Mustavatsamolli (limia melanogaster)

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hruottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Mustavatsamolli (limia melanogaster)

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Siirretään tämä oman otsikona alle pois hohtomillisten keskustelusta :)

Minulla vielä suht tuore tuttavuus, sain pienen porukan (+poikasia) toiselta harrastajalta kesällä ja nyt asustavat tuolla keskikovassa 140 litraisessa altaassa noiden platyjen ja omppujen kanssa. Liikkuvat huomattavasti sähäkämmin kuin platyt, varsinkin jos uros on iskenyt silmänsä naaraaseen ja vauhti on välillä niin kova ettei meinää ehtiä nähdä mihin menevät.. Tuon vilkkautensa takia en välttämättä suosittelisi näitä kovin pieneen altaaseen vaikka kooltaan ovat suurinpiirtein miljoonakalan luokkaa, hieman isompia ehkä mutta ei samalla tavalla massiivisia taas kuin platyt.
Lisääntyy helposti ja minulla alkaa nyt olemaan ensimmäiset myyntikokoiset poikaset tuolla altaassa. Se on vähän näiden kanssa hankalaa että ei meinaa mistään löytyä uutta verta populaatioon eli varovainen saa siinä mielessä olla ettei käy liian sisäsiittoiseksi porukka.. Naaraat on mielestäni todella kauniita aikuisena, eli tuon mustan vatsan lisäksi niillä on kaunis sininen hohto kyljissä.

Jos jollain näitä löytyy ja olisi halukas vaihtamaan että saisi vähän uutta verta populaatioon niin saa hihkaista tänne suuntaan, tai jos poikaset kiinnostaa niin kohta tuolta niitä voisi pistää jo maailmalle :)
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Re: Mustavatsamolli (limia melanogaster)

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Tuohan on melko harvinainen ja uusi tuttavuus minullekin lähes. Käsitin, että noita ei Suomesta helposti saa. Hyvä, jos tänne kirjoittelisi alan harrastajat, ja kantoja voisitte vaihtaa. Myös hyvä, jos kalankasvatusta voisi harrastaa niin, että poikaset menisivät kaupaksi.

Kuvailepas fisujasi, jos mahdollista :). Kun ovat vilkkaita fisuja, kuvaaminen on vaikeaa. Miltsitkin haastava kuvattava jo...

Noista voisi tehdä tietosivunkin Suomeksi kuvien kera....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Jos sinulla on omia kokemuksia tai fotoja tähän projektiin, niin ovat tervetulleita. Mahdollisuus myös linkki omille sivuillesi yms.

http://akvaario.eu/?p=513
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
hruottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Kiitos linkistä :)

Onkos muilla mustavatsamolleista kokemuksia?

Minulla nämä ei ainakaan ole olleet kauhean herkkiä ja ainoat poikasten menetykset mitä olen huomannut on tullut kun muutama onneton ui suodattimen väliin ja kuoli sinne. Kauhean kovia eivät myöskään ole syömään omaa jälkikasvuaan (kasveja on kyllä melko hyvin altaassa ja ei nuo nälkääkään näe ;) ) platyt meillä ehkä mustavatsoja ahneempia vaikka kyllä näilläkin on hyvä ruokahalu. En ole siis aikuisia erottanut poikasista mitenkään vaan saavat kasvaa samassa altaassa.
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

No on mulle kanssa uusi tuttavuus eli muutama kipale tuolla maljakossa polskuttaa ja nyt sitten telmii konnanputken ja karvalehtien seassa mollien,platyjen ja mustavatsamollien poikasia... 8O ..

Mielenkiintoista seurattavaa...kysymys kuuluukin että kannattaako poikaset myydä itse (pehmeän veden kasvatteja) vai myydä eläinkaupan kautta...siellä on nimittäin kohta muutama platy vaaveli lisää kun on taas yhdellä maha pystyssä... :roll: ..
Ei kellään olis tarvetta saada muutamaa platyä uuteen seuraan?Mulla nimittäin on tuolla vain 3 platyä ja haluaisin saada kunnon parven...?
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Niin siis edelleenkin kysymys kuuluu että miten noiden vaavien myyminen?Kannattaako myydä itse ja onko moisilla kysyntää?
Sitten hakusessa olis pari platya miellellään u ja n puolisia...nyt kun tuntuu tuo yksi olevan se poikastehdas... :roll:
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”