aina esille kun sammutetaan valot maljakosta ja olohuoneen puolella on vielä valot niin sitten hän pyrähtää jostakin ja ei ole ihan pieni reilut 20 senttinen mölli...ja itse rauhallisuus...tuntuu että mikään ei voi hetkauttaa ...
Mä yritän saada siitä kuvia heti kun vaan onnistun sen bongaamaan niin että on kamera valmiina...
Mulla on supersuloinen isopurjepleco Väinö jota ei kyllä kovin paljon ole näkynyt mutta viimeksi kun puuhastelin vedenvaihdon ja putsauksen parissa niin herra piileskeli juurakkokasassa...suu vaan näkyi..
Illalla tulle aina esille kun sammutetaan valot maljakosta ja olohuoneen puolella on vielä valot niin sitten hän pyrähtää jostakin ja ei ole ihan pieni reilut 20 senttinen mölli...ja itse rauhallisuus...tuntuu että mikään ei voi hetkauttaa ...
Mä yritän saada siitä kuvia heti kun vaan onnistun sen bongaamaan niin että on kamera valmiina...
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
-
Quu007
- Member

- Viesti:
Tässä mun pandalehtikalat jotka vissiin kaikki menivät stressiin..mulla oli niitä 4 kappaletta ja ensin 1 revittiin kuoliaaksi sitten toinen ja pariskunta joka jäi niin ensin kuoli toinen ja sitten toinen....sen jälkeen päätin että mille ei lehtikaloja enää tule...aikansa kutakin...nyt on 600 litran sekala jossa on mollia,plätyä, taistoa, monneja,monnisia ja kirjoahvenia..
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
Jos et ole hankkinut noita plekoja vielä(L-199), älä hankikkaan, ne tarvitsisivat lämpimämpää vettä kun tuo 25. Ovat lämpimistä olosuhteista ja kaipaisivat melkoista puhuriakin(Olikos siellä taistukalakin?). Mahtuuhan ne plekot, mutta olosuhteet hiukan väärähköt. 
Ok. mutta vielä alkuperäiseen asiaan... Eli lehtikalat ja neontetrat... Onko kokemuksia?
-
heavy-hannu
- Starting Member

- Akvaarioseurat: HAS
Kyllä ne neontetrat suuhun todennäköisesti menee, ainakin siinä vaiheessa kun lehtarit ovat kasvaneet täysikasvuiseksi. Yleensä parvea harvennetaan yöllä, päivällä ollaan niin ettei mitään. Muuten olosuhteet vaikuttavat lehtareille hyviltä. Kovaa virtausta kannattaa välttää ja tarjota myös kasvitiheikköjä ja muita piilopaikkoja. Oikeissa oloissa kutevat helposti, mutta poikasten kasvattaminen vaatii viitseliäisyyttä.
Lehtarit ovat hienoja kaloja, ei niitä suotta ole joka toisen kalanruokapurkin kylkeen lätkäisty. Hyvällä hoidolla myös pitkäikäisiä, pääsevät lähelle 10 vuotta.
Lehtarit ovat hienoja kaloja, ei niitä suotta ole joka toisen kalanruokapurkin kylkeen lätkäisty. Hyvällä hoidolla myös pitkäikäisiä, pääsevät lähelle 10 vuotta.
"Every moment hurts. Last one kills"
Kiitos vastauksesta! Täytyy sitten vaihtaa tetrat johonkin toiseen lajiin. Olisivat vaan olleet niin mukavan värikkäitä tuossa mukana jos olis ollut iso parvi... Mitähän niiden tilalle? Suositteluja? Värikkäästä tykkään ja siis noihin olosuhteisiin. Toivottavasti eivät ihan heti ensi yönä joudu suupalaksi. :/ Täytynee laittaa ilmoa myyntipalstalle...
-
Pullahiiri
- Katalysaattori

Sellanen 27-28 olis passeli sekä lehtareille, plekoille ja taistolle ja tämä taas ei sovi neoneille. Tetroista lehtikalojen kanssa sopii korkeamman malliset tetrat, kuten esim. sitruunatetra, ruusutetra, kirsikkatetra.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
Eväkäs
- Katalysaattori

Otetaan emännän siskon altaasta esimerkki...
2 kpl lehtikaloja + 20 kalan parvi kiilakylkiä + viikonloppu mökillä = 3 kiilakylkeä ja paksut lehtikalat =(
Ylättävän isoja kaloja mahtuu lehtarin pienehköön suuhun.
2 kpl lehtikaloja + 20 kalan parvi kiilakylkiä + viikonloppu mökillä = 3 kiilakylkeä ja paksut lehtikalat =(
Ylättävän isoja kaloja mahtuu lehtarin pienehköön suuhun.
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
-
Quu007
- Member

- Viesti:
Mitesn onko kokemuksia esim. lehtikalat ja keltabarbit tai muuta barbien sukuiset kalat?
Mä itse en hirveästi pidä keltabarbin luonteesta johtuen siitä että meillä ne repi aikoinaa huntupyrstöjä (siis joksu 80-luvun alkupuolelle) kun Eläinsopin kauppias myi meille kaikkea maan ja taivaan väliltä sekaisin 128 litraseen...
Mä itse en hirveästi pidä keltabarbin luonteesta johtuen siitä että meillä ne repi aikoinaa huntupyrstöjä (siis joksu 80-luvun alkupuolelle) kun Eläinsopin kauppias myi meille kaikkea maan ja taivaan väliltä sekaisin 128 litraseen...