![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
kuka kutee?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
Re: kuka kutee?
huomasin juuri hirveän jutun.
meillä oli akvaariokaupassa sanonut että monnisia tarvii olla vähintään kolme mutta oikeesti se on että 5 monnista! tänään ostetaan nyt sitten kolmelle kuparimonniselle 3 helmimonnista kaveriksi. sopisko ne silleen että molempia lajeja on vain kolme?
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Monniset on parvikaloja. IHAN minimi niille 6 että voi edes sanoa porukan etäisesti muistuttavan laumaa. 10 alkaisi olla jo parempi jos vaan altaaseen mahtuu. (ja imo allas on liian pieni, jos sinne ei mahdu 10 monnista)
Ymmärsinkö oikein onko sulla edelleen vain se 50 litrainen allas?nuolimonni11 kirjoitti:huomasin juuri hirveän jutun.meillä oli akvaariokaupassa sanonut että monnisia tarvii olla vähintään kolme mutta oikeesti se on että 5 monnista! tänään ostetaan nyt sitten kolmelle kuparimonniselle 3 helmimonnista kaveriksi. sopisko ne silleen että molempia lajeja on vain kolme?
Ei sen kokoiseen voi pistää yhtäkään kupari-tai helmimonnista, suosittelen myymään tai lahjoittamaan ne pois.
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Blogini
-
- Senior Member
Meillä vanhimmat kuparimonnis naaraat on jo niin isoja etten voisi edes kuvitella tunkevani niitä 100 litraista pienenpään
Muutenkin en näe järkeä tehdä sekaparvia yleensäkään, varsinkaan jos sitä tilaa ei ole edellisillekkään kunnolla.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Entiedä kuuluuko tänne, mutta johkin on pakko hehkuttaa kun huomasin täplämonnisteni kutevan. Voi sitä touhun määrää. Pitää pitää peukkuja pystyssä että edes yksi selviäisi hengissä aikuisuuteen asti 

-
- Member
minä kyllä lahjoittaisin kuparit ja helmimonniset pois ja tilalle pikkumonnisia mutta olen lapsi ja äiti ei anna vaihtaa niitä (ei tiedä hirveesti akvaarioista).
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Entä jos saisit monniset vaihdettua jonkun toisen harrastajana kanssa päittäin, niin että saisit tilalle pienempiä monnisia? On tosiaan hurjan pieni noille tuo allas :/
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
Lisäksi kaksi koiraa.
-
- Member
johan sanoin että äiti ei suostu kun kuparit on maksanut 4 euroa kappaleelta ja helmimonniset 10 euroa kappaleelta joten äiti ei tykkäisi turhasta rahanmenosta.
-
- Member
mutta jos joku haluais ostaa nuo kalat jollain 30 eurolla pitää kysyä äidiltä käykö se.
-
- Member
mutta eikös nämä pienet monniset joutuisi taiston ruuaksi meidän akvassa.
Ei joudu, mulla on ollut taiston kanssa kääpiömonnisia ja taistolla ei ollut mitään kiinnostusta näitä sinttejä kohtaan. 

Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Blogini
-
- Member
-
- Senior Member
- Viesti:
Mulla on ollut samankaltainen tilanne, mutta olen vängännyt siinä sitten niin kauan, että porukat suostuivat.nuolimonni11 kirjoitti: ... mutta olen lapsi ja äiti ei anna vaihtaa niitä...
Kerroin kuinka kalat kärsivät liian pienessä, ei vaikutusta. Luin lakitekstiä ko. asiasta, ei vaikutusta. Mökötin, vanhemmat alkoivat ärsyyntyä.
Tein kalastosuunnitelman ja teippasin sen oveeni, ärsyyntyminen jatkui. Ostin harrastajalta kasveja ja uusia kaloja, vanhemmat hämmentyivät.
Pyysin kiltisti saada viedä kalat takaisin liikkeeseen, toimi ! Sitten lähti kultakalat takaisin kalakauppaan.
Tiedän olleeni varsin v*ttumainen, mutta sain akvaarioo sopivan kalaston. Toi "olen lapsi, en voi tehdä mitään" - ajatus on
naurettava, jos olet tiennyt ennen uusia kalahankitoja, että 50 l on aivan liian pieni nykyisille asukeille. Joskus äidit osaa
olla rasittavia, mutta oot vaan sitkee ja suunnittelet kalaston uusiksi. Yritä saada äitisi innostumaan uusista kaloista,
niin saattaa vanhat lähteä takaisin kauppaan.

edit: Kuvailin tapahtumia kuuden vuoden takaa. Nykyään akvaan liittyvissä jutuissa porukoilla ei ole mitään valtaa. Maksan itse kaikki hankinnatkin.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
-
- Member
en tiennyt vielä ennen niiden hankintaa että allas on liian pieni. äiti nyt on vaan jotenkin niin tyhmä ettei ymmärrä että kalat kasvavat liian isoiksi.