![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Menee jo herjaamisen puolelle tuollainen, poistettu liikkeen nimi aloituksesta. -Ylläpito
Valvoja: Moderaattorit
Siis häh? Mainitsema huippuliikkeet merkitsevät karanteenit jne.. ja ymmärrät, että kalaa sairastuu liikkeissä mutta et silti osta mitään kalaa jos näet sairaita kaloja? Siis hölmöähän se olisi ostaakin sairastuneita kaloja eikä ole suositeltavaa ostaa sairastuneiden kalojen altaasta mitään, mutta kai nyt muista altaista voi ostaaFisutar10 kirjoitti: Joka liikkeessä varmasti kaloja sairastuu, onhan se stressaavin paikka kalan elämässä usein suuren vaihtuvuuden, kuljetuksen ja pienien altaiden suhteen. Yleensä en kyllä osta liikkeestä mitään kaloja, jos näen sairaita kaloja...
Jos altaat ovat samassa vesikierrossa tai haavitaan samoilla haaveilla (ilman desinfiointia), siksi vältän joistakin liikkeistä ostoa, jos näen vaikka eri altaassakin kuolleita/sairaita kaloja. Näistä ns. huippuliikkeistä uskallan ostaa kaloja, jos näen, että akva on selvästi karanteenissa tai sairas kala hoidetaan erillisakvassa.Kalakaverit kirjoitti:Siis häh? Mainitsema huippuliikkeet merkitsevät karanteenit jne.. ja ymmärrät, että kalaa sairastuu liikkeissä mutta et silti osta mitään kalaa jos näet sairaita kaloja? Siis hölmöähän se olisi ostaakin sairastuneita kaloja eikä ole suositeltavaa ostaa sairastuneiden kalojen altaasta mitään, mutta kai nyt muista altaista voi ostaaFisutar10 kirjoitti: Joka liikkeessä varmasti kaloja sairastuu, onhan se stressaavin paikka kalan elämässä usein suuren vaihtuvuuden, kuljetuksen ja pienien altaiden suhteen. Yleensä en kyllä osta liikkeestä mitään kaloja, jos näen sairaita kaloja...
Joo, ei kaikkea ehdi huomata - edes harrastaja-altassa.Kalakaverit kirjoitti:Aah, ok no selvensikin hieman. Itse en tiedä yhtäkään liikettä jossa olisi valtaosa kaloista samassa vesikierrossa. Johan tämä on kalojen vesiarvovaatimuksienkin takia hieman hankalaa toteuttaa. Jaettuja altaita olen nähnyt ja meripuolella tuo yhteiskierto on yleistä, mutta siellä kiertää usein kaikki vesi UV-C laitteen läpi.
Silti kaikista näkemistänne sairaista kaloista olisi hyvä mainita myyjille, jos tauti onkin iskenyt päälle kesken päivää.
Ilmoa itse huutomerkki-näppäimellä ja selitys oheen...poistanevat nopeasti.nuolimonni11 kirjoitti:tämä oli kyllä aika ilkeä ketju. laittakaa lukko mun omasta halusta.
Johan on. Huonoista ei saa kertoa mutta hyvistä saa. Jos joku liike on oikeasti huono tai jollain on huonoja kokemuksia jostakin liikkeestä minä ainakin halua kuulla niistä jotta osaan kiertää kaupan kaukaa tai ainakin asennoitua liikkeeseen pienellä varauksella. Aloittaja ei ole kokemuksien kanssa yksin. Mutta ei kerrota niistä enempää ettei yrittäjä pahoita mieltään. Kenellä valta on se valtaa käyttäköön eli ylläpito määrää kenestä saa mitäkin puhua.shays kirjoitti:Keskustelu voi jatkua asiallisella linjalla ilman nimiä niistä huonoiksi kokemistaan liikkeistä. Keskustelussa muutoin oli ihan hyviäkin pointteja, kun ei oteta huomioon aloitusta.
Kalakaverit kirjoitti:Minkään liikkeen toimivuuteen ja parannuksien toteutumiseen ei auta se, että heidän puutteistaan tai ikävistä havainnoista tullaan alan foorumille tuohon sävyyn kommentoimaan. Toimivampaa olisi mainita näistä havainnoista suoraan sinne liikkeeseen jos siellä oli jotain tautia jota eivät olleet huomanneet. Joka liikkeestä löytyy joskus henkensä menettänyt kala altaasta. Ne vesselit kun eivät osaa aina kuolla aukioloaikojen ulkopuolella ja vaikka altaat käytäisiin päivittäin läpi, ei kaikkia aina mahdollisesti huomaa. Kuollut kala olisi toki aina syytä poistaa altaasta heti sen nähtyään, mutta se ei aina automaattisesti tee koko liikkeestä ihan huonoa.